Ford Truck

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Ford Truck

Bericht door Rolf »

Ik open weer een nieuw topic dus dat betekent weer een geheel nieuw project.

Zoals wel uit de Claas Axion blijkt zijn mijn projecten in ieder geval nooit af. Bij elk model op het schap heb ik nog wel dingetjes die ik anders zou willen maken. Soms kleine, soms dure of soms een kwestie van een paar minuten.

Toch vind ik het ook echter wel leuk om aan iets heel nieuws te beginnen. Mijn budget laat tegenwoordig grote aanschaffen niet meer toe maar ik had wel zin in een vrachtwagen te bouwen. Nu heb ik de laatste jaren wel een aanzienlijke voorraad aan onderdelen verzameld. Ik was dit een beetje aan het doorspitten en kwam eigenlijk tot de conclusie dat ik eigenlijk wel een vrachtwagen zou kunnen bouwen met de inhoud van de dozen en bakken en vooral die kleine bakjes met losse beugeltjes, rubbertjes en rare schroefies.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met wat fantasie en gefreubel moet hier toch wat uit kunnen komen. Een uitdaging dat wel want bijvoorbeeld de achterassen heb ik wel maar de achterwielophanging niet compleet. Ook aan de vooras moet wat knutselwerk gebeuren denk ik.

Voor de body heb ik nog wel een kleinere investering gepleegd. Die is nu onderweg en het is dus een Ford zoals de titel al doet vermoeden.
Voor de rest wil ik het zoveel mogelijk met eigen spullen/voorraad doen en wie weet vind ik links of rechts nog wat aan spulletjes die ik kan gebruiken.

Het moet een soort multifunctionele truck worden maar hij zal "groeien" naarmate de bouw verder gaat. Ben zelf benieuwd naar wat ik er van ga maken.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
avaben
Beheerder
Berichten: 2725
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40

Re: Ford Truck

Bericht door avaben »

Hoi Rolf,

nou... succes dan maar. We gaan wel zien wat er uit voorraad tevoorschijn komt.
Voordelen... je kisten gaan weer een beetje leeg, je modelcollectie breidt uit en je beurs hoeft niet zo ver open :mrgreen:
Gr Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
CorB

Re: Ford Truck

Bericht door CorB »

Leuk Rolf. Ook ik probeer altijd low budget te bouwen uit de onderdelen voorraad :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Ford Truck

Bericht door Rolf »

We gaan het zien heren. Inderdaad voordelen ten over en het grootste voordeel, een uniek model ;)

Het is bij zo'n project vaak toch stappie vooruit en 2 stappies terug... Het kan dus zijn dat je zo maar weer iets anders moet maken dan je het 2 weken geleden gemaakt had. Het kan dus ook zijn dat jullie op de foto's voor een beugeltje bijvoorbeeld een paar items later iets anders zien. Ik probeer het een beetje bij te houden maar garantie tot aan einde van elk item zeg maar......

Afbeelding

Ik begin met de voorzijde van het chassis. Dit zijn 2 balken van een Europees 4x2 chassis van Tamiya zo te zien. Omdat hier de gaten van de voorwielophanging al inzitten begin ik gewoon hiermee. Is die in ieder geval recht. Das wel handig. Ik heb nog oude chassisbalken liggen. Daar komt dan de achterwielophanging aan. Later deze week hoop ik ook de precieze lengte van het chassis te kunnen bepalen. Het moet een multifunctioneel chassis worden waar tenminste 4 verschillende opbouwen op kunnen.

Afbeelding

Ook had ik nog een nieuwe vooras liggen. Mooi Alu is toch niet lelijk?

De bevestiging voor de schokdempers heb ik niet meer. Die zijn ook niet noodzakelijk en laat ik weg. Voor de bladvering had ik de achterste ophanging nog maar 1 keer. Dus die moest worden bijgemaakt..

Afbeelding

Na een beetje sleutelen heb je dan al gauw zoiets op je burootje liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Dan het geheel aan het chassis bevestigen.

Afbeelding

De cabinebevestiging is natuurlijk ook essentieel. Ik heb de slaapcabine er al afgezaagd want het gaat een zogenaamde Daycab worden. De bodemplaat van de cabine was al een beetje gehavend en deze is dus niet geheel bruikbaar. Ook rust bij de Ford de cabine daar nauwelijks op schijnbaar. Eerst maar de voorzijde pas maken en de stand van de wielen goed krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

passen en meten.....

Afbeelding

Er moest zelfs nog een stukkie af.

Afbeelding

Afbeelding

Zo, de cabine zit voorlopig zover aan de voorkant op zijn plek. Heb hem bewust een beetje "hoog" gehouden.

Dan de stuurservo plaatsen. Hierbij moest ik ook rekening houden met de motor/versnellingsbak combinatie. Door dat de cabinebevestiging weer net iets meer ruimte inneemt leek mij een low profile servo de beste optie. Zo heb ik ook een optimale plaatsing van de stuurstang.

Afbeelding

Deze savox had ik nog liggen. Deze maar voor de maatvoering gepakt. Denk dat er nog wel een andere in komt want deze was voor een andere wagen gereserveerd eigenlijk. Moet toch de knip een beetje open. Maar wel een tamiya servosteun kunnen gebruiken.

Ook zie je hier de eerste aanpassing. De stuurstang. Voor de plaatsing achter de as moest er een kromme onder in verband met de versnellingsbak. Die lag ook nog in de voorraad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motor is een 55T crawlermotor. Die blijft vooralsnog zitten. De versnellingsbak in de gebruikelijke eerste versnelling.....Sterken nog, er zit alleen maar een eerste versnelling in.

Afbeelding

Afbeelding

In de cabine zaten nog een aantal leds van de MFC van tamiya. Die komt er in ieder geval niet in maar van die kabels heb je toch last bij het passen en meten dus maar even verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

De zwaailampen zitten gelijmd. Dat laat ik even zo.

Afbeelding

Dan moet er een bodem in de cabine die meteen als steun en bevestiging dient. Onder de motorkap kan ik dan mogelijk nog wat techniek kwijt.

Afbeelding

En na de Japanse zaag....

Afbeelding

Tot de volgende.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
CorB

Re: Ford Truck

Bericht door CorB »

Die motor plus bak lijkt er wel 1 van mij :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Ford Truck

Bericht door Rolf »

En de voorvelgen moeten je ook bekend voorkomen..... Heb inderdaad die truck die ik van je gekocht heb geslacht.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
CorB

Re: Ford Truck

Bericht door CorB »

Inderdaad Rolf die kwamen me ook al bekend voor :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Ford Truck

Bericht door Rolf »

En weer een beetje verder gekomen met freubelen. Het chassis moet als eerste verder kloppen met een aandrijving eronder. Dat is ook wel handig.

De opbouw bepaald uiteindelijk mede de lengte van het chassis. Aangezien ik meerdere opbouwen wil maken is het natuurlijk wel een dingetje dat het bij alle opbouwen moet passen.

Ook de materiaalkeuze was even een dingetje. Een stel imitatie chassisbalken in mijn bezit zijn uiteindelijk toch afgevallen. Er zaten al zoveel gaten in. Je zult net zien dat je dan altijd een gat nodig hebt op de helft van een bestaand gat. Omdat ik verder geen U profiel alu meer had van ca 20 x 7 mm heb ik besloten L profielen van 20 x 20 mm te nemen. Deze zijn van Alfer. Dit is een wat betere kwaliteit als die van de bouwmarkt. Met name optisch. Ik denk dat het geheel in het voorjaar nog wel gespoten moet worden.......

Even wat plaatjes.

Afbeelding

Het voorste deel en de alu L profielen.

Afbeelding

Voor de lengtebepaling een van de opbouwsels.....Ook die had ik nog liggen. Het chassis en de cabine vormen inmiddels mijn bergingsvrachtwagen.

Verder wilde ik nog een betonmixer als opbouw. Die had ik nog niet op voorraad maar was al een tijdje op Marktplaats actief aan het zoeken. Vorige week was er dus eentje in de buurt hier en deze heb ik dus gekocht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na enig overtuigingskracht had ik de opbouw binnen korte tijd op mijn werkbank liggen.

Afbeelding

Het chassis op lengte dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beetje passen en meten en alvast een cardan passen maken van diverse losse delen die ik nog had.

Afbeelding

Afbeelding

Deze gemaakt met de hulp van de kleine "overtuiger" . Jullie noemen het hamertje geloof ik.

De ophanging van de assen is ook nog wel een dingetje. De basis heb ik afgekeken bij Cor Bakker. Het beugeltje heeft Cor een keer gebruikt om een starre as te maken.

Afbeelding

Ik had er nog 4 van gelukkig. Nu is een enkele as star vastschroeven iets eenvoudiger dan 2. Daarnaast wilde ik wel enige flex proberen te krijgen. Eigenlijk wat een tamiya truck ook heeft. Lichte vorm van vering.

Afbeelding

Sterke spiraalveren zo dun heb ik niet en veren van bijvoorbeeld een M Chassis zijn veel te groot in doorsnee. Wel siliconen brandstofslang.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een beetje het effect. Moet nog wel wat aan geschaafd worden. Ook moet ik nog links maken om het kantelen van de assen te voorkomen. Hierdoor vallen namelijk ook de cardanassen eruit.

We freubelen dus lekker verder hier in de Achterhook!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
CorB

Re: Ford Truck

Bericht door CorB »

Hallo Rolf,

Leuk dat je mijn as ophanging nog verder "volmaakt" :D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Ford Truck

Bericht door Rolf »

Inderdaad Cor, soort van innovatie ;)

De afgelopen maand toch nog af en toe wat gedaan aan de Ford. Minder dan ik wilde eigenlijk maar ja......

De achterassen moesten nog wel op de plaats worden gehouden. Hier uiteindelijk links voor gebruikt. Zien er nog een beetje "racy" uit maar worden nog gespoten en met opbouw zie je er ook minder van. Ook is niets definitief. Kunnen altijd nog door wat minder opvallende worden vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het interieur heeft ook een plekkie gekregen zover. Onder de motorkap nu wat schapruimte. Mooi dat je styreen zo lekker kunt bewerken met mes en vijl.
Een achterwand zit er ook al in. Beetje afwerking erop geplakt want dat had ik nog liggen 

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ga ik me een beetje richten op de ruimte onder/aan het chassis. Hier moet in ieder geval de lipoaccu komen. Ook moet het geheel optisch een beetje passen bij de verschillende opbouwen.

Dit zijn de originele zijkanten.....

Afbeelding

Tot de volgende.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie