atlas mobiele graafmachine
- Ovdl
- Lid van MBVP
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
- Echte naam: Otto
atlas mobiele graafmachine
een paar jaar geleden een stapel onderdelen overgenomen van iemand die was begonnen met de bouw van bovenstaande graafmachine.
eind vorig jaar stond hij al in de sporthal op een tafel.
dit jaar weer,een stukje verder afgebouwd.
omdat je dan de binnenkant en onderkant niet ziet,plaats ik hier wat foto,s van de bouw.
chassis uit 2mm messing.
onderwagen met assen en aandrijflijn ertussen.
vierwielaangedreven met naafreductie en inschakelbare sperren op de differtielen.
ventielblok en olieleidingen voor het sturen en het heffen/zakken schild
de twee blauwe draden komen vanaf de draaikrans/sleepringen en verzorgen de 12v voeding van de onderwagen.
hydrauliek aanvoer en retour komt ook vanaf de bovenwagen door de draaikrans.
bovenwagen kan hierdoor eindeloos ronddraaien.
- Ovdl
- Lid van MBVP
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
- Echte naam: Otto
Re: atlas mobiele graafmachine
bovenwagen met alle onderdelen die erin moeten.
stempelpoot.
bovenwagen ombouw.
opbouw van de armdelen,gestapeld uit 3mm aluminiun.
met daarin bronzen lagerbussen.
- VOLVO FH 16 660
- Lid van MBVP
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
- Echte naam: Piet Horsman
Re: atlas mobiele graafmachine
Hallo Otto,
Een mooi project hoor, ziet er mooi strak uit.
Even een vraagje : Zitten tussen de aandrijfassen vanaf de verdeelbak geen kruiskoppelingen ???
Of is dit gezichtsbedrog ??
Een mooi project hoor, ziet er mooi strak uit.
Even een vraagje : Zitten tussen de aandrijfassen vanaf de verdeelbak geen kruiskoppelingen ???
Of is dit gezichtsbedrog ??
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol
Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes
Groetjes Pieter
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol
Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes
Groetjes Pieter
- Ovdl
- Lid van MBVP
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
- Echte naam: Otto
Re: atlas mobiele graafmachine
Hallo Piet,
nee de aandrijfas zit tussen de vooras en achteras.
Hij zit op de vooras gestoken en daarna schuif je de achteras er ook op en zet deze vast.
De aandrijving/motor zit ook over deze as geschoven.
Vooras kan hierdoor gewoon pendelen.
Voor kruiskoppelingen is te weinig ruimte.
Ik plaats nog wel wat plaatjes om het duidelijker te maken.
hier ligt alleen de aandrijving op zijn plaats.
de voor en achteras schuiven met hun aandrijfas in de "hoofd" as.
hier zie je bij de achteras wat ik bedoel.
bij de vooras loopt de aandrijfas door de lagerbus voor het pendelen.
aandrijfmotor met vertraging ligt onder de achteras.
daarboven ligt de servo voor het sperren van de differentielen.
nee de aandrijfas zit tussen de vooras en achteras.
Hij zit op de vooras gestoken en daarna schuif je de achteras er ook op en zet deze vast.
De aandrijving/motor zit ook over deze as geschoven.
Vooras kan hierdoor gewoon pendelen.
Voor kruiskoppelingen is te weinig ruimte.
Ik plaats nog wel wat plaatjes om het duidelijker te maken.
hier ligt alleen de aandrijving op zijn plaats.
de voor en achteras schuiven met hun aandrijfas in de "hoofd" as.
hier zie je bij de achteras wat ik bedoel.
bij de vooras loopt de aandrijfas door de lagerbus voor het pendelen.
aandrijfmotor met vertraging ligt onder de achteras.
daarboven ligt de servo voor het sperren van de differentielen.
- Ovdl
- Lid van MBVP
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
- Echte naam: Otto
Re: atlas mobiele graafmachine
hier nog een keer,nu met vooras.
assen liggen in 1 lijn,kruiskoppelingen hoeven dus ook niet.
staalkabels tbv sperren lopen door messing buis naar de servo onder/achter de achteras.
midden onder de aandrijfas ligt de draaikrans met sleepringen en doorvoeren.
- Ovdl
- Lid van MBVP
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
- Echte naam: Otto
Re: atlas mobiele graafmachine
hier een latere foto van de achterkant
staalkabel tbv sperren,aandrijf motor/vertraging.
aandrijfas zelf is er hier tussenuit ivm bereikbaarheid andere delen.
ik bouw elke keer een stuk,waarbij ik meestal eerder geplaatste delen weer weg haal ivm ruimte gebrek.
aan het eind moet alles er dan net inpassen.
onderste koperleidingen lopen naar achter tbv cilinders heffen schild.
leidingen rechts lopen naar voren tbv poten en stuurcilinder.
hier zijn de vooras en aandrijfas eruit om de leidingen naar voren te leggen.
zijn ondertussen al weer iets gewijzigd!
rechtsboven ligt het pendelstuk van de vooras.
- VOLVO FH 16 660
- Lid van MBVP
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
- Echte naam: Piet Horsman
Re: atlas mobiele graafmachine
Hallo Otto,
Bedankt voor de uitleg en de foto's, het is me nu duidelijk hoe het zit met de aandrijfassen.
Succes met de verdere (af)bouw van de mobiele Atlas kraan.
Bedankt voor de uitleg en de foto's, het is me nu duidelijk hoe het zit met de aandrijfassen.
Succes met de verdere (af)bouw van de mobiele Atlas kraan.
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol
Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes
Groetjes Pieter
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol
Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes
Groetjes Pieter
- fendtje
- Lid van MBVP
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 19 aug 2012 16:38
- Echte naam: Marc W
Re: atlas mobiele graafmachine
hoi otto ,
mooi project de atlas kraan volg het ook op het duitse forum .
rijd hij 14 december ??? op de schow bij nacco .
gegroet marc
mooi project de atlas kraan volg het ook op het duitse forum .
rijd hij 14 december ??? op de schow bij nacco .
gegroet marc
- Ovdl
- Lid van MBVP
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
- Echte naam: Otto
Re: atlas mobiele graafmachine
Hoi,
hij kan vooruit en achteruit rijden aan een draadje als het moet.
graven en andere functies duren nog wel een jaar of twee denk ik.
hij kan vooruit en achteruit rijden aan een draadje als het moet.
graven en andere functies duren nog wel een jaar of twee denk ik.