Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen

Bericht door fireman fred »

In het archief zijn wat foto's opgedoken van de bouwfase van het eerste gesloten brandweervoertuig van Brugleuningerveen. In de eerste jaren moest men zich na de tweede Wereld Oorlog behelpen met ex leger materiaal, maar midden jaren vijftig was deze Ford de trots van de spuitgasten van het toen nog kleine Brugleuningerveen.
Basis is een Tamyia mid night Pumpkin 1:10 cabine die natuurlijk zo niet wordt toegelaten op de MBVP baan gezien het rijgelement Afbeelding.
Daarom is de cabine versmald naar een acceptabele breedte die in schaal is van de overige modellen, ca 1:14,5 De voordeuren waren niet noodzakelijk zodat alleen de motorkap en wielkasten gebruikt zijn.
Afbeelding
Nadat de zijwanden gemaakt waren en de contouren zichtbaar werden is het dak op het voertuig gemaakt.
Afbeelding
Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de techniek uit de scheepsmodelbouw door eerst dakspanten aan te brengen tussen de zijwanden en onderling deze ook weer te verbinden
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen

Bericht door fireman fred »

Afbeelding
De dakspanten voordat het plaatmateriaal aangebracht kan worden. Lastig waren de afgeronde zijkanten en een uitdaging de beroemde Hollandse Golf in het dak van de wagen.
Afbeelding
Ook de verlichte kast boven de voorruit waar de tekst BRANDWEER in staat moest in het dak integreerd worden, nog een uitdaging.
Afbeelding
En na heel veel plakken en grof schuren begon langzaam de vloeiende lijn in het dak te komen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen

Bericht door fireman fred »

En dan staat het model in ruw bouw op de model tafel.
En ben je niet tevreden. :( Afbeelding
Dus gaat de zaag erin en wordt het geheel 10 mm lager gemaakt omdat ik de cabine en voorruit tov mijn voorbeeld te hoog vond.
Afbeelding
Afbeelding
En dan ben je zover met de bouw dat de treeplank kasten gemaakt kunnen worden en de achterste wielkasten hun plaats vinden.
De bouw van het chassis kon beginnen.......
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen

Bericht door fireman fred »

Afbeelding
Na de vondst van deze schat onder het dekzeil in de loods van de Fa Wish is het voertuig door de brandweerlieden overgebracht naar een bevriend carrosserie bedrijf voor verdere restauratie. Hiervoor was het noodzakelijk om een dieplader te organiseren die het voertuig kon vervoeren. Ondanks dat de motor liep was men niet overtuigd van het feit of het ook veilig was met de wagen, na zoveel jaar onder een dekkleed te hebben gestaan, de openbare weg op te gaan.
Je zou zo maar een RP Porsche tegen kunnen komen :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Hallo Fred,

Ziet er goed uit hoor !

Dit wordt weer een mooie klassieker ! :yesss:
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen

Bericht door Rolf »

Wat een mooi stukje huisvlijt zeg. Weer een genot om te volgen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen

Bericht door fireman fred »

Afbeelding
Afbeelding
De foto die weggevallen is toen het model 10 mm lager moest worden.
Afbeelding
De aangebrachte dakspanten waar later het plaatmateriaal over heen is gezet. De rondingen zijn stroken 2mm dik materiaal die tegen elkaar gelijmd zijn, en daarna vlak geschuurd.
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen

Bericht door Rob Wish »

Gaaf!
Dit zijn heel wat uurtjes en heel wat uurtjes.... en heel wat..... :-)
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
Gebruikersavatar
Firezaltbommel
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2015 19:43
Echte naam: Remco Jans

Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen

Bericht door Firezaltbommel »

Fred ik moet zeggen dat het er weer gelikt uitziet!
Ook mooi om deze bouw foto's te zien. Heb ik gelijk een goed idee hoe ik ook weer een prachtige aanvulling op het wagenpark kan gaan bouwen.
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: Ford F600/Kronenburg Autospuit 1 Brugleuningerveen

Bericht door fireman fred »

Remco, ik wens je veel succes, de hollandse golf is een lastige klus om in het model strak te krijgen.
De Ford is ondertussen bij de spuiter weer in de brandweerrode kleur gespoten. Alleen heb ik voor 3002 gekozen, omdat ik die iets donkere kleur rood mooier vind op met name oudere voertuigen. De spatborden zijn traditioneel zwart, gebruikelijk voor die tijd.
Afbeelding
Afbeelding
En de leden van de brandweer zijn al weer langzaam bezig om het voertuig verder op en af te bouwen. Een mooi moment was het plaatsen van het brandweerschild met tekst op de voordeuren.
Afbeelding
De gaten in de deuren en kasten zijn voor de handgrepen. Dit worden 3-D print onderdelen omdat je dan 100% identieke onderdelen hebt.
Plaats reactie