Pagina 2 van 4

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Geplaatst: 04 jun 2019 20:50
door Rolf
Dank je wel Otto voor je toelichting. Ik kan dat eigenlijk zelf niet beoordelen maar lijkt me ook niet ondenkbaar. Maar zijn de krachten in de modelbouwbakkies van Tamiya ook zo groot? Ik weet het echt niet. Ga het merken denk ik. Heb nog 3 versnellingsbakken in onderdelen liggen dus......Mocht het mis gaan....

Vandaag het laatste stukkie puzzel uit de aandrijflijn gekregen. De cardan as. Mooi stukje huisvlijt van Lesu.

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er toch beter uit dan die tijdelijke puzzel van mij....Die zijn werk trouwens wel gewoon deed!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is er trouwens een regel voor hoe je de cardan erin zet. Ik vond de bovenstaande richting gevoelsmatig de juiste. Bij het inveren van de achteras schuift het dunne deel in het dikke deel.....bah Ome Rolf.

Iemand die het tegendeel denkt? Waarom?

Dan een ander stukje freubelen. Ik heb in mijn vooronderzoek op internet heel wat Freightliner Cascadia bekeken. Van Tamiya en echte. Die echte hebben geen grote kruiskop of inbus schroeven in hun cabine of skirts. Soms kom je er niet omheen dat je bevestigingsschroeven ziet maar ik vond dat die 4 per kant toch weggewerkt moesten worden. Mogelijk is er een reden dat nog niemand het heeft gedaan en er trots mee heeft gepronkt maar..... Ik bun eigenwies en vaak bu'j te bange! En ik laat het zien aan jullie ook als het misgaat :funny:

Afbeelding

Dit zijn de zijskirts met de grote gaten. Achter die skirts zitten de tanks. Daar zie je verder niets van buiten het eindkapje achter onder de cabine. Als je over een spiegel rijdt zie je ze ook trouwens.

Afbeelding

In die tanks, zoals meestal bij Tamiya opgebouwd uit een boven en onderkant, zit een moertje ingeklemd. Daar draai je dan door de skirt met een M3 boutje de skirt vast.

Afbeelding

Dit is nu de basis van mijn idee. het gaatje iets bewerkt en daar een verzonken boutje ingedraaid. Staal. Als je dan aan de andere kant magneten plakt.....

Afbeelding

Afbeelding

De gaatjes alvast opgevuld. Nu kunnen de skirts er dus zo aan. Een magneet kan echter wel wat schuiven. Er komen dus nog een soort paspennen bij zodat de skirts op de goede plek zitten. Daarvoor eerst alles uitlijnen.

Ook de cabine moest nog een veiligheidje hebben al zat ie al zonder boutjes best stevig. Magneetjes heb ik echter op voorraad dus......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren in Terborg de Cascadia even laten rijden. De bak en het schakelen werkt perfect. Het langzame kruipen is prachtig om te zien. Op de cruisecontrol en dan in plaats van gas geven gewoon opschakelen. Leuk!!

Echter ook wat maartjes...... de stuurservo gaf het op het laatst op. Was al een gebruikte maar toch. Daar moet dus een ander in. De stuuruitslag moet ook nog wat groter. Zeker op zo'n krappe baan is dat wel handig. Ook dat is in voorbereiding en werk ik verder uit als de nieuwe servo er is.

Dan de schotel. Ik heb ook even met de Goldhofer erachter gereden en kon deze niet meer afkoppelen. Bleek dat het stangetje van de ontkoppeling los was geschoten van het kopje van de schotelhaak.

Afbeelding

Dit stangetje dus....

Een gevalletje terug naar de tekentafel. Op zich niet zo verwonderlijk. Door die stang is er een starre verbinding terwijl de schotel kantelen kan. Nu is de verbinding ook nog niet recht maar met een bochtje. Dus er moest een niet starre verbinding komen. Zoeken in de bakken en dit "naaldje" gevonden in de Goldhofer erfenis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat het een beetje te zien is maar het is een soort oogje met een stukje schroefdraad eraan. Ik dacht das mooi. Stukkie draad ertussen knuppen en klaar. De schotel zit vanzelf al dicht door de veer. Je hoeft hem dus niet mechanisch dicht te houden. Dat doet ie zelf. Ook bij het aankoppelen drukt de kingpin gewoon door de veer heen. Er is geen starre bedieningstang die dit tegengaat. De servo is er dus alleen maar voor om de schotel te openen als er een kingpin in zit. Dit doet het draadje nu. De servo is bij gesloten schotel ook nooit belast.

Echter......

Afbeelding

Tja, voor je neus werkt het maar ingebouwd.... :banghead:

Iets te lang. Het pennetje zit precies in het kommetje van de dwarsbalk boven de assen. Maar ik was overtuigd van het principe dus met volle moed in de bakjes gedoken en weer wat gevonden. Ik wilde perse iets met een gaatje hebben namelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Je raadt het nooit.....Uit de Goldhofer erfenis het volgende gevonden en het werkt nu wel.
Bij de afwerking nog een zwart kabeltje of likje verf en vele malen beter dan zo'n lange stang. Ik ga het op mijn MAN zeker ook aanpassen.

Zo, ciao...uhh oh nee..

SEE YA

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Geplaatst: 18 jun 2019 14:49
door Rolf
Inmiddels ook weer wat verder. De eerste zaken komen uit de spuiterij. Heb nog even getwijfeld of ik het chassis wel zou spuiten. Het is immers voor een groot deel zwart en moet ook weer zwart worden.......nou ja, twijfels. Zo is het veel mooier natuurlijk. Alles egaal zijdemat zwart.

We beginnen dus weer met een basis chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een ook de stuurstang krijgt een zwart condoompje.

Afbeelding

De tekst erop maak ik ook nog zwart hoor ;)

Afbeelding

De assen en vering zijn ook gespoten. Bij de assen zie je het nauwelijks op de foto maar in het geheel klopt het wel.

Afbeelding

Afbeelding

Nu alles ook meteen goed vastzetten en controleren. Vooral ook omdat ik dit werk 's nachts heb gedaan tijdens een van mijn slapeloze nachten.

Afbeelding

Ook de boutjes en moertjes weer zwart. Alleen de schokdempers blijven alu.

Een van de onzichtbare tanks heeft gaatjes voor een bedieningspaneel van de MFC. Die heb ik natuurlijk niet dus maar even een stukje styreen eroverheen voor de vorm.

Afbeelding

Afbeelding

Dan kan het geheel ook weer worden voorzien van wielen. Nu bij de definitieve montage de asstompen in de lijm in de fusees gezet zodat de speling daar opgeheven is. De boutjes vervangen door zwarte exemplaren voor de nodige contrast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen ik ben stiekum heel tevreden met de keuze voor de velgen. Ik vind ze erg mooi zelf.

Afbeelding

En het assenstelsel achter is weer compleet. Alles draait soepel en zit vast. Op de wielmeenemers heb ik een 2 mm onderlegplaatje gedaan om de afstand van de wielen tot de ophanging net iets te vergroten. Bij werking of zware belasting kunnen de wielen dan ook niets raken.

Afbeelding

Ook de voorzijde is weer compleet. De servo's zitten er ook weer in.

Afbeelding

We gaan weer de goede kant op, opbouwen. Er zit al meer in de spuiterij. Echter het is nu zo warm dat je ook niet meer spuiten kunt. De verf komt al droog uit de bus.

SEE YA

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Geplaatst: 20 jun 2019 10:43
door Rolf
En we gaan maar weer vrolijk verder. Het chassis begint erop te lijken. Vandaag de eerste stickers....Ben gek op stickers......Wanneer levert Tamiya nu eens voorgestanste stickers. Wat een gefreubel.

Afbeelding

Afbeelding

We gaan het kontje maar eens verder vormgeven.

Afbeelding

Afbeelding

Weer veel te veel foto's zou Pieter zeggen. Dit zijn de stickers van Arka die ik via Ebay heb gekocht.
Die ga ik ook op de spatlappekes plakke. Ook de kruiskopjes weer vervangen door zwarte M2 inbus.

Afbeelding

Afbeelding

Het gespoten dashboard. Bij de kleurkeuze eigenlijk helemaal geen rekening gehouden met de "wooden look" klokken. Het valt gelukkig heel erg mee. Ik vind het wel Amerikaans.

Afbeelding

Afbeelding

Hier kan de driver wel uit de voetjes.


Dan waren er nog de niet standaard chroom kwart spatborden. Bovenop zit een chroomrandje. In het echt is dit een soort spatlap.

Afbeelding

Die snijden we er dus af.

Afbeelding

Afbeelding

En met een stuksken rubber maken we er een echte spatter van......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat waren weer wat details. We gaan vrolijk verder. Sta nu kort voor het spuiten van die machtig grote cabine. Hoop dat het allemaal een beetje gaat lukken hiermee.

See Ya

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Geplaatst: 23 jun 2019 09:07
door Rolf
Ik heb al eens eerder de slaapkamer van onze kleinkinderen onveilig gemaakt. Jamie mist een deel van zijn Bruder garage maar kan de ambulancepost wel waarderen. Nu heb ik eens de Lego bak doorzocht. Ik had een idee opgedaan op ee Duits forum. Het is dus niet mijn eigen idee!! Maar waarom zelf iets slechts bedenken als je het goed kunt lenen.....en nog beter eventueel verbeteren.

Afbeelding

Dit is de buit.....Ik kijk wel even wat ik er allemaal mee kan doen. Het ging me nu even om de antennes

Afbeelding

De basis steentjes, voor de echte Lego adepten wel bekend ;)

Afbeelding

Tja, dan is zo'n gat boren in de cabine van bijna 7 mm wel een dingetje....... (ik had natuurlijk wel al van te voren een "Dry fit" gedaan hoor!

Afbeelding

De basis is een antenne, een mini antenne met kantelvoetje en een stukje krimpkous.

Afbeelding

Het voetje van de grote antenne afknippen, krimpkous erom en aan elkaar koppelen door te verwarmen. Hierbij wel uitkijken. De kleine antenne wordt namelijk ook zacht. Dus het geheel even ondersteunen tot het is afgekoeld. Dan houd je een semi flexibele antenne over. Kan dus niet zomaar afbreken maar zwiept ook niet op je lak.

Afbeelding

Dan de speaker even een plek gegeven. Gewoon zoveel ruimte dat je er een beetje mee kunt gaan schuiven. Uiteindelijk boven de cabine zelf uitgekomen.

Afbeelding

Ook begonnen de techniek een plek te geven. Ook hier is er natuurlijk nu ruimte zat.

Afbeelding

Afbeelding

Het is op zich ook niet zoveel. Rechts de SFR-1 van Beier (ik vind het echt een aanrader!) Daarboven de Wago 221 klemmen. Eentje voor de plus en eentje voor de min. Net naast de SFR-1 klein de BEC. Helemaal links de ontvanger. Hier komt dan nog een AKL-8 klem bij voor de verlichting. De 2e AKL-8 komt in de cabine. Rechts voor de 2 wago klemmen zijn voor de motor.

Ik ben nog een beetje zoekende naar een plek voor de aan/uit schakelaar. Deze is best groot (schakelt de lipo direct). Er is plek genoeg maar je moet hem ook een beetje van buiten kunnen bereiken en niet kunnen zien. Dat valt dan wel weer tegen.

See ya!

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Geplaatst: 25 jun 2019 15:11
door Rolf
Bij de techniek hoort ook de verlichting. Deze koop ik deze keer niet kant en klaar. Die LED bedoeling is ook een wereldje op zich. En niet alle leveranciers hebben dan weer alles. Wil je oranje 3 mm 3000 mcd bijvoorbeeld hebben ze die alleen weer blank. En oranje alleen 20 mcd. Dus moet je die weer elders bestellen...... Nu ja, wat verzameld inmiddels waar we het mee moeten doen.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig is het achterlicht maar 1 unit. Deze is nu klaar!!!

See ya

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Geplaatst: 20 jul 2019 19:46
door Rolf
Zo, maar even wat updaten. Het is niet zo veel. Heb de verlichting allemaal zover voorbereid en gesoldeerd. Ligt allemaal klaar om ingebouwd te worden.

In het front achter de grill komen oranje lampen.

Afbeelding

Afbeelding

Rechthoekige gaatjes boren valt niet mee ;)

Afbeelding

De laatste voorraad aan gekleurde led draden. lekker dun en soepel. Vervanging ligt ook al klaar.

Afbeelding

Het spuiten is ook nog steeds niet klaar. Nogal wat tegenslagen gehad. Allereerst het plamuren van de dichtgesmeerde gaten. Wat een drama is dat toch.
Heb je het zo glad als een babybilletje, laagje grondverf erop en weer zie je gaatjes of oneffenheden. Spuitplamuur, schuren, grondverf, vloeken, schuren....

Dan problemen met de verf. schilfertjes. Veel gedoe met de leverancier, heen en weer gestuur van de verf maar volgens hun lag het niet aan de verf maar aan mijn spuitomstandigheden. Weer wat geprobeerd maar ik blijf erbij.....de schilfers komen uit de bus.

Motivatie in de tussentijd regelmatig op dieptepunt. Tussendoor nog andere zaken aan de hoed en onze nieuwe huisgenoot Max

Afbeelding

Nu dus weer verf van een andere leverancier. Wel dezelfde RAL kleur maar moet deze nog proberen. Ook tussentijds twijfels over de kleuren. Andere kleur geprobeerd. Ik hoop nu volgende week weer wat vaart te maken met deze truck. Als het spuitwerk klaar is kan ie eigenlijk helemaal afgebouwd worden.

See ya

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Geplaatst: 26 jul 2019 20:04
door Rolf
Nog niets van Pieter vernomen........

Maar wel weer wat gedaan. Wat een weer, is toch niets voor mij hoor en spuiten kan alleen 's nachts of 's morgens heel vroeg. Maar de nieuwe gele verf werkt wel. Helaas hadden ze bij Crop Non paints het toch echt fout! Ze hebben klanten genoeg denk ik dan......

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het dan altijd weer leuk om gespoten delen te voorzien van onderdeeltjes. Vooral als deze niet gelijmd hoeven te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik blijf wel erbij dat helemaal geel te veel is. Vooral omdat het een echt Liebherr-achtig kleurtje is. Het is geen bedrijfstruck immers. Het gaat dus een two tone
worden met nog 2 kleuren striping en belettering.

Afbeelding

Er zit dus een SFR-1 van Beier in. Deze heb ik vast zover geprogrammeerd. Ik heb 2 zogenaamde AKL8 klemlijsten. Eentje op het chassis. Als de cabine er af moet om wat voor een reden blijft die gewoon zitten. De andere komt in de cabine zelf. Als de cabine er dan af moet hoef ik alleen die uit de SFR-1 uit te stekken.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zit nu het meest wel in. En wat een zee van ruimte nog.

See ya!

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Geplaatst: 31 jul 2019 20:48
door Rolf
Een kleine mijlpaal want op het spuiten van de ruitenwissers (die zijn wit??!!) na is het spuitwerk voltooid.

Nu is het echte opbouwen begonnen.

Afbeelding

De spoilers monteren.

Afbeelding

De verlichting definitief inbouwen bijvoorbeeld.

Afbeelding

De achterkant met plastidip bewerken zodat er geen verlichting in de spatborden ontstaat. Vind ik namelijk minder mooi.

Afbeelding

Veel heb je vaak niet nodig. Ik doe even een batterij aan betreffende lampen en smeer dan net zo lang tot ik geen licht meer zie.

Afbeelding

Afbeelding

De boel een klein beetje geordend en hier de 2e AKL-8 voor de Beier SFR-1. Dit is dus de cabine aansluiting.

Afbeelding

Ik ga de truck voorlopig geen volledig interieur geven ofzo. Wel ga ik na het eerste rijwerk en filmopnamen kijken wat er van de bekabeling evt (te) zichtbaar is. Ik kan dat dan alsnog aanpassen.

Voorlopig ziet er zo uit. Hij rijdt, ronkt stuurt schakelt knippert flikkert en remt........

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen ga ik verder met de bestickering/striping. Dit weekend proefrijden met de Goldhofer. De verlichting is zo aangesloten in de Cascadia dat die wat trailer betreft gelijk is aan de MAN. Moet ook nog even snel een kist maken......

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Geplaatst: 01 aug 2019 10:27
door avaben
Hoi Rolf,
ziet er netjes uit.
Mooie kleurstelling ook :geek:
Succes verder
ARie

Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"

Geplaatst: 01 aug 2019 18:48
door Rolf
Dank je Arie.

En langzaam aan komen we bij de laatste klusjes en is de Cascadia voor 95% klaar. Heb nog wat kleine dingetjes die ik eerst nog even goed wil voorbereiden.

De bestickering liep in eigen beheer....

Afbeelding

Een nog kale zijkant.....

Afbeelding

Een sticker met de naam. Elynn is mijn kleindochter zoals velen weten. Haar volledige naam is Alissa Elynn Jane. Omdat ik er toch ook iets van een achternaam in wilde hebben heb ik van Alissa maar Alisson gemaakt.

Afbeelding

En dus aangenaam!

En hier nog wat sfeerbeelden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort een video van de eerste meters!

See ya