Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Bericht door Rolf »

En ja hoor..... We gaan weer met een nieuwe truck beginnen. De afgelopen tijd hier weer veel gebeurd. Ik ben van vereniging geswitched.
Tuurlijk blijf ik bij Papendrecht lid maar ik ben sinds kort ook lid van Modelbouwvereniging de Nijverheid in Hengelo OV.

Ik ga me geheel op de functiemodelbouw storten en zeg het snellere spul adieu. Bijna alles is inmiddels verkocht.

Zoals wellicht bekend hebben mijn vrachtwagens de namen van mijn kleinkinderen. Ik heb er 3!!

Nu had ik dit jaar ook al de Actros en SK berger verkocht. De Actros is inmiddels vervangen door de Arocs. Dit is de vrachtwagen van de oudste, Sterre. Hier moeten nog een paar dingetjes aan gebeuren maar die doe ik in 1 keer zodra de juiste onderdelen leverbaar zijn.

Afbeelding

De MAN staat nog steeds trouw op zijn inzet te wachten. Die doet het gewoon lekker!

Afbeelding

En nu dus weer budget en kan ook de jongste, Elynn, weer een truck tegemoet zien. Deze gaat volledig the American Way. Dus ook geen nederlands kenteken erop.....Gewoon the full 8-)

De Caterpillar verhuis ik even naar de winter.
Dat is vooral constructie en denkwerk en geen spuitwerk. Dat kan ik binnen goed doen. Die kan bij goed functioneren dan ook volgend jaar gespoten worden.

Even wat plaatjes, geen volledige unboxing video, doe ik jullie niet aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is altijd weer mooi zo'n doos te openen. Die cabine is overigens gewoon echt groot!

Ik heb ook al wat andere spulletjes binnen. Een ander deel is nog onderweg vanuit China, Nieuwegein en Deutschland.

Allereerst basisuitrusting.

Afbeelding

Dan een motor erbij.....

Afbeelding

Er zijn al sollicitatiegesprekken geweest.....Ook een speaker had ik nog liggen.

Afbeelding

Afbeelding

En het begin van wat showverlichting. Het gaat zeker geen Cola truck worden of anderzins een kerstboom. Toch wil ik wel wat lampjes hier en daar erbij zetten. Ik ben ook van plan om bij deze alle verlichting zoveel mogelijk zelf te maken. Dus geen kant en klare lichtunits van Carson/Veroma/RCLab of dergelijke.

Ook de kleur staat in principe al vast. Ik verklap nog niets..... Deze stickers komen er dan onder andere op. De belettering en striping wil ik dan ook zelf weer doen evenals het spuiten.

Afbeelding

Met de aandrijflijn heb ik ook plannen. Vandaar ook de 80T motor. Ook dit kleine stukje techniek moet me gaan helpen met de verwezenlijking van mijn idee. Verder pas ik nog wel wat aan. Ik bouw hem niet volledig origineel.

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot moet er natuurlijk ook iets passend achter hangen. Veel Amerikaanser dan een Flatbed gaat bijna niet. Dus de basis ligt hier. De pole trailer kunnen ruilen tegen een overschot aan Bruder spul. Dus hieruit, en een zwikje losse onderdelen, ontstaat de nieuwe trailer.

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Bericht door Rolf »

Nee, dat heb je goed geconcludeerd Pieter ;) Zit nu in Twente.....weet wel, van de Johma, Oet Twente!
2 verenigingen vind ik voldoende. De Nijverheid heeft naast wat varende leden alleen maar truckers. Ik vind dat ik daar verder kan komen met de functiemodelbouw. Niets dan goeds over Cargo hoor!

Alweer even een update. Vanmiddag en vanavond al een beetje begonnen.

Uitpakken en de chassisbalken eens vergeleken......Hij is best lang!

Afbeelding

In de doos zitten nog steeds dingen waarvan je denkt.... Nu leveren ze de Arocs en Volvo met een 35T motor (ook nog te snel maar toch) waarom niet alle motoren vervangen? En dat antenne buisje..... tja Tamiya, this is 2019!!!

Afbeelding

Omdat ik met de aandrijving dus een beetje klungelen heb ik besloten deze eerst maar even te bouwen op het standaard chassis. Kan ik meteen even de stuurinrichting uitvijlen en tunen.

Afbeelding

Dus de assen. Daar heb ik er inmiddels al een paar van in elkaar gezet. Dat lukt al zonder boekje als het moet.

Afbeelding

Dat gold niet voor de versnellingsbak. Daar moest ik soms weer even heel goed kijken. Vooral die C clips op de juiste plek zetten. Met al dat Unterflurmotor geweld van de laatste jaren....Denk dat dit eigenlijk pas de 2e bak is die ik bouw.

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk is het een heel mooi stukje techniek. Waarom Tamiya hier niet een keer opnieuw naar kijkt. Kijkend naar de mooie bakken die andere merken maken in kleinere serie zou Tamiya toch tegen geringe meerprijs een mooie compacte 2 of 3 bak moeten kunnen maken? Ze willen gewoon niet!!

Een ander mooi stukje techniek heb ik in Zwitserland (of al places) gescoord. Via FB in een duitse groep wat vragen gesteld en toen kreeg ik deze aangeboden. Vertraging is 2,6:1. Dit is ook de reden dat ik een 80T motor erop heb gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Op de uitgaande as van de 3 bak komt dus nu een pignon. De vertragingskast heeft dan weer zijn eigen uitgaande as.

Afbeelding

Afbeelding

De cardan moet dan dadelijk wel iets korter. Toch zou zo'n stukje techniek voor de metaalwerkers hier eenvoudig na te maken moeten zijn. Denk dat er best handel in zit maar ja ook veel werk. Carson heeft een 4:1 maar daar lees ik slechte recensies over.

Afbeelding

Dit zijn de technische specs van de motor. Qua rpm lager nog dan de truckpuller en poison en vergelijkbare motoren maar deze zou meer koppel moeten hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet het er dan in het geheel uit. De bedoeling van het geheel is eigenlijk dat ik dadelijk in de 2e versnelling een normale truckbaansnelheid heb. In de 1e versnelling een kruipstand voor het manouvreren en in de 3e versnelling de Highway op kan. De buitenbaan bij mijn nieuwe vereniging is zo groot dat daar echt sprake is van een highway.

Gewoon omdat het kan......

Afbeelding

Voor de volledigheid nog even de assen....

See ya on the next update!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Bericht door Rolf »

We gaan weer verder met de Freightliner. Beetje beginnen met opbouwen. Ik wil eerst even een rijdend chassis maken om te kijken of het wil met de versnellingsbakplannen en dus de snelheid en of ik over het sturen tevreden ben.

Afbeelding

De chassisbalken zijn best lang.

Afbeelding

Ook weer zoveel mogelijk de kruiskopjes vervangen!

Afbeelding

Bij de Arocs was ik het helemaal vergeten. De dwarsverbindingen in het chassis zijn dicht. Das niet handig met leidingen trekken....

Afbeelding

Dus maar even gaatjes maken. Nu gaat het nog.....

Afbeelding

Gelukkig, geen roze schokdempers, dat is zo 80 er jaren.....vorige eeuw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de vooras wat meer ruimte scheppen voor de betere stuuruitslag. Eventueel zouden de bladveren nog onder het chassis kunnen. Aan de andere kant blijft het natuurlijk een grote auto met "beperkingen" Heeft ook weer zijn charme (hoop ik :koud:)

Afbeelding

Dan krijgen we nu natuurlijk weer een afwijking. De cardan is te lang.....meestal te kort maar nu te lang. Ik heb al via het chineze pakhuis een andere besteld maar dat kan 2 maanden duren natuurlijk.

Afbeelding

Nu bewaar ik wel eens wat.....

Afbeelding

Afbeelding

En we hebben een tijdelijke cardan.

Ook is vandaag de eerste BLING binnen gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een rijdend chassis. Morgen buiten eens proberen. Zal ik ook een filmpje maken en op you tube zetten.

Afbeelding

Afbeelding

See ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Bericht door Rolf »

Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Bericht door theDutchguy »

Mooi project weer Rolf.
Je hebt weer een paar mooi opties geschoord.
Succes met het project.
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Bericht door Ovdl »

Das mooi,weer een keer wat "van de overkant"
Je houdt toch die flatbed wel min of meer de orginele lengte hoop ik.

Cardan kun je inkorten door het alu stuk flink heet te stoken,zet het uit.
Dan kun je het eindstuk er met wat moeite uittrekken,zit soort van perspassing
Alu buis inkorten en het zelfde verhaal nog een keer flink heet maken,en dan met wat voorzichtig tikken het zaakje weer in elkaar drukken.

Succes met je aanwinst.
En een keer extra steken is niet erg,je went er zo aan!!!
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Bericht door Rolf »

Dank voor jullie reacties. Bedankt voor de tip Otto. Nu heb ik er genoeg liggen en kan nog wel wat verzagen.....
Een keer steken zal ook wel vaker moeten met deze dan met mijn MAN.

Weer wat verder. Allereerst weer pakjes.... Altijd leuk.

Afbeelding

Electronica. De Beier SFR-1 met een AKL-8. Ik had er nog eentje dus kan nu beide aansluiten. Daarnaast alvast een SM-IR-16-2 voor de aanhanger.

Afbeelding

En dit armetierige hondebotje is ook vervangen.

Afbeelding

Ziet er net iets "voller" en degelijker uit vind ik.

Afbeelding

En nog wat "Bling" van de Grand Hauler.

Verhaaltje..... Cola en chips erbij allemaal?

De planning was om deze Freightliner ook weer niet helemaal standaard te maken. Ik heb heel wat filmpjes en foto's bekeken van Freightliner Cascadia's zowel 1:14 als 1:1. Ik vond eigenlijk niet helemaal wat ik zocht. De truck lijkt namelijk op sommige foto's een beetje langer. Op sommige foto's meer als het Tamiya model. Ik kon niet echt vinden waar het aan lag. Het bracht mij op het idee de Freightliner te gaan verlengen. Ik had een filmpje gezien met een zeker 10 cm verlengd exemplaar. Ook echte 1:1 met 3 assen en wat niet meer.

Mijn proefrit gaf mij echter al wel aan dat het gewoon een flinke lummel is. Op de buitenbaan bij mijn nieuwe club in Hengelo (OV) (dat is niet waar Johma zit maar wel Twente) is het allemaal geen probleem maar bij Papendrecht of een andere binnenbaan is het een ander verhaal.

Het echte kwartje wilde ook maar niet vallen tot ik op You Tube een filmpje tegenkwam van een walkaround the truck.

Afbeelding

Afbeelding

Deze dus.....Met mijn truck ernaast.....

Afbeelding

Zag ik wat eraan mankeerde. De spoilers op de blauwe 1:1 zijn veel korter dan die op de Tamiya Cascadia. Daardoor leek bij veel vrachtwagens het chassis achter de cabine veel langer. Het gaat niet om veel maar toch. Maar eens bekijken of de spoilers inkorten een optie is. Weglaten in ieder geval niet.

Op de bovenstaande foto trouwens ook een stukje bling voor het achterwiel. De 1/4 spatborden geven naar mijn mening iets meer smoel. Ook heb ik nog de chroom spatlaphouders voor achter. Weet niet of ik achter wat chroom moet maken of het ook zwart moet spuiten. Ik vind het bij de blauwe 1:1 ook wel mooi. We gaan het zien.

Wat trouwens nog een uitdaging gaat worden zijn de spiegels die de 1:1 op de motorkap hebben. Ik heb nog niets kunnen vinden wat er op lijkt. Iemand een idee??

Dan de koppelschotel. Deze moet aangedreven worden in verband met op afstand af en aankoppelen. Om dit een beetje onzichtbaar te doen wil ik de servo onder de bodemplaat verstoppen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een beetje proberen en linkje zoeken die van een versnellingsbak gevonden en die is goedgekeurd. Nu nog een plaatje styreen en de servo ook nog even zwart maken. Pas lijmen na het spuiten natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Apropos styreen. Maar vast wat voorbereiden. Omdat hier de handbediening voor de schotel wegvalt zit een aardig gat. Alvast wat voorbereid. In een later stadium zal wel blijken of ik het uiteindelijk in deze vorm monteer.

Afbeelding

Afbeelding

En hier dus ook vast de achterwand. De ruimte voor de techniek is geen probleem in dit model. Dat is wat anders als in de Arocs.

Afbeelding

Zo, lang verhaal maar jullie zijn weer een beetje bijgekletst. De kleur is ook bepaald en de verf is al in huis. Het chassis maak ik zijdemat zwart.
De carrosserie zal meloe........ nee nog even niet.

See ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Bericht door Rolf »

Even een korte update. Zit op wat spulletjes te wachten voor een definitieve versnellingsbaktest met de SFR-1 er ook bij.

Even bezig geweest met de cabine. Om deze te monteren vallen aan de voorzijde 2 pallen in 2 gaten. Mooi! Aan de zijkant moeten er dan echter nog 2 M3 bouten ingedraaid worden. Dat vind ik minder. Zeker met de meloe......kleur vallen me die te veel op. Dus wat anders bedenken.

Afbeelding

Hier dus de gaten!

Afbeelding

En aan de binnenkant de metalen lijst waar het schroefdraad in zit. Hier zie je ook de nokjes in de cabine. Daar wil ik gebruik van maken.

Afbeelding

De gaatjes maak ik dicht met een stukje "raamwerk" waar de witte delen in de kit aan zitten. Van Wil geleerd!

Afbeelding

Afbeelding

In de akkuboor en op maat vijlen/schuren.

Afbeelding

Afbeelding

Ingelijmd en wel. Ook zie je op de laatste foto het lijstje tussen de nokjes. Hier rust dadelijk de cabine op.
Nu iets ontwikkelen met een magneet of klem van binnen uit.

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Bericht door Rolf »

Ook weer een beetje gedaan ondanks het drukke rij-weekend. Ik heb weer een pakket binnen. Een deel van de inhoud onthul ik hier.

Allereerst wat voor de versnellingsbak.

Afbeelding

Heavy Metal! Nu ik heb besloten dat ik de 3 bak met vertraging ga gebruiken wilde ik toch eens kijken of ik de bak dan kon upgraden.
Deze set bestaal uit 2 delen.

Afbeelding

Dit noem je de meshes denk ik. Deze zijn van alu en verder eigenlijk vergelijkbaar met de plastic tamiya delen.

Afbeelding

Dit zijn de tandwielen. Die zijn wel wat zwaarder dan het kunststof origineel. Ook zijn ze schuinvertand. Dit zou meer kracht kunnen overbrengen maar moet vooral ook stiller zijn.

Het inbouwen is trouwens wel een heel ander verhaal. Dat is niet zomaar op de assen schuiven zoals bij de plastic Tamiya delen. In de tandwielen zijn de spiebanen wel aangeduid maar deze schuif je er niet overheen. Ik heb toen besloten het geheel maar te persen. In een bankschroef en dan met doppen en buisjes de tandwielen op de plaats zetten. Dit is wel eenmalig want denk niet dat ze er nog weer af kunnen zonder gepast geweld. Je moet dan ook wel zeker zijn van de juiste plek van de tandwielen. Dus 3x kijken en uit eindelijk heb ik er toch eentje over moeten doen. Was gelukkig de laatste op de as.

Dan krijg je dus zoiets.

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog zonder vet voor de plaatjes. Bij de set zitten 3 pignons geleverd. 9, 10 en 11 tands. Standaard is 10. Ik heb de 9 tands gemonteerd.

Afbeelding

En dus? Tja, het was mede te doen om de bak stiller te krijgen. Gelukt? Nee, niet echt. Het geluid is anders. Bijna als een echte motor. Als de kapjes eraf zijn is de bak stiller cq het geluid wat lager. Echter de kapjes erop en deze werken als een klankkast. De oorzaak zit eigenlijk met name in het pignon en eerste tandwiel. Als ik de pignon er "net" op zet dan is ie nog veel stiller. Ben echter bang dat ie dan te snel slijt want de speling is dan echt te groot. Met de papier ertussen methode komt ie veel te vast te zitten en ratelt er op los. Nu denk ik juiste positie gevonden. Mogelijk loopt het nog verder in.
De bak voelt wel veel beter aan. Minder speling. schakelt soepel en is veel zwaarder nu. We wachten de verdere testresultaten af.

Dan nog een setje nieuw rubber. Deze ook gevonden bij Rcbrmin. Wat een stank kwam er uit die doos.

Afbeelding

Omdat ik nog extra banden voor de trailer nodig had heb ik besloten voor de vrachtwagen wat andere te kopen en de tamiya banden voor de trailer te gebruiken. Ondanks de stank voor dat geld wel een mooie set banden!

Afbeelding

Ze zijn van Scaleworks. Zachter en meer gripgevoel dan de originelen. Ook een mooi profiel vind ik zelf. Dat is bij een truck zonder volledige spatborden wel veel meer zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Deze kosten € 3,30 per stuk. Als je dat vergelijkt met de duurdere licentieprodukten dan vind ik de opdruk uiteindelijk ook prima! of je compleet € 100,00 of € 33,00 kwijt bent scheelt een hoop.

Zo, jullie zijn weer een beetje bijgepraat. Vanavond hier op de truckbaan even de Mock Up testen met een trailer erachter.

Afbeelding

Afbeelding

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Bericht door Ovdl »

Hoi Rolf,

lekker bezig.
Er zit echter een addertje onder het gras bij die schuine vertandingen.
Je krijgt een axaiale kracht op je lagers/assen in de bak bij schuine vertandingen.
En die komen dan via die kunststof lagerbusjes op de eindplaten terecht.
Die lagerbussen hadden ze naar mijn idee dan ook degelijker moeten uitvoeren en spelingsvrij in de eindplaten persen.
Ik heb ook zo,n set ooit willen inbouwen,maar heb er toen vanaf gezien.(mede omdat ik er dan toen twee had moeten kopen)
Die standaard kunststof tandwielen voldoen best.
Hier ligt een berg onderdelen van in Heemskerk verbouwde tweedehands tamiya bakken en daar zie je geen verschil tussen nieuw en gebruikt.
Wel die nokjes van de schakelmechanieken,die worden minder.
Metalen houden het beter vol lijkt mij.
Jij hebt hier de "nieuwere" versie tamiya bak,de oude had langere veren en de schakelvorken waren uit een plaatje met een messing bus.
Deze heeft kortere veren worden hij niet meer uit zijn versnelling schiet bij grotere belasting.
Leg maar twee schakelstangen oud en nieuw naast elkaar zie je het verschil goed.
Plaats reactie