Ombouw MB Actros 1851 Gigaspace

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: Ombouw MB Actros 1851 Gigaspace

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

avaben schreef:Hallo Piet,

Arie van B. heeft geen probleem.
Ik waarschuw slechts voor de maximale hoogte om op het parcours te rijden.
Zou zonde zijn als hij (niet wetend) zijn zwaailampen eraf zou rijden met alle gevolgschade van dien.

Gr
ARie :mrgreen:

Hallo Arie,

Ik wilde alleen maar even aangeven, als blijkt dat de MB Actros Megaspace hoger is dan 29,5 cm, de schaalmaat van Tamiya niet klopt. :lol: :lol: 8-)

De doorrijhoogte van 32 cm moet voldoende zijn voor elk voertuig wat op de rij-baan rijdt.
De wettelijke hoogtemaat bij de 1:1 voertuig is 4.00 meter.
Verder bedoelde ik er niets mee. :lol:
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Ombouw MB Actros 1851 Gigaspace

Bericht door avaben »

Piet
snap dat je er niets mee bedoelde, maar ik ben al zoveel keer afwijkende schaalmaten tegen gekomen :mrgreen:
Gr ARie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Ombouw MB Actros 1851 Gigaspace

Bericht door Rolf »

Tjonge heren, wat een cijfers opeens....Ik vind de Actros gewoon mooi ;)

Hij is ca 29 cm hoog maar zoals ik al aangaf komen de lampen niet bovenop. Maar Arie toch nog een keer bedankt voor het meedenken.

Die schaaldiscussie van Tamiya steekt steeds overal weer de kop op. Ik vind het geheel oninteressant want ik kan er niets aan veranderen. Aangezien ik geen echte modelbouwer maar een bouwpakket in elkaarzetter en onderdelenverzamelaar en veranderaar ben bouw ik geen complete trucks dus..... We gaan weer verder met de Actros.

Dit is het standaard kontje.

Afbeelding

Ik had al 2 jaar een vervangend kontje liggen en nu eindelijk de mogelijkheid cq aanleiding deze te plaatsen. Deze is 3D geprint. Misschien niet geheel thuishorend op deze configuratie truck maar ik vind het gewoon leuk....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de Actros stond al de tussenwand van TH Truckmodelbouw.

Afbeelding

Deze ook voorzien van vloerbedekking.

Afbeelding

Ook dit stukje doorzichtig "plastic" rechts op de foto lag al een tijdje in de kast.

Afbeelding

Hier een lijstje bij gemaakt en 3 blauwe leds gemonteerd. Beetje blauwe velours en we hebben een mooi verlicht logo.
Helaas komt op de foto de verlichting niet zo mooi uit maar in het echie......Ik vind het gaaf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan de zwaailampen. Die moesten dus op de lampenbeugel komen. Voor op het dak vind ik de truck gewoon te hoog.
Er is een 3D geprinte beugel te koop waar deze lampjes zo op kunnen maar die is niet verchroomd. Er zit niet veel chroom op de Actros maar dat beetje vind ik wel mooi.

Dus de bestaande beugel verbouwen.

Afbeelding

Platte vlakjes gevijld en gaatjes geboord zodat ik de originele bevestiging van de zwaailampjes kon gebruiken. Lijmen leek me niet de meest stevige verbinding.

Afbeelding

Afbeelding

Rood kleurtje op de blauwe voetjes.

Afbeelding

In het front zitten nu 4 leds als frontflisters.

Afbeelding

Dit printje regelt deze. Ervoor gekozen ondanks dat het met de Beier ook wel te realiseren valt maar je dan ook 2 uitgangen kwijt bent. Bovendien is het programmeren van een dergelijk patroon erg veel werk.

Afbeelding

Zo, het begint er op te lijken. Ik hoop eind van de week de renovatie af te kunnen ronden.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: Ombouw MB Actros 1851 Gigaspace

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Hallo Rolf,


Als de MB Actros Megaspace 29 cm hoog is, dan ik deze hoogtemaat okay.

Tja, wat een discussie hé, maar dit moet toch kunnen ? 8-) ;) :lol:

De ombouw ziet er goed uit !
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Ombouw MB Actros 1851 Gigaspace

Bericht door Rolf »

Tuurlijk moet dat kunnen maar bij een kant en klare body cq een bouwpakket is het zeer theoretisch allemaal. Je kunt het niet zomaar veranderen.

We gaan weer verder met de renovatie.

De achterwand was dus maagdelijk kaal laten we maar zeggen.

Afbeelding

Na wat geklooi en zelf wat kabels inkorten zit ie dan toch weer helemaal vol.

Afbeelding

Afbeelding

Zootje beetje maar ik weet alles te zitten laten we maar zeggen. De speaker hoefde er gelukkig niet meer bij.
Die slijt zijn dagen nu in de cabine, het dak wel te verstaan. De Cabine kan er net overheen en na het aansluiten van de stekkers voor speaker, zwaailampen en cabine verlichting hoeft ie er voorlopig van mij niet meer af.....

Ik had wel problemen met de zwaailampen. Ik kreeg deze met de Beier module maar niet aan het werken. Ondanks dat ik de Beier modules aardig denk te kennen bleven ze in ruststand. Gelukkig had ik van de 8 kanaals ontvanger nog een kanaal vrij zodat de zwaailampen daar nu op zitten.

Afbeelding

Jannie was zo lief om mijn personeel van nieuwe bedrijfskleding te voorzien.

Afbeelding

Ze hebben nu ook een "vaste" aanstelling.

Afbeelding

Ook had ik nog steeds wat van de Stichting Hoogvliegers liggen dat een plaatsje moest krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Alles getest en OK bevonden. De mistlichten omgebouwd naar bochtenverlichting en de aanhangers getest. Daar nog een dingetje mee gehad want bij de eerste test bleken de aanhangers via de Kingpin infrarood verbinding niet te werken. Gelukkig had ik nog een "oog" op voorraad. Die even los getest en dat werkte wel. Dus oog in de truck defect. Was weer even werk en de cabine moest er weer af maar na een half uurtje deden de aanhangers wat ze moesten doen.

Even wat sfeerplaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En uitlenen aan Jamie Bouw is ook geen probleem.

Afbeelding

Zo, nu nog wat stickerwerk en het gedeelte achter de cabine aanpakken. De inkijk is daar wel erg groot.
Optisch dus. De Actros is zelf zover rijklaar!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Re: Ombouw MB Actros 1851 Gigaspace

Bericht door Rob Wish »

Netjes Rolf!

Vraagje:
Jouw infrarood gaat via de schotel en holle kingpin, neem ik aan?
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
CorB

Re: Ombouw MB Actros 1851 Gigaspace

Bericht door CorB »

Keurige truck Roilf :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Ombouw MB Actros 1851 Gigaspace

Bericht door Rolf »

Bedankt voor het kijken en de complimenten allemaal.

Inderdaad Rob, via de kingpin met de Beier SM IR 16-2. Werkt hartstikke goed, ben er zeer tevreden mee eigenlijk.

Heb in de tussentijd weer wat werk gedaan natuurlijk. De eerste bestickering is erop gekomen. Omdat Sterre zich nu in een ander deel van de transportwereld begeeft vond ik een nieuwe naam en logo wel op zijn plaats. Voor Sterre, mijn kleindochter (5 jaar) zoals jullie misschien wel weten, was het wel even een shock. Toen ik haar de truck liet zien in onderdelen op de hobbykamer kreeg ik een stomp in mijn maag en een hele boze blik.....Wie dacht ik wel niet wie ik was om HAAR vrachtwagen te slopen. Inmiddels is ze er wel weer van overtuigd dat het allemaal goed gaat komen.

SterreTrans.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier al een beetje resultaat van de eerste stickers maar ook nog 2 openingen. Hier wat gaaswerk in gemaakt.

Afbeelding


Verder was er nog het gat achter de cabine. Met de zeiltrailer erachter zie je er niet zoveel van. Met de Goldhofer echter kijk je tot op de vooras.

De bestaande beplating met gat.

Afbeelding

De nieuwe beplating waar ik nog wel een beetje twijfels over heb trouwens. Eerst maar eens spuiten en er een keer mee rijden denk ik. De plaat aan de onderzijde van de cabine zit vast aan dat chromen geval. Met 2 boutjes kan ik het geheel verwijderen om de cabine eraf te kunnen halen.

Afbeelding

Afbeelding

We zullen zien wat er van komt. Na het eerste rijden en filmen beslis ik wat ik er verder mee doe.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: Ombouw MB Actros 1851 Gigaspace

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Hallo Rof,

Mooie MB Actros trekker geworden, Super hoor ! :yesss:

Even een vraag : De stickers die jij gemaakt hebt van Sterre Trans, waar heb jij die van gemaakt ?
Zelf geprint ?
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Ombouw MB Actros 1851 Gigaspace

Bericht door Rolf »

Die stickers zijn geplot zoals dat heet. Een snijdende printer zeg maar.

Hier een filmpje van de zo goed als complete Actros. Heb de opnames van mijn Actros tijdens de rijdag van RC-Ontour in apart filmpje gezet. Hier nog wat meer stickers erop die ik zelf niet heb gemaakt. Zulke kleine/dunne vormen kan ik niet maken cq weet ik niet hoe ik die moet omzetten. Ooit zal ik dat ook nog wel leren......

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=WI9y7TER6M0
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie