Liebherr 922 Litronic Leimbach

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Liebherr 922 Litronic Leimbach

Bericht door Rolf »

Had nog een gaatje op het schap......

Afbeelding

Kon het niet laten deze aan mijn neus voorbij te laten gaan. Altijd al een droom maar dacht vrij onbereikbaar. Was al aan het kijken om een Bruder om te bouwen maar wilde stiekum ook net effe iets meer. Dan maar een oude Stahl/Leimbach die wat Tender, Love en Care nodig heeft maar in de basis goed is. Langzaam weer opbouwen zullen we maar zeggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze op de foto gezet zoals gekocht. Als een van de eerste dingen de stickers eraf. Dat lijkt nergens op natuurlijk. Als 2e eens de hele electronica eruit trekken. Speakerkabels zijn er zelfs in gebruikt. De pomp draait permanent en de klep van de hoofdschakelaar kan niet dicht want veroorzaakt sluiting met de motor. TLC dus met hoofdletters maar dat gaat goed komen.

Tot de volgende update!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Liebherr 922 Litronic Leimbach

Bericht door avaben »

Hoi Rolf,

ziet er nog goed uit.
Zoals je zegt: wat liefde en aandacht en dan heb je weer een leuke machine erbij.

Al aan gedacht om een BMA van Servonaut te installeren. Voor iets van E 79,- ben je de man en je accupakket gaat veel langer mee.

Succes met de "ver'bouw
Gr
ARie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Liebherr 922 Litronic Leimbach

Bericht door Ovdl »

"Dan maar een oude Stahl/Leimbach die wat Tender, Love en Care nodig heeft maar in de basis goed is"
Niks mis mee Rolf!

Brushless pompmotor erin en wat met de druk en toeren rommelen en je graaft de wereld uit.
Komatsupomp draait nu ongeveer de helft van zijn oude toerental en nog kracht genoeg in de turfmolm.
Afgelopen zaterdag met de eerste accu meer dan anderhalf uur lang potgrond verplaatst.

Hier ligt nog een printje om er een twee toeren regeling van te maken,doe er niks meer mee.
Komt uit Komatsu.
Manometer om druk af te stellen ligt hier ook,kan rechtstreeks op het filter.
Laat maar weten,komt hij wel een keer mee naar een demo.

veel bouw en graafplezier!!
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Re: Liebherr 922 Litronic Leimbach

Bericht door Rob Wish »

Rolf,

Goed bezig,

mvrgrrob


PS en in mijn "chauffeurs ogen"weer een mooi vrachtje erbij om te vervoeren :-)
Gewicht ca 15kg zeker?
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Liebherr 922 Litronic Leimbach

Bericht door Rolf »

Dank jullie voor de reacties!!

15 kg gaat ie niet halen Rob al denk ik dat ik het gewicht nog wel wat ga verhogen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
fendtje
Lid van MBVP
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2012 16:38
Echte naam: Marc W

Re: Liebherr 922 Litronic Leimbach

Bericht door fendtje »

hoi rolf


de kraan ziet er van de buiten kant nog niet zo gek uit ,


mooie aanwinst voor weinig . :lol: :lol: :lol:

succes met het ombouwen / verbouwen

groet marc
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Liebherr 922 Litronic Leimbach

Bericht door Rolf »

Zo, weer eens tijd hier een verslagje te maken. De afgelopen tijd wat mee bezig geweest en de volgende zaken aangepakt.

Als eerste de pomp. De brushlessmotor gekocht en geïnstalleerd. Kost een klein vermogen maar levert groot vermogen. Het verschil is merkbaar zeg. Wel op volle toeren nu enigzins een fluitgeluidje/resonantie. Lijkt uit de overdruk te komen want je hoort het alleen als de cylinders stil staan. Dit zou met de nog te installeren BMA van Servonaut voorbij moeten zijn.

Overigens is zelf in de natte zandbak, als op het filmpje, volle toeren helemaal niet nodig. Als je de slag een beetje te pakken hebt kan het met de pomp op 50%!!

Ook heb ik de olie ververst en het filter vervangen. Dat doorspoelen is wel een vies klusje.

De rijregelaars heb ik ook vervangen door CTI exemplaren. Verder de draden deels vervangen en opnieuw gesoldeerd.
Ook heb ik een externe bec gemonteerd. Verder hier en daar schroefdraadje opnieuw getapt en boutjes/schroefjes vervangen. Ook de machinist is nu een "Bruder" van mij.

De werklamp is vervangen en werkt. De verlichting aan de voorzijde had ik vervangen door leds en die deden het ook. Toen alles in elkaar zat vielen ze uit. Was er van overtuigd dat het 6v leds waren maar zal wel niet. Moeten dus nog een keer vervangen worden maar dat is een aardige klus. Ook heb ik achterlichten al heb ik inmiddels begrepen dat die op een kraan eigenlijk niet horen.

Wat nog meer..... In de arm zit hier en daar nogal wat speling. Kan me voorstellen dat retestrak ook niet goed is maar dit is wat veel vrees ik. Hier en daar al wat aangepast maar dit zal bij een grote revisie aangepakt moeten worden.

Natuurlijk ook nog de mechanische wisselaar en een nieuwe brede graafbak. Die gaat echt lekker!

Dan optisch. Ik vind hem eigenlijk best goed zo qua kleur en lak. Iet wat nostalgisch, is ook een oude kraan, en niet geel. Alleen het contragewicht zou ik in dezelfde kleur of in ieder geval niet zwart willen hebben en een andere klep bovenop. Die klep heb ik nu van styreen gemaakt met een motorkap van Bruder erop met een zelf gemaakte uitlaat. Valt best mee en je bent snel binnen om de accu te wisselen. Verder het stickerwerk aangepakt. Voor het gewicht heb ik die nog maar ze zijn zwart.....net als het gewicht.

Maar....ik hoor jullie denken.....Die Rolf heeft altijd veel foto's. Tja, nu niet. Heb maar een filmpje gemaakt van mijn eerste graafwerkzaamheden. In de zandbak van de kleinkinderen.....


Link
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Liebherr 922 Litronic Leimbach

Bericht door avaben »

Hoi Rolf,
ben benieuw en wilde gelijk het filmpje bekijken, maar helaas, dat werkt niet.
Misschien er opnieuw opzetten (of de link verversen)
Ik ga het zien.
Gr en succes
Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: Liebherr 922 Litronic Leimbach

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

avaben schreef:Hoi Rolf,
ben benieuw en wilde gelijk het filmpje bekijken, maar helaas, dat werkt niet.
Misschien er opnieuw opzetten (of de link verversen)
Ik ga het zien.
Gr en succes
Arie
Hallo Arie,

Link doet het gewoon hoor !

Nieuwe computer kopen denk ik ? :lol: :lollol: :yeah:
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Liebherr 922 Litronic Leimbach

Bericht door Rolf »

https://youtu.be/abQz16jUKlA


Hier nog een keer de link voor Arie en anders gaan we in Tilligte gewoon naast elkaar staan Arie!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie