Mercedes SK 1850 "Elynn Berging"

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Mercedes SK 1850 "Elynn Berging"

Bericht door fireman fred »

Kijk Rolf, Harry denkt met je mee. Hij heeft ook een Tamiya chassis gebruikt maar wel kleinere wielen genomen. En dat kon bij deze Mercedes series makkelijk. Hier door kun je alles lager krijgen waardoor de gehele look veel beter overkomt omdat een bergingswagen nu eenmaal niet van de grote wielen en banden nodig heeft.
We wachten in spanning de volgende foto's af.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes SK 1850 "Elynn Berging"

Bericht door Rolf »

Bedankt weer voor het meedenken mannen! Ik had dus ook al aan de banden/wielen gedacht. Dat is de meest eenvoudige manier voor het verlagen. Inderdaad staan ook de meeste bergingsvoertuigen op kleinere wielen/lage banden.

RC4WD heeft de Lorider band. Die had ik dus gevonden. Moeilijker was het een winkel te vinden die er 6 op voorraad had. Uiteindelijk in Duitsland bij Der Getriebedoktor gevonden en dus besteld.

Hier dus het verschil;

Afbeelding

Afbeelding

De hoogte van het chassis met de tamiyabanden was 85mm

Afbeelding

De bandjes lagen er natuurlijk snel op....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierdoor ligt het chassis nu op net geen 80mm

Afbeelding

Dat lijkt niet zoveel. Ik heb echter verzuimd in de oude situatie de hoek van de bak te meten.
Dit is nu de nieuwe situatie....De foto vertekend een beetje door de verkeerde hoek.

Afbeelding

Ik kon echter de uitslag van de lineaire servo met ruim 20% terugnemen dus het scheelt echt wel.
Nu kan ik eventueel nog lager komen met een wielophanging van TH Truckmodelbouw bijvoorbeeld. Dit ga ik echter niet doen. Dan komt het chassis te laag en kan ik op de truckbanen dadelijk de drempels en bruggen niet meer over. Is nu al krap zat. Moet natuurlijk wel rijdbaar blijven want ik bouw geen shelfqueens.

Als ik de bak nog vlakker wil hebben zal het uit de spindelconstructie moeten komen. Ik ben tevreden. De bak iets vlakker en ik vind het optisch ook een verbetering. Wat meer scal zeg maar!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Mercedes SK 1850 "Elynn Berging"

Bericht door fireman fred »

Rolf, stukken beter, fijn dat je zelf tevreden bent. Maar ik denk dat je te voorzichtig bent. Zowel Harry als ik rijden met lagere chassis en kleinere banden. Bij de MBVP nog nooit problemen gehad om het viaduct op te komen o.i.d. De Scania met hoogwerker had alleen op de Intermodellbau problemen met een bergweg waar het achter uitstekende platform bij het oprijden over de straat sleepte. Dus als je de hellingshoek tussen assen en voor en achterbumper maar in de gaten houdt zul je niet snel in de problemen komen. Bij de MBVP rijden zelfs diepladers tegen het viaduct op en de hoek is speciaal getest bij de bouw.
Ik zou zelf nog proberen om de cabine ook 5-10 mm naar beneden te krijgen. Je hebt nu wel heel veel ruimte in de wielkasten.
Kun je niet een paar gaten extra boren in het chassis boven de standaard gaten om de boel aan te passen, komt de cabine ook beter uit. Anders Harry vragen, die heeft ook een aantal Tamiya aangepast
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: Mercedes SK 1850 "Elynn Berging"

Bericht door Michael »

Als je de rekenschaal aanhoudt van 1:12 (Tamiya) en er van uitgaat dat een velg van een normale truck 22.5 inch is gebruik je velgen met een diameter van ongeveer 47mm-49mm

22,5 inch = 57cm in schaal 1:1 = 47mm in schaal 1:12

Ook de Tamiya banden komen overeen met de realiteit. Neem een standaard band van 295-80-22,5 is totaal hoog in de schaal 1:12 86,8mm terwijl de originele Tamiya band 84mm is.
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Mercedes SK 1850 "Elynn Berging"

Bericht door fireman fred »

Michael, je kunt op een vrachtwagen afhankelijk van de toepassing veel verschillende velgen of banden monteren. Tam is een fabrikant die de maatvoering niet zo nauw neemt en varieert van 1:14 tot 1:12 zoals jij zegt. En Rolf wil een realistich model maken en dus andere banden toepassen
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 apr 2013 19:38
Echte naam: Harry

Re: Mercedes SK 1850 "Elynn Berging"

Bericht door Harry »

Rolf, wat een verschil! Echt 100% beter. Ik denk dat je nu ongeveer dezelfde diameter hebt als ik op de 1222. Je zou hem zelfs nog iets lager kunnen zetten door het verenpakket iets aan te passen, maar dit oogt sowieso al prima! Zoals Fred al aangaf hoef je niet bang te zijn om viaducten ed. niet meer op te kunnen. Mijn Mercedes Metz autoladder staat echt heeeel laag op zijn wielen, en steekt achter behoorlijk uit, en daar heb ik ook nog nooit problemen mee gehad.

Het is inderdaad jammer dat Tamiya het begrip schaalmodel wat ruim neemt. De cabine van de MB is wel ongeveer 1/14, maar met 1/12 banden eronder krijg je dan toch een model wat niet lekker in verhouding is.
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: Mercedes SK 1850 "Elynn Berging"

Bericht door Michael »

fireman fred schreef:Michael, je kunt op een vrachtwagen afhankelijk van de toepassing veel verschillende velgen of banden monteren. Tam is een fabrikant die de maatvoering niet zo nauw neemt en varieert van 1:14 tot 1:12 zoals jij zegt. En Rolf wil een realistich model maken en dus andere banden toepassen
Het ging over de maatvoering van de banden/velgen, die is correct volgens 1:1. Echter wil ik natuurlijk niets zeggen over hoe iets 'cosmetisch' overkomt en daar mag een ieder zelf zijn smaak toepassen ;) inderdaad afhankelijk van het type wat gebouwd wordt.
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Re: Mercedes SK 1850 "Elynn Berging"

Bericht door Rob Wish »

Leuk bezig Rolf.

Wat een leuke details.

En zo''n hulp over meedenken/kleinere banden is de kers op de taart.
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: Mercedes SK 1850 "Elynn Berging"

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Hallo Rolf



Tip :
Je zou er nog spatbord verkleiners onder de cabine kunnen zetten/maken, zodat de ruimte tussen de banden en cabine wordt verkleind, wat optisch er beter uitziet, dit werd ook bij de 1:1 Mercedes SK trucks toegepast met lowrider banden.
Er staan hier wel foto's van op het internet, even zoeken bij Mercedes SK lowrider.

Eventueel ook kleinere spatborden achter monteren.

Succes met de (af)bouw van de Mercedes SK.
Ziet er nu al goed uit hoor!
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Gebruikersavatar
fendtje
Lid van MBVP
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2012 16:38
Echte naam: Marc W

Re: Mercedes SK 1850 "Elynn Berging"

Bericht door fendtje »

rolf


als je een spindelaandrijving onder de bak wil maken heb ik die voor je liggen .


groet marc
Plaats reactie