Hoi Rolf,
Nee vast roesten dat moeten we niet hebben.
Vind de SK erg geslaagd zo.
Dat interieur had ik ook al een tijdje terug geprint.
Zal vast mooi staan in de cabine.
Ben benieuwd wat voor meer moois je erbij bedenkt.
Mercedes Benz SK
- theDutchguy
- Lid van MBVP
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
- Echte naam: Arvid
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Mercedes Benz SK
Dank je Arvid. We gaan het zien. Moet ik nog voor gaan zitten hoe ik die cabine nu ga maken.
Weer een beetje verder met de aankleding.
De wielkeggen hebben een plaatsje.
Met dank aan modelbouwcollega Richard van de Nijverheid.
Zo met de oude....
en de nieuwe plaat. Das veel beter.
Dan mijn bakje linkjes en stuurstangetjes en bolkopjes en en en
Voor deze functie is dat schakelstangetje van tamiya voor de 3 bak wel handig..... Zit er niet meer in... Dan maar zelf freubelen, heb ik vaker gedaan!
Uit proberen en meten met dubbelzijdige tape.
En uiteindelijk met behulp van een stukje styreen camoufleren afwerking volgt nog. Het werkt!
Ook de 45T motor even gemonteerd want ik ga met de mock up een stukje rijden in de tuin met de trailers erachter. Ik heb ook de spatborden er weer even ingelijmd voor de plaatjes.
Donderdagavond hadden we een lichtjesrit bij de Nijverheid voor leden. Even de lampen op de baan uitproberen voor de grote open dag volgend weekend en ik heb dus ook even gereden! Voor transport wat oplossingen gezocht en geprobeerd.
De trailers passen samen in 1 kist. Wel even wat schuim geknipt en een fietsband misbruikt.
Op deze manier kunnen beide trailers mee op de plek van 1. De flatbed opbouw kan er ook bij. De andere vrachten en opbouwsels zijn wisselend en kunnen in vouwkratjes mee.
De SK heeft ook zijn eigen fietsenbandje!
Verder in de tuin een beetje rond gereden. De zelfsperrende as werkt perfect! Waar ik met de MAN op de overgang van het kunstgras naar de klinkers nog wel eens blijf hangen gaat de SK gewoon door! Bedoeling was ook om een beetje een beeld te krijgen bij de combinaties. Er zal nog wel eens een trailer bijkomen die meer op de SK is toegesneden maar deze 2 zullen eerst erachter hangen....
Veel foto's, voor mijzelf nog meer, maar hier gaat het met name om de dakspoiler en om het totaalbeeld. De SK is niet zo heel groot. Ik zal ook met de lading er een beetje rekening mee houden. De spoiler geeft de cabine net even wat meer body lijkt het. Ik kan op het dak natuurlijk ook wat anders zetten met lampen en lichtbak. De imperiaal met kratje Heineken gaat me echter te ver. Dat is niet mijn smaak zeg maar. Dus moet nog even beetje broeden.
Weer een beetje verder met de aankleding.
De wielkeggen hebben een plaatsje.
Met dank aan modelbouwcollega Richard van de Nijverheid.
Zo met de oude....
en de nieuwe plaat. Das veel beter.
Dan mijn bakje linkjes en stuurstangetjes en bolkopjes en en en
Voor deze functie is dat schakelstangetje van tamiya voor de 3 bak wel handig..... Zit er niet meer in... Dan maar zelf freubelen, heb ik vaker gedaan!
Uit proberen en meten met dubbelzijdige tape.
En uiteindelijk met behulp van een stukje styreen camoufleren afwerking volgt nog. Het werkt!
Ook de 45T motor even gemonteerd want ik ga met de mock up een stukje rijden in de tuin met de trailers erachter. Ik heb ook de spatborden er weer even ingelijmd voor de plaatjes.
Donderdagavond hadden we een lichtjesrit bij de Nijverheid voor leden. Even de lampen op de baan uitproberen voor de grote open dag volgend weekend en ik heb dus ook even gereden! Voor transport wat oplossingen gezocht en geprobeerd.
De trailers passen samen in 1 kist. Wel even wat schuim geknipt en een fietsband misbruikt.
Op deze manier kunnen beide trailers mee op de plek van 1. De flatbed opbouw kan er ook bij. De andere vrachten en opbouwsels zijn wisselend en kunnen in vouwkratjes mee.
De SK heeft ook zijn eigen fietsenbandje!
Verder in de tuin een beetje rond gereden. De zelfsperrende as werkt perfect! Waar ik met de MAN op de overgang van het kunstgras naar de klinkers nog wel eens blijf hangen gaat de SK gewoon door! Bedoeling was ook om een beetje een beeld te krijgen bij de combinaties. Er zal nog wel eens een trailer bijkomen die meer op de SK is toegesneden maar deze 2 zullen eerst erachter hangen....
Veel foto's, voor mijzelf nog meer, maar hier gaat het met name om de dakspoiler en om het totaalbeeld. De SK is niet zo heel groot. Ik zal ook met de lading er een beetje rekening mee houden. De spoiler geeft de cabine net even wat meer body lijkt het. Ik kan op het dak natuurlijk ook wat anders zetten met lampen en lichtbak. De imperiaal met kratje Heineken gaat me echter te ver. Dat is niet mijn smaak zeg maar. Dus moet nog even beetje broeden.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Mercedes Benz SK
En weer verder. Toch even niets mee gebeurd en het interieur zeker nog niet. Kies voor een iets andere volgorde zeg maar.....
Deze is wel binnen in ieder geval. Ik ga nu alles passend maken met de oude cabine. De spatborden zitten met secondenlijm even provisorisch vast.
Een van de dingen die bij het testrijden opviel was aankoppelen. Dat ging moeizaam op afstand. De hoogte van de schotel week af van de MAN maar ik dacht dat het meer aan de trailers lag.
Zoals in ander draadje gezien heb ik dat aangepast. Op het schap zag ik echter dat de schotelhoogte wel erg afweek van de MAN. Meten is weten en het was 4 mm zelfs. Dat lijkt weinig maar in dit geval het verschil tussen wel en niet!
De schotel op de SK is ook veel dikker dan die op de MAN. Daar zit het verschil. Ik vind de schotel erg mooi maar ik vind de stand van de SK qua rijhoogte, spatborden en vering nog veel mooier. Het chassis verlagen oid is dus zeker geen optie. Dus de oude schotel er weer op en ziedaar.....Weer net zo hoog als de MAN.
Dus weer wat getackeld.
Dan de cabine met interieur. Het interieur is ontworpen om op het chassis te zetten met de spatborden aan het chassis. Er zijn wat hindernissen voor mij. De Tamiya bodemplaat waar het interieur op moet passen heb ik wel maar niet de gaatjes in het chassis. Dus de positie daarvan bepalen is heel lastig.
Als de cabine kantelend is dan kom ik in de problemen met mijn cabinesteun voor de D sub stekker. Die raakt de achterwand. Tot slot maak ik eigenlijk geen kantelende cabines......
Dus we gaan een andere weg bewandelen. De cabine steekbaar maken en dan kijken of het interieur in de cabine gemaakt kan worden.......
Dus mogelijk voor niets de oude cabine gesloopt of juist alleen om wijzer te worden??? Tja.
Eerst maar eens de cabine steekbaar maken.
De steun aan de cabine zelf. Rechts met scharnier en links met alu hoekprofiel.
Links dus in de cabine en rechts dezelfde profiel op het chassis.
Zet je de cabine er dan op dan liggen de hoekjes op elkaar.
Lastig te fotograferen maar idee is duidelijk denk ik?
In het chassis gedeelte dan gaatjes van nu nog 3 mm.
In de cabinsteuntjes M3 draad getapt en boutjes gedraaid.
En een keer goed gemeten en recht geboord en hoppa.
en met grill..... de chassis steuntjes worden nog wat kleiner gemaakt om de bumper te kunnen monteren. Ze raken de binnenzijde van de lampenunit.
Verder zal ik de bevestiging nog even doordenken. Heb nog wat rubbertjes etc liggen. Kijken of er iets passend is om tussen te voegen. Bij definitieve bevestiging kan ik van onderen een moertje als borging op de boutjes draaien.
Nu kan ik eerst met het interieur aan de gang.
Deze is wel binnen in ieder geval. Ik ga nu alles passend maken met de oude cabine. De spatborden zitten met secondenlijm even provisorisch vast.
Een van de dingen die bij het testrijden opviel was aankoppelen. Dat ging moeizaam op afstand. De hoogte van de schotel week af van de MAN maar ik dacht dat het meer aan de trailers lag.
Zoals in ander draadje gezien heb ik dat aangepast. Op het schap zag ik echter dat de schotelhoogte wel erg afweek van de MAN. Meten is weten en het was 4 mm zelfs. Dat lijkt weinig maar in dit geval het verschil tussen wel en niet!
De schotel op de SK is ook veel dikker dan die op de MAN. Daar zit het verschil. Ik vind de schotel erg mooi maar ik vind de stand van de SK qua rijhoogte, spatborden en vering nog veel mooier. Het chassis verlagen oid is dus zeker geen optie. Dus de oude schotel er weer op en ziedaar.....Weer net zo hoog als de MAN.
Dus weer wat getackeld.
Dan de cabine met interieur. Het interieur is ontworpen om op het chassis te zetten met de spatborden aan het chassis. Er zijn wat hindernissen voor mij. De Tamiya bodemplaat waar het interieur op moet passen heb ik wel maar niet de gaatjes in het chassis. Dus de positie daarvan bepalen is heel lastig.
Als de cabine kantelend is dan kom ik in de problemen met mijn cabinesteun voor de D sub stekker. Die raakt de achterwand. Tot slot maak ik eigenlijk geen kantelende cabines......
Dus we gaan een andere weg bewandelen. De cabine steekbaar maken en dan kijken of het interieur in de cabine gemaakt kan worden.......
Dus mogelijk voor niets de oude cabine gesloopt of juist alleen om wijzer te worden??? Tja.
Eerst maar eens de cabine steekbaar maken.
De steun aan de cabine zelf. Rechts met scharnier en links met alu hoekprofiel.
Links dus in de cabine en rechts dezelfde profiel op het chassis.
Zet je de cabine er dan op dan liggen de hoekjes op elkaar.
Lastig te fotograferen maar idee is duidelijk denk ik?
In het chassis gedeelte dan gaatjes van nu nog 3 mm.
In de cabinsteuntjes M3 draad getapt en boutjes gedraaid.
En een keer goed gemeten en recht geboord en hoppa.
en met grill..... de chassis steuntjes worden nog wat kleiner gemaakt om de bumper te kunnen monteren. Ze raken de binnenzijde van de lampenunit.
Verder zal ik de bevestiging nog even doordenken. Heb nog wat rubbertjes etc liggen. Kijken of er iets passend is om tussen te voegen. Bij definitieve bevestiging kan ik van onderen een moertje als borging op de boutjes draaien.
Nu kan ik eerst met het interieur aan de gang.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Mercedes Benz SK
We doen ons best....
Nu dus klaar om het interieur te bekijken.
Op zich kan het mooi. Ik denk dat het interieur in de cabine inderdaad de beste oplossing is. Hij kan dan vastgezet worden. Wel zo dat het demontabel blijft dus zonder lijm.
Wel moet het dan lekker zitten. Voor komt het mooi onder het dashboard en is dan op de juiste hoogte. De uitstulpingen waar de spatborden in moeten vallen zijn echter veel groter dan de uitstulpingen zelf.
Het interieur aanpassen en opnieuw printen gaat me te ver. Je ziet er dadelijk niets meer van.... Styreen zat!
Dat past. Nu nog voor een hoekje monteren zodat hij achter de grill, onder het dashboard, ook vast zit. En aangezien het interieur best zwaar is en de chauffeur weer uit Jannie's hobbyhoek komt.... moet het wel vast zitten. Achter de tussenwand en onder de vloer is er dan ruimte voor de techniek!
We schieten op maar heb nu wel een beetje keuzestress....
Er zal ook nog een kleur op moeten komen. Weet nog niet precies wat de uitstraling moet gaan worden. Working man hero of mag het wat glimmender en chiquer. 1 kleur of meer kleuren. Het chassis zal zwart of heel donker grijs ofzo worden.....Of dan toch wijnrood en oranje, gele of vaalgroene cabine?
Weet nog niet......Nog maar een beetje foto's kijken!
Nu dus klaar om het interieur te bekijken.
Op zich kan het mooi. Ik denk dat het interieur in de cabine inderdaad de beste oplossing is. Hij kan dan vastgezet worden. Wel zo dat het demontabel blijft dus zonder lijm.
Wel moet het dan lekker zitten. Voor komt het mooi onder het dashboard en is dan op de juiste hoogte. De uitstulpingen waar de spatborden in moeten vallen zijn echter veel groter dan de uitstulpingen zelf.
Het interieur aanpassen en opnieuw printen gaat me te ver. Je ziet er dadelijk niets meer van.... Styreen zat!
Dat past. Nu nog voor een hoekje monteren zodat hij achter de grill, onder het dashboard, ook vast zit. En aangezien het interieur best zwaar is en de chauffeur weer uit Jannie's hobbyhoek komt.... moet het wel vast zitten. Achter de tussenwand en onder de vloer is er dan ruimte voor de techniek!
We schieten op maar heb nu wel een beetje keuzestress....
Er zal ook nog een kleur op moeten komen. Weet nog niet precies wat de uitstraling moet gaan worden. Working man hero of mag het wat glimmender en chiquer. 1 kleur of meer kleuren. Het chassis zal zwart of heel donker grijs ofzo worden.....Of dan toch wijnrood en oranje, gele of vaalgroene cabine?
Weet nog niet......Nog maar een beetje foto's kijken!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- avaben
- Beheerder
- Berichten: 2725
- Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40
Re: Mercedes Benz SK
Hoi Rolf,
was weer een leuk project.
Iedereen gilt dat de SK zo leuk is (was). Ik had er 1 van Wedico en kwam er maar moeilijk vanaf. (zal wel aan het merk liggen).
Nu is hij weg binnen de club. Wordt compleet verbouwd.
Maar, als ik zo het animo hoor gaat er bij mij een belletje rinkelen misschien wel leuk voor een bouw verslag in het clubblad.
Je weet, ik hou me daar altijd voor aanbevolen.
Ik hoor c.q. zie het wel.
Gr Arie
was weer een leuk project.
Iedereen gilt dat de SK zo leuk is (was). Ik had er 1 van Wedico en kwam er maar moeilijk vanaf. (zal wel aan het merk liggen).
Nu is hij weg binnen de club. Wordt compleet verbouwd.
Maar, als ik zo het animo hoor gaat er bij mij een belletje rinkelen misschien wel leuk voor een bouw verslag in het clubblad.
Je weet, ik hou me daar altijd voor aanbevolen.
Ik hoor c.q. zie het wel.
Gr Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Groet Arie
- theDutchguy
- Lid van MBVP
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
- Echte naam: Arvid
Re: Mercedes Benz SK
Hoi Rolf,
Blijft een mooi project.
De kleur is altijd lastig.
Ben benieuwd wat het gaat worden we wachten rustig af
Blijft een mooi project.
De kleur is altijd lastig.
Ben benieuwd wat het gaat worden we wachten rustig af
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Mercedes Benz SK
Als hij klaar is Arie dan zou er wel eens een compleet verslag kunnen komen. Stond al een beetje in de planning. Denk dat Gerrit Volgers ook wel interesse heeft. De SK is inderdaad een allemansvriendje. Bij verkoop is ook de prijs natuurlijk bepalend. Daarnaast denk ik inderdaad dat het merk Tamiya bij de meesten een voorsprong heeft. Ik vond sommige wedico cabines ook echt schitterend maar ga er toch niet aan beginnen om die erbij te doen. Als financiën geen rol zouden spelen had ik hier al minstens 4 wedico's staan.......
Ik blijf nog twijfelen, inderdaad Arvid, ik vond het altijd moeilijk en het kan je model, de sfeer die je wilt bereiken, maken of breken.
De kleur staat dus nog even in het midden.....
De cabine moet verder en wel het interieur.
Het moet vastzitten maar ook uiteindelijk demontabel worden. Dus een hoekje alu en 3 boutjes die dadelijk onder het dashboard zitten.
In de frontplaat van Tamiya zitten standaard al 2 gaatjes dus....
Hij zit al vast. Het interieur rust daarbij in gemonteerde toestand op de houders van de schokbrekers en kan dus niet wegzakken en hangt niet in de voorste bevestiging.
Hier dus van onderen en een blik naar binnen.
De achterwand van het interieur zit dus in de cabine en is niet geschikt om de techniek aan op te hangen. Er moet dus nog een schaduwwand komen.
Dat is een kwestie van veel meten daar ik maar 1 timmermansoog heb. Maar uiteindelijk het volgende gefabriekt met de voorhanden materialen.
De wand zit dus op het chassis en de bij Tamiya gebruikte bodemplaat die je meestal hebt blijft achterwege. Zo heb ik op de motor/servo een ruimte onder het interieur. Ik denk dat daar dan de regelaar komt. Deze is wat groter en lomper en heeft daar een mooi plekkie.
De speaker die ik heb vormt een beetje weer een probleem. De Beier USM, BEC en ontvanger kunnen op de tussenwand. De accu gaat in de tank.
Volgens mij ben ik er wel bijna. De speaker moeten we nog oplossen.
Zou die voor Dortmund klaar kunnen zijn?
Ik blijf nog twijfelen, inderdaad Arvid, ik vond het altijd moeilijk en het kan je model, de sfeer die je wilt bereiken, maken of breken.
De kleur staat dus nog even in het midden.....
De cabine moet verder en wel het interieur.
Het moet vastzitten maar ook uiteindelijk demontabel worden. Dus een hoekje alu en 3 boutjes die dadelijk onder het dashboard zitten.
In de frontplaat van Tamiya zitten standaard al 2 gaatjes dus....
Hij zit al vast. Het interieur rust daarbij in gemonteerde toestand op de houders van de schokbrekers en kan dus niet wegzakken en hangt niet in de voorste bevestiging.
Hier dus van onderen en een blik naar binnen.
De achterwand van het interieur zit dus in de cabine en is niet geschikt om de techniek aan op te hangen. Er moet dus nog een schaduwwand komen.
Dat is een kwestie van veel meten daar ik maar 1 timmermansoog heb. Maar uiteindelijk het volgende gefabriekt met de voorhanden materialen.
De wand zit dus op het chassis en de bij Tamiya gebruikte bodemplaat die je meestal hebt blijft achterwege. Zo heb ik op de motor/servo een ruimte onder het interieur. Ik denk dat daar dan de regelaar komt. Deze is wat groter en lomper en heeft daar een mooi plekkie.
De speaker die ik heb vormt een beetje weer een probleem. De Beier USM, BEC en ontvanger kunnen op de tussenwand. De accu gaat in de tank.
Volgens mij ben ik er wel bijna. De speaker moeten we nog oplossen.
Zou die voor Dortmund klaar kunnen zijn?
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- avaben
- Beheerder
- Berichten: 2725
- Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40
Re: Mercedes Benz SK
Hoi Rolf,
mooi, die (halve) toezegging voor een bouwverslag.
Als het te lang wordt hak ik het in stukken en heb dan meerdere maanden wat en dat is ook wel weer fijn.
Ik wacht het af.
Alvast bedankt en bouwse verder.
Arie
mooi, die (halve) toezegging voor een bouwverslag.
Als het te lang wordt hak ik het in stukken en heb dan meerdere maanden wat en dat is ook wel weer fijn.
Ik wacht het af.
Alvast bedankt en bouwse verder.
Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Groet Arie
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Mercedes Benz SK
Nou halve Arie, zeg maar hele maar zonder een tijdvak te noemen
Eerst maar verder met de mock up.
Cabine is het nog steeds. De regelaar komt onder het interieur. Dat ding is door koelelement een beetje lomp. Als er ooit nog ruimte is dan komt er nog een "Modellbauregler" in. Ik heb de aan/uit schakelaar er vanaf gehaald en de draadjes doorverbonden. Er komt een centrale schakelaar.
Dan de draden van de motor op maat en in mijn favoriete "blokjes" gestoken.
Door de achterwand de nodige kabels naar achteren voeren en de cabine kan er mooi op.
Volgende dingetje was de speaker. De ruimte achter de wand is beperkt. Er is geen ruimte in een tank of onder de truck ergens. Vooral omdat de cabine erover moet en de spatborden en de D sub stekker de diepte beperken was de voorhanden speaker te dik.
Hier het verschil. Bij de linker speaker had ik een ander kastje kunnen maken maar dan nog is de magneet te dik.
dus deze maar besteld. Deze bouw ik in de achterwand met de speaker naar voren. In de cabine valt deze nauwelijks op.
Hier bouw ik dan een klankkastje omheen.
Recht van voren is ie niet te zien.
Onder een nog lagere hoek wel. Bij definitieve montage snijd ik nog een stukje uit de achterwand. Het geheel zal dan ook nog een camouflage krijgen!
Dan nog even checken of de rest er wel op past. Dat moet kunnen.....
USM RC 2 met AKL10
BEC
ontvanger
2 wago klemmen
check!
Eerst maar verder met de mock up.
Cabine is het nog steeds. De regelaar komt onder het interieur. Dat ding is door koelelement een beetje lomp. Als er ooit nog ruimte is dan komt er nog een "Modellbauregler" in. Ik heb de aan/uit schakelaar er vanaf gehaald en de draadjes doorverbonden. Er komt een centrale schakelaar.
Dan de draden van de motor op maat en in mijn favoriete "blokjes" gestoken.
Door de achterwand de nodige kabels naar achteren voeren en de cabine kan er mooi op.
Volgende dingetje was de speaker. De ruimte achter de wand is beperkt. Er is geen ruimte in een tank of onder de truck ergens. Vooral omdat de cabine erover moet en de spatborden en de D sub stekker de diepte beperken was de voorhanden speaker te dik.
Hier het verschil. Bij de linker speaker had ik een ander kastje kunnen maken maar dan nog is de magneet te dik.
dus deze maar besteld. Deze bouw ik in de achterwand met de speaker naar voren. In de cabine valt deze nauwelijks op.
Hier bouw ik dan een klankkastje omheen.
Recht van voren is ie niet te zien.
Onder een nog lagere hoek wel. Bij definitieve montage snijd ik nog een stukje uit de achterwand. Het geheel zal dan ook nog een camouflage krijgen!
Dan nog even checken of de rest er wel op past. Dat moet kunnen.....
USM RC 2 met AKL10
BEC
ontvanger
2 wago klemmen
check!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- avaben
- Beheerder
- Berichten: 2725
- Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40
Re: Mercedes Benz SK
Super Rolf.
Ik wacht geduldig af
Ik wacht geduldig af
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Groet Arie