Beginners vraagjes

Stel hier jouw technische vragen
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2016 22:41
Echte naam: Willem-jan

Beginners vraagjes

Bericht door Dirk »

Goedenavond,

Onlangs ben ik met een Tamiya MAN begonnen die ik heb gekocht bij Toemen. Zij maakt een hele mooie deal waardoor voor mij de knoop doorgehakt was om ermee te beginnen. Echter begon het probleem al gelijk op pagina 1. Het testen van de electronische setup. Na een hoop uitvogelen op het internet de test setup gemaakt, maar nu bleek mijn metalen servo niet te reageren. Die bleek achteraf kapot te zijn en heb ik netjes een nieuwe gehad waarvan ik heb gezien dat hij werkt. Het bouwen gaat me prima af, Maar nu krijg ik alles nog steeds niet aan de praat:

-Men vrachtwagen rijd alleen achteruit
- zodra ik probeer te sturen met de metalen servo valt alles uit ( failsave dacht ik)
-ik krijg niet 2 servos tegelijk aan de praat

Wie kan me hiermee helpen?

Ik heb de volgende setup( op advies van Toemen, ikzelf weet er nog niets vanaf):

Zender: Tactic ttx491
Ontvanger:Tactic tr624
Batterij:onyx 2000 (7.2v 2000mAh) NiMH
Lader: Sprint NX84
Esc:Etronix Probe WP
Servo metaal: Tactic tsx40 (sturen)
Servo plastic: Tactic tsx35 (schakelen)

Het probleem is dat ik dus ook geen handleiding heb van de zender, en ik er verder niet veel van snap. Ik heb al geprobeerd de batterij nogmaals op te laden maar dat mocht niet helpen

Sorry als dit niet in de juiste rubriek staat, maar ik kon geen betere vinden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2016 22:41
Echte naam: Willem-jan

Re: Beginners vraagjes

Bericht door Dirk »

Ow en ik begrijp het als ik niet het beste van het beste heb gekocht, maar het is voor mij puur om te proberen of ik het iets vind. Mocht het dus bevallen ben ik wel van plan een mfc-03 in te bouwen en eventueel wat dingen te ruilen zoals de zender of batterij. Maar voor nu zou het hiermee moeten lukken volgens die man
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Beginners vraagjes

Bericht door avaben »

Beste Willem Jan,
ik heb even op internet zitten graven betreft de spullen die je hebt aangeschaft.
Je bent aangemeld op ons forum en daar staan handleidingen. Kijk maar eens in de categorie 'overige'.
Hier heb ik zojuist ook een aantal handleidingen van TacTic neergezet.
De zender die jij hebt is geen handleiding van te vinden zo 1,2,3
Wel staan er handleidingen van andere 4 kanaals zenders.
Als ik de foto zie van jouw zender en even de handleidingen bekijk van TacTic dan kan je met jouw zender totaal niets instellen. Deze zender wordt normaal geleverd bij een kant en klaar scheepje van AquaCraft.
Als je er mee kan varen kan je er ook mee rijden, dat is niet het probleem, maar je kan er niets aan instellen.
Wat wel ingesteld moet worden is je Esc, oftewel de snelheidsregelaar. Deze is eigenlijk bedoeld voor Lipo accu's maar werkt ook met Nimah accu's. Wel moet je hier dus e.e.a. aan instellen. Ik weet niet of daar een goede beschrijving bij is.
Aangezien je op je zender niets kan instellen kan dit in een later stadium wel problemen gaan opleveren als je een MFC-03 unit wilt gaan inbouwen, maar als je geluk hebt werkt het wel.
Jammer dat ze zulk soort apparatuur erbij verkopen aan een "leek", als je al begint met vette problemen maakt dat de hobby er niet leuker op en dat het wel een leuke hobby is, is zeker.
Als ik jou was zou ik alles inbouwen op de plaats waar ik het wilde hebben en zou dan terug gaan naar de winkel en vragen of ze het voor je willen "inregelen" en dan het liefst waar je zelf bij bent, dan kan je het gelijk ook zien.

Tip, lees eens goed ons forum door en dan zeker de bouwverslagen van Tamiya vrachtwagens.
Ze rijden allemaal veel te snel, zeker als je op een parcours gaat rijden. Door heel veel rijders wordt de versnellingsbak vastgezet in de 1e versnelling, dit vanwege de te hoge snelheid. Ook heb je dan geen schakel servo nodig, scheelt weer geld en ook hou je een kanaal over op je zender. Daarnaast moet de motor uit de bouwdoos worden vervangen door b.v. een Tamiya truckpuller motor.Loopt de helft langzamer en verbruikt minder stroom waardoor je dus langer kan rijden en je model krijg meer trekkracht.

Ik hoop dat je iets met bovenstaande tips kan.
Succes en we horen je bevindingen wel
Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2016 22:41
Echte naam: Willem-jan

Re: Beginners vraagjes

Bericht door Dirk »

Bedankt, deze dingen had ik idd zelf ook al gevonden. Maar dan ga ik inderdaad maar even terug naar Toemen. Het onderstel heb ik namelijk al helemaal afgebouwd.

Mijn dank in ieder geval!
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Beginners vraagjes

Bericht door Rolf »

Vervelend dat Toemen je het een en ander verkoopt zonder goed te adviseren lijkt. Zijn daar denk ik ook geen "baantruckers". Arie heeft ook al zijn terechte reactie gegeven. Waar woon je precies in Brabant? Beetje naar noord oost?
Via Duitsland ben je zo in Dinxperlo in de Achterhoek. Kun je mijn trucks eens bekijken en ik kan de jouwe eens samen met jou onder handen nemen. Heb wel wat aan onderdelen en een goede motor ook nog wel.....Krijgen we dat ding toch wel aan het lopen.

Hoor het wel!

Groeten
Rolf
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2016 22:41
Echte naam: Willem-jan

Re: Beginners vraagjes

Bericht door Dirk »

Bedankt Rolf voor het aanbod. Maar woon iets meer naar het westen en Google maps geeft aan dat het 1.5 uur rijden is. Dus dan wip ik alsnog eerst bij Toemen binnen. Zij hebben mij deze spulletjes verkocht dus zij mogen laten zien dat alles goed kan werken. Maar mocht ik eens in de buurt zijn, kom ik heel graag eens kennis maken en je collectie bekijken
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Beginners vraagjes

Bericht door Rolf »

1,5 uur valt toch mee voor een gezellige zondag ;) Succes en we lezen het hier wel :yeah: :yeah:
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2016 22:41
Echte naam: Willem-jan

Re: Beginners vraagjes

Bericht door Dirk »

Yes! Ben erin geslaagd om zelf een probleempje op de lossen. Ik wilde eigenlijk rond de kerst even langs de winkel, maar aangezien ik mijn cabine nog niet terug heb van de spuiter, begonnen de handen te jeuken, maar kon niet echt verder, dus maar weer eens geprobeerd de esc te programmeren. Ik heb nu het alleen achteruit rijden kunnen veranderen in het wel voor en achteruit kunnen rijden. :!: :D

Alleen het rijden en sturen tegelijk is nog altijd failsave. Ik heb de auto modus gebruikt voor de batterij en de NI-CD/MH. De enige 2 modus die ik nog zou kunnen proberen zijn de LI-PO 7.4v en LI-Fe maar het is volgens mij gewoon een NiMH batterij dus die durfde ik niet te proberen.

Ook de versnellingsbak had wat kuren zoals ik in men andere topic schreef en ook dat is nog niet opgelost, dus die wil ik misschien maar vast gaan zetten en dan eens kijken hoe dat werkt
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Beginners vraagjes

Bericht door Rolf »

Rijden en sturen tegelijk en hij valt uit..... Trekt de servo teveel stroom misschien. Als je stilstaat en stuurt werkt de servo dan wel gewoon zonder trillen, schokken of brommen?

Op zich is de servo wat aan de lichte kant voor een vrachtwagen naar mijn mening. Zo te zien kun je aan de zender verder niets instellen voor wat betreft de servo. Mogelijk dat ie overstuurt dus te ver regelt. Als je volledige stuuruitslag op de zender hebt hoor je de servo dan brommen of zie je aan de stuurinrichting dat ie eigenlijk verder wil sturen?

Als dat het geval is dan trekt de servo op dat moment veel stroom laat maar zeggen en schakelt de ontvanger mogelijk uit.

Ik blijf erbij dat Toemen je niet met de meest geschikte set de winkel uit heeft gestuurd. Nu zien er wat van te maken natuurlijk. Mijn aanbod blijft staan. Kom je zaterdag nog naar Schiedam? Kunnen we daar anders ook wel even kijken.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 nov 2016 22:41
Echte naam: Willem-jan

Re: Beginners vraagjes

Bericht door Dirk »

Bedankt Rolf. Net even op zen rug gelegd en wat geprobeerd. Zachtjes heen en weer sturen kan, zodra ik wat scherper ga sturen valt alles gelijk uit. Rijden en zachtjes sturen gaat ook, maar wederom is het heel gevoelig en valt het heel snel uit. Het lijkt me echt heel leuk om eens te komen babbelen in Schiedam, maar ik moet smiddags werken. Dus als jullie optijd beginnen zou ik kunnen komen, anders red ik het niet. En ik zag in de agenda dat het ook alleen voor leden was, en dat ben ik nog niet. Alleen forum lid.
Plaats reactie