Mercedes Benz SK

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Zo, tijd hier ook eens wat af te sluiten. De Mock up fase. Het geheel zat me al een tijdje niet lekker. Vooral das gehannes met die omgedraaide aanbouwdelen. Als je het dan weet en er op gaat letten overal dan ga je je ook steeds meer ergeren. Ach al met al een paar uurtjes werk

Afbeelding

Het reservewiel kon zo naar de andere kant. Die zit vast met een schroef van de chassis dwarsbalk.
De accu bak is de volgende. Beetje zagen, stukje styreen, gaatjes, passen en wat meten met 1 timmermansoog...

Afbeelding

Tankjes iets naar elkaar toe.

Afbeelding

Ik zeg hatseflats!

Afbeelding

Niets meer aan doen.

Dan de andere kant, de tank. Deze heb ik toch vervangen door een groter exemplaar dat ik nog had liggen. Hier past een grotere accu in die ik ook al in de Arocs gebruik. Das handiger.

Afbeelding

Afbeelding

De bestaande luchttankjes iets anders op de beugel gemaakt en ook deze kon ik weer hergebruiken. Blijven er 2 gaatjes open in het chassis die ik nu "over" heb. Daar doe ik dan wel een blinde in.

Afbeelding

Dan zijn we wel klaar. Hier is de tank nog iets gezakt. Moet nog een beetje. Komt bij de opbouw in orde. De uitlaat is naar de achterkant van de cabine
gegaan.

Afbeelding

Slangenrek erop

Afbeelding

Afbeelding

Kleinere details als de slangen zelf, uitlaathouders en eindstuk, zwaailichten en spatlappen komen bij de afbouw er verder op. Nu demonteren, afwerken en spuiten!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Weer lekker bezig geweest hoor.
Hij ziet er nu al goed uit.
Vind de kleur die hij nu heeft ook al goed staan.
Maar ben benieuwd wat jij er van gaat maken.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Dank je Arvid. Ja die kleur. Vond het ook wel mooi maar zit zo dicht bij mijn MAN in de buurt en net weer niet helemaal en dan lijkt het weer raar toch. Maar je mag benieuwd zijn. Denk dat ik wel een mooie sfeer gevonden heb.

Zo, deze fase heeft nu lang genoeg geduurd. Ik sluit de mock up af bij deze. We gaan nu aan het afwerken en weer opbouwen. Paar details nog aanpassen maar dat kan bij de opbouw. Nu onderdeel voor onderdeel afwerken zeg maar.

Afbeelding

Ook met de kleuren bezig. Dat zit in mijn hoofd al behoorlijk ok maar het komt nog niet helemaal mijn spuit uit..... Voor het chassis wil ik zo'n rood/bruin kleurtje dat je in die tijd vaak zag bij werkpaarden. Kan het nog niet zo vinden. Beetje aan het mengen maar komt wel goed.

Afbeelding

De zonneklep van verlichting voorzien. Links met LED en rechts met sticker....zeg nu zelf....

Afbeelding

En dan is zo'n stukkie equipment toch wel handig hoor.

Afbeelding

Verder met demonteren.

Afbeelding

En voor je het weet ligt maanden werk en hoofdbrekens weer uit elkaar.

De opbouw begint bij de basis natuurlijk. Dus het spuiten straks ook. Het chassis. Daar wilde ik nog wat aan aanpassen dus maar even doen.

Afbeelding

De mensen die mij al iets langer volgen weten dat ik een hekel heb aan die kruiskopschroeven en bouten van Tamiya. Ik verving deze zoveel als mogelijk door inbusboutjes. Een tijdje terug wat anders gezien en besloten dat dit op de SK moest terugkomen.

Afbeelding

Vind ik nog weer iets mooier.

'T geet van dan zeggen ze hier....... Good goan!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Hier rommelen we ook verder. Beetjes details klaarmaken en voorbereiden voor het spuiten. Nog laatste aanpassingen enzovoort.

Afbeelding

doordat ik een deel van de m2 inbus ook heb vervangen door zeskant had ik er wat over....nog een paar liggen ook dus maar de zilveren inbusjes in de velgen vervangen voor zwarte.

Afbeelding

Hiervoor heb ik al eens een wow stick aangeschaft. Een elektrische schroevendraaier zeg maar maar dan licht en met verlichting.

Afbeelding

Heeft niet superveel koppel en kracht maar voor dit soort klusjes ideaal. Al eens bij een Crawler 30 inbusjes per velg moeten vervangen.
Maar ook bij deze velgen voor mij onmisbaar. Als ik deze met de hand had moeten doen dan had ik daarna 2 dagen niets meer gekund met mijn handen.
Dan zou ik het over een paar dagen moeten verdelen.

Afbeelding

Dan de vermaledijde spatborden er weer uitbreken. Hier dus duidelijker wat het probleem was....

Afbeelding

Deze moet worden ontdaan van de resten en de gaatjes voor de knipperlichten moeten worden gemaakt. Ook hier komen rechthoekige leds in.

Afbeelding

Dan heb ik al jaren deze airbar liggen. Ooit eens gekregen en nooit gebruikt. Ik heb op nog geen enkele truck een "echte" airbar gebouwd dus eens moet de eerste zijn.

Afbeelding

In dat kader ook al eens zo'n setje met "contacten" aangeschaft bij ome Ali en nu dus maar eens freubelen.

Afbeelding

3 stuks vind ik zo wel prima. Wt een priegelschroefjes. M1. Gelukkig wel magnetisch maar kramp in de vingers van gekregen.

Kijk onderweg wel eens achter de trucks maar iedereen lijkt het weer anders te hebben. Ik sluit ze toch niet aan de trailer aan maar moet nog maar eens een paar foto's op google opzoeken bij de montage. Kijken of en welke kleur etc.

Afbeelding

Het voorbereiden van spuiten betekend ook naast schuren ontchromen. Wil er geen chroom op hebben dus deze liggen in de gootsteenontstopperkorrels.

We blijven doorgaan.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door theDutchguy »

Ha Rolf je bent weer lekker bezig geweest.
Je hebt leuke details verzonnen en zelf gemaakt.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Dank je Arvid. Vind ik altijd het leuke en soms ook frustrerende werk. Anders maken dan anders zonder dat het kermis gaat worden.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Zo, weer even deze aanpakken. Ik vlieg van de ene naar de ander. Heb inmiddels de knuppels van mijn zender ingesteld, een artikel geschreven, meerdere films gemonteerd, een Bruder machine nader bekeken, wat verkocht, me geërgerd, een offerte gemaakt en.....

We gaan spuiten! Al heb ik de definitieve kleurkeuze nog niet gemaakt.... Was op zoek naar zo'n oud rood/bruin voor het chassis schreef ik eerder. Ik had eindelijk wat bij elkaar gemengd dat er veel op leek. In een slapeloze nacht (komt vaker voor) weer eens op de hobbykamer toen ik besefte dat de SK in ieder geval ook de Goldhofer zal trekken maar ook de Pacton Multi (zo noem ik hem maar even) zo nu en dan.... Maar die zijn helder rood en dat vind ik niet zo mooi bij dat rood/bruin...... Dus.... Het chassis gaat grijs met zwarte aanbouwdelen worden. De kleurkeuze voor de cabine maak ik definitief als ik het chassis klaar heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opgeschuurd en schoongemaakt staan de diverse onderdelen te wachten of te drogen. Ik ben erg blij met mijn eigen ontwikkelde houdersysteem en zeker met mijn airbrush en afzuiging. Anders had ik tot April/Mei 2022 moeten wachten tot ik buiten aan de slag kon. Zeker ook met die kleinere onderdelen is dit veel mooier.

Afbeelding

dubbelzijdig plakkertje erop. Daarop dan de stoel, bak of wat kleins dan ook.

Het spuiten gaat verder goed. Een aantal zaken staan al in de juiste kleur. De grill en spatborden bijvoorbeeld

Afbeelding

Afbeelding

Mooie matte kleur waar nog een satijn blanke lak overheen komt. Op de lepel methode al getest en gaat mooi worden vind ik zelf.
Nu zien de gang er een beetje in te houden met deze. Op de eerste demo van 2022 moet ie mee kunnen rijden toch?

De 3D printer draait ook weer een eigen ontwerp.

Afbeelding

Daarover later meer!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door theDutchguy »

Zo je bent weer lekker bezig geweest hoor ik wel.
De gespoten onderdelen zien er goed uit.
En dan aan het eind nog iets om ons nieuwsgierig te maken.
Je bent wel op dreef Rolf :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Hier ook maar weer even verder schrijven anders loopt het zo op. Ik probeer altijd een beetje realtime te werken anders worden de verhalen zo lang. Nu ook al weer wat langer want wil toch ook iets belangrijks delen. Deze techniek heb ik ook geleerd gekregen dus niet mijn uitvinding hoor!

Ik zie op demo's en forums regelmatig de mooiste creaties of standaard bouwsels voorbij komen met..... 2 gaten in de rechterportier. Special paint en airbrush met 2 kruiskopschroeven in de deur. Omdat meneer Tamiya dat ooit eens heeft bedacht betekent niet dat we dat nog steeds moeten doen!. Dat is ook meteen een van de nadelen van die prepaint modellen van Tamiya en daarom staan ze ook altijd van rechts kijkend op de linker zijkant gefotografeerd.

Ook als je definitief andere aanbouwdelen aan de cabine niet monteert, zoals spoilers, is dit een oplossing.

Als je de cabine toch kantelbaar wilt houden dan lijm je met 2 componentenlijm het stuk van binnen in de deur maar echt, gebruik niet die 2 schroefjes alsjeblieft.....Nie meer doen hoor ;)

Afbeelding

Men neme de overblijfselen van de hekjes waar je onderdelen in zitten.

Afbeelding

Stop die in een accuboor en pak er eentje die dicht bij de diameter van je gat zit....Neem een vijl of schuurpapier oid en slijp het stokkie af tot de juiste diameter.

Afbeelding

Hier een gat in het dak voor de spoiler die er echt niet komt.....

Afbeelding

Stokkie erin en afknippen, zagen of snijden maar kijk met zagen en snijden enorm uit anders heb je dadelijk nog bergen plamuurwerk en dat willen we voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Van binnen ook kort houden/maken. Bij het definitief plaatsen doe ik er een beetje lijm aan.

Nu secuur afsnijden, schuren en klein beetje plamuren en klaar. Vroeger maakte ik de gaatjes altijd dicht met een plaatje styreen van binnen op en plamuurde het van buiten dicht. Dit is echter veel werk en vaak zag je na het spuiten de uiteindelijke gaatjes nog. Bovendien werkt plamuur ook vaak meer in een groter gat.

Ik heb ook wel gezien dat mensen het kunststof nog dieper in het gat drukten en dan de lijm als een soort plamuur gebruiken. Dit vind ik persoonlijk te veel knoeien. Er zullen nog wel varianten zijn op dit thema maar daar gaat het hier in dit topic verder niet om. Doe er je voordeel mee!
Het eind resultaat toon ik ook nog natuurlijk.

Dan weer de SK zelf....

Ik ben gek op zwaailampen en aanverwanten. Voor de SK had ik deze in de planning.

Afbeelding

Ooit al eens van een trekker gesloopt geloof ik in een ver verleden. Ik heb een tijdje Pistenking zwaailampen gebruikt en deze nog steeds op mijn MAN en Arocs zitten maar dat zijn niet alleen de mooiste maar ook geloof ik de duurtste. Vandaag de dag niet meer weggelegd voor mij.

Ik dacht deze zijn wel klassiek en passen bij een klassieke truck. Maar 8 draden per lampje en een module....Waar laat ik dat? De draden ook nog erg kort ook. Zo tegen het plafond is in deze cabine veel te zichtbaar. Draden verlengen.... mmhh Ik heb ook deze van Ali nog...

Afbeelding

Het zwaaibeeld is minstens zo mooi.... Dit moest ik nog even laten bezinken hoor.

Die zelfde dag was ik mijn truckrun film van Dortmund aan het monteren... Zie je op het eind 1 truck zonder zwaailichten!
Dus ik maak er een keer eentje zonder die zwaailichten zo op het dak. Heb nog wel een ander broedsel in mijn hoofd en mogelijk komt daar dan weer iets bovendrijven wat zwaait of flitst maar geen gaten boren in het dak nu.

Afbeelding

De uitlaat was ook nog zo'n dingetje. Door de aanpassing aan het chassis was deze ook weer verdwenen. Bij het zoeken naar oude foto's een alternatief gezien, uitgewerkt en gemaakt....... Nu nog een luchtfilter had ik ook gezien.... Deze dus op de plaats van de extra luchttanks. Ook deze zit nog in de broedcouveuse.

Afbeelding

Dan de verlichting. Arvid, ik bedien je op je wenken toch?
De stickers als knipperlichten op de spatborden kunnen niet meer op een truck van mij. Das van een paar jaar terug. Nu met een 3D printer en leds zat op voorraad moet er wat beters komen. Dus gat gemaakt en de verdikking weggeschuurd.

Afbeelding

De leds zijn rechthoekig 2x5 mm

Afbeelding

Afbeelding

Ik laat de led dadelijk bij definitieve montage ca 1mm uitsteken. Zo is het "lampglas" wel wat kleiner dan origineel maar dit kost ook maar € 0,15.

En tussendoor draait de spuiterij ook gewoon door en begint er een beetje schot in te komen en word de rommel steeds meer.

Afbeelding

Grondverf en drogen

Afbeelding

Klaar, lak en blanke lak.

Afbeelding

Aan het spuiten.

Afbeelding

Moet nog en preparatie voor het spuiten.....Echt overal ligt het. Toch nog een lang verhaal maar ik ben weer up to date!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Afbeelding

Steeds meer onderdelen staan in de lak en de blanke lak en liggen uit te harden zeg maar. Ik had eerst de blanke lak van Vallejo gebruikt. Deze is echter niet echt hard om het maar zo te zeggen. Is meer bedoeld voor shelf queens of plastic modelbouw. Spuit wel erg fijn maar wilde toch wat anders proberen.

Afbeelding

Met deze heb ik de MAN gespoten. Zowel mat als glans en dat beviel erg goed. Werkt goed met de Vallejo samen en is erg snel droog. We is het een nadeel dat het in een spuitbus zit en daar erg veel druk op staat. De MAN spuiten was een zomerproject en kon dus buiten maar om nu tot april/mei te wachten....

Decanteren dus maar. Ik heb het al eerder gedaan met lak en dat werkte toen eigenlijk best goed op zich. Ik kreeg een met de airbrush verwerkbare verf al leek de kleur te veranderen maar met blanke lak...... Wie niet waagt blijft.... juist ja.

Helaas..... Pindakaas! Het decanteren kan op zich goed natuurlijk maar de blanke lak lijkt een soort van te gaan gommen in de airbrush. Hij gaat verstoppen en bovendien stinkt het net zo erg alsof je de spuitbus gebruikt.

Nu dus toch op de hobbykamer in de spuitcabine met de spuitbus aan het werk. Kleine hoeveelheden onderdelen en alleen in de ochtend zodat je 'smiddags al niets meer ruikt. Het is namelijk vooral de lucht.....de rest zit in de filters.....Ben blij dat ik die grote afzuigkap heb en niet zo'n kleine airbrush afzuiger. Nu 3 lagen filter en voldoende kracht.

Afbeelding

2 grote onderdelen die nog op bewerking wachten zijn de cabine en de tank. De tank zal aan plamuur niet ontkomen want wat je vaker bij die gietartikelen ziet is dit...

Afbeelding

En dat camoufleer je niet met een stickertje. Helaas. Plamuren en schuren vind ik echt een k*tklus maar het moet gebeuren. Had ook een mooie alutank gezien maar die kost net zoveel als de hele truck zeg maar......

Dus...... Es gibt viel zu tun, lassen wir es liegen......

Nah, toch maar niet en oja, gisteren nog weer de kleurkeuze voor de cabine aangepast...... Definitief? Nah.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie