Schaalgrootte

Stel hier alle overige technische vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arend
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2013 12:27
Echte naam: Arend Prins

Schaalgrootte

Bericht door arend »

Ben na een modelbouwloze tijd weer een beetje gaan knutselen. Ik ben niet erg thuis in wat nou de standaard schaalverhoudingen zijn, maar ik hou wel van een beetje formaat. Domweg omdat dat handzaam is. Ik ben nu een beetje bezig in 1 : 10, maar ik weet niet of dit gangbaar is. Ik hoop dan ook dat iemand mij hier een beetje wegwijs in kan maken dmv een lijstje of zo. Dit ook ivm met verkrijgbaarheid van dingen op schaal die ik niet zo eentweedrie zelf kan maken. Mijn interesse gaat voornl. uit naar industriële gebouwen e.d. Dus, wie helpt me op gang?

Alvast bedankt,
Arend
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Schaalgrootte

Bericht door avaben »

Arend,
als ik je vraag goed begrijp bedoel je: in welke schaal is het meeste te verkrijgen en kan ik het beste gaan bouwen?
of heb ik het mis.....

Belangrijk bij het bouwen zijn 2 zaken en wel: wat wil je met je gebouwen gaan doen en hoe groot gaat het worden (en dan bedoel ik dat i.v.m. de ruimte voor het bouwen en de opslag).

Wat wil je gaan doen bedoel ik mee: bij ons op het parcours rijden we met Tamiya en Wedico vrachtwagens. Deze zijn van schaal 1:14,5 tot schaal 1:16. Alles wat er bij ons dus gebouwd wordt zit "ongeveer" in deze schaal.
Bouw je veel groter of kleiner dan past het gebouw niet meer bij de vrachtwagens en/of het parcours. Wel moeten we vaak concessies doen met de 'diepte' van een gebouw. Wil je een gebouw echt helemaal namaken dan wordt het in totaal qua oppervlakte vaak veel te groot.
Het aangezicht moet dus wel op schaal zijn, zoals ramen, deuren, garagedeuren e.d. maar de diepte lukt niet.
Ook probeer je er nog aankleding bij te maken zodat het er allemaal leuk uitziet.

Wat ook belangrijk is, is de opbergruimte oftwel als je het wilt meenemen, hoe neem je het dan mee.
Zelf heb ik b.v. een gebouw gemaakt van een Liebherr pand. De ramen, deuren, garagedeuren en de hoogte kloppen wel, maar de diepte niet. Het pand bestaat uit 4 wanden en 2 dakdelen. De voor en achtergevel zijn middel een schanier 'dubbel'te vouwen voor transport. Alle wanden zijn middels een klikmagneet gemakkelijk te monteren en mee te nemen naar een demo met het parcours. Zou ik het pand niet demontabel maken dan is het bijna niet mee te nemen, zeker als je meerder panden hebt.

Dus m.a.w. er zijn nogal wat mogelijkheden en de schaal waarin je gaat bouwen is vrij te kiezen.

Hieronder even een foto van het pand en dan moet je bedenken dat het op 6 platen staat van ieder 1 m2.
De terrein oppervlakte is dus 3 x 2 meter.

Heb je verder nog vragen... laat maar horen

Groet
Arie
Liebherr pand.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Plaats reactie