MAN Crew Cab tankautospuit

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door fireman fred »

Omdat Harry al via de Whats App een foto had gezien, hier dan ook voor de MBVP leden.
De Traffic Advisor is netjes ingebouwd boven het pompluik. Dit was een van de accessoires waar ik over sprak bij de start van de bouw. En door vooruit te denken had ik nu dus een passende ruimte om de gehele unit in te schuiven. Het lijkt wel een bouwdoos ;) De print start door er spanning op te zetten, en door een min puls loopt hij stapsgewijs door de 16 patronen.
Afbeelding
De achterlichten zijn van Veroma, maar ik heb niet de dure printjes met leds genomen. De leds heb ik er zelf ingelijmd en aangesloten. 6 leds a 0,10 c of 16,- voor het printje. Maar als je het niet kunt of wilt zijn het mooie oplossingen. In de doorzichtige kappen op de hoeken zitten een blauwe, oranje en twee rode leds. Net als bij de hedendaagse voertuigen is het straks niet mogelijk om blauw en oranje waarschuwingslichten gelijktijdig aan te hebben(Brancherichtlijn). De oranje leds boven zijn dus mijn richtingaanwijzers maar ook mijn waarschuwingsflitslichten. Daar zal wel ergens wat diodes geschakeld moeten gaan worden.
Afbeelding
En dit is even de huidige stand van zaken. Belangrijk is dat het een zeer realistisch voertuig is. Wielbasis, bandenmaat etc komt overeen met de MAN gegevens van de TGM klasse. Dan is de brandweeropbouw ook doordacht( kopie van een engelse fabrikant ;) ) zodat er daadwerkelijk straks een wagen staat die goed stuk gereedschap is voor de spuitgasten.
Wij (Harry, Remco en ik) proberen zo natuurgetrouw mogelijk te bouwen, met echte voertuigen als voorbeeld. En dat is vanaf zwaailichtbalk tot en met striping, hoewel die eis bij het bouwen wel eens wat hoofdpijn oplevert.
Zo moeten we nu nog een regionummer hebben voor de Brandweerregio Duin en IJsselstreek, waar Brugleuningerveen in ligt. We hebben er nog 25 in Nederland dus dat zal een hoger nummer worden, en dan moeten de voertuigen ook nog logische en met de werkelijkheid overeenkomende voertuignummers krijgen.
Ja het lijkt simpel even een brandweerauto maken, rood spuiten, stickers erop en een zwaailicht. en klaar is Kees. Was het maar zo simpel......
Gebruikersavatar
Firezaltbommel
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2015 19:43
Echte naam: Remco Jans

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door Firezaltbommel »

Kan niet anders zeggen dan dat het er weer gelikt uit ziet Fred.

Dat wordt dus voor mij de teksten van mijn nieuwe voertuigen aanpassen, dan past het tenminste allemaal echt bij elkaar. Teksten zijn nu eigenlijk toch te groot dus dat komt goed uit.
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door fireman fred »

Remco, dat hoeft niet maar mag wel natuurlijk. Kan altijd zijn dat er interregionale samenwerking is met de buurregio. Dan kan je jouw modellen gewoon zo laten.
Zal eens kijken of ik genoeg teksten besteld heb.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door Rolf »

Ben onder de indruk, wat een mooie jaloersmakende brandweerwagen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door Rob Wish »

Heel mooi!


en een veilig gevoel :-)
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door fireman fred »

We zijn weer wat stappen verder. Maar ja, veel onderdelen voor de brandweerwagen zijn niet te koop zodat je bijvoorbeeld een driedelige schuifladder geheel zelf moet maken. Alle sporten zagen, gaten boren in de ladderboom, etc. Dan de zij-verlichting die tegenwoordig standaard is op moderne brandweervoertuigen. Twee led strips van Respotec en wat kunststof richtingaanwijzer of stadslicht glas overgehouden van instructie aan brandweerkorpsen. (altijd je ogen open houden ;) )
Maar om de ladders realistisch op te bergen was er nog een messing ladder rek nodig waar de ladders in opgeborgen worden. Dat rek moet wel zo zijn dat de spuitgasten indien nodig snel de ladders kunnen pakken. Dus jullie begrijpen even snel en makkelijk op het dak plakken is er niet bij. Tja het is nou eenmaal modelbouw, dus dan wil je alles zo realistisch mogelijk hebben.
Onderweg op de snelweg zag ik ook dat ik de achterlichten van Veroma verkeerd had aangesloten. De remlichten waren bij mij de achterlichten( toch een voordeel in de file staan) dus dat moest even aangepast worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door Rolf »

De details van de details dus.....genieten hoor!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door fireman fred »

Ja Rolf, leuk de details maar die moeten ook weer een kleur hebben en soms zelfs met de hand geschilderd worden. Zoals de schuifladders, voorzien van rubber voeten en boom eind kappen. Maar ook de verlichting is verder afgewerkt.
Afbeelding
Omdat de Bruder geen koplampen heeft, heb ik die zelf moeten maken, en dus ook zelf de LEDs moeten monteren. Daglicht is 3 mm, dim- en groot licht elk een 5mm alle helder Reinweiss, en de richting aanwijzer een 3mm geel. Achter de bumper een klein stukje printplaat waar alle bedrading naar de weerstanden gaat die de felheid van de lampen regelt. Van af daar ligt er een meer kleurige vlakband kabel door het chassis naar de Beier Module inde achteropbouw.
Afbeelding
Na lang twijfelen toch besloten om nog wat gaten te boren in de spatborden, en het model te voorzien van contour verlichting. Maakt het net weer wat mooier.
Afbeelding
En dan als laatste aanvulling kwamen deze week de opschriften binnen van de regionale brandweer waar Brugleuningerveen natuurlijk deel van uit maakt.
Zoals al eerder gezegd, een brandweermodel bouwen is niet alleen rode verf en een blauwe flitsbak ergens op plakken met wat blauwe en witte strepen. Pas het officiële brandweer logo, korps en regionaam maken het een echt brandweermodel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door Rolf »

Feestje!!!! Inwijding van de nieuwe aanwinst :dancepiano: :party:
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: MAN Crew Cab tankautospuit

Bericht door Ovdl »

Prachtig!!!!!
Plaats reactie