MAN 6x4 Tamiya effe anders

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Zo, weer eens een nieuw project opstarten naast alle al lopende.... Eigenlijk zijn al mijn modellen lopende projecten.

Misschien herinneren jullie je mijn Knight Hauler.... Even een opfris:

Afbeelding

Jamie heeft hem verkocht en deze is nu ergens in het Groningse zijn rondjes aan het maken.

Gezien de aard van mijn trailers vond ik een europese truck toch mooier. Bovendien was de Knight Hauler wat lang voor het manoeuvreren...Ik moet toch een smoes bedenken.....Nu ja, hij is weg!!

Inderdaad een kleinzoon zonder truck kan niet dus er moet snel wat nieuws komen. Ik bespaar jullie de basisopbouw van het chassis. Dat kennen we nu wel denk ik.

Toch moet het wel wat anders dan standaard worden. Primair zal de MAN voor de kiepaanhanger rijden. Als 2e de vlakke oplegger trekken. Voor deze doeleinden vond ik het chassis van de tamiya 6x4 te lang. Kortom ijzerzaag....

Afbeelding

4 cm korter geeft een iets gedrongen uiterlijk en wat meer wendbaarheid hoop ik. Ik wilde er eerst helemaal een TGA uitvoering van maken maar voorlopig ga ik het houden bij het weglaten van de spoilers en een vlak dak. Ik vind de TGA bumpers en ombouwsets wel mooi maar ook duur. Bovendien vind ik het originele front ook erg mooi.

Het weghalen van 4 cm heeft tot gevolg dat de aanbouwdelen ook niet meer passen. Bovendien zitten er nu ook op andere plaatsen gaten en boutjes. Dus meten en kijken wat er te halen valt. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer hobbyisten die met resin om kunnen gaan..... Hiervan is ook het chassisverbindingsstuk.... Bovendien wilde ik de zijplaten weglaten en wat meer techniek zien.

Afbeelding

Afbeelding

De tank is te openen en daar komt de accu in. Gaat dus een kleine lipo van 1600 MAH worden. Dan maar een keer vaker wisselen. Is met die tank ook geen probleem zo. Onder de cabine denk ik de ruimte nodig te hebben voor de Beier en alle electronica. De speaker moet daar ook nog komen ivm het lage dak. Er moet alleen nog een uitlaat komen.

Nog even een foto met de kieper. De schotel moet mogelijk nog ietsie naar voren maar veel ruimte is daar niet voor.

Afbeelding

Tja, we zijn weer even van de straat, tot de volgende update
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
CorB

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door CorB »

Lekker bezig Rolf :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Bedankt Cor, vandaag weer even wat verder gegaan. Wil zondag bij het clubrijden even proberen hoe de MAN zich op de baan gedraagt. Ook even trailer koppelen en kijken hoe de besturing werkt etc.

Dus moest er een motor in en aandrijving. Als je gaat zagen heeft dat invloed op van alles en nog wat. Dus ook de cardan past dan niet meer. De motor is een Servonaut GM32U390. Deze bespaart nogal wat ruimte omdat de 3 bak er niet meer in hoeft. Die zou ik toch alleen maar in de eerste versnelling vast zetten. Wel een prijzig motoreke maar gezien de goede recensies wilde ik het bij deze truck toch een keer proberen. Overigens mijn eerste Servonaut produkt.

Eerst maar plaatjes
Afbeelding

Afbeelding

Waar eerst de motor uitstak in de cabine ligt nu de tijdelijke regelaar. Verder heb je een mooi zwaar en laag zwaartepunt boven de vooras. De cardan stamt van een SCX chassis van Axial. Een koppeling opgeboord naar 6mm aan de motorzijde.

Afbeelding

De cabine ga ik ook wat meer inrichten dan het standaard bouwpakket. Als basis dient dit styreensetje van MDtechshop.de.
Die maken mooie dingetjes van styreen.

Afbeelding

Hier vanaf de onderkant gezien. Je zet het uiteindelijk samen met het dashboard vast aan de cabine. Maar ook nu hangt het al aan de haakjes in het dak en zit klem in de cabine. Werkt prima.

Op deze foto zie je ook de alu plaatjes met de 2 gaatjes ieder. Dit is voor het steeksysteem van de cabine. Je kunt op die manier de cabine eraf halen met een simpele handeling ipv van kantelen en dan net niet genoeg ruimte hebben om met je dikke klauwen een draadje in de beier module te frutsen. Bovendien geen lelijke schroeven in je portier al kun je dat met het kantelsysteem natuurlijk ook voorkomen met een goede lijm...

Hier vallen die gaatjes dan overheen.

Afbeelding

Tja, als ik de standaard rubbertjes erbij gebruik staat de cabine me net wat te hoog.....de dikte van de rubberen ring.
Dus maar wat ductape..... Altijd handig om in huis te hebben, in de auto, in de caravan en in de modelbouwkoffer...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik de zwaailampen van Pistenking (de duurste maar ook de mooiste ;) ) vast gemonteerd omdat met dat vlakke dak er nog wel wat geboord en geveild diende te worden. Na zondag dan de boel een beetje richten om de kieren een beetje te beperken. Al weet ik dat je er bij een echte vrachtwagen soms zomaar een vuist kunt steken tussen 2 plaatwerkdelen met name rond de cabine.

We zijn weer een stapke verder......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
CorB

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door CorB »

Mooie oplossingen :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Ook de MAN heeft inmiddels weer een rollend chassis in kleur nu.

Afbeelding

Langzaam aan de aanbouw delen gespoten en gemonteerd. Het begint er weer een beetje op te lijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achterlichten zijn al voorzien van Veroma printplaten met verlichting. Ook eraan gedacht de achterzijde van een tape te voorzien voor de isolatie. Anders komt de print tegen de metalen drager en........ geen licht.

Ik twijfel nog over de kleur van de tank. Zou alu moeten zijn maar weet nog niet of het niet net te zilver is....
De accubak met de luchttanks mag ook nog wat meer contrast hebben denk ik. Nog maar eens over denken.

We gaan de goede kant op. Hoop van de week met het spuiten van de cabine te kunnen beginnen.
In Tilligte zou hij dan moeten rijden!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
CorB

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door CorB »

Ziet er goed uit Rolf. Benieuwd wat de kleur van de cabine wordt :D
Gebruikersavatar
Arjand
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2016 08:54
Echte naam: Arjan demmers

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Arjand »

Erg mooi project

Ik zou de tank kleur bepalen bij de kleur van de complete auto. Zoals hij nu is past het schitterend bij de kleur van het chassis.

Mooi project om te volgen :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Inmiddels heeft de MAN in Tilligte al gereden. Een filmpje volgt ook nog maar de bestickering was nog niet klaar. Dus bij deze.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De reguliere trailer heeft ook een nieuw design.

Afbeelding

Bijna zo goed als klaar. Er zijn nog wel een paar kleine dingetjes die moeten gebeuren. Ik wil de bediening van de schotel in het chassis brengen, een slangenrek (airbar) monteren en mogelijk een brandblusser. Kleine dingetjes zal ik maar zeggen. Voor de grote lijnen staat de MAN zijn mannetje. Ik ben er zelf erg tevreden over moet ik zeggen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Ook hier zijn alle foto's weg dus eerst maar een paar ter opfrissing....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste aanwinst zijn zelfsperrende achterassen van Carson. Komend weekend ga ik voor het eerst in Duitsland rijden op een permanent parcours. Daar moet je met een kieper meestal toch wat onverhard danwel halfverharding rijden. Gezien ik ook op de baan van MBVP wel eens vastloop en ik vaker in Duitsland wil gaan rijden leek mij dit een goede investering. Voordeel is dat je er geen servo's en bediening voor nodig hebt.

Afbeelding

Van de bouw heb ik helaas geen foto's gemaakt maar is op zich niets spannends. Het diff zit al in elkaar en je moet alleen het huis eromheen zetten zeg maar.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

In de werkplaatsen rondom Dinxperlo is weer veel activiteit te bespeuren. Ik heb weer eens de kriebels gekregen. Het moet toch maar weer eens lekker anders. Ik heb een aantal grotere items verkocht. De MB Actros van Sterre Trans rijdt nu over de Duitse snelwegen rond Gelsenkirchen. De MB SK autoberger gaat de engelse banen rond Colchester veiliger maken. Tot slot gaat de Carson Kieptrailer in het midden van Nederland achter een andere truck gekoppeld worden.

Ik was bezig met het "eigenbouw" project Ford single cab met wisselende opbouw. Ik realiseerde me echter ook dat een vierde vrachtwagen, en dan ook nog zonder geluid en echte functies meer op de plank zou staan. Ook de berger stond daar meer dan mij lief was. Een project waar ik veel plezier aan heb beleefd met bouwen maar het gebruik is gewoon minder. Je moet altijd de baan op om de auto's aan/af te haken.

Ook kan ik natuurlijk maar beperkt spullen meenemen. Het gesjouw met de kisten is me soms ook lichamelijk te veel. Ik wilde eigenlijk 4 kisten en dan een mandje met Bruder en koffer met zender. De ambulance kan los erbij voorlopig. Alles in 1 keer op de kar.

Wel wilde ik ook zelfvoorzienend blijven. Bij een bagger hoort een kieper. De bagger moet op een dieplader en die moet worden getrokken.
Aangezien ik graag 2 verschillende merken wilde houden en ik de MAN als 6x4 toch mooier voor de Goldhofer vind is dus de Actros slachtoffer geworden.

De kieptrailer is weer een aparte kist. 1 vrachtwagen en 2 trailers kan ook natuurlijk maar wilde toch graag 2 vrachtwagens.
Bij het rijden in Duitsland (Melle en Waltrop) bleek ook dat een kieptrailer niet altijd makkelijk was. Een 2,3 of 4 assige kieper is veel wendbaarder.

Tja, zie elders in dit forum zal ik maar zeggen......

Dus de MAN moet de nieuwe trekker van de Goldhofer worden. Hierdoor kon hij ook wat aan terreinwaardigheid inleveren. Met name zijn assen. De achterassen waren namelijk de zelfsperrende Carson assen. Ook was de MAN rondom voorzien van Lesu terreinbanden. De Goldhofer kun je nog wel eens een harde halfverharding aandoen maar dan stopt het. Dus.....

Eerst even een opfris. De MAN.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo stond hij er tot voor heel kort bij.

Afbeelding

De Carson assen.

Afbeelding

Afbeelding

Bij montage van de Carson assen moesten de veren uit de schokdempers worden vervangen door deze stoppers. Deze zijn er nu weer uit. Wel heb ik nu naast het veertje een stukje brandstofslang als stopper gemonteerd. In de spatborden zaten al wat sleepsporen en de Goldhofer met bagger is toch best zwaar.

Afbeelding

Ook heb ik de assen iets verhoogd. Deze alu plaatjes zaten aan de voorwielophanging van de Ford ;-)

Afbeelding

Gelukkig bestel ik bij de lak tegenwoordig ook een lakstift. Dus even de plekjes meteen aanstippen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De assen komen natuurlijk weer onder de Ford vandaan. Het zijn de oorspronkelijke assen van de MAN.

De terreinbanden er ook onder vandaan. Uit de doos van het nieuwe model meteen de banden gehaald en op deze gemonteerd. Achter semi-terrein en voor wegbanden. De kwaliteit van de banden is wel beter dan vroeger. Iets leert Tamiya wel......Ze zijn wat zachter en soepeler. Mogelijk moet er nog wel een vulling in.

De lesu banden op de alu velgen....

Afbeelding

De Tamiya banden op de velgen en de lesu ernaast

Afbeelding

En wegbanden voor.

Afbeelding

Afbeelding

Achter staat ie nu net iets hoger.

Afbeelding

En weer in vol ornaat. Nu nog de Goldhofer aanpassen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie