Brushless/borstelloze motoren

Stel hier jouw technische vragen
Plaats reactie
gdw1963

Brushless/borstelloze motoren

Bericht door gdw1963 »

Hallo modelbouwers,

Na mijn succesvol introductie en aanmelding op het forum wil ik hier graag mijn eerste "probleem" voorleggen.

Ik ben samen met Gerrit een DAF T1500 (jaren 50 trekker) aan het ontwerpen in de schaal 1:14,5, de uitdaging zit hem in de ruimte en de toegepaste technieken. Vanwege de ruimte en vanwege de goede specificaties kwamen we terecht bij de borstelloze motoren. Ik heb nu een motor gevonden die op papier zou moeten voldoen namelijk de Robbe ROXXY BL-Outr. C35-30-45 300kv. Deze "outrunner" draait bij 11,1v (3S-LiPo) 3330 tpm met een vermogen van 140 W, het rendement is niet bekend, maar ik ga er van uit dat het hoog is. De achteras wordt een Robbe uit de cargo serie met een verhouding 3:1 zodat de vertraging vanaf de motor naar de as nog maar ongeveer 3:1 hoeft te zijn om een reële schaalsnelheid te halen.

Ik kan maar weinig ervaringsberichten vinden over dit soort motoren, dus hopelijk kunnen jullie er iets meer over vertellen. Waar ik vooral naar benieuwd ben is, of deze motoren ook langzaam kunnen starten zodat het model niet eerst een sprongetje maakt alvorens te gaan rijden.

Misschien is dit ook een kwestie van de juiste regelaar, hierbij denk ik aan de ROXXY BL-Control 918 welek redelijk compact is (38x22x7 mm) en voldoende stroom kan leveren voor de motor. Deze regelaar beschikt over een BEC van 2A, en kan 2-4 LiPo cellen aan en is geschikt voor outrunners, vrachtwagen modellen (met achteruit) en heeft een hoge klok frequentie van 32kHz.

Denken jullie dat dit een goede combo is?

Groet,

Gerwin (die aspirant modelbouwer is)
Gebruikersavatar
Mark Wish
Berichten: 374
Lid geworden op: 01 okt 2007 06:43
Echte naam: Mark
Locatie: Spijk-city

Re: Brushless/borstelloze motoren

Bericht door Mark Wish »

Hallo Gerwin,

Om te beginnen:

Link

Dit is mijn 4 assige Tamiya Volvo, met een Wedico dieplader, incl ongeveer 10kg ballast en een Wedico shovel.
Dit was gefilmp op de weg de dijk op naast de club.
Het is een zeer steile helling.

Mijn setup:
Robbe Roxxy 908 regelaar
Robbe Roxxy 4988( 800kv= 5920 RPM @7,4V)
RC4WD GRU met een 4:1 vertraging.
Tamiya 3-speed versnellingsbak.

Het filmpje is alles gefilmd in zijn 1, met alle instellingen op lowest( toerencurve, koppelcurve, dit wilt zeggen dat ze exponentieel zijn, en in het begin allebei op zijn laagst staan)

Deze motorcombo is korter als 54mm( standaard motorformaat, en voor de Wedico mannen: Wedico gebruikt geen standaard motormaten, en ook geen standaard motorophangbevestigingen ;) )

De vertragingen intern in de bak en de assen weet ik niet.

Bij mij gaat er dus 1500RPM de versnellingsbak in.

1)Jij gaat wel/geen gebruik maken van een versnellingsbak?

Over de gebruikerservaringen:
Ik ben er zelf zeer tevreden over, de motorcombo die ik heb is zeer gunstig geprijst( regelaar+motor voor iets minder als €90, de GRU kost ongeveer €30.)
Het model kan perfect langzaam starten, met de extra aangekochte programmer V2( die ik ook gebruik, en fijn in te stellen is) kan je de toeren en koppelingscurve instellen( zoals hierboven al aangehaald is)

Ik heb dan ervaringen met de 800Kv variant, niet de 300Kv variant, maar ik denk dat je daarmee nog mooier weg kan rijden.

De 908 is ook zeer compact, die kan je in principe nog achter een dashboard kwijt.

Voor meer vragen, stel ze gerust, maar gaarne ook mijn vraag aan jouw te beantwoorden.

Succes
Gr Mark
If you eat Lego, you will shit bricks.
Imagination is more important than knowledge
gdw1963

Re: Brushless/borstelloze motoren

Bericht door gdw1963 »

Hoi Mark,

Alvast bedankt voor het filmpje en de reactie. Ik/we gaan geen versnellingsbak gebruiken.

We hadden zo gedacht een 300kv motor draait bij 11,1 volt 3330 tpm. Daarachter een vertraging van 3.3 op 1 = ongeveer 1000 tpm aan de as. In het diff zit een vertraging van 2.9:1 dus aan de wielen ongeveer 350 tpm. Bij een omtrek van 210mm (we gebruiken banden met een diameter van 67mm) kom ik uit op een snelheid van ongeveer 4,4 km/uur. Deze snelheid is het uitgangspunt geweest vanaf het begin omdat we denken dat nog sneller niet reëel is.

De combinatie motor, regelaar en programmer zou me ongeveer € 95,00 kosten en met een BL Control 908 een tientje goedkoper. Ik zal die RC4WD GRU eens bekijken, ze hebben ze ook in 3:1 zag ik net.

Ik denk dat mijn vraag nu voor een groot deel is beantwoord, maar ik sta open voor advies.
Gebruikersavatar
Mark Wish
Berichten: 374
Lid geworden op: 01 okt 2007 06:43
Echte naam: Mark
Locatie: Spijk-city

Re: Brushless/borstelloze motoren

Bericht door Mark Wish »

Eventjes om te beginnen, koop geen 3:1 vertraging van RC4WD.

Ik heb meerdere verhalen gelezen, onder andere van ons eigen lid Cor( MadMax op dit forum) dat de 3:1 flink giert ivm de 4:1.

Ga je ook gebruik maken van een geluidsmodule?
Zoja, kan je eigenlijk beter ervoor zorgen dat je bij de snelheid van ongeveer 5km/h nog een beetje stickuitslag heb.
Waarom?
Anders zit je continue op volle bak gas, je geluidsmodule ziet dit ook als volgas, en het motorgeluid zit ook in de "top toeren".
Dit is uiteraard niet gelijk met de werkelijkheid, want een voertuig rijdt nooit over een vlakke weg continue maximale toeren.

Ik heb bij mijn Volvo in zijn 3 nog half gas over voor een schaalgetrouwe snelheid, en hierdoor zal het toekomstige motorgeluid dichter bij de werkelijkheid komen als dat je op topsnelheid rijdt.
Gr Mark
If you eat Lego, you will shit bricks.
Imagination is more important than knowledge
gdw1963

Re: Brushless/borstelloze motoren

Bericht door gdw1963 »

Hoi Mark

Wederom bedankt voor je adviezen, daar gaan we mee aan de slag. Of beter daar zijn we al mee aan de slag.

Het is inderdaad de bedoeling om een geluidsmodule te gaan gebruiken, de voorlopige keuze is de Beier USM-RC. Daar zullen t.z.t. ook nog wel wat vragen over komen, maar dat doe ik wel in een apart topic. Nu is het van belang om de aandrijving goed voor elkaar te krijgen, tenminste op papier.

Ik heb er vandaag kort met Gerrit over gesproken en we denken, naar aanleiding van de opmerkingen, toch naar een iets hoger getoerde motor moeten, bijvoorbeeld de Roxxy BL Outrunner C35-29 500 kv. Dat is een motor uit dezelfde serie die jij gebruikt maar dan een lager toerental/volt.

Om het probleem op te vangen wat jij omschrijft (volgas) zouden we een reductie van tussen de 2:1 en 3:1 kunnen "maken". Door de motor bevestigingspunten zo te maken dat deze verstelbaar is kunnen we met tandwiel verhoudingen experimenteren, tenminste zo is het idee nu.

De regelaar kan, zoals jij hem hebt, de BL Control 908 worden want de 500 kv motor verbruikt ongeveer hetzelfde als de 800 kv uitvoering. Alleen een 800 kv zou met 2 cellen uit de voeten kunnen terwijl ze voor de 500 kv opgeven dat er 3 cellen nodig zijn.

Er was nog een idee om het volgas probleem op te lossen en dat is de geluidsmodule aansturen via een tweede kanaal. Door de twee kanalen te mixen en de uitslagen per kanaal in te stellen zou ik, theoretisch, dat probleem ook kunnen ondervangen (al kost het me wel al direct een kanaal extra).

Zender/ontvanger e.d. heb ik nog niet, maar dat doe ik wel in een apart topic. Zodra we echt aan de slag zijn zullen we waarschijnlijk wel een bouwverslag gaan bijhouden.
Gebruikersavatar
VetteV8
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2011 18:44
Echte naam: Cor

Re: Brushless/borstelloze motoren

Bericht door VetteV8 »

En hoe is dit verder verlopen?
Ben wel benieuwd ;)
Cor
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Brushless/borstelloze motor Robbe 4988 *800kv) outrunner

Bericht door Rob Wish »

Hallo Rolf,


Dit topic bedoelde ik aangaande de Robbe motor 4988.
Super motor.

mvrgrob
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Brushless/borstelloze motoren

Bericht door Rolf »

Dank je Rob. Mooi verhaal zo maar ik heb juist de versnellingsbak etc eruit gehaald voor de ruimte.
Ik denk dan dat deze BL oplossing niet zoveel maakt met een Servonaut unterflur antrieb toch?
We vergelijken in Ede wel eens wat er onder de "kap" zit.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Re: Brushless/borstelloze motoren

Bericht door Rob Wish »

Hallo Rolf,


Wat de ene persoon een voordeel vindt, hoeft voor de ander niet.
En dat zal altijd zo zijn, daarom is het leuk om verschillende visies naast elkaar te zien.
Zoals Cruijf altijd zei, ieder nadeel heeft zijn voordeel.

Ga je zien op Ede.

mvrgrob
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
Plaats reactie