1914 Dennis Fire Engine in 1:16

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

1914 Dennis Fire Engine in 1:16

Bericht door fireman fred »

Jarenlang staat er bij mij een grote doos op de kast met onderdelen voor twee van deze modellen. Eén model is netjes opgebouwd maar door de tand des tijd in verval geraakt en onder het stof gekomen. De andere bestaat nog uit de originele bouwgroepen, die nog samen gebouwd en geschilderd moeten worden. Alle kleine onderdelen zitten netjes verzameld in een plastic zakje, dus ik zou er een goed model moeten kunnen maken.
Afbeelding
Ik kreeg deze bouwmodelen van collega's die er ooit aan begonen waren maar na verloop van tijd er geen zijn meer in hadden. En door een artikel over een oude T-Ford in een modelbouwblad had ik juist wel weer een nieuw idee te pakken.
Afbeelding
Het plastic chassis is heel mooi gedetailleerd maar totaal ongeschikt om een er rijdend model van te maken. Dus de lat maar wat hoger gelegd en besloten deze keer een kompleet messing chassis te solderen(na de tips van Piet moet dan wel lukken) Na al het soldeerwerk zullen de plastic details weer op het messing gelijmd worden, omdat veel van het chassis zichtbaar blijft.
Het chassis wordt zo goed als het gaat een kopie van het plastic chassis, zodat ik straks alle bouwgroepen daar weer op kan bevestigen.
Afbeelding
Afbeelding
Stuur as en aandrijving staan in de steigers daar de volgende keer foto's van.
De mooie Escape ladder heeft weinig nodig, ik heb alleen de plastic handlieren en assen vervangen door messing uitvoeringen, omdat ik niet wil dat na twee keer demonstreren van de werkende ladder de onderdelen afbreken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: 1914 Dennis Fire Engine in 1:16

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Hallo Fred,

Wat leuk dat je dit oude model brandweerwagen gaat bouwen.
Straks heb je weer een uniek model op de baan rijden.

Nou, je soldeerwerk ziet er goed, zeker voor iemand die er pas mee begonnen is, super hoor.
Je wordt nog eens een all-round modelbouwer, die alle materialen kan bewerken.

Succes met de verder bouw van dit mooie uniek model, ik ben benieuwd naar het eindresultaat
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Gebruikersavatar
Mark Wish
Berichten: 374
Lid geworden op: 01 okt 2007 06:43
Echte naam: Mark
Locatie: Spijk-city

Re: 1914 Dennis Fire Engine in 1:16

Bericht door Mark Wish »

Gaaf Fred, vorige week kon ik me niet echt een model voor de geest halen maar nu het is duidelijk.
Leuk ding om te zien, :idea:
Gr Mark
If you eat Lego, you will shit bricks.
Imagination is more important than knowledge
henkvh

Re: 1914 Dennis Fire Engine in 1:16

Bericht door henkvh »

Fred,
Eindelijk is het zover om hem te bouwen.
Goed idee van je om de laddergeleiding van messing te maken.
Mijn model (hetzelfde bouwpakket) was het plastic in slechte staat.
Hij was inkompleet dus moest het e.e.a. aanpassen
Ik heb het kunnen restaureren maar blijft erg zwak.

Het blijft een bijzonder model, terzijner tijd echt mobiel maken?
Succes met de verdere bouw

Gr., Henk v H
Gebruikersavatar
henk
Lid van MBVP
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:08
Echte naam: Henk de Vroedt
Locatie: Maasdam

Re: 1914 Dennis Fire Engine in 1:16

Bericht door henk »

Ha Fred

Is inderdaad een leuk en bijzonder model.
Hopelijk gaat het allemaal lukken zoals je wilt, maar dat gaat vast goed komen
Greetz

Henk
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: 1914 Dennis Fire Engine in 1:16

Bericht door fireman fred »

@ Henk vH, het is wel mijn bedoeling om dit model rijdend te maken. Daarom ook het messing chassis en de nieuwe assen. Er is ruimte voor een ontvanger, accu en servo dus dat moet lukken. Verder geen bijzonderheden, gewoon een oldtimer museumstuk die af en toe bij een open dag van de Brandweer Brugleuningerveen te voor schijn wordt gehaald. :mrgreen:
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: 1914 Dennis Fire Engine in 1:16

Bericht door fireman fred »

Een typisch onderdeel van een Engelse brandweerwagen was jarenlang de zgn Wheeled Escape Ladder. Tot ver in de jaren ´70 van de vorige eeuw kon je op Britse voertuigen deze zware houten driedelige schuifladder aantreffen. Door de grote houten wielen kon men de zware ladder toch eenvoudig bedienen en naar de plek waar hij nodig was manouvreren. En door het gewicht te verplaatsen kon men de ladder snel en makkelijk van het voertuig halen.(men ging met twee man aan het contra gewicht hangen :D ) Het onderstel van de ladder kon door middel van kabels verschoven worden waardoor de hellingshoek tov de gevel kon worden aangepast.
Het schaalmodel van de Dennis heeft ook zo´n mooie ladder. Omdat dit een los bouwdeel is heb ik die alvast afgemaakt. Model gespoten, lieren verbeterd, tandwielen veranderd en het geheel hier en daar versterkt met messing onderdelen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: 1914 Dennis Fire Engine in 1:16

Bericht door fireman fred »

Omdat er in mijn hobbyruimte wat opgeruimd moet worden ivm een uitbreiding heb ik wat lopende projecten opgemaakt. Zo ook deze Dennis N type uit 1914.
Het chassis is op een haar na klaar, assen verend gemonteerd, stuur-as gereed en de aandrijving. Ook hier weer twee elektromotoren in een messing buis gemaakt.
Veel tijd gebruikt om de treeplanken goed uit te lijnen aan het chassis. Moet straks natuurlijk wel een strak rijdend model worden. Gaan als de Brandweer zal niet helemaal lukken, hoewel 60 km p/u voor die tijd heel behoorlijk was. ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: 1914 Dennis Fire Engine in 1:16

Bericht door fireman fred »

Het plastic voorbeeld chassis op de achtergrond met het messing chassis waar de treeplanken en spatborden pas gemaakt moeten worden.
Afbeelding
Afbeelding
De laddder op de bevestiningspunten op het chassis. Goed te zien dat het geheel in balans is. Het zwaartepunt ligt voor ver voor het bevestigingspunt waardoor de ladder stabiel ligt. Maar door simpel wat gewicht toe te voegen aan de achterzijde( twee spuitgasten) kantelt de ladder op zijn wielen en kan hij van de wagen worden genomen. Ja ze waren niet dom in die tijd. :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 1914 Dennis Fire Engine in 1:16

Bericht door Rolf »

Deze heeft veel te lang stil gelegen...... Mooi project!!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie