MAN 6x4 Tamiya effe anders

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Ovdl »

Leuk stel bij elkaar daar!!
Je ziet nu ook mooi hoe kort je man eigenlijk wel niet is.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Dank je Otto maar om hier nou over mijn korte man te beginnen...... OOOO je bedoeld de M.A.N. :D Ja die draait kort rond kan ik je zeggen!

Weer even wat laten zien aan jullie voor het interesse weg is......

Beier is o.a. geluid en daar heb je ook een speakertje voor nodig. Nu twijfelde ik over de plek. Ik had de speaker in het verleden in de cabine tussen de stoelen. Door het lage dak was er geen plek daar. In het chassis had ik toen nog niet voor zien. Nu is er plek op beide plaatsen maar voor plaatsing in het chassis moet ik een andere speaker hebben.

Het dak dus. Ik had op Thingiverse al eens een plaatje gevonden om een speaker te plaatsen. Deze heb ik uitgeprint al kan het natuurlijk ook met een stukje styreen. Je ziet er dadelijk na de afbouw helemaal niets meer van namelijk. Het plaatje was trouwens getekend voor een Actros geloof ik....

Afbeelding

Past....

Afbeelding

Mijn oude plafonnetje wilde ik toch wel weer hergebruiken. Maar dat is een plaatje styreen met plakvilt.....

Afbeelding

Da ga nie goed kome nie! ....maar eh snippel snappel snij snij....

Afbeelding

Da nie zo mooi kijke he nie......

Afbeelding

lijmsnuive jongeh!

Afbeelding

Ik weet niet wat mij bezielde en wat er in die lijm zit..... Sorry maar 2 laagjes gaas uit de rommelbak en je ziet er zo goed als niets meer van en zeker niet als het dadelijk gemonteerd zit. Plafond sluit dan weer aan op de achterwand in het interieur deel.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Toch heeft zo'n herverbouwing best wel wat voetjes in den aerde zeg. Denk dat het bijna net zoveel werk is als een nieuwe truck opbouwen. Tuurlijk hoef ik nu niet het chassis te bouwen en spuiten maar dat is feitelijk 2 avondjes werk. Het bedenken hoe ik dingen anders wil doen. Dingen toepassen die ik geleerd heb in de tussentijd bijvoorbeeld. Ook het spuiten en de details. Alleen die lichtbak heeft al uren gekost en is nog niet klaar en naar wens......

We blijven voorlopig maar even bij het chassis. De techniek moet weer een plekkie krijgen en is wat anders dan voorheen. De USM RC2 van Beier en de AS12/35RW Truck evo III maken plaats voor een Beier SFR-1.

Afbeelding

Deze heeft zijn plek al ingenomen op de tussenwand.

Afbeelding

Een dingetje bij deze Beier module is het best wel grote koelblok. Nu heb ik in de binnen cabine (van MD Tech Shop) een richel zitten die naar de zijkanten weer open is. Het koelblok steek ik dus door de achterwand en aan de voorkant heeft het toch de ruimte om te ademen.

Afbeelding

Het 2e lampje is nu ook binnen gekomen, een nieuw Alirecord voor mij. 6 dagen! Hier zie je dus ook de kentekenplaat....

Afbeelding

En hier niet meer..... Deze kan echt niet. Destijds mooi misschien maar ik maak tegenwoordig zelf mooiere, geen perfecte....maar wel mooier dan deze.
Die moet dus nog komen!

Afbeelding

Afbeelding

Ik gebruik een Graupner MC20 zender en dus ook de ontvanger van Graupner. Als je deze op de achterwand "plakt" dan is het soms een gerommel met de stekkers er goed insteken. Kun je niet goed zien, zit strak etc etc. Leve de 3D printer want op Thingiverse vond ik dittem....

Afbeelding

Kan de ontvanger er zo uitklikken en weer inklikken....

Afbeelding

De achterwand zit eigenlijk al vol....... Geen rijregelaar en geen speaker en je hebt ruimte te over. Zelfs voor mijn Wago klemmen zou ik een 3 klems versie kunnen nemen. Toch laat ik deze zitten. Je weet maar nooit waar je in de toekomst nog stroom voor wilt hebben.

Afbeelding

Maar deze 2 moet je toch ook nog kwijt hoor ik sommige van jullie denken?! Inderdaad....

Afbeelding

Stond niet op Thingiverse dus zelf maar wat bedacht.....en de rest in de volgende update!

Wiederschnitzel!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Om het even af te maken....

Afbeelding

Na het gat in de vloerplaat iets groter gemaakt te hebben....

Afbeelding

Passen er mooi 2 AKL-8 van Beier in.

Afbeelding

Afbeelding

Vast met een dubbelzijdig plakbandje en goed bereikbaar om ook de draden in te kunnen steken. En als het nodig is snel verwijderbaar. Ik had ze ook op de vloerplaat kunnen zetten maar dan raakten ze de onderzijde van mijn interieur. De kabels zouden dan klem kunnen zitten en dat is een bron van storing.

Ook zitten hier 2 Wago klemmen waar de motor in aangesloten zit op de SFR-1. Ik had geen klemmen meer met 2 polen dus maar zo.....Hier heb ik er nog wel wat van liggen. Zo is ook de motor snel om te polen of te verwisselen/verwijderen mocht het nodig zijn en in 2 eerdere modellen ook al zo toegepast. Bovendien wat je hebt liggen hoef je niet te kopen ;):yes:
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Ook hier nog wat verslagwerk in te halen. De laatste tijd weinig tijd genomen voor de modelbouw. We zijn in huis bezig, kamperen, eerste werk in de tuin en de vogels.

Nu ook met spuiten en voorbereiden een paar lastige klusjes waar ik ook echt wel een beetje een hekel aan heb schuren en plamuren. Ik ben er ook geen held in maar zeker dat plamuren...... Dan denk je dat je het aalglad hebt en spuit een laagje grondverf....

Afbeelding

De zijspoilers bijvoorbeeld. Gelijmd omdat ze samengesteld zijn...... inmiddels al weer opnieuw geschuurd en in de grondverf maar tevreden? ikke?....mmhh

Afbeelding

De kast, nog zo'n onderdeel. Verlijmde platen styreen. Lijkt op zich wel goed maar van dichtbij?

Afbeelding

Storend, erg storend. Moet weer opnieuw. Ik had ook Vallejo Putty gekocht. Filmpje gezien...werkt super...op het filmpje. Bij nat schuren spoel je het er gewoon uit.....Storend, erg storend.

Afbeelding

En dan dit...... Storend, erg storend. Lekker volgeklaaid met plamuur. Zeker weten dat je hoog genoeg zit....Ga je schuren......gaatjes.....GGGRRRR

Afbeelding

Dit gaat nog wel even duren dus vrees ik.....

Dan moeten er ook allerlei kleine dingetjes worden gedaan. Het frontgewicht bijvoorbeeld. Op zoek naar lood was ik een tijdje geleden deze duiklood dingen tegengekomen.

Afbeelding

Hiermee kan ik mooi een stukje lood in het frontje hangen. Zeker wanneer je wat zwaardere trailers trekt en eventueel beetje ongelijke vloer hebt dan kan dat schelen.....Ik spreek uit ervaring!

Afbeelding

Afbeelding

Een ander puntje op mijn lijst was nog de cabine bevestiging. Ik had al de kantelcabine steekbaar gemaakt maar ik wilde er nog een feature aan toevoegen.
Een actieve 3D printer en publicator op Thingiverse is Kortie. Die maakt regelmatig leuke en bruikbare dingen en stelt ze ook nog een gratis ter beschikking.

Een van deze zaken is een cabinebevestiging met ingebouwd sub-d of D-sub of wat dan ook stekker, 9 polig.

Afbeelding

Voor de niet tamiyabouwers even plaatjes. Zo is de achterzijde van de cabine voorzien van een blokje met een pin.

Afbeelding

Op het chassis staat een bokje met een gat...... Pin in gat etc etc

Afbeelding

Mijn cabine had aan de voorzijde dus al niet meer de scharnieren maar deze vier busjes die dan....

Afbeelding

In deze vier gaatjes vallen. Er zitten rubber ringen in dus de boel gaat stroef en floept er niet bij ieder akkefietje uit. Je kunt niet zoals ik wel eens zie de hele truck aan de topspoiler optillen AAARRGGHHHHH

Afbeelding

Nu pas ik dus de achterkant aan....Ik heb de ontwerpen van Kortie genomen en zelf passend gemaakt voor mijn vrachtwagen. Het geheel ook een beetje slanker gemaakt. Binnenkort zal ik mijn Thingiverse ook eens weer aanpassen en de laatste ontwerpen plaatsen.

Afbeelding

Links de mijne, rechts van Kortie.

Afbeelding

Gemonteerd mijn versie en daarvoor die van Kortie.

Afbeelding

Is dus wat kleiner. In de cabine gebruik je de originele gaten natuurlijk.

Afbeelding

Achterop het chassis het contra deel ook in de originele gaten......

Afbeelding

Afbeelding

Zo heb je dus 9 polen te besteden in de cabine..... 1 plus en 8 functies als je wilt of nog meer met schakelaars van CTI ofzo. De D sub stekker is dusdanig stroef dat de cabine ook hier niet zomaar los floept.

Zo, das al een heel verhaal zo kort voor de Pinksteren maar tot slot om weer helemaal bij te zijn nog wat soldeerwerk....

Afbeelding

Afbeelding

Binnenverlichting in het plafond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de toplampen die onder de lichtbak komen...... Zo, en nu eerst....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Ovdl »

Dat is mooi bedacht.
Stekker en een paar centreerpunten.
Die stekkers liggen hier ook nog in de la.............................................................
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Ovdl »

Ik had al extra laadplug gemaakt op de mijne, maar als de cabine er zo ook super makkelijk af kan.
Bedankt Rolf!!!
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Otto, wat jouw ogen zien kunnen je handen maken toch? ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf.

Ruzie maken met plamuur dat komt mij bekend voor daar gaat meestal veel tijd in zitten.
Die verbinding met die stekker heb je super gemaakt.
Heb gelijk gekeken op thingiverse maar daar stond helaas nog geen download.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: MAN 6x4 Tamiya effe anders

Bericht door Rolf »

Loop met thingiverse beetje achter want is bewerkelijk. Als je de mijne wilt stuur me even een mailtje...
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie