Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Die kogellagers zijn inderdaad "chinaspul" . Kijk even hoe mijn spindel er uit komt te zien Otto en dan komt er definitief "iets" in.

Er was ook nog een pakje en even vrij uurtje dus bekeken en even plaatjes geschoten. Houden we het topic een beetje actief ;)

Afbeelding

Afbeelding

Een cabine sluiting. Deze kwam ik tegen toen ik naar velgjes aan het zoeken was. Kon het niet laten.......

En dan de velgen natuurlijk. Wilde toch graag alu velgen op de vrachtwagen. Chroom zoals geleverd vind ik niet passen en spuiten eigenlijk ook niet bij een EU truck. Past niet in het totaalbeeld wat ik voor ogen heb.

Gelukkig zijn er adressen waar de velgen nog enigzins betaalbaar zijn al ligt er hier ook voor ruim € 100,00.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En met de bandjes ziet het er dan zo uit.

Afbeelding

Ik zou zeggen hoogwaardig maar niet bling.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Dank je voor de info Otto. Denk dat die busjes eigenlijk wel zullen voldoen.

Eerst nog even wat anders. Afgelopen weekend in Duitsland op de baan van IG Mini Logistik geweest in Waltrop. Ze hadden de baan uitgebouwd en op de opening moest ik toch wel even gaan kijken. Het is ook maar een uur rijden voor mij.

Ter plekke had ik ook afgesproken met iemand die voor mij een kiepspindel had. En hij had hem bij zich.

Afbeelding

Mooi slank setje met een trapezium draad. De truuk voor de truck was eigenlijk een 3D geprint nieuw kontje.

Afbeelding

Deze moet dan in de plaats van het originele eindstuk komen. Bij een tamiya truck zit dan achter zo'n stalen dwarsbuis tussen dat eindstuk. Hierop steunt dan de spindel. Die buis moet door de gaten in de armen. Deze set hadden ze ontwikkeld voor een standaard Tamiya 6x4 Arocs 3363 trekker waar ze een kieper van hebben gemaakt. 2 werkende kiepers hadden ze bij zich en ik was onder de indruk. Omdat de spindel zelf plat in het chassis blijft liggen is de kracht enorm. Een beetje vergelijkbaar met wat ik in mijn kieptrailer ook had.

Ik had mijn Arocs chassis wel meegenomen. Op het oog alles bekeken, beetje tegenaan gehouden en niet de moeite genomen om het te monteren. De plaats was er niet zo en het leek allemaal wel goed.

Afbeelding

Maar.....te koop dus!! Spindelset voor een Tamiya 6x4 truck. Denk dat het ook wel op een Actros, Scania of MAN past.

Maar het past zo niet op een Tamiya Arocs 3348 !!! Tuurlijk is alles passen te maken maar ik moet zoveel aanpassen. Het chassis is te lang zo. De achterlichtsteunen en spatbordsteunen achter nieuw maken. Geprint achterdeel is smaller. De as van de bak zit in de weg. etc etc
Ook de spindel gebruiken met de originele achterkant stuit op diverse problemen.

Dit zag ik allemaal pas toen ik gisteren thuis er een beetje mee aan het spelen ging. Ik heb met de leverancier overleg gehad en deze wilde mij natuurlijk helpen, nieuwe delen printen etc. Daar lag het dus zeker niet aan. Ik schiet dan echter mijn doel een beetje voorbij. Waarom door een ander de hele achterkant laten verbouwen? Ik had vooraf al een andere spindel oplossing bij RCBRMin gezien. Deze blijft weliswaar niet vlak maar hierbij is het zo te zien wel mogelijk de hele originele kont te behouden.

Het is natuurlijk ook niet nodig om met deze wagen 15 kg nat zand te kunnen kiepen....Dat past er nooit in!!
De spindel is nu dus besteld. Ik zal dan nog even moeten ondervinden welke RB motor ik het beste kan gebruiken qua snelheid en kracht.
Ik wil een 2S lipo gebruiken. Ik zal eerst de motor uit mijn Joskin kieper lenen en die als benchmark nemen.

Overigens een top middag/avond gehad op de nieuwe baan van IG Mini Logistik. Binnenkort volgt de film!

Onder het motto; Es gibt viel zu tun, lassen wir es liegen! tot de volgende
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

En ik heb vanmiddag en vanavond nog wat dingetjes kunnen doen. Door het spindelverhaal ben ik even na gaan denken hoe nu verder te gaan. Ik heb besloten nu de vrachtwagen zoveel mogelijk op te bouwen. Dan de techniek zoveel mogelijk te installeren en te kijken waar knelpunten zitten.

Ook kom je zo dingetjes tegen die anders moeten/kunnen. Hieronder wat voorbeeldjes ervan.

Afbeelding

Het kontje zover in elkaar....

Afbeelding

De "heupen".

Afbeelding

En de achterbumper. In deze stand zou die vast moeten staan volgens de bouwbeschrijving. Ik heb echter al op You Tube gezien dat bij het kiepen dan de bumper vol in de zandstroom zit. De bumpers zijn in het echt weg te kiepen. Dan staat ie zo.

Afbeelding

Hier wil ik dus met een servootje iets proberen.

De banden lagen al op de velgen dus ook die er maar even onder zetten. Even voor de looks en stand in verband met de verhoging.

Afbeelding

Dat is dus het voordeel van een mock up bouw. De banden en velgen komen tegen de ophanging en schokbreker aan. Hier moet dus wat aan gebeuren. De offset klopt niet. Ook even de originele geprobeerd. Daar is het iets beter maar raakt de band nog steeds de schokbreker. Het ligt dus aan de Carson assen. Bij de MAN had ik dit probleem eigenlijk niet toen deze assen eronder zaten.

Afbeelding

Dit is dus beter. Andere velgen hoor ik jullie denken? Nee hoor....

Afbeelding

Even zo opgelost. Ik moet nog even kijken of ik een velgwissel ga doen. Kom ik nog op terug dus.

Afbeelding

De naven van de voorvelgen. Deze gaan wel goed.

Afbeelding

Even een totaalbeeld met vooral aandacht voor de stand van de achterwielen. Ik vind het wel mooi zo. Iets meer bouwverkeer als bij het origineel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het volgende waar ik me even op ga storten is de kiepbak. De vergrendeling voor de klep werkt via een beugelsysteem dat zich afsteunt op het hulpchassis. Net naast de kiep as.

Afbeelding

Afbeelding

Hier een close up. Ik verwonder me soms weer over hoe de ingenieurs bij Tamiya dit soort dingen bedenken. Wat is de achterliggende gedachte om dit zo te doen. Er loopt dus een klein asje door die door 2 M2 zelftappertjes met een onderlegplaatje op zijn plaat gehouden word.

Afbeelding

Hier gemonteerd en bak deels omhoog. De haak staat nu omlaag. Op zich werkt het wel zo dus dat is goed. Bij handbediening en schoon, dat wel. We gaan zien hoe het in het zand gaat worden.

Afbeelding

Zo, het chassis staat er nu zo bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een ander dingetje bij Tamiya trucks zijn altijd de tanks en kasten aan het chassis. Deels voor MFC/MFU aangepast. Maar ook vaak een combinatie vormend met de accuhouder. Die wilde ik eigenlijk niet monteren. Dus eerst de boel even in elkaar gezet.

Afbeelding

Afbeelding

De rechterzijde. De luchtketels en uitlaat. Deze is dus voor de MFC voorbereid.

Afbeelding

Afbeelding

De linkerzijde. Tank, adblue en denk accu oid. Zoals ook gebruikelijk zijn deze delen deels half of voor een kwart incompleet, hol, afgehakt.....

Dat is dus weer een dingetje. Natuurlijk zijn er genoeg vervangers te krijgen in Alu en metaal. Maar....het budget begint echt op te raken en met Lesu of Scaleparts onderdelen ben je zo weer € 200,00 verder.

Ik ga maar weer eens op onderzoek uit......leuk werk!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Ik ben dus weer een beetje verder op onderzoek uit geweest. In eerste instantie ben ik verder gegaan met wat ik had. Het bouwpakket en de bijbehorende onderdelen en een japanse zaag....

De originele accubak, zoals bekend denk ik dwars onder de wagen te monteren, dient ook als houder voor dieseltank, adbluetank en accubak aan de ene zijde en voor de uitlaat en luchttanks aan de andere kant.

Afbeelding

Afbeelding

Na de japanse zaag methode behandeling liggen er nu 2 stukken en mist er iets uit het midden.

Afbeelding

Hier dus de betreffende onderdelen op geschroefd en zo houdt je het vrij origineel allemaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lekker basic en eigenlijk ook verder niets mis mee. In de uitlaat (die kan dus open) had ik de regelaar voor de kieper ingepland.

Ik zit echter nog steeds met de accu. Verderop zal blijken dat ik de cabine steekbaar en dus afneembaar maak. In principe is daar ook wel plaats voor een lipo. Echter om op de baan steeds de cabine eraf te moeten tillen/halen om een accu te wisselen...... Nee, dat zie ik niet zitten.

De originele tank zou ik kunnen verbouwen tot accu houder. Ik moet er dan altijd nog van onderen bij en mogelijk naar kleinere lipo's overstappen.
Ik vind de 1500 MAH 2S die ik nu wil gebruiken al klein zat. Wilde eigenlijk al naar iets grotere.

Lang verhaal kort....Er is een andere tank onderweg. Dit gaan we dus nog weer verder aanpassen. Ik had dit verhaal natuurlijk dan ook weg kunnen laten maar mogelijk is het voor (nieuwe) truckbouwers ook wel interessant hoe je een weg in kunt slaan en er weer op terug kunt komen.

We gaan nu eerst maar eens naar de kopse kant!

Afbeelding

Afbeelding

Van Timo de achterwand..... Een bouwpakket waarmee je meerdere vliegen in 1 klap slaat. Ik had hem ook in de Actros. Het interieur zit hiermee op het chassis en niet meer in de cabine. Voordeel is dan ook dat je achter en onder het interieur bergruimte maakt.

Afbeelding

Bodem en achterwand.

Afbeelding

Op de originele punten in het chassis geschroefd. De schroeven en kunststof afstandshulsen zitten erbij.

Afbeelding

Afbeelding

De voorplaat ertegenaan en dit alles word dan door 2 stukjes draadeinde aan elkaar getrokken.

Afbeelding

Afbeelding

Ook in de set een interieur bestaande uit stoelconsoles en een middentunnel. Deze zijn van styreen en dienen als bouwpakket in elkaar te worden gezet. Het mooie is dat in de metalen delen sleuven zijn gemaakt waar het interieur invalt en na montage dus klem mee staat. Het blijft echter wel verwijderbaar! Hier en daar was nog wat vijlwerk nodig maar het past verder goed en is een doordacht stukkie modelbouw vind ik!
Trouwens, Timo sponsort mij niet hoor!

Afbeelding

De bevestiging voor de spatborden zit ook weer aan deze plaat. Tevens kun je van achter ook onder het interieur gaatjes gebruiken voor electronica of dergelijke.

Dan het feitelijk steekbaar maken van de cabine. Hierbij komt dus de kantelfunctie geheel te vervallen. De scharnieren etc worden dus niet gemonteerd. Ook kunnen de gaten in het rechterportier dicht geplamuurd worden.

Hier dus de cabine van voren. De standaard gaten.

Afbeelding

De metalen montageplaat uit de set. Hier dus 2 M3 boutjes met bolle kop een stukje ingedraaid.

Afbeelding

Afbeelding

De gaatjes in de cabine tot sleufjes gesneden en hoppa.

Afbeelding

Aan de achterzijde kun je dan de gewone cabine sluiting monteren zoals je die uit de kit kent. Ik gebruik daar dadelijk een andere.

Groot voordeel van een steekbare cabine vind ik dat je deze redelijk snel kunt verwijderen. De standaard kantelbare gaat maar beperkt naar voren en met mijn dikke handen kun je dan nog nergens bij. Ook kun je geen volledige achterwand plaatsen en deze volhangen met spullen.

Een als je aan het chassis wilt/moet werken dan leg je de cabine gewoon veilig weg en je kunt de vrachtwagen gewoon op kop leggen.

Was weer een heel verhaal. Hoop dat het jullie nog kan boeien allemaal. Voor de NIET wegklikkers...... Tot de volgende ;-)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Ovdl »

Hoi Rolf,

je hebt nu die binnen set erin gezet.
Maar je gebruikt zo,n onder de vloer motor.
Heb je dan geen ruimte dwars voorin voor een beetje accu?
Die motortunnel uit je set ziet eruit voor de standaard 3-gang tamiya aandrijving.
Ik zet er "gewoon" een vaste accu in,laadplug eronder en klaar.
kan ik eventueel ook wisselen,maar dan moet de kabine eraf.
en eventueel "snel" laden bij een 24u optreden.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Maar ik werk met lipo's Otto en die bouw ik onder geen beding vast in. Bij een nimh zou ik het trouwens ook niet doen. De ruimte is dus niet het probleem maar meer de praktische bereikbaarheid. Als de speaker in het dak past dan heb ik alleen de SFR-1 en stroomverdeling achter in de cabine.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Michael »

Rolf,

Gebruik een 5000mAh LiPo en je hoeft een hele deom geen accu te wisselen. En deze past dwars in de cabine.
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Rolf »

Maar ik wil in de cabine geen accu hebben liggen Michael. Moet in ieder geval op het oog lijken ;) . Achter het schot moet ik nog een keer kijken. Misschien nog een optie maar of het een 5000 MAH kan worden.... Heb nog wel een shorty hard case. Dat zou misschien wel kunnen.

Eerst maar weer eens pakketjes uitpakken.

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk is de motor er ook. Zat ik toch wel een beetje op te wachten om dan ook de servo te kunnen monteren. In de andere trucks (MAN, Actros en SK) had ik een servonaut "unterflur" motor. Nu ben ik toch maar eens voor de versie van Wetronic gegaan. Twijfelde tussen deze en eentje van PAWA.

Afbeelding

Nog meer Nederlands spul ter compensatie van de China bestellingen. Van RC Labs de verlichtingsmodules.

Afbeelding

Een regelaar voor de kiepspindel van CTI. Inmiddels heb ik ook een andere teruggevonden die ik nog had liggen maar kwijt was. Weet dus nog even niet welke erin komt. Zal ik beslissen bij installatie van de spindel met motor.

Afbeelding

Nog een AKL 8. Er kunnen er 2 in de SFR-1. Ik denk dat ik aan 8 net niet genoeg heb.

Afbeelding

Speakertje voor de vette beats.

Afbeelding

En alvast wat van die lekkere primer. Die is niet altijd overal op voorraad en nu was het zonder verzendkosten.

Dus we gaan weer lekker zitten. Eerst maar een de motor installeren.

Afbeelding

Daarvoor eerst het chassis weer een beetje leeg maken. Dat werkt veel eenvoudiger.

Afbeelding

Na het plaats bepalen de gaatjes boren en schroefdraad tappen.

Afbeelding

Afbeelding

Stapels cardanassen en geentje die precies past...... Heb er eentje die bijna past gemonteerd. Nu de motor vast zit weet ik de precieze lengte en heb ik een wat mooiere stalen cardanas besteld. Deze is eigenlijk bedoeld voor een Axial Wraith dus dat gaat wel goed komen wat stevigheid betreft.

Afbeelding

Afbeelding

Deze servo had ik me uitgekoekeloerd. 20 KG is bij 6 volt. Iets meer dan 5v op mijn ontvanger betekent dat hij in de buurt van 15 kg zal komen. Voor een bouwvoertuig genoeg denk ik.

Afbeelding

Uit de voorraadkist kwam deze nog samen met de standaard Tamiya servohouders. Na wat proberen, meten, uitvogelen en denken ook besloten deze te gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En met dit er allemaal in even een ESC aangesloten etc en het eerste rondje gereden door de hobbykamer........
Mogelijk nog een servo-arm van een paar millimeter langer.

Weer een hoofdstukje afgesloten. Hij rijdt en stuurt in ieder geval...

Dan maar eens kijken wat er eigenlijk allemaal ingebouwd moet worden rond de cabine.

Afbeelding

Afbeelding

Die SFR-1 van Beier is maar ietsje groter dan een USM-RC-2 maar heeft wel een dikkere kont....Een koelelement maakt de achterzijde er niet vlakker op. Deze kun je niet zomaar ergens op plakken.

Afbeelding

Tuurlijk gebruik ik ook mijn Wago 221 klemmen weer.

Afbeelding

Een eerste set up. 2x wago, een ontvanger, een externe bec, 2x AKL 8 en de SFR-1 en zo goed als vol. Die flatcables zijn ook niet erg handzaam zo.
Ik had er nog eentje liggen en heb gekeken of ik die stekker eraf kon krijgen om ze in te korten. Je krijgt hem er een keer af....in stukken en dus onbruikbaar. Het zit me nog niet lekker zo. Ik heb de SFR-1 op een alu balkje geplakt. De cabine kan er maar net overheen. Zit me ook nog niet lekker.

Dan het accu verhaal. Heb deze tank besteld en nu binnen.

Afbeelding

Daar kan mooi een lipo in. Deze zat ook op mijn Mercedes SK berger. Maar ik heb nu bij deze truck mijn twijfels. Michael heeft me weer aan het denken gezet. Ik moet toch zien dat ik wat spul onder de vloer kan krijgen. Die shorty zou ik dan misschien wel kwijt kunnen?!?!

Dit gaat dus weer op de swchop maar ook hier weer als voorbeeld hoe een niet standaard bouw kan gaan.

See ya!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Michael »

Waarom wil je per definitie geen accu in de cabine?
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper

Bericht door Ovdl »

Rolf,
ik heb vorige keer ook liggen vechten met die flatcable van beier.
Toen het hele ding volgens mij draadje voor draadje uit elkaar geplozen om hem makkelijker de hoek om te krijgen.
Die ak8 dingen waren er toen nog niet volgens mij.
Plaats reactie