MAN 6x4 Tamiya effe anders

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door theDutchguy »

Die kist op de achterkant is erg netjes geworden.
Ben benieuwd naar je idee van de extra lampen.
We wachten rustig af naar je idee.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Ook hier weer wat nieuws te melden. De experimenten met de dakverlichting voor lopen nog. Kom er niet zo verder mee.....Je moet nog even wachten Arvid!

Dus maar eens aan andere zaken begonnen. Ik wilde de zijschermen, fenders of hoe ze dan ook heten nu monteren. Dat geeft de MAN ook een heel ander uiterlijk en daar is het om te doen.

Doordat ik natuurlijk het chassis heb ingekort past er niet veel origineels meer. De fenders (zo noem ik ze maar even) had ik al op lengte gemaakt. Zagen met mijn japanse vriend en dan netjes lijmen. Moeten natuurlijk nog een beetje plamuur hebben en een laag van de nieuwe verf.

Om ze aan het chassis vast te maken ben ik van alles aan het bedenken geweest. Op zich heb ik geen bergruimte meer nodig voor electronica of accu.
Om zoveel mogelijk stevigheid te krijgen en de originele schroefpunten op de fenders te gebruiken, en van buiten geen schroeven te zien, heb ik van styreen bakjes gemaakt. Styreen heb ik nog redelijk op voorraad en zo'n bakje is altijd handig.

Afbeelding

Aan de ene kant de fenders ertegenaan en het bakje dan aan het chassis. Op deze manier die kleine m2 inbusjes aandraaien vind ik een ramp...

Afbeelding

Dus tegenoverliggend gaatjes gemaakt en dat gaat veel beter vooral omdat met passen en meten en dadelijk spuiten het ook nog een paar keer uit elkaar moet.

Afbeelding

als je wat langer bouwt dan heb je van zulke bakjes. Hier vis ik dan afstandsbusjes uit. 3 van alu precies op de juiste maat en eentje van plastic die ik op maat vijl. Er ligt ook nog een spiegel van een Fendt in en een hubcap van een VW T2 bus..... acht wie wat bewaard....

Afbeelding

Afbeelding

Het eerste resultaat..... mmmhhh weet nog niet. Eerst de andere kant maar eens...

Afbeelding

Dat is veel beter. De eerste zit te hoog. Vaak zie je het niet meteen als je ermee bezig bent dus.....

Afbeelding

Omdat de gaatjes ander overelkaar komen, gaat om paar mm, de achterkant eruit gehaald en een nieuwe gemaakt......

De nieuwe kleur is ook eindelijk uitgezocht. Op mijn recente diverse foto's zien jullie al ergens een preview.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door theDutchguy »

De zijfender zien er netjes uit zo Rolf.
Handig om de zijfenders zo te monteren.

We wachten rustig hoe de dakverlichting gaat worden.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Afbeelding

Ook deze skirt zit nu op zijn plek.

Omdat ik met de voorkant van de truck niet verder kom Arvid..... Gelukkig heeft ie net als een worst twee uiteinden....

De achterkant behoeft ook nog wat aankleding en afdekking.

Afbeelding

Afbeelding

Beetje traanplaat erbij. Vind ik mooi spul maar hier laat ik het bij anders gaat het te veel worden. Een hele afdekking van voor naar achter vind ik niet mooi.

Afbeelding

En nog even een totaalbeeld met de nieuwe trailer...... We komen er wel!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Weer wat meer te melden hier. Interieur moet er ook een beetje aan geloven. Beetje pimpen al is het niet helemaal een compleet interieur. Komt nog wel wat meer in maar moet eerst nog even foto's kijken want een echte truck heb ik de laatste 40 jaar niet meer in gezeten.....

Afbeelding

De bestuurder gaat ook nog veranderen. Ik ga een beetje van de Bruder chauffeurs af. Jannie heeft er plezier aan om van Fimo klei poppetjes te maken en niet onverdienstelijk moet ik zeggen..... Maar ja, ik ben haar man, kan ook niet veel anders zeggen ;)

Door mijn werkzaamheden aan de zijskirts heb ik mezelf opgezadeld met een klein probleem. Er zit rechts namelijk nu een uitsparing voor de tankdop.....
Er zit echter geen tank achter. Nu had ik dat dicht kunnen maken en plamuren etc maar ik heb toch dozen vol met onderdelen.....Dus beetje rommelen en een oude tank, denk van een Actros.

Afbeelding

Beetje japans verzagen.....

Afbeelding

Beetje passen en meten.....moet kunnen.

Gezien de vlakke zaagsnedes van zo'n japannerke is maar een beetje vijlen en schuren nodig. Als lijm gebruik ik Revell Contacta.

Afbeelding

Afbeelding

En een nachtje drogen.....

Afbeelding

Meteen de achterkant een beetje leegmaken voor de opfris. Paar dingetjes aanstippen en de spatborden en schotelframe (opnieuw) spuiten.

Afbeelding

Een beetje een obsessie is de voorkant geworden en het verdere printwerk wat ik in gedachten had. De lichtbak boven op de kast achter ga ik niet printen. Ik heb 2 versies gemaakt maar vind het zo niet mooi. Heb nu wat anders bij Ome Ali gespot en als ik mijn zoldervondst op Marktplaats verkoop kan ik die kopen.

Voor de voorkant heb ik ook al een paar versies gehad.....

Afbeelding

en die erop zit is 5..... geloof dat er ook nog eentje op de printer gesneulveld was en 2 in de prullenbak...

Afbeelding

Deze zit er nu op en is de op een na laatste......Deze nog een heel klein beetje aanpassen en dan moet ie goed zijn.
Het gaat om dat zwarte deel onder de lichtbak dus.

Afbeelding

Afbeelding

Beeld is dan zoiets. Heb erg getwijfeld hoor. Heb ook de schijnwerpers voor de onderste grill weggehaald nu. Maar dit gaat het worden denk ik nu haast zeker. Moet toch iets worden wat er nog niet rondrijdt op de banen waar ik kom in ieder geval en als jullie in de toekomst een video op you tube kijken dan moet je ook meteen zien.....He die is van die kleine dikke uut d'n Achterhook!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Met de gespoten schotelplaat in een combi van zilver en gun metal. Ook weer eens wat anders dan standaard ongespoten zwart of als eerder bij mij in het rood.

Afbeelding

Afbeelding

Dit was de 2e truck die ik ooit zelf heb gebouwd. Hier had ik al wel een servo voor de schotel maar deze zat veel verder naar voren in het chassis met een 10 cm lange stang. Dat moet nu ook anders. Dus even zoeken....

Afbeelding

Een van de vele verzamelbakjes en daarin vond ik het schakelstangetje van de Tamiya versnellingsbak....Precies op maat!

Afbeelding

Even e.e.a. op kleur maken.

Afbeelding

Sensor erin voor de Beier en beetje krimpkous....

Afbeelding

Subtiel stukkie staal voor de afwerking van het geheel.......En zeskant kop boutjes erin.

Ik was dus ook al bezig geweest met die tankdoppenuitsparinggedoegedeuns. Dat kan verder zo wel maar moet nog wel een beetje worden bijgewerkt.
Het gat was eigenlijk te klein voor beide doppen. Dus even wat freubelen.

Afbeelding

Afbeelding

Beetje bijwerken nog na demontage en dan schieten we met die details al aardig op..... Volgende week spuiten?
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

En ook hier weer een klein beetje nieuws....

Afbeelding

Niet de beste foto zie ik nu door het tegenlicht maar hoef ook niet alles te onthullen......
Normaal zit deze verlichting eigenlijk op de kast maar dan staat deze anders achterop en met een hoger dak/spoiler zoals bij een SLT.
Ik was bezig geweest zelf iets te ontwerpen en te printen. Dit is echter niet verder doorgegaan. Ik vond het niet mooi genoeg.
Bij neef Ali (mag hem inmiddels zo noemen) deze gevonden....

Afbeelding

Tevreden mee. Vult het gat tussen kast en spoiler goed en zinvol. De spoiler weglaten vond ik dus geen optie.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door theDutchguy »

Zo Rolf ziet er netjes uit ben benieuwd hoe de leds onder de lichtbak er uitzien als ze branden.
De verlichting van ome Ali staat goed daar boven in.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Daar ben ik zelf ook benieuwd naar Arvid. Wel een beetje een proefopstelling gemaakt maar nog niet in zijn geheel en gespoten en aangesloten op de Beier module.... We gaan het meemaken.

Met de MAN blijf ik een beetje doorgaan. Wil nu proberen het chassis beetje op te ruimen en stukje bij beetje weer de boel op te bouwen onder toepassing van nieuwe inzichten en materialen. Wel nadenken dus.

Afbeelding

Krasjes en plekjes in het rode chassis aanstippen al zie je er dadelijk niets meer van. Geeft een goed gevoel zeg maar.

Afbeelding

Deze MAN stamt nog uit de tijd dat budget een stukkie ruimer was. Destijds dus een Servonaut motor "gestoken" en daar is na al die jaren nog steeds niets mis mee. Ook de Savox stuurservo geeft nog geen krimp. Wel ontdekte ik dat de stuurstang onder een wat rare hoek stond. Destijds met de bouw wat minder secuur denk ik....Maar dat passen we aan evenals een likje zwarte verf op de paarse servoarm.......Nooit opgevallen op alle foto's maar toch.....

Afbeelding

In de voorbumper zaten kleine gaatjes van de lampenbeugel. Om ze niet zo alleen te laten heb ik er 6mm gaatjes naast geboord.

Afbeelding

En die vul ik dan weer met deze lampjes.......of dachten jullie??? Nee toch? Gek genoeg? is al wat ouder?
Dit worden de frontflitsers. Wel wat laag maar ach, worden fel genoeg!

Afbeelding

Ook uit de hogere budget tijd de lichtplatines van Veroma. Wel nog even een beetje plastidip tegen het doorschijnen want dat was minder voor elkaar. Ik had er destijds ducttape achter geplakt maar dat was aardig gaar nu. Zal langs de rand nog wel een stukje moeten komen of een dun reepje styreen. Bij de montage verder bekijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo langzaam aan begint zich de MAN te verspreiden door de hobbyruimte. Onderdelen waar wat aan moet gebeuren, spuitwerk, onderdelen ter bewaring etc etc. Gelukkig heb ik veel ruimte en niet alleen een keukentafeltje. Aan de andere kant zou ik dan wel veel efficiënter werken waarschijnlijk.

Afbeelding

Het dashboard had ik nog in de cabine vastzitten. Nu heb ik het maar alvast op het interieur vastgemaakt. Das ook handiger met de chauffeur en de handen aan het stuur.

We hobbelen voort.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Eigenlijk meer bij toeval staat de MAN nu ook op nieuwe velgen. Ik had een tweedehands chassis met toebehoren gekocht voor de Scania die ik wil gaan bouwen. Daar zat een set voor en achtervelgen bij. Die waren nieuw. Toevallig waren dit dezelfde velgen als die ik voor de Scania al had besteld. Dus ik had nu 2 4x2 sets zullen we maar zeggen. Omdat de MAN een herverbouwing is dacht ik dat het wel leuk was om hem ook mooie nieuwe velgen te geven. Met de oude alu's was niets mis hoor maar dit is weer wat anders.

Afbeelding

Afbeelding

Dit waren de "oude' velgen....

Afbeelding

De nieuwe achter en ook even een spacer....oftewel 2 ringetjes proberen....

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto niet te zien bijna maar kleine 2 mm is net genoeg!

Afbeelding

En de nieuwe setting! Ben tevreden. Blijf erbij dat een setje alu velgen of gespoten velgen je truck net even wat hoogwaardiger maken dan de standaard chromen tamiya exemplaren.

We moeten weer verder. Merk echter dat met ons nieuwe gezinslid Tommie de tijd om te modelbouwen, zeker overdag, minder is geworden.
Introductie van zo'n gevleugelde vriend in het gezin vergt enige inspanning en 2 maken ook meer troep maar ik vind het heerlijk.

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie