Ik heb een stukkie terug ook een begin gemaakt met de trailer voor achter de Arocs. Omdat deze toch voorlopig alleen voor de Arocs is maak ik geen nieuw topic hiervoor. Even de opfris foto!
Ik was er al wat verder mee en in Ede heb ik er ook mee gereden. Echter geen foto gemaakt. Bij het kijken van een You Tube filmpje van een ander zag ik echter wat anders voorbij komen. Geen dieplader maar een aanhanger. Die intrigeerde mij. Die dieplader is leuk maar ook lang. Bovendien is het achteruit rijden best een dingetje. De dolly is ook niet gelagerd. Bovendien heb ik met de Goldhofer al een dieplader voor de grote spullen.
Eens op inter net aan het struinen geweest en toen kwam ik dit tegen.
Trailers van Amerikaanse afkomst. 16 tot 27 tons en 2 tot 3 assen. Dit leek me wel wat voor achter mijn Arocs. Ik kon geen echte Europese voorbeelden vinden maar iemand moet de eerste zijn toch? Ik heb Nooteboom bereid gevonden mee te werken aan dit prototype
Dus we gaan weer een Bruder verzagen. Eerst nog gedacht om een nieuwe dieplader te nemen. Echter op deze zat eigenlijk verder alles al. Ik ga nu eerst deze zover klaar maken. Als het rijden en gebruiken dan goed bevalt kan ik of deze verkopen en een hele nieuwe maken met verbeteringen of de verbeteringen op deze alsnog toepassen en opnieuw spuiten. Dan meteen in de kleuren van Sterre BV.
Zo was die dus op de werkbank net voor de slacht.....
De japanse zaag. Echt, als je die bij de Aldi, Lidl of Action een keer ziet liggen kopen!!!!! Wat een fijn apparaat om plastics mee te zagen.
Dit is de onbehandelde zaagsnede!
Nog een stukkie eraf.
En dan moet het ook weer aan elkaar. Hiervoor heb ik 2 K epoxy gebruikt.
En styreen natuurlijk. Geeft een goede verbinding in combinatie met Bruder plastics.
Hier het resultaat. Dit gaan we natuurlijk nog wel een beetje bijwerken.
Natuurlijk weer veel te veel foto's zoals Pieter ook altijd zegt maar er zijn maar weinig Bruder verbouwers hier. Dat zouden er best meer mogen zijn...
Dan een ronde door mijn bakjes. Hebben jullie die ook? Van die mooie bakjes en laatjes met van alles?!
Dus dan maken we daarvan een dissel.
En die dekken we ook weer netjes af.
En dan vinden we ook nog een uitdraaipoot voor de nodige parkeerondersteuning. Mooi he die bakjes!!
En het voordeel van RAL kleuren met lakstift dat het ook voor tijdelijk weer netjes gemaakt kan worden.
Het kistje er ook weer even tijdelijk op. Kan de techniek nog enigzins uit het zicht. De deksel is nu net te klein. Ik twijfel nog of ik de techniek hier laat staan of dat deze onder de trailer gaat verdwijnen. De dissel moet nog een beetje meer body krijgen zoals bij de gele voorbeeldtrailer.
Ook hier geld weer eerst even proef mee draaien. Kijken hoe die verder erachter loopt. Moeten de wielen nog worden aangepast? Lengte dissel?
We gaan het zien. Zondag met Modelbouwclub Cargo nog even rijden en eind van de maand in Hengelo.
Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper
Vandaag weer even gereden en de aanhanger is akkoord bevonden. Deze gaan we verder opbouwen/uitbouwen/verbouwen.
Effe tanken.....
En natuurlijk ook nog even vullen en kiepen.
Effe tanken.....
En natuurlijk ook nog even vullen en kiepen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- avaben
- Beheerder
- Berichten: 2725
- Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40
Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper
Hoi Rolf,
weer mooi project zo.
Wil je een fotooke plaatsen van die Japanse zaag, maar dan graag compleet.
Bij Aldi of LIdl dan kan het niet duur zijn. Waar moet ik dan aan denken?
Hoor het wel.
Geef anders ff een A4 met die info. Leuk voor het clubblad en lang alle leden zitten niet op het forum dus dan kunnen we deze kennis even verder delen.
Bedankt
gr
Arie
weer mooi project zo.
Wil je een fotooke plaatsen van die Japanse zaag, maar dan graag compleet.
Bij Aldi of LIdl dan kan het niet duur zijn. Waar moet ik dan aan denken?
Hoor het wel.
Geef anders ff een A4 met die info. Leuk voor het clubblad en lang alle leden zitten niet op het forum dus dan kunnen we deze kennis even verder delen.
Bedankt
gr
Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Groet Arie
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper
Hier ook nog wat gebeurd de afgelopen dagen. Ik had nog wat wensen en volgend weekend moet ie ook nog presteren in Urmitz op het Roadworker parcours. Daarvoor ook nog een keer alle bevestigingen van de aandrijving, spindel en dergelijke nagelopen.
Allereerst de klepvergrendeling. Het kwam regelmatig voor dat de vergrendelings armpjes de klep al wilden pakken terwijl deze net te ver weg stond. De truck stond dan net niet vlak ofzo. Gevolg is dat de boel klem komt te zitten en de draaipunten van de armpjes uit de bevestiging schieten.
Na een kleine studie besloten de boel wat aan te passen. De armpjes, het deel dat de klep "grijpt" afgezaagd.
Niet geheel natuurlijk. Boven de originele en daaronder de afgezaagde. uiteindelijk zijn ze nog iets korter geworden. De werking is verder niet anders maar in laboratoriumtest hiero geen klemmen meer. Als de truck erg scheef staat pakt ie gewoon niet meer. Theoretisch is er natuurlijk 1 hellingshoek waar die wel klem loopt.......
Daarnaast wilde ik de vangmuilkoppeling nog voorzien van een servo. Met mijn dikke vingers is het aan en afkoppelen van het aanhangertje nogal een dingetje en ik moet nog op de knieën ook.
De vangmuil....en ja, hij zit op de kop! Geheel bewust. Zo kon ik er met mijn vingers een beetje bij. Ook hoefde ik dan niets uit de bak te dremelen.
De werking is verder goed. Dus daar verander ik niets aan. Als ik hem nu omdraai dan is de bediening met een servo ook veel moeilijker te realiseren.
De mini servo. Per 10 bij Ali goedkoper!
Hiervoor een houdertje gefabriekt.
Uit de eindstukken van het subframe een sleufje gevijld waar het alustripje in valt.
Beetje verf eraan.
En vanonderen een mooie rechtlijnige aandrijving met voldoende ruimte/speling dat de servo niet steeds "aangedrukt" word.
En je ziet er nauwelijks wat van. Werkt verder prima. De kabel verlengen en uiteindelijk in de cabine krijgen was misschien nog wel het meeste werk
Ook moest er nog wat aan de personalisering gebeuren. Daar mijn positieve gevoelens voor NL nogal onder druk staan dacht ik wat te moeten doen aan onze regiogevoelens hier. Doar heb ik meer met! Dus we'j goat wat doen an Achterhook promotie!
Good goan!!
Allereerst de klepvergrendeling. Het kwam regelmatig voor dat de vergrendelings armpjes de klep al wilden pakken terwijl deze net te ver weg stond. De truck stond dan net niet vlak ofzo. Gevolg is dat de boel klem komt te zitten en de draaipunten van de armpjes uit de bevestiging schieten.
Na een kleine studie besloten de boel wat aan te passen. De armpjes, het deel dat de klep "grijpt" afgezaagd.
Niet geheel natuurlijk. Boven de originele en daaronder de afgezaagde. uiteindelijk zijn ze nog iets korter geworden. De werking is verder niet anders maar in laboratoriumtest hiero geen klemmen meer. Als de truck erg scheef staat pakt ie gewoon niet meer. Theoretisch is er natuurlijk 1 hellingshoek waar die wel klem loopt.......
Daarnaast wilde ik de vangmuilkoppeling nog voorzien van een servo. Met mijn dikke vingers is het aan en afkoppelen van het aanhangertje nogal een dingetje en ik moet nog op de knieën ook.
De vangmuil....en ja, hij zit op de kop! Geheel bewust. Zo kon ik er met mijn vingers een beetje bij. Ook hoefde ik dan niets uit de bak te dremelen.
De werking is verder goed. Dus daar verander ik niets aan. Als ik hem nu omdraai dan is de bediening met een servo ook veel moeilijker te realiseren.
De mini servo. Per 10 bij Ali goedkoper!
Hiervoor een houdertje gefabriekt.
Uit de eindstukken van het subframe een sleufje gevijld waar het alustripje in valt.
Beetje verf eraan.
En vanonderen een mooie rechtlijnige aandrijving met voldoende ruimte/speling dat de servo niet steeds "aangedrukt" word.
En je ziet er nauwelijks wat van. Werkt verder prima. De kabel verlengen en uiteindelijk in de cabine krijgen was misschien nog wel het meeste werk
Ook moest er nog wat aan de personalisering gebeuren. Daar mijn positieve gevoelens voor NL nogal onder druk staan dacht ik wat te moeten doen aan onze regiogevoelens hier. Doar heb ik meer met! Dus we'j goat wat doen an Achterhook promotie!
Good goan!!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rob Wish
- Lid van MBVP
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
- Echte naam: Rob
- Locatie: Nissewaard
Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper
Rolf schreef: ↑17 aug 2019 14:00
Daarnaast wilde ik de vangmuilkoppeling nog voorzien van een servo. Met mijn dikke vingers is het aan en afkoppelen van het aanhangertje nogal een dingetje en ik moet nog op de knieën ook.
En vanonderen een mooie rechtlijnige aandrijving met voldoende ruimte/speling dat de servo niet steeds "aangedrukt" word.
Good goan!!
Fijn, dat je klep vergrendelijk flink verbeterd is en tegen het "feilloze"aan werkt
Mooi weggewerkt die servo voor vangmuil ópenen"en sluiten"
Is het "vangmuil openen"door met de servo te 'duwen"?
En "vangmuil sluiten" gebeurt al door een veer, of dien je met de servo te " trekken"?
mvrgrob
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper
Het openen gaat juist door trekken met de servo. Dat is dan tegen de veer in. Bij het sluiten gaat de servo weer in de nulstand en sluit de veer de vergrendeling af.
De klepvergrendeling zal dit weekend in Urmitz goed getest gaan worden!
De klepvergrendeling zal dit weekend in Urmitz goed getest gaan worden!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper
Zo, even weer wat herstarten/opstarten/restylen en aanpassen. De aanhanger achter de Arocs heeft een nadeel. Ik kan hem nog niet aankoppelen op afstand. Dat ligt niet aan de Arocs want de koppeling is ge-electrificeerd. De aanhanger is echter niet in Balans. Even voor de herinnering, het gaat om deze.
Ook is hij net iets te klein uitgevallen om ook een toekomstig project te kunnen vervoeren. Hij moest dus ietsiepietsie langer en uit zichzelf recht blijven staan.
Gelukkig is een nieuwe bruder dieplader niet zo heel duur. €23,00. Ik kon er hier in de buurt geen op marktplaats vinden. Bovendien vind je ze zelden los.
De nieuwe trailer gaat dus een 3 asser worden. De oude zal worden gedemonteerd voor de onderdelen. De 3D printer zal ook weer wat uitpoepen.
Ook deze trailer zal weer een eigen ontvanger en accu krijgen als "slave" van de Arocs. Dus met basis verlichting, zwaailicht en electrische oprijplaten.
Eerst maar eens meten en weten, dan meten, nog eens en dan zagen!
Ook is hij net iets te klein uitgevallen om ook een toekomstig project te kunnen vervoeren. Hij moest dus ietsiepietsie langer en uit zichzelf recht blijven staan.
Gelukkig is een nieuwe bruder dieplader niet zo heel duur. €23,00. Ik kon er hier in de buurt geen op marktplaats vinden. Bovendien vind je ze zelden los.
De nieuwe trailer gaat dus een 3 asser worden. De oude zal worden gedemonteerd voor de onderdelen. De 3D printer zal ook weer wat uitpoepen.
Ook deze trailer zal weer een eigen ontvanger en accu krijgen als "slave" van de Arocs. Dus met basis verlichting, zwaailicht en electrische oprijplaten.
Eerst maar eens meten en weten, dan meten, nog eens en dan zagen!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Mercedes Benz Arocs 3348 6x4 kieper
Weer kort nieuws in deze post. eigenlijk alleen wat onderdelen geprint. Moet nog wel kijken of en hoe deze zullen worden gebruikt maar zoals meestal zullen jullie ook getuige moeten zijn van mijn mislukkingen...... Maar eerst moar ens kieken...
Het is een achterzijde om de oprijplaten in te zetten. Daarnaast een dissel met bakje.
De scharnierdelen voor de deksel heb ik al van de dissel afgezaagd want die waren mislukt. Had toch wat support moeten hebben. De ontwerper gaf aan van niet. Mocht ik die klep gaan gebruiken komen er andere scharnieren aan.
Dit is dan het idee....
Het is een achterzijde om de oprijplaten in te zetten. Daarnaast een dissel met bakje.
De scharnierdelen voor de deksel heb ik al van de dissel afgezaagd want die waren mislukt. Had toch wat support moeten hebben. De ontwerper gaf aan van niet. Mocht ik die klep gaan gebruiken komen er andere scharnieren aan.
Dit is dan het idee....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf