Omdat deze trailer bij een vrachtwagen hoort zet ik hem maar hier neer. Indien niet wenselijk dan graag verplaatsen zou ik zeggen.
Mijn kieptrailer was niet helemaal naar mijn zin. In Terborg met houtsnippers of potgrond op de baan bij Papendrecht was allemaal prima. Echter thuis in de zandbak of in Urmitz met stevige grond kwam de spindelaandrijving toch echt te kort. Ik had al een axiaallager geplaatst op de motor wat enige verbetering gaf maar top was het niet. Tijd dus voor een revisie en verbetering van de prestaties. Ook optisch wilde ik nog wat kleine zaken aanpassen. Inmiddels is hij definitief 2 assig.
Zo staat ie er tot nog toe bij.
Optisch stond mij de Schmitz sticker niet aan, die zit scheef..... Ook moest de trailer nog een gaatje dichter op de truck. Dit was echter tot nog toe niet mogelijk. Ik had om de spindelmotor uit het zicht te houden er een bakje omheen gezet. Bovendien heeft de MAN een onderijdbeveiliging.
Op zoek dus naar een alternatief voor de kieptechniek. Het bleek tijdens dat onderzoek dat de nieuwere Carson spindel techniek voor de Fliegl Stone Master ook in de oude kieper past. Vreemd dat Carson dat zelf niet aangeeft......
Ook de hydraulische oplossing van Magom HRC is de revue gepasseerd. Eenvoudig en doeltreffend. Eigenbouw alla Rolfie kwam niet in aanmerking. Zoiets kan ik gewoon zelf niet.
Bij het keuvelen op een duitse Facebook pagina over dit onderwerp werd ik echter ook benaderd door Roland Honnef van RH Modellbau. Hij toonde mij wat foto's en een filmpje van zijn eigen ontwikkeling. Na wat heen en weer gechat heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en besloten dat zijn produkt in mijn kieper moest komen. Ik vond dit systeem goed doordacht en het zag er degelijk uit. De levering duurde even en ik had dus mijn kieptrailer al een beetje voorbereid.
De kingpin al een gaatje verplaatst. Deze is dus hol voor de infrarood verbinding van de Beier modules.
Toen eindelijk kwam vandaag het pakje uit Duitsland.
Helemaal verrast was ik door de personal touch van Roland. Hier zie je na de inbouw niets meer van maar het maakt het wel af.
Zoals je ziet is het geheel een module die je als het ware zo in je trailerchassis laat zakken en met 4 M4 boutjes vastzet.
Je gebruikt de al standaard aanwezige gaatjes in het chassis waarin ook de originele spindel van Carson vast zit.
Het vormt zo een geheel met het chassis.
Je plaatst de messing busjes in de gaten.
Je schuift de module op zijn plek en draait de 4 bouten aan. Het geheel is ook nog verstelbaar en dus ook bruikbaar in bijvoorbeeld een eigenbouw. De motor en eindschakelaars zitten er al in. 2 draden aansluiten en je bent klaar.
Ik maak nu van de gelegenheid gebruik om ook de techniek bak opnieuw in te delen ook omdat ik deze een stukje naar voren moest verplaatsen. Hierover later meer. Dan ook meer over de spindeltechniek.
Revisie Carson kieptrailer
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Revisie Carson kieptrailer
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Revisie Carson kieptrailer
Vandaag weer bezig geweest met de trailer. Veel werk gehad met de stempels. Steeds verloor de module in de trailer de verbinding met de vrachtwagen. Van alles geprobeerd en uiteindelijk besloten de motoren van de stempels te vervangen door een tweetal china dingetjes van € 3,00 en zie daar, het werkt. Op een of andere manier trekken de originele Carson motortjes teveel stroom. Dure krengen en nog niet fatsoenlijk werken ook.
Verder heb ik de techniekbak weer opnieuw ingedeeld. Dat lijkt makkelijk maar valt toch wel tegen.
Nu past alles erin. Verder met de opbouw.
Met deksel erop maar dit bleek later niet goed te gaan.....
Hier nog wat detailopnames van de spindel. Deze is M10.
Zo ziet de standaard bak er vanonderen uit.
RH Modellbau levert een extra verlengstuk mee. De opname van de spindel rolt onder de bak door bij het tillen en zakken. Hierdoor kun je ook de bak gewoon met de hand optillen als de accu leeg is of bij andere calamiteiten.
Echter komt dit plaatje ook op de deksel van de techniekbak en daardoor grijpt de bediening van de vergrendeling van de losklep niet. Er komt een nieuwe deksel dus.
En een goede centimeter winst......
Nu verder met de optische aanpassingen.....
Verder heb ik de techniekbak weer opnieuw ingedeeld. Dat lijkt makkelijk maar valt toch wel tegen.
Nu past alles erin. Verder met de opbouw.
Met deksel erop maar dit bleek later niet goed te gaan.....
Hier nog wat detailopnames van de spindel. Deze is M10.
Zo ziet de standaard bak er vanonderen uit.
RH Modellbau levert een extra verlengstuk mee. De opname van de spindel rolt onder de bak door bij het tillen en zakken. Hierdoor kun je ook de bak gewoon met de hand optillen als de accu leeg is of bij andere calamiteiten.
Echter komt dit plaatje ook op de deksel van de techniekbak en daardoor grijpt de bediening van de vergrendeling van de losklep niet. Er komt een nieuwe deksel dus.
En een goede centimeter winst......
Nu verder met de optische aanpassingen.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Revisie Carson kieptrailer
Zo, nu weer verder en de trailer zover afmaken.
Eerst heb ik met een lakstift de puntjes en plekjes zoveel mogelijk bijgewerkt op het rode chassis. Mooi zo'n gespoten chassis maar toch ook wel kwetsbaar. Als ik iets nieuws spuit met motip/autolak bestel ik ook altijd een lakstift erbij.
Dan nog wat aan de belettering. Eerst heb ik de zijkanten van de bak deels met matte grijze folie beplakt. De oude sticker van Schmitz had toch wat rotzooi achtergelaten. Dit kreeg ik er niet goed af. De buitenkant van de bak is met styreen beplakt. Dit bleek toch te zacht voor stickerverwijderaar op limoenbasis.
De bak ziet er dan zo uit.
Toen verder.....Eerst de plotter neerzetten en wat ontwerpwerk doen.
Het eerste snijwerk en dan het plukken van de stukjes uit de A en O's
Transferfolie erop.
Ook de striping. De kenner van mijn vrachtwagens herkent deze wel. Ik sla alles op wat ik maak, bijna alles.
Eerst dacht ik nog...oei beetje brandweerig wel maar na even rustig kijken en de MAN ervoor vind ik het ook wel meevallen. Zondag maar eens rijden en van afstand meer bekijken. Kan altijd nog wel aangepast worden. Das een voordeel van folie boven spuiten.
Nu eerst maar eens dooi hebben en dan de bak volstorten met grond. Dan komt er een filmpje.
Eerst heb ik met een lakstift de puntjes en plekjes zoveel mogelijk bijgewerkt op het rode chassis. Mooi zo'n gespoten chassis maar toch ook wel kwetsbaar. Als ik iets nieuws spuit met motip/autolak bestel ik ook altijd een lakstift erbij.
Dan nog wat aan de belettering. Eerst heb ik de zijkanten van de bak deels met matte grijze folie beplakt. De oude sticker van Schmitz had toch wat rotzooi achtergelaten. Dit kreeg ik er niet goed af. De buitenkant van de bak is met styreen beplakt. Dit bleek toch te zacht voor stickerverwijderaar op limoenbasis.
De bak ziet er dan zo uit.
Toen verder.....Eerst de plotter neerzetten en wat ontwerpwerk doen.
Het eerste snijwerk en dan het plukken van de stukjes uit de A en O's
Transferfolie erop.
Ook de striping. De kenner van mijn vrachtwagens herkent deze wel. Ik sla alles op wat ik maak, bijna alles.
Eerst dacht ik nog...oei beetje brandweerig wel maar na even rustig kijken en de MAN ervoor vind ik het ook wel meevallen. Zondag maar eens rijden en van afstand meer bekijken. Kan altijd nog wel aangepast worden. Das een voordeel van folie boven spuiten.
Nu eerst maar eens dooi hebben en dan de bak volstorten met grond. Dan komt er een filmpje.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- avaben
- Beheerder
- Berichten: 2725
- Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40
Re: Revisie Carson kieptrailer
Hoi Rolf,
mooie spreuk: Grondig probleem ? Zand erover!
Zelf bedacht (of goed gestolen?)
mooie spreuk: Grondig probleem ? Zand erover!
Zelf bedacht (of goed gestolen?)
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Groet Arie
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Revisie Carson kieptrailer
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Revisie Carson kieptrailer
Denk goedgekeurd want ze blafte niet....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf