Het wagenpark van de Brandweer van Brugleuningerveen door de jaren heen.

Plaats hier jouw modelauto. Plaats één model per topic.
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Het wagenpark van de Brandweer van Brugleuningerveen door de jaren heen.

Bericht door fireman fred »

We gaan nu even de hoogte in , vooral omdat de gemeente Brugleuningerveen door annexatie en weder opbouw na de oorlog ook steeds meer hoogbouw kreeg naast de oude panden in de kern.
De oude Ford Autospuit was in de eerste wagen die al speciaal een extra lange driedelige houten schuifladder kreeg voor reddingen uit de oude hoge panden in de stad. Maar die ladder was zwaar en dus lastig te gebruiken. Dus vond men het nodig een Autoladder aan te schaffen ( voor de leken, een ladderwagen is een kar met een paar ladders, zoals de glazenwasser of schilder gebruikt. Bij de brandweer spreekt men van een Autoladder, omdat hij vast op het chassis gemonteerd staat, dmv een draaikrans en zo dus ook vrijstaand opgericht kan worden)
Op een Chevrolet chassis werd door Geesink een 25 meter autoladder met een driedelige aluminium ladder opgebouwd. De Ford en Chevrolet waren in de opbouw jaren 50 de harde kern van de brandweerzorg in Brugleuningerveen.
Helaas heeft men niet lang plezier gehad van de wagen. Na een verkeersongeval met een Van Gend en Loos vrachtwagen bleek de cabine en chassis niet meer te redden. In het archief bleek na lang zoeken nog deze foto te vinden.
Afbeelding
Na wat lang aarzelen ging de gemeenteraad akkoord om een nieuwe autoladder aan te schaffen. De kosten vielen echter mee, de ladderstoel, en de ladder waren nog prima in orde na het ongeval dus op een nieuw DAF chassis werd en mooie nieuwe wagen opgebouwd.
Afbeelding
De Autoladders zijn opgebouwd door Harry, en zijn compleet werkend. De eerste cabine was een 1:12 Pick up die Harry omgebouwd had. De DAF cabine is een 3D print waar we nu al meerdere voertuigen me hebben opgebouwd.
In het archief kwam ik ook deze DAF Torpedo tegen met opschrift van Brugleuningerveen. Deze wagen is vermoedelijk de oude wagen van Bergen NH geweest die aan het eind van de inzetbaarheid van de DAF frontstuur dienst heeft gedaan in de gemeente. De DAF Geesink was op en om toch een autoladder binnen de gemeente te hebben heeft er een aantal jaren een occasion in de kazerne gestaan.
Afbeelding
Dit model is werkelijk uniek, hoewel alle modellen eenmalig zijn. De cabine is met de hand gebouwd en door gebruik te maken van Bruder delen is de ladder gemaakt. Reinier was de bouwer van dit schitterende model.
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Re: Het wagenpark van de Brandweer van Brugleuningerveen door de jaren heen.

Bericht door Rob Wish »

Fred,

Gaaf!!


mvrgrob
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Het wagenpark van de Brandweer van Brugleuningerveen door de jaren heen.

Bericht door fireman fred »

Rob dank je.
De laatste autoladder die hier voorbij komt is een pronkstuk. Een Mercedes 1419 F, met Metz DLK 23/12 ladder opbouw. Deze wagen was de vervanger van de DAF Torpedo die het langer vol moest houden dan verwacht. Mercedes was jarenlang een geliefde leverancier van brandweerchassis aan Metz.
De geschiedenis van de firma Metz gaat ver terug en heeft een rijke historie in brandweermateriaal. Een ander zeer bekend ladder fabrikant is Magirus, ook een zeer gerenommeerd leverancier van brandweermateriaal.
Afbeelding
Het type DLK 23/12 is een Europese normering, DrehLeiterKorb (waar is die Harry?) waarbij de cijfers de werkhoogte 23m en zijdelingse afstand tot het hart draaikrans aangaf, 12m.en een werkkorf aan de ladder.
Als voorbeeld om dit model te bouwen maakte Harry o.a. gebruik van de Revell bouwdoos, die in 1:25 ook een schaalmodel produceerde. De cabine is een omgebouwde Tamiya, die o.a. versmald is om meer aan te sluiten bij de overige voertuigen. De gehele ladder is hand gemaakt en werkend. Het is machtig om de vier ladder delen te zien uitschuiven.
Afbeelding
Dit voertuig heeft tot ver na de regionalisering dienst gedaan, en omdat er toen een andere verdeling van autoladders kwam in de Brandweerregio Duin en IJsselstreek werd de vervanging lang uitgesteld. Elk jaar was het weer afwachten of de wagen door de ladder keuring heen zou komen.
Toen de vervanging ter sprake kwam is zelfs in het buitenland onderzoek gedaan, naar een combinatie blus/hoogwerker voertuig. Deze foto laat de afvaardiging van het korps zien voor de RCEFF Quint 75 bluswagen hoogwerker op Scania P chassis voor de kazerne in Ried Oostenrijk.
Afbeelding
Een soortgelijke wagen heeft een half jaar paraat gestaan aan de kazerne in Brugleuningerveen.
De Scania is opgebouwd door mij op een Bruder cabine die is omgebouwd naar een P, en voorzien is van een manschappen cabine. De hoogwerker arm is gedeeltelijk afkomstig vaan een speelgoedmodel, maar daar was na het ombouwen nog weinig origineels van over.
Afbeelding

Bij het schrijven van dit artikeltje staat de nieuwe Autoladder in opbouw. Deze keer is er gekozen voor een Magirus opbouw op Scania chassis. De levertijd is nog niet bekend. Regionaal zijn er ook hoogwerkers aangeschaft, MAN met Metz Wumag opbouw. Het zou zomaar kunnen gebeuren dat die ook in Brugleuningerveen geplaatst gaat worden.
Door de regionalisering is de modernisering van het wagenpark in een stroomversnelling gekomen.( meer modelbouwers van brandweervoertuigen)
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Het wagenpark van de Brandweer van Brugleuningerveen door de jaren heen.

Bericht door Rolf »

Dit is echt een leuke serie, zoals mijn neef Barry al zei.... vooral doorgaan.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Het wagenpark van de Brandweer van Brugleuningerveen door de jaren heen.

Bericht door fireman fred »

Afbeelding
De Ford V8 uit 1955, door veel korpsleden liefkozend de Oude Ford genoemd, voor de oude molen gefotografeerd.
Na de WW II zat de brandweer van Brugleuningerveen bijna zonder blusmateriaal. De moderne Ford open autospuit uit 1939 was door de bezetter meegenomen om ingezet te worden in Duitsland. Wat achterbleef was een motorspuit op een aanhanger, een handspuit ! wat ladders en klein materiaal. Zo moest het korps het laatste oorlogsjaar doorkomen. Na de bevrijding kwamen met de bevrijders ook Engelse legerbrandweer eenheden en zo kreeg ook ons korps een zgn Bellewagen. Een Austin bestelwagen, met een gesloten bak met open achterzijde met een aanhanger motorspuit. Deze eenheden werden door veel korpsen tot in de jaren vijftig nog gebruikt.
Maar met de wederopbouw kwam ook de plaatselijke brandweerzorg weer op gang. De eerste stap werd de aanschaf van een nieuwe autospuit. Omdat de bevrijders veel van hun vrachtwagens achter lieten maakte men kennis met amerikaanse merken zoals Internationals, Ford, Chevrolet, en engelse zoals Austin, Bedford etc. Als men nu kijkt naar de periode van grofweg 1947 tot 1960 zien we in heel Nederland vooral deze merken bij transport bedrijven en ook de brandweer. De Duitse merken zoals Mercedes, Magirus etc werden zo kort na de oorlog niet snel gekocht. (m.u.v. van ex- legervoertuigen en herstel betalingsvoertuigen.) Enkele korpsen kregen een cadeautje in de schoot geworden van terugkerende brandweerlieden die als dwangarbeider waren ingezet in Duitsland, en een Duitse brandweerwagen mee terug namen voor het plaatselijke korps.(Amsterdam en Rotterdam)
Brugleuningerveen koos bij de aanschaf voor Ford, en liet door de Gebr Kronenburg Brandweermaterialen een autospuit opbouwen. En dat was een zeer modern voertuig, met een Lage- en Hoge drukpomp, een eigen watertank en zoals al omschreven een driedelige houten ladder. Achter de wagen hing een haspel met extra gekoppelde brandslangen.Zeer modern voor die tijd waren de rolluiken in de opbouw. Zelfs een later aangeschafte DAF had toch weer kastdeuren.
Afbeelding
In de cabine was ruimte voor negen! spuitgasten, maar dat kwam bijna nooit voor. De brandweer werd nog gealarmeerd door een belsysteem (telefooncirkels) en elke vrijwilliger had zijn bluskleding thuis hangen, waardoor men ook rechtstreeks naar het brandaders kon gaan.
De wagen heeft samen met de later aangeschafte Chevrolet autoladder tot eind jaren zestig de eerste uitruk verzorgt. Pas met de komst van de DAF autospuiten werd de Ford een reserve voertuig, maar heeft nog tot in de jaren zeventig zijn steentje bijgedragen bij branden in Brugleuningerveen.

Dit model is opgebouwd door de Ford Tamiya 1:12 te versmallen en aan te passen. De brandweeropbouw is opgebouwd uit plasticplaat materiaal. Een uitgebreide beschrijving staat op het forum
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Het wagenpark van de Brandweer van Brugleuningerveen door de jaren heen.

Bericht door Rolf »

We smullen weer :D ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Het wagenpark van de Brandweer van Brugleuningerveen door de jaren heen.

Bericht door fireman fred »

De start van de DAF jaren.
Eind jaren 50 groeide de gemeente snel. En met alleen de Oude Ford en de Chrevolet was het korps duidelijk niet in staat om de brandbestrijding op peil te houden. Er kwam meer industrie bij, het verkeer begon langzaam toe te nemen en door de komst van een spoorlijn met eigen station werd Brugleuningerveen ook een gewilde woonlocatie voor mensen uit de Randstad.(die naam was toen nog onbekend)
Er werd een plan opgesteld waarbij er een meer jaren investering zou worden gedaan om de brandweer beter uit te rusten, maar ook een goed onderkomen te geven. En dat plan viel mooi samen met het succes van DAF als fabrikant van vrachtwagen chassis waardoor de Kikker DAF de basis werd voor de nieuwe voertuigen van het brandweerkorps.
Het eerste voertuig die eind 1961 geleverd werd en onderdeel was van deze modernisering was de DAF HD/LD Tankautospuit opgebouwd door Berwi uit het hoge noorden.
Afbeelding
Dit model is opgebouwd door gebruik te maken van een 3D geprint front. De gehele zijwand en dakopbouw zijn oor Harry zelf gemaakt.

De DAF was een zeer geliefde wagen bij de spuitgasten, omdat hij wendbaarder was dan de Ford en al snel werd de Ford op een zijspoor gezet als eerste uitruk eenheid na de komst, een jaar later, van de tweede DAF brandweerwagen. Deze wagen had een dubbele taak. Het was een Manschappen/Materieelwagen met een LD bluspomp. Naast slangen had deze wagen extra gereedschap bij zich, voor vele klussen waar de brandweer mee te maken kreeg. Uiterlijk was hij goed herkenbaar door het ontbreken van de modernere rolluiken. In plaats daarvan had deze wagen kastdeuren.
Afbeelding
Ook dit model is opgebouwd met een 3D front door Harry.
Naast de autoladder die door het ongeval met de Chevrolet opnieuw was opgebouwd een DAF chassis was heeft het korps nog twee (kikker) DAF gehad.
Midden jaren zestig werd er een speciale slangen wagen aangeschaft, die al rijdend honderden meters slangleiding kon uitleggen doordat deze aan de achterzijde gekoppeld en gevouwen waren opgeborgen. Op het dak bevond zich een groot vermogen waterkanon. Doordat de wagen geen eigen bluspomp had moest hij dus gevoed worden door een autospuit. Omdat de DAF de eerste uitruk was, zag men vaak de oude Ford en deze slangenwagen gezamenlijk uitrukken naar grote branden. Overigens rook deze slangwagen nog nieuw ( hij was een net week oud) toen hij al moest worden ingezet bij de enorme brand op het industrieterrein bij de textiel fabriek.
Afbeelding
Dit model heeft weer een 3D cabine en voor de opbouw is deze keer als proef een laser gesneden opbouw gebruikt. In de Acrylplaatplaten zijn de gaten en kastdeuren al ingegraveerd.
De laatste DAF is nooit als brandweerwagen opgebouwd. Deze wagen is zijn carrière begonnen als waterwagen-putten zuiger bij Gemeente werken. Pas eind jaren zestig toen dit voertuig overtollig werd nam de brandweer het over. Deze wagen heeft 4x4 aandrijving. De watertank werd behouden maar verder werd de wagen door de korpsleden zelf omgebouwd en voorzien van materieelkasten en een bank achter de cabine om ingezet te worden voor bos en heide branden.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Het wagenpark van de Brandweer van Brugleuningerveen door de jaren heen.

Bericht door Rolf »

Volgens mij zie ik voertuigen voorbij komen die ik nog nooit eerder gezien heb.....Mooi!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Het wagenpark van de Brandweer van Brugleuningerveen door de jaren heen.

Bericht door fireman fred »

Ja Rolf, geef Harry wat plasticplaat en lijm en voor je het weet staat er weer een model. :D
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Het wagenpark van de Brandweer van Brugleuningerveen door de jaren heen.

Bericht door fireman fred »

Zo met de demo koud in de kleren vandaag maar even weer wat gesnuffeld in het foto archief van de Brandweer Brugleuningerveen. Op de demo het verhaal gehoord dat er ooit twee VW kevers tot het wagenpark behoorde. Naar een foto van die voertuigen wordt nu gezocht.
Wel nog een mooi plaatje gevonden van de eerste uitruk in het begin van de jaren 60. Te zien zijn de DAF autoladder die op het Chevrolet chassis over gebouwd was en de Ford nog net voor de komst van de DAF tankautospuit. Opvallend detail is dat de Ford geen kentekenplaat heeft op de foto :(
Afbeelding
Ook een een oude foto van de Ford die na de levering door de Kronenburg op de gevoelige plaat is vast gelegd. En zoals gebruikelijk in die tijd nog in zwart/wit.
Afbeelding
Opvallend is wel dat in de tijd die tussen het nemen van beide foto's is verstreken het bedrijfsterrein aan de overzijde van de brandweerkazerne niet veranderd is. :lol:
Deze aflevering wil ik afsluiten met de laatste bluswagen op DAF chassis die tot het wagenpark behoort heeft. Toen de kikker DAF autospuit vervangen was door de Mercedes 408, koos men bij de vervanging van de tweede DAF *autospuit/materieelwagen voor een DAF 1300, Club van vier cabine met een Rosenbauer standaard opbouw.
Voor modelbouwers die nu denken dat deze DAF cabine ook 3D geprint is, ....helaas. Deze is geheel met de hand vervaardigt door Harry. Ook over de bouw van dit model is meer te lezen op het forum.
Afbeelding
Plaats reactie