Bruder Fendt 1050 ombouw en getrokken materieel

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Rolf »

Heb me in de naam vergist maar zijn WAGO klemmen.

https://www.conrad.nl/nl/search.html?se ... pe=REGULAR

Per groep heb ik er dan eentje. Motoren + motoren - en voor de stroom + en -.
Werkt prima. Geen gesoldeer in het model. Je kunt de kabels mooi geleiden en kort afknippen. Moet je wel zorgen dat je het klipje nog dicht kunt drukken.

Zo, ik heb de zondagmiddag doorgebracht op de hobbykamer. Alleen beneden geweest voor de koffie en de hond uitlaten.

Afbeelding

Demontage van de Bruder trekker levert dit beeld op. Het is wel gemakkelijker geworden met de nieuwe modellen maar er zitten nog verborgen klipjes genoeg. De eerste trekker die ik had verknald had ik ook in 2 helften gesplitst. Dit heb ik nu niet gedaan. Ben nu gaan uithollen zeg maar.

Afbeelding

De achteras met een deel chassis eruit en een beetje pruttel....

Afbeelding

De achterkant uitgehold.

Afbeelding

Begin van de voorzijde.

Afbeelding

Nog meer pruttel.....

Afbeelding

Blik door een Fendt.

Afbeelding

Afbeelding

De "zijblokken" heb ik eraf gehaald. Daarachter komt aan de ene kant de regelaar en de andere kant de ontvanger.
Lekker ver uit elkaar.

Afbeelding

Op het chassis ermee en passen. Hier de kabels voor de ontvanger. De BEC is uiteindelijk in het chassis terecht gekomen.

Afbeelding

Hier gaat de 3S lipo zich in het zweet werken.

Afbeelding

Hier mag de regelaar van Modellbauregler zich vermaken.

Afbeelding

Poppetje gezien, kastje dicht. Bij beide zijkanten heb ik 3 klips laten zitten. Je kunt ze er dan zo afdrukken.
Zal niet eeuwig houden maar als het goed is hoeft ie ook niet zo vaak open. Zouden de klips slijten dan komen er in de toekomst magneetsluitingen op.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het een lekkere dikke combi zo!!

Ik heb ook nog even een filmpje gemaakt van de werking van de aanhanger. Ik denk dat het hiermee duidelijk is hoe deze werkt. Alles werkt met alleen de spindel. Je hebt geen aparte cylinders of dergelijke nodig. Nadeel is dat de afzethoek vrij stijl is. Maarja, ik heb iets met modelbouw en stijle hoeken. :D :lol:


Link


Zo, nu de kap er weer af en zo mooi als mogelijk afwerken van binnen en hier en daar verstevigen. Dan zien we wel weer verder.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Rolf »

Zo, van de week weer wat gedaan aan de Fendt. Was even wat warmer dus ik heb de stoute schoentjes, die mooie bruine, aangetrokken en ben aan het spuiten gegaan. De velgen eerst ontvet, geschuurd met 800 korrel watervast schuurpapier en water....Toen weer schoongemaakt en ontvet.

Afbeelding

Inwendig heb ik de body wat verstevigd met styreen. De cabine is losgekoppeld van de onderzijde. De clips bewerkt zodat ze de cabine alleen geleiden. 2 magneten houden de cabine op zijn plek. Een doorvoer gemaakt met stekker verbinding naar onder het dak. Daar zit nu een CTI PS4a die op dit moment de chaoslampen aanstuurt. In de toekomst ook de rest in het dak.

Afbeelding

De chaoslampen van Pistenking op een buisje geplaatst zodat ze wat hoger staan en steviger.

Het dynamisch frontgewicht van 3300 kg (d'r hangen dus gewoon 2 personen auto's aan de fronthef!!!) een beetje op gewicht gebracht. Weegt nu 400 gram. Ik maak het voorlopig niet zwaarder want anders buigt de hef door!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zodra deze verder gevuld kan worden in de toekomst komt er nog een dekseltje op. Valt echter zo niet op.

Het geheel met frontgewicht zonder accu weegt nu...

Afbeelding

Ik had ook nog een hulpje die zeer veel interesse heeft in trekkers.

Afbeelding

Verder ben ik nog bezig geweest met wat aanhangwerk. Deze aanhanger van Britains Big Farm had ik al voor mijn vorige trekkers. Het is een Kane. De trekstang wat aangepast. Oog gemonteerd van Blocher. Geheel moet nog een keer gespoten worden maar eerst moet ik de oprijplanken nog elektrificeren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, dan kan ik de pk's laten brullen!!

Afbeelding

Ook deze heeft een andere trekstang. Tevens een Bruder diff gemonteerd zodat de wielen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien.

Afbeelding

Afbeelding

Wielen gevuld met acrylaatkit en zwart geschilderd. De assen doormidden geslepen en per wiel ingekort.

Afbeelding

De diff assen...alu buisjes en stelringen.

Afbeelding

En gemonteerd.

Afbeelding

Chassis dus. Hierop kan ik ook nog bijvoorbeeld containerdrager maken of wat anders. Komt nog....Dan het geheel nog een kleurtje geven.

Zo, nog even wat sfeerplaatjes....

Afbeelding

De voorspatborden heb ik ook nog wat hoger gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast zijn kleine broer....

Afbeelding

En zijn hele kleine Siku broertje!!!

Nu mag de Fendt zich eerst verder bewijzen op de truckbaan. Eerst nog een keertje bij ons in Terborg en dan 18 maart in Ede. Helaas vandaag niet gelukt om de zandbak van de kleinkinderen onveilig te maken, Als het van de week nog lukt even een kort filmpje maken....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door avaben »

ziet er netjes uit Rolf.
Ben benieuwd in Ede.
Tot dan
Gr
Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Rolf »

Ik heb weer even wat aandacht gegeven aan de trekker en de aanhangsels.

Zo'n dikke trekker vraagt natuurlijk om een echte dieplader, vond ik tenminste :D

We beginnen met de basis. De zaag en dremel in een Bruder dieplader. Nieuw nog steeds te bestellen. Ik kon hier in de buurt nergens iets op Marktplaats vinden. Natuurlijk moet er dan ook nog een dolly bij.

Eerst maar eens de trekstang aanpassen.

Afbeelding

De originele zit te hoog en een veel te groot gat.

Afbeelding

Beetje dremel en wat alu en een trekstang van Blocher.

Afbeelding

Het geheel zit er dan zo achter.

Natuurlijk moeten de assen voorzien worden van Bruderdiffs.

Afbeelding

voor....

Afbeelding

Tijdens.....

Afbeelding

En na.

De banden moeten evenals de banden van de dieplader zelf nog gevuld worden met siliconen.
Verder moet het geheel natuurlijk ook nog verder ontbruderd worden. Dat komt later. Eerst de basis, die bodem.

Bij mijn recherches zag ik dat de diepladers achter traktoren meestal achter 2 assen hadden. Dus even wat stelplaatjes.

Afbeelding

2 voorste assen....

Afbeelding

2 achterste assen.....

Afbeelding

En nog even alledrie.

Afbeelding

En nog even het diff. Heb ook nog wat gefilmd, dat komt later vanmiddag!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Rolf »

Vandaag bij ons in de achterhoekse contreien onze eigen maandelijkse truckrijdag van MBC Cargo gebruikt als test voor de trekker en aanhanger. Ook de dieplader even rondgetrokken. De test is geslaagd.

Zoals jullie zien heeft Bertus inmiddels wel een BV tje opgericht. LNW Agrotech. Als je zo'n dure trekker koopt dan vraagt de Rabobank natuurlijk wel wanneer je er geld mee gaat verdienen. In overleg met mij heeft Bertus toen de stoute schoenen aangetrokken en is naar de KVK gegaan. LNW staat trouwens voor Loon naar Werken.....

Meteen even de plotter aangezwengeld en Bertus beloond met een paar mooi stickers.

Hier de film. Beetje saai wel maar was ook vooral voor mijzelf om te kijken hoe e.e.a. eruit ziet op beeld. Als je zelf aan het rijden bent dan let je op andere dingen is mijn ervaring.


Link
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Rolf »

Vandaag nog even wat gefreubeld voor op de containerafzetter.....

Had nog containers klaarstaan voor de herverbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Met de zaag en vijl de container gereduceerd tot een slede. Hier gaan we dan weer een op een andere manier bruikbare container van maken.

Afbeelding

Afbeelding

Van rondliggend hout en aluminium een laadvloer gemaakt.

Afbeelding

En zo staat ie er dan op. Nog niet klaar natuurlijk maar de lading ligt er al naast......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Rob Wish »

mooi wark !
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Rob Wish schreef:mooi wark !
Mooi Wark is een rockband Drenthe ! :lollol: :yeah:
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Rolf »

En we rocken gewoon verder.

Weer wat details gemaakt en aan de afwerking begonnen. Moet een beetje gebruikt exemplaar worden zonder dat ie nu meteen van de roest uit elkaar klapt.....

Afbeelding

Vloertje en kopschot en randafwerking.

Afbeelding

Rongen van alubuis.

Afbeelding

Opbergplek voor de rongen als deze niet worden gebruikt. Kettingzaagje voor de takjes die zijn blijven zitten.

Afbeelding

De houthakkers zijn al bezig geweest.

Nu verfen, beitsen en afwerken.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Bruder Beest project maar wat?

Bericht door Rolf »

Eindelijk zit er een verfje op.....

Afbeelding

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie