US Flatbed op Hercules Hobby basis

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Plaats reactie
Rolf
Lid van MBVP
Echte naam: Rolf Stevens

US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf » 04 jun 2019 21:23

Ik heb toch maar besloten om voor de trailer achter mijn Freightliner Cascadia een apart verslag te maken. zo is het ook later voor de liefhebbers terug te vinden. Er zijn ook minder bouwverslagen van standaard trailers en deze gaat ook weer niet helemaal standaard worden dus......

We beginnen met die bodem.....

Afbeelding

Ik heb verschillende basistrailers overwogen. Ik had ook al een Tamiya Pole trailer via een ruilhandeltje verkregen. Die zou in eerste instantie de basis worden voor een 2 assige wide spread trailer.

Ook aan de trailer ging echter een heel internet onderzoek vooraf. Het moest iets echt Amerikaans worden. In de USA rijden ze met hele andere trailers dan wij. Er zijn ook diverse ascombinaties. De klassieke eightteen wheeler kennen we allemaal wel. 2 assen helemaal achteraan. Bij de 53 foot trailer een heel raar gezicht. Maar ook wide spread, lift-assen en verschuifbare assen. Er zijn in verschillende staten ook nog eens verschillende regels. Echter zie je ook steeds meer chinese trailers en die hebben de assen meer zoals bij ons. Wel hebben ze altijd dubbel lucht. Dus 2 banden per as aan een kant. Dat is verplicht schijnbaar.

Na alle plaatjes, filmpjes en bouwverslagen kwam ik tot de conclusie dat een lang basis chassis voor mij wel handig zou zijn. Met mijn beperkte technische mogelijkheden is het maken van een net chassis van ca een meter een uitdaging. Maar hoe gaan we dat doen?

De Tamiya flatbed was me te kort. Een Carson chassis te duur. Voor mijn Cascadia had ik al wat spullen bij Rcbrmin besteld. Daar had ik ook al de trailers van Hercules gezien. Veel goedkoper dan Tamiya of Carson en gegarandeerd geen douanekosten . Wel hoge verzendkosten trouwens. Maar die waren met een mailtje ook zo gehalveerd. Dus een Hercules is de basis geworden mede omdat ik een mooi voorbeeld heb gevonden om met vrije hand na te bouwen. Overigens zijn er in de EU maar weinig zaken die Hercules verkopen. TH Truckmodelbouw heeft ze ook niet meer.

Effe plaatjes....

Afbeelding

Afbeelding

Dit is natuurlijk een europese trailer al doen de achterbumpers wel amerikaans aan. Maar mij nog niet genoeg!

Dit gaat dus in de kast.....deels?!?

Afbeelding

Afbeelding

Geen spatborden en supersingles....voor nu.. tja, wat? Nou nee, nog niet dan maar......zeggen we nu.

Omdat deze trailer hier niet veel voorkomt maak ik een wat uitgebreider verslag en geef ook wat meer toelichting op de kwaliteit (-sbeleving) zoals ik het ervaar.

Afbeelding

In de basis heeft het wel wat weg van Tamiya/Carson trailers. De bekende zakjes en de indeling van de gebruiksaanwijzing. Niet zo gelikt als Tamiya maar wel zo duidelijk. De chassis balken zijn al mooi egaal zwart. Veel onderdelen zijn mooi zwart tot aan de moertjes aan toe zelfs.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De shocks volgens het bekende principe. Wel had ik al ergens gelezen dat je die uiteinden even moest voor-tappen. Anders kunnen ze knappen.

Afbeelding

Natuurlijk ook hier weer de zichtbare kruiskopjes zoveel mogelijk vervangen door inbusboutjes.

Afbeelding

Zelfs deze moertjes zijn al zwart en worden veel gebruikt.

Afbeelding

Mooi verzonken gaatjes. De kwaliteit vind ik tot nog toe erg goed,

Ik had het voorheen al even over dubbellucht.......Ik had nog wat velgjes op voorraad.

Afbeelding

Afbeelding

En bandjes ook nog. De Cascadia staat immers op nieuw rubber. Ik moet er nog even 2 van zolder halen.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie dit bouwverslag ook kunnen waarderen in de komkommertijd. Ik hoor graag jullie kommentaar.

Howdie
Groet'n uut de Achterhook
Rolf

Rolf
Lid van MBVP
Echte naam: Rolf Stevens

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf » 12 jun 2019 21:30

Ik ben op zich aangenaam verrast door de kwaliteit. De tekeningen zijn wat minder strak in het boekje, het kunststof is anders dan Tamiya of Carson. Het metaal is beter en met name zwart. Deze trailer hoef je op zich niet te spuiten. Prijs kwaliteit verhouding is in orde wat mij betreft.

Ik ga verder met het onderstel van deze trailer. Ik twijfel nog een beetje over de as-opstelling. 2,3 of 4 assen? Liftassen? Diverse mogelijkheden dus.

Afbeelding

De trailer heeft bladveren volgens Tamiya model. Niet zoals de meeste Carson trailers luchtvering. De bladveren moeten nog in elkaar worden gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn 3 bladen per veerpakket.

Afbeelding

Hier het ophangingsgedeelte met de schommels voor de veren.

Afbeelding

En ja Markioo ik had al smallere 120 mm assen besteld maar was eigenlijk niet nodig geweest. De assen van de Hercules trailer zijn ook als een 120 mm as op te bouwen.

Afbeelding

Ook de stepscrews zijn zwart en voorzien van inbuskopjes in plaats van hoogverchroomde sterretjes......Heel groot pluspunt. Dit moet Tamiya toch ook kunnen bij trucks en trailers??!!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch maar even een originele Hercules as in elkaar gezet. De "kransen" op de uiteinden verbreden de standaard 120 mm as naar 140 mm.

Afbeelding

Ook zitten er standaard kogellagers bij voor de assen!

Afbeelding

De bijgeleverde supersingles zijn voorzien van een harde insert! Dat zou Carson bijvoorbeeld ook wel eens kunnen doen. Bij de kieper lopen de banden er met een volle bak gewoon af. Daar moet je de inserts nog kopen.

Afbeelding

Afbeelding

Klein tegenslagje, de pootjes lopen wat stroef in elkaar. Hier wat schuurwerk en ook weer in orde. Ik monteer in 1e instantie de originele stempels. In een later stadium zullen deze een keer elektrisch worden gemaakt. Maar niet meer met Carsonmateriaal. Dat is echt te duur. Komt nog wel een keer.

Afbeelding

Afbeelding

Deze opstelling is de eerste ingeving. De 4e as ligt er nog even los onder.

Om echter het een en ander te testen hoe het loopt is het wel handig een kingpin te hebben. We gaan daar dus eerst even mee verder.

Afbeelding

Ook hier weer even een draad tappen M3 in de plastic delen waar een boutje met normale draad in moet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er ligt alvast een holle kingpin klaar. Eerst met de originele de plaats bepalen in de toekomst. Dan een M4 draad tappen in het juiste gaatje.

Dan maar weer een beetje ombouwen om wat uit te proberen. Hier wat opstellingen.

Afbeelding

Afbeelding

De 2 as wide spread opstelling vind ik ook wel mooi. Dit rijd echter voor geen meter. Dit wringt veel te erg. Je zou dan de achterste as los moeten hangen.

Uiteindelijk ga ik toch voor de 4 asser waarvan de achterste as een lift as gaat worden. Mogelijk mag ik in de toekomst dan ook kraandelen vervoeren.

Hiervoor dus weer in mijn dozen en bakken gezocht naar het een en ander en wat gevonden. Als basis een set bladveren en bevestiging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog wat uitvogelen voor het liften. Heb wat dingetjes opgeslagen..... Komt goed.

Howdie!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf

Plaats reactie