Re: Freightliner Cascadia Evolution "Elynn"
Geplaatst: 04 jun 2019 20:50
Dank je wel Otto voor je toelichting. Ik kan dat eigenlijk zelf niet beoordelen maar lijkt me ook niet ondenkbaar. Maar zijn de krachten in de modelbouwbakkies van Tamiya ook zo groot? Ik weet het echt niet. Ga het merken denk ik. Heb nog 3 versnellingsbakken in onderdelen liggen dus......Mocht het mis gaan....
Vandaag het laatste stukkie puzzel uit de aandrijflijn gekregen. De cardan as. Mooi stukje huisvlijt van Lesu.
Ziet er toch beter uit dan die tijdelijke puzzel van mij....Die zijn werk trouwens wel gewoon deed!
Is er trouwens een regel voor hoe je de cardan erin zet. Ik vond de bovenstaande richting gevoelsmatig de juiste. Bij het inveren van de achteras schuift het dunne deel in het dikke deel.....bah Ome Rolf.
Iemand die het tegendeel denkt? Waarom?
Dan een ander stukje freubelen. Ik heb in mijn vooronderzoek op internet heel wat Freightliner Cascadia bekeken. Van Tamiya en echte. Die echte hebben geen grote kruiskop of inbus schroeven in hun cabine of skirts. Soms kom je er niet omheen dat je bevestigingsschroeven ziet maar ik vond dat die 4 per kant toch weggewerkt moesten worden. Mogelijk is er een reden dat nog niemand het heeft gedaan en er trots mee heeft gepronkt maar..... Ik bun eigenwies en vaak bu'j te bange! En ik laat het zien aan jullie ook als het misgaat
Dit zijn de zijskirts met de grote gaten. Achter die skirts zitten de tanks. Daar zie je verder niets van buiten het eindkapje achter onder de cabine. Als je over een spiegel rijdt zie je ze ook trouwens.
In die tanks, zoals meestal bij Tamiya opgebouwd uit een boven en onderkant, zit een moertje ingeklemd. Daar draai je dan door de skirt met een M3 boutje de skirt vast.
Dit is nu de basis van mijn idee. het gaatje iets bewerkt en daar een verzonken boutje ingedraaid. Staal. Als je dan aan de andere kant magneten plakt.....
De gaatjes alvast opgevuld. Nu kunnen de skirts er dus zo aan. Een magneet kan echter wel wat schuiven. Er komen dus nog een soort paspennen bij zodat de skirts op de goede plek zitten. Daarvoor eerst alles uitlijnen.
Ook de cabine moest nog een veiligheidje hebben al zat ie al zonder boutjes best stevig. Magneetjes heb ik echter op voorraad dus......
Gisteren in Terborg de Cascadia even laten rijden. De bak en het schakelen werkt perfect. Het langzame kruipen is prachtig om te zien. Op de cruisecontrol en dan in plaats van gas geven gewoon opschakelen. Leuk!!
Echter ook wat maartjes...... de stuurservo gaf het op het laatst op. Was al een gebruikte maar toch. Daar moet dus een ander in. De stuuruitslag moet ook nog wat groter. Zeker op zo'n krappe baan is dat wel handig. Ook dat is in voorbereiding en werk ik verder uit als de nieuwe servo er is.
Dan de schotel. Ik heb ook even met de Goldhofer erachter gereden en kon deze niet meer afkoppelen. Bleek dat het stangetje van de ontkoppeling los was geschoten van het kopje van de schotelhaak.
Dit stangetje dus....
Een gevalletje terug naar de tekentafel. Op zich niet zo verwonderlijk. Door die stang is er een starre verbinding terwijl de schotel kantelen kan. Nu is de verbinding ook nog niet recht maar met een bochtje. Dus er moest een niet starre verbinding komen. Zoeken in de bakken en dit "naaldje" gevonden in de Goldhofer erfenis.
Ik hoop dat het een beetje te zien is maar het is een soort oogje met een stukje schroefdraad eraan. Ik dacht das mooi. Stukkie draad ertussen knuppen en klaar. De schotel zit vanzelf al dicht door de veer. Je hoeft hem dus niet mechanisch dicht te houden. Dat doet ie zelf. Ook bij het aankoppelen drukt de kingpin gewoon door de veer heen. Er is geen starre bedieningstang die dit tegengaat. De servo is er dus alleen maar voor om de schotel te openen als er een kingpin in zit. Dit doet het draadje nu. De servo is bij gesloten schotel ook nooit belast.
Echter......
Tja, voor je neus werkt het maar ingebouwd....
Iets te lang. Het pennetje zit precies in het kommetje van de dwarsbalk boven de assen. Maar ik was overtuigd van het principe dus met volle moed in de bakjes gedoken en weer wat gevonden. Ik wilde perse iets met een gaatje hebben namelijk.
Je raadt het nooit.....Uit de Goldhofer erfenis het volgende gevonden en het werkt nu wel.
Bij de afwerking nog een zwart kabeltje of likje verf en vele malen beter dan zo'n lange stang. Ik ga het op mijn MAN zeker ook aanpassen.
Zo, ciao...uhh oh nee..
SEE YA
Vandaag het laatste stukkie puzzel uit de aandrijflijn gekregen. De cardan as. Mooi stukje huisvlijt van Lesu.
Ziet er toch beter uit dan die tijdelijke puzzel van mij....Die zijn werk trouwens wel gewoon deed!
Is er trouwens een regel voor hoe je de cardan erin zet. Ik vond de bovenstaande richting gevoelsmatig de juiste. Bij het inveren van de achteras schuift het dunne deel in het dikke deel.....bah Ome Rolf.
Iemand die het tegendeel denkt? Waarom?
Dan een ander stukje freubelen. Ik heb in mijn vooronderzoek op internet heel wat Freightliner Cascadia bekeken. Van Tamiya en echte. Die echte hebben geen grote kruiskop of inbus schroeven in hun cabine of skirts. Soms kom je er niet omheen dat je bevestigingsschroeven ziet maar ik vond dat die 4 per kant toch weggewerkt moesten worden. Mogelijk is er een reden dat nog niemand het heeft gedaan en er trots mee heeft gepronkt maar..... Ik bun eigenwies en vaak bu'j te bange! En ik laat het zien aan jullie ook als het misgaat
Dit zijn de zijskirts met de grote gaten. Achter die skirts zitten de tanks. Daar zie je verder niets van buiten het eindkapje achter onder de cabine. Als je over een spiegel rijdt zie je ze ook trouwens.
In die tanks, zoals meestal bij Tamiya opgebouwd uit een boven en onderkant, zit een moertje ingeklemd. Daar draai je dan door de skirt met een M3 boutje de skirt vast.
Dit is nu de basis van mijn idee. het gaatje iets bewerkt en daar een verzonken boutje ingedraaid. Staal. Als je dan aan de andere kant magneten plakt.....
De gaatjes alvast opgevuld. Nu kunnen de skirts er dus zo aan. Een magneet kan echter wel wat schuiven. Er komen dus nog een soort paspennen bij zodat de skirts op de goede plek zitten. Daarvoor eerst alles uitlijnen.
Ook de cabine moest nog een veiligheidje hebben al zat ie al zonder boutjes best stevig. Magneetjes heb ik echter op voorraad dus......
Gisteren in Terborg de Cascadia even laten rijden. De bak en het schakelen werkt perfect. Het langzame kruipen is prachtig om te zien. Op de cruisecontrol en dan in plaats van gas geven gewoon opschakelen. Leuk!!
Echter ook wat maartjes...... de stuurservo gaf het op het laatst op. Was al een gebruikte maar toch. Daar moet dus een ander in. De stuuruitslag moet ook nog wat groter. Zeker op zo'n krappe baan is dat wel handig. Ook dat is in voorbereiding en werk ik verder uit als de nieuwe servo er is.
Dan de schotel. Ik heb ook even met de Goldhofer erachter gereden en kon deze niet meer afkoppelen. Bleek dat het stangetje van de ontkoppeling los was geschoten van het kopje van de schotelhaak.
Dit stangetje dus....
Een gevalletje terug naar de tekentafel. Op zich niet zo verwonderlijk. Door die stang is er een starre verbinding terwijl de schotel kantelen kan. Nu is de verbinding ook nog niet recht maar met een bochtje. Dus er moest een niet starre verbinding komen. Zoeken in de bakken en dit "naaldje" gevonden in de Goldhofer erfenis.
Ik hoop dat het een beetje te zien is maar het is een soort oogje met een stukje schroefdraad eraan. Ik dacht das mooi. Stukkie draad ertussen knuppen en klaar. De schotel zit vanzelf al dicht door de veer. Je hoeft hem dus niet mechanisch dicht te houden. Dat doet ie zelf. Ook bij het aankoppelen drukt de kingpin gewoon door de veer heen. Er is geen starre bedieningstang die dit tegengaat. De servo is er dus alleen maar voor om de schotel te openen als er een kingpin in zit. Dit doet het draadje nu. De servo is bij gesloten schotel ook nooit belast.
Echter......
Tja, voor je neus werkt het maar ingebouwd....
Iets te lang. Het pennetje zit precies in het kommetje van de dwarsbalk boven de assen. Maar ik was overtuigd van het principe dus met volle moed in de bakjes gedoken en weer wat gevonden. Ik wilde perse iets met een gaatje hebben namelijk.
Je raadt het nooit.....Uit de Goldhofer erfenis het volgende gevonden en het werkt nu wel.
Bij de afwerking nog een zwart kabeltje of likje verf en vele malen beter dan zo'n lange stang. Ik ga het op mijn MAN zeker ook aanpassen.
Zo, ciao...uhh oh nee..
SEE YA