Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Ik verwijs bij het kenteken naar een link onder de post maar die staat er niet. Het bestand staat ook niet meer op de site.

Ik weet niet hoe ik het bestand hier kan invoegen maar als je mij een berichtje stuurt dan mail ik het toe.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Michael »

:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Dat lijkt erop Michael. Die van mij is in 3 schalen dan.

1:16 1:tam en 1:10
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Een korte update. Weer wat k montagewerk. Lijmen van gelakte delen. Zoveel mogelijk verf wegkrabben maar blijft een ggrrr klus. Het is altijd maar de vraag of het blijft zitten :(

Afbeelding

Luchthapper gemonteerd en roosters geverfd.

Afbeelding

Plafondplaatje ivm de kabels onder het dak.

Afbeelding

Spiegels voorbereiden.

Afbeelding

Afbeelding

De cabine zover klaar en nu de lijm goed laten drogen.

Afbeelding

Het dasboard nog van wat versierselen voorzien. Sjon had dit meegebracht......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Het gaat nu met rasse schreden zoals ze dat dan noemen. Ede gaan we gewoon halen. Ik heb zelfs nog een week voor iets nieuws ;) Ik zal in Ede denk ik wel een verrassing meenemen. Klein maar..... ola la.

De Arocs!

Afbeelding

Afbeelding

Kennen jullie dit? Tuurlijk toch! Er zijn modelbouw collega's die dit heel netjes allemaal voor elkaar hebben, gelabeld, op kleur en op de millimeter nauwkeurig. Daar ben ik jaloers op!

Eerst even alle prop kanalen op de SFR-1 en de ontvanger aansluiten en de SFR-1 inleren. Daarna het een en ander proef programmeren en uitproberen. De verlichting was nog wel een dingetje. Ik had de verlichtingsunits van RC Lab. De kleurcodes van de draadjes klopten echter niet helemaal. Dat was wel even freubelen maar is uiteindelijk goed gekomen.

Ik heb de stuurservo via de SFR-1 lopen. De rijregelaar cq gas natuurlijk ook, dat is een vereiste natuurlijk.

Dan de soldeerbout aanzwengelen en de kniptang erbij. De kabels van de verlichting uitzoeken....

Afbeelding

Het overzicht een beetje....

Afbeelding

De verlichting.....

Afbeelding

En het zwaailicht! Op de SFR-1 kun je 16 lichtkanalen aansluiten zeg maar. 2x8. Dit doe je dus met die AKL-8. Ik had er 2 gekocht maar na al het tellen en bekijken en het wegvallen van de dashboard- en binnenverlichting kwam ik op 9 aansluitingen. Om echter voor 1 aansluiting nog een AKL-8 te monteren vond ik een beetje te gek. Rommelen in de bakjes leverde weer een stekkertje met een draadje op. Lipjes eraf en het past.

Afbeelding

En hier dus kanaal 9! Heb al bedacht dat als er nog een ergens een lampje bij komt die apart geschakeld moet worden dan doe ik dat op deze manier.

Tja en wat doe je dan? de cabine erop en nog eens testen of alles het doet!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ja hoor. Het werkt. Nog wat toeters en geluiden geprogrammeerd enzo. Dit weekend de regelaar in de SFR-1 eens goed uitproberen. Je kunt hier ook zaken als de massa traagheid etc instellen en natuurlijk de cruise control. Op de werkbank en hobbykamer een beetje weinig ruimte.
Wel moet ik nog de toerentalverhoging van de motor bij het kiepen vinden. Krijg dit niet voor elkaar.

Vandaag weer een pakje.

Afbeelding

Ik had me bedacht dat ik in de bak wel wat aluminium kon plakken ter bescherming tegen de bagger bakken en het zand en stenenspul. CC Hand heeft heel mooi bewerkt plaatwerk net zoals de spatborden. Deze kosten echter bijna € 70,00. Pawa in Duitsland heeft ook een binnenbak die gezet is. Op zich wel mooi. Echter inclusief verzenden naar NL € 39,50. Met wat gegoogle dit bedrijf gevonden en met een week de bestelde spullen in huis.

Afbeelding

Afbeelding

Bij het bestellen toch gekozen voor geborstelde plaat. Dit heeft uiteindelijk inclusief verzenden € 30,00 gekost. Met normale plaat was het
ca € 25,00 geweest. Wel blijkt nu dat het kopschot van de bak iets achterover staat. Er is dus een kiertje. Maar even kijken hoe de boel zich gaat houden. Ook is bij het lijmen nog een ongelukje gebeurd zodat de lak aan de buitenkant beschadigd is. De lakstift dus nog maar even erbij pakken.

Ja, het zit er bijna op. De bestickering afmaken en dan lekker rijden en kiepen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
CorB

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door CorB »

42.jpg
Bijna hetzelfde bedrijf :D :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Nou ja Cor, zelfde bedrijf?? Zelfde kleurstelling bijna. Jou bedrijf heet toch niet Sterre BV Dinxperlo? ;)

Vandaag even timmerman gespeeld maar daar verder geen produktiebeelden van. Wel van het resultaat. Gezien mijn timmerwerk functioneel is maar niet mooi even wat opgeleukt met dit apparaat.

Afbeelding

Afbeelding

De folie komt dan weer op de kist samen met de grote Meiller stickers die ik voor de vrachtwagen veel te groot vond.

Afbeelding

En ja, de vrachtwagen past ook :D

Afbeelding

Afbeelding

Dit keer een ladekist...... Morgen de SFR-1 instellen/testen!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Afgelopen zondag heb ik de SFR-1 van Beier verder ingesteld en ik moet zeggen de regelaar die erin zit is wel een fijn dingetje. Die lastwissel en ingebouwde traagheid geven een realistisch rijbeeld en je kunt er erg mooi traag mee rijden. Ook heb ik de cruise control ingeschakeld en dat rijd verrassend leuk. Ik heb hem wel zo ingesteld dat deze alleen vooruit werkt en een noodremfunctie heeft. Linkerknuppel helemaal naar achter en hij staat meteen stil. Ook kan ik hem met een schakelaar helemaal uitschakelen. Kijken of het een wennertje is omdat alle andere voeruitgen natuurlijk geen cruise control hebben.

De instellingen voor de stuurservo op de SFR-1 heb ik nog niet gebruikt. Dit doe ik op de zender daar deze nog kleinere stappen kent voor met name de traagheid. Wel mooi dat je dus de servo via de SFR-1 kunt laten lopen maar de zender het laatste woord heeft.

Vanaf het begin was wel duidelijk dat ik in de toekomst een trailer achter de Arocs wilde. Geen kieptrailer maar een diepladertje voor de lichtere bouwvoertuigen zeg maar. Tijdens het instellen heb ik ook een beetje proef gereden met mijn omgebouwde Bruder dieplader. Deze had ik al een beetje aangepast voor mijn tractoren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze zijn er ook van Lesu en Carson en met instelbare luchtvering van Premacon en Scaleart. Maar wat een bedragen.
Ik heb wel wat ideeën voor de looks en uitvoering. Ook heb ik nog een idee voor een andere trailer. Einddoel is dat ook deze trailer dan is voorzien van Beier SM-IR-16-2 en de bijbehorende functies evenals een op afstand bestuurbare koppeling aan de Arocs.

Tot die tijd ga ik deze Bruder dieplader even wat opleuken en bruikbaar maken. Kan die in Ede er vast achter.

Afbeelding

Afbeelding

In de achterlichtunits komen rode ledjes als achterlichten. Die branden dus gewoon altijd.

Afbeelding

Afbeelding

Deze dieplader had alleen een motor voor de oprijplaten. Deze motor werd via de tractor voorzien van voeding en commando's. Nu moet de dieplader dus meer autonoom worden en krijgt zijn eigen regelaar, accu en een ontvanger. Deze is als slaaf geprogrammeerd op mijn zender bij de Arocs. Nu kan ik dus de rijplaten bedienen terwijl de trailer achter de Arocs zit.

Afbeelding

Het houtwerk was nog blank. Ook heb ik wat hout en plastic gecombineerd om dadelijk op het voordek de boel een beetje af te dekken en op te leuken.

Afbeelding

Afbeelding

Zo, moeten we maar een beetje haast gaan maken om de boel voor Ede netjes te krijgen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Zo, vandaag maar eens met de bestickering begonnen. Omdat ik nog wel eens vragen krijg hierover heb ik nu eens wat uitgebreider foto's gemaakt en zal ik wat uitgebreider stilstaan bij dit deel van het werk.

Afbeelding

Het begint met het ontwerp. Dit doe ik met het bijgeleverde programma. Het raster in het programma is instelbaar. Ik heb het standaard op 1 cm staan. Elk vakje is dus 1x1 centimeter. Je meet op je model de ruimte die je hebt en weet dan het kader waarbinnen je moet blijven.

Afbeelding

De folie in de plotter.

Afbeelding

De kop. Net als bij een printer. In dat buisje met het blauwe dopje zit het mesje.

Afbeelding

Zo komt het er dan uit.

Afbeelding

Afsnijden. De folie die ik bestel zit altijd op rollen van 3 meter. Op deze manier snijd ik de rol recht af zodat hij de volgende keer ook weer recht het apparaat in gaat.

Afbeelding

Dan begint het pellen. Je wilt natuurlijk dat overhouden wat uiteindelijk de sticker gaat vormen. Eerst knip ik altijd ruwweg de sticker uit en gan dan met een pincet de folie weghalen die ik niet nodig heb.

Afbeelding

Zo ziet het er dan uit. De volgende stap is het geheel op een transferfolie overbrengen. Dat is een folie die de sticker opneemt.

Afbeelding

Als je goed kijkt zie je dat de sticker nu op de folie zit.

Afbeelding

In dit geval heb ik dus de geplotte sticker op een reflecterende folie geplakt. Je plakt dus de transferfolie met je sticker op je model of plaatje of in dit geval andere sticker. Na goed wrijven en aandrukken pel je de transferfolie er weer af en blijft je sticker zitten. Je moet dus altijd ook met folie werken die harder plakt dan je transferfolie. De transferfolie is ook in verschillende sterktes te krijgen. Ik gebruik medium tack zoals dat heet.

Afbeelding

En dan op je model!

Ook kun je dus samengestelde stickers maken.

Afbeelding

Logo in grijs en tekst in wit. Je kunt 1 kleur tegelijk snijden.
Je neemt eerst de ene op je transferfolie op, in dit geval de tekst en plakt deze dan op het logo.

Afbeelding

Net te zien.

Afbeelding

En ook deze op het model.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een als finishing touch voor de Scania adepten.

Ik hoop dat dit voor de een of ander duidelijkheid geeft van hoe het werkt. Met mijn apparaat (Silhouette Cameo 2) kan ik echter geen hele kleine letters maken. Dat is dan weer het nadeel. Ook slijt een mesje best wel vlug. Je kunt er ook nog veel meer mee maar daar heb ik of mijn vrouw zich nog niet in verdiept.

De Arocs is voorlopig eerst maar eens klaar. Staat het een en ander op de planning om te rijden. De volgende beelden van de Arocs zullen dus bewegende beelden zijn op video!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Na gisteren in Ede op de baan van MBVP en vanochtend nog even hier bij ons lokale cluppie gereden te hebben toch even een kleine tussenconclusie.

Hij staat lekker en zelfverzekerd naast zijn collega.

Afbeelding

Kiepen is geen probleem technisch. Wel kiept ie kort achter de wagen. Zo komt er dus ook potgrond op de bumper en op de vangmuilkoppeling.
Dat is jammer en geeft ook een zootje op de baan. Ik ga hier toch een keer mee aan het experimenteren.

Rijden met de SFR-1 van Beier. Gewoon heel goed!. Ook met de cruisecontrol veel gereden en ik moet zeggen dat ik daar zo aan gewend was. Bij omschakelen naar andere voertuigen van mij ook geen probleem verder. Er zijn geen ongelukken gebeurd. Het rijdt heel rustig. Je kunt ook heel geleidelijk optrekken en er zit een noodrem op dus kan geen kwaad. Wel even wennen dat wanneer je achteruit hebt gereden (en de pieper dus aan was) je bij stilstand even vooruit moet schakelen omdat dan de achteruit pieper blijft gaan. Volgens mij ben ik ook niet negatief opgevallen ;-)

Wat mij betreft wil ik wel zo'n SFR-1 in mijn MAN. Het is dat ik daar al de USM-RC-2 in heb zitten en een goede regelaar.

De motor van Wetronic deed onopvallend zijn werk en dat hoort zo!

Wel moet ik nog wat instellingen aanpassen. Een daarvan vind ik minder. Ik ben een beetje teleurgesteld in de lichtplatines achter van RC Lab.
Buiten het feit dat er maar op eentje een achteruit rij lamp zit is ook het verschil tussen rem en achterlicht in lichtsterkte nul komma niks. Ik heb dit al in de SFR-1 aangepast. Het dimlicht voor is nu echter bijna te zwak terwijl het verschil tussen de remlichten en achterlichten zo goed als niet zichtbaar is. Ga me wat dat betreft toch eens die van Veroma bekijken.... Wel behoorlijk veel duurder maar dit stoort mij teveel op dit moment.

Afbeelding
Ook nog even bij Wish geweest voor een afleverbeurtje.


Verder de lak. Ik had het in het bouwverslag nog niet verder vermeld. Ik ben eigenlijk ook ontevreden over de lak. Niet zo zeer mijn spuitkwaliteiten of de lak zelf maar meer de hechting en uitwerking op de cabine.

Op de kiepbak is het verder geen probleem. Die is ook van een ander soort kunststof lijkt het. Op de cabine echter is de hechting niet goed en is de lak eigenlijk veel te dof. In het dak zitten allerlei schaduwplekjes en de spatborden heb ik na 3 keer opnieuw, de luchtgeleiders na 4 keer opnieuw, enigszins naar wens. Ook hier zaten schaduwen en het leek wel flinterdunne scheurtjes/draadjes in de lak die bij een bepaalde lichtinval erg goed zichtbaar waren. Op de cabine is bij de belettering op 2 plaatsen de lak meegegaan met de transferfolie. Gelukkig heb ik dat nog kunnen repareren.

Nu sprak ik in Ede ook al 2 personen die dit bij hun Tamiya truck hadden ervaren recent. Zou het dan toch aan het kunststof liggen?
Ten tijde van het spuiten waren volgens mij de omstandigheden wat temperatuur en luchtvochtigheid goed en zeker niet slechter dan bij andere spuitklussen. De kiepbak heb ik zelfs op een veel koelere en meer vochtige dag gespoten.

Ik wil toch nog een keer een los dak kopen van de zomer en eens gaan experimenteren. Het dak stoort me echt het meeste.

Zo, weer veel te lang verhaal. Toch ben ik blij met mijn kiepertje!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie