Mercedes Benz SK

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Poeh, gelukkig...

Zo ik ga maar weer verder met het onderwerp van dit topic. 1e en 2e vreetdag zijn weer voorbij al heb ik het redelijk bescheiden gehouden. Voor de kerst en vanavond nog wat gedaan en dat ga ik nu weer updaten.

Afbeelding

Solderen, solderen en solderen. Sinds de Cascadia maak ik de verlichting zelf in orde en begin er meer schik in te krijgen. Kost mij erg veel energie maar als het dan werkt allemaal vind ik dat toch wel weer leuk. Zeker met dadelijk de Beier eraan en het programmeren van het geheel. En niet te vergeten stukken goedkoper dan die kant en klaar platines.

Afbeelding

uitzoeken welke weerstanden eraan moeten.

Afbeelding

En testen!

Afbeelding

De voorverlichting ook natuurlijk.

Afbeelding

En als alles werkt een kabelboompje maken.

Afbeelding

Ook de achterlampen op het chassis en een kabelboompje maken.

Afbeelding

Had ik al iets gezegd over het belang van testen?

Afbeelding

Ja, het chassis is klaar dus er kan opgebouwd gaan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onder de schotel loopt dus de kabel voor de achter verlichting en daar komt ook de kabel van de servo en de zenddiode van de Beier module vandaan. Mooi in het zwart gehuld.

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Ik rommel nog even wat verder. Mis nog een beetje de schwung om met de tank en de cabine aan de gang te gaan. Volgend jaar denk ik...

Afbeelding

De bedrading van de voorbumper. Om eventueel lichtgloed naar achteren te voorkomen gebruik ik.

Afbeelding

Plastidip. Werkt prima. Ook zie je dat ik in de openingen in de bumper een grill rooster heb gemaakt. Dit is van een soort hele grove schuurmat.

Afbeelding

Als je de plastidip verwerkt met de lampen aan zie je meteen of het goed zit.

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik de zichtbare gekleurde kabels nu zwart gemaakt. Als je dan een keer een blik achter de bumper krijgt bij ingedraaid wiel oid (gebeurt met een filmcamera al snel) dan valt het niet zo op. Bij een echte truck zitten er ook wel kabels en slangen maar die zijn meestal zwart (toch?)

Afbeelding

Het vooraanzicht.

Afbeelding

Afbeelding

Doordat het een opknapper is gaan natuurlijk een deel van de stickers verloren. Ik heb wel een deel van het originele stickervel maar deze "opstapstickers" niet meer. Vond ook meestal die stickers van traanplaat en aanverwanten niet zo mooi. Ik had nog wel wat stukjes rest traanplaat. Dat bewaar ik altijd, ook kleine stukjes. Ik vind het wel wat hebben.

Afbeelding

En de grill heeft weer zijn ster (de voorruit nog niet)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Ik had nog beloofd om jullie het resultaat van het gaatjes stoppen te laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit is dus alleen schuren van de ingelijmde stukjes. Nu nog een beetje plamuur en schuren. De grote gaten in de achterkant van de cabine heb ik met reststukjes styreen ingeplakt. Ook deze ga ik dan plamuren.

Iets anders is de regelaar. Ik heb de regelaar in de shovel vervangen voor 2 regelaars. 1 per as. Daarmee ga ik beetje experimenteren . De Hobbywing komt nu in de SK. De regelaar die erin zat was toch iets te grof qua regeling bij lage snelheid. Start snelheid te hoog zeg maar waardoor manouvreren en aankoppelen dan meer gokwerk gaat worden. De Hobbywing is een aanrader wat dat betreft. Die kost ook € 50,00 in plaats van € 9,00 voor die ander.
Ergens zit het verschil.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door theDutchguy »

Zo Rolf dat ziet er allemaal erg netjes uit.
De kleur van het chassis is goed gekozen er mooi zo.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Ben er zelf ook blij mee.....Is gewoon grondverf die ik zelf gemengd heb. Satijn blanke lak eroverheen en klaar.

Ja, ja, keboy Willy wacht al!

Afbeelding

De cabine staat in de spuiterij en heeft de grondverflaag gekregen.

Afbeelding

Hier morgen nog even een paar plekjes bijwerken. Met grondverf zie je opeens toch dingetjes die zo nauwelijks opvallen. Daarom heb ik lichtgrijs als grondverf genomen. Dan zie ik dadelijk bij het spuiten ook weer beter waar ik gebleven ben.

Afbeelding

Afbeelding

Er zit maar weinig verlichting in het dak maar ik gebruik toch deze stekker. Heb ze toch liggen en de steun print ik zo uit.
Paar draadjes solderen. Heb ook vast 2 reserve ingebouwd. Je weet maar nooit toch.

Langzaam verder en proberen voor de volgende demo klaar te hebben!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door theDutchguy »

Je bent weer lekker op geschoten Rolf.
Ziet er zo al netjes uit.
Ben nog steeds er nieuwsgierig wat de kleur gaat worden.
Het mannetje ziet er weer goed uit.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Ook hier weer een kleine peekshow. De kleur zit erop en de blanke lak ook! Lekker uitharden paar dagen en dan afbouwen. Kleur was natuurlijk al min of meer bekend. Basis is dus wit en er komt een niet standaard striping op.

Afbeelding

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

En we rommelen verder en maken blunders erbij....

Eerst bezig met de binnenverlichting. Er zit niet echt een plafond in de cabine. Het dak en de cabine zijn een geheel. Er komen een paar draden van de toplichten langs het plafond te lopen en de binnenverlichting. Denk dat ik het met plakvilt ga camoufleren.

Binnenverlichting.... tja, dus geen plaat waar leds doorheen kunnen. Dan iets zoeken in de bakjes?

Afbeelding

Een lamp van een Axial SCX10 crawler? Beetje aan het passen en meten geweest maar mis ook net de warm witte heldere leds daarvoor. De spreiding van het licht lijkt ook niet optimaal.... Verder zoeken...

Afbeelding

Ooit eens gekocht voor de werklampen op Bruder voertuigen en trekkers.....Weet niet meer hoe ze heten....

Afbeelding

Even uitvogelen wat plus en min is en 2 lampjes klaar.

Afbeelding

op een plaatje styreen gelijmd en deze komt dan tegen het plafond aan. 2 kleine plafonnieres.

Afbeelding

Ook de leds in de zonnekap alvast vastgezet.

En dan verder met de kleurtjes op de cabine. Mij leek het wel mooi de raamrubbers weer zwart te maken. Dit had ik bij de MAN ook gedaan. Veel bouwers doen dat niet en ik weet ook wel waarom.....

Kijk, als het lukt...

Afbeelding

Deze kant ging nog redelijk al zie je op de foto van zo dichtbij wel imperfecties maar de andere kant ging dus helemaal mis met mijn trilhanden en de "rubbers" die iets verzonken langs de rand zitten..... Zwarte verf op de witte lak dus....

Afbeelding

Kon weer uithuilen en opnieuw beginnen. Ik heb wat geschuurd en bij gespoten. Gelukkig kun je met een airbrush wat secuurder werken dan met een spuitbus. Ik hoop met een nieuwe laag blanke lak de schandplekken kwijt te zijn. Of ik nog een poging waag?

Weet het niet. Had bij de MAN een Edding stift gebruikt. In eerste instantie dus ook op de SK geprobeerd maar dit wilde echter op de witte lak niet mooi dekken. Er zit al blanke lak op natuurlijk maar onder de blanke lak wil ik het ook niet hebben omdat het dan te hard glimt.

Dus, ik slaap er nog even over......

Afbeelding

Dan het chassis, de laptop en een trailer op de werkbank en me eens bezig houden met de Beier USM RC-2 en zijn piepjes, bliepjes en lampjes....
En een dikke V8 natuurlijk. Hier ging natuurlijk weer een SD card kapot uiteindelijk. Jammer is dat de USM RC-2 geen aparte poort heeft voor de programmeerkabel. Tevens duren met name geluidsbestanden erg lang. Dus beetje veel wisselen met de SD card en dan zijn ze toch wel teer. Gelukkig bij de SFR en de nieuwe RC-3 geen last meer van. Maar ik had nog een nieuwe SD Card liggen. Wel mijn laatste reserve dus snel weer eentje kopen.

Als je Beier producten gebruikt dan is een reserve SD Card wel een must.

Afbeelding

Afbeelding

En zo is het chassis wel zo'n beetje klaar voor de cabine. Ik heb de tank voorlopig maar gemonteerd want ik moet toch een accubak hebben. Ik vind hem niet echt mooi al is hij na een behandeling met XTC-3D wel opgeknapt. Hij was zo ruw en vol luchtgaatjes in het oppervlak. Ik kreeg hem met plamuren en schuren niet glad genoeg. Ik wilde er nog eentje printen maar mijn 3D printer werkt ook niet meer zo goed momenteel. Ik krijg het lijk niet boven.

Dus nog even tegen deze aankijken. Vind dat hij eigenlijk wel een mooie alu tank verdiend heeft waar de accu dan in kan maar vind alleen maar hydrauliektanks en geen die open kunnen. Vroeger had TH truckmodelbouw mooie tanks die van achter open waren. Die zijn nog via shapeways te bestellen geloof ik. Maar dat zal later worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luchtfilter en de koppeling aan het deel achter de cabine moet ook nog komen. Maar dat wil ik maken als de cabine erop zit. Dan kan ik beter de maat bepalen. Hoop tegen die tijd mijn printer weer op orde te hebben.

Voor een tussendoor projectje heeft deze SK best nog wel veel tijd gekost maar denk dat hij het wel waard is uiteindelijk. ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Ik kon het toch niet laten. Wilde de cabine echt niet helemaal wit hebben. De zwarte accenten maken het juist af dus maar weer frisse moed en...

Afbeelding

Iets andere techniek. Voorzijde afgeplakt en gespoten met de airbrush. Zijkant uit vrije hand maar andersom gewerkt. Ik ben linkspoot namelijk. Lijkt er goed op. Van heel dichtbij zie je wel wat maar denk binnen de marges. Morgen de andere kant.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz SK

Bericht door Rolf »

Fris verder ook met dit probleem dossiertje al gaat het weer de goede kant op nu. Ontdekte en passant nog wel dat ik een verkeerde Led in de voorverlichting heb gesoldeerd maar dat is een verkeerd lampje gestoken door de chauffeur moet je maar denken.....

Afbeelding

De plafondverlichting is ook opnieuw gemaakt en er weer ingelijmd.

Afbeelding

Standaard heeft de SK getint glas. Dat vind ik niet zo mooi. Ook was het glas uit de oude cabine aardig beschadigd dus een setje helder glas besteld.

Afbeelding

De ruit gemonteerd en de zonneklep er meteen overheen. Een stukje grijze folie voor de aanduiding van de radiator etc achter de grill.

Afbeelding

Aan de achterzijde ook 2 stukjes matzwarte folie. Het deel achter de cabinesteun in het midden moet volgens de instructies ook zwart. Dat doe ik niet. Waarom niet?....Omdat het kan!

En off we go, eindspurtje maken!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie