US Flatbed op Hercules Hobby basis

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf »

Nu ja, groot nieuws dus..... Deze trailer krijgt een kleine make over. Ik heb er het afgelopen weekend weer uitgebreid mee gereden maar het is het toch net niet. De All the american way is de trailer niet. Het is niet de "eightteen wheeler" look. Ook al rijden dit soort trailers dus wel daadwerkelijk in de US of A. Maar net als dat zij denken dat wij op klompen lopen en tulpen poepen......

Afbeelding

Afbeelding

Zo stond ie er dus bij.....

Afbeelding

SLOPEN!!!!!

Afbeelding

Leeg en hier de nieuwe basis...

Afbeelding

Ik had in eerste instantie natuurlijk de 4 as configuratie ook gemaakt om de trailer weer terug te kunnen bouwen naar europese looks. Nu ik besloten heb dat de Cascadia er voorlopig wel blijft kan ik nu wel de boormachine pakken want er moeten gaten bij. Er moeten er ook veel weg maar daar heb ik een ideetje voor......

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Ovdl »

Jammer dat ie uit elkaar gaat.
Was toch een mooie trailer,die laatste as vond ik niet zo.
Maar ok,was wel naar orgineel voorbeeld.
Succes met de herinrichting!!
Vier assen dubbellucht of vijf kan ook best!!
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf »

Uit elkaar is een groot woord Otto. De assen zijn verplaatst en dat is het eigenlijk ook al. Die lift as was mij ook een beetje een doorn in het oog al levert Western deze opstelling inderdaad. Het paste niet bij mijn cliché beeld van een Amerikaanse flatbed. Dus......

Afbeelding

Van de gelegenheid gebruik maken en nog wat afwerkklusjes doen. Deze kabels zag je soms in de film. Kan niet natuurlijk.

Afbeelding

Aan de onderzijde de kabel ook even nieuw leggen en de chassis dwarsbalken wat grotere gaten geboord en er 2 uit de voorraad bijgezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog wat ongebruikte gaatjes voorzien van een boutje. Een paar laat ik open. Die vormen een soort patroon en dat lijkt met wel aardig.
Ik ben ook nog met kisten in de weer geweest. Wat geprint en eentje die ik nog had liggen maar besloten het chassis eerst kaal te laten. Kisten zie je voornamelijk bij wide spread axle configuraties.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de werkbank en zeker op de foto's valt het niet zo op maar de trailer lijk zo veel langer geworden. Mijn eerste indruk is dat dit de juiste asopstelling is. Nu eerst maar weer eens ermee rijden en filmen!

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Ovdl »

Niks meer aan doen Rolf.
Prachtig zo.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf »

Dank je wel voor die blumen Otto
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf »

Aan deze trailer moest ook nog 1 ding gebeuren eigenlijk. Er moesten nog electrische pootjes op! Deze had ik een tijd terug al eens geprint maar de motoren hadden last van Coronatraging. Deze zijn inmiddels binnen en door het verhaal in een ander topic dacht ik laat ik ze er even tussendoor doen.

Hier een overzichtje van de onderdelen.

Afbeelding

Geprint in zwart PETG. Van Thingiverse gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Met een kleine aanpassing zo in elkaar te steken dat er ook 2 draadjes door kunnen. Zoals de Carson kenner ziet klaarblijkelijk nagemaakt van de Carson pootjes.

Afbeelding

De techniekruimte van de trailer. Nu bedacht ik me waarom ik deze eigenlijk groter had moeten maken......

Afbeelding

De originele mechanische pootjes zoals Hercules en ook Tamiya ze leveren.

Afbeelding

Ik gebruik ook weer de wago klemmen in dit geval. Dit is de stroomcentrale. blauw is min en oranje plus. Dit neemt natuurlijk wel wat meer ruimte in dan een soldering op zich. Echter omdat het ook nog ontwikkeling is gebruik ik eerst deze methode. Als er dan wat verkeerd is of aangepast moet worden dan is het klik klak klaar.

Maar toen deed ik een minder leuke ontdekking. Wat waren die geprinte poten eigenlijk lang........

Afbeelding

En dit dan met nieuw te boren gaten waarvoor de trailer nog verder gedemonteerd zou moeten worden. Oei....Das niet handig zeg.

Afbeelding


Dus maar eens kijken of ik de originele behuizingen niet kon gebruiken. Dat ging verrassend goed. Even met de dremel de boel van binnen "uitruimen" en ik heb de moerhouder van de geprinte poot gebruikt en die paste dan weer met wat lijm in de voet van de originele. Volgt u mij nog? Dat zwarte buisje dus.

Afbeelding

De aangepaste zou dus maar een paar mm langer worden dan het origineel......Helaas een klassiek gevalletje te vroeg gejuicht. Dat zie je zo....

Afbeelding

Regelaartje van Ali.

Afbeelding

Pootjes gemonteerd. Ook de motorkabels heb ik weer met Wago klemmen gemonteerd. De pootjes hebben geen eindstop zoals de Carsons. Die stellen zich eigenlijk altijd ook weer op "0". Ik moet dus op het oog bedienen. Ze hebben ieder hun eigen motor dus die zouden ook wel een keer een beetje a-synchroon kunnen gaan lopen. Nu kan ik dus op de werkbank elk pootje apart laten lopen en weer synchroon, op de zelfde hoogte, instellen.

Vanwege het ontbreken van de eindstop heb ik reflecterend tape geplakt op de pootjes zodat ik ook op afstand of in duistere omstandigheden kan zien wanneer ik moet stoppen. Het is ook niet zo dat ik de pootjes tig keer per demo gebruik.

Afbeelding

Hier is het tape wat duidelijker en is de boel ook al uit elkaar geweest want zoals boven genoemd te vroeg gejuicht. De pootjes waren mooi bijna net zo kort als de originele maar komen ook minder ver naar beneden omdat er ook een stukje afgezaagd is....oei!. Das kl$%te. Dus losgemaakt en de motoren een paar millimeter naar beneden gezet en een plaatje styreen onder de pootjes.

Afbeelding

Met opgetrokken pootjes zijn ze nu op 3 mm na net zo lang als de geprinte pootjes zouden zijn geweest. Winst is wel dat ik de originele gaten kon gebruiken en mijn trailer niet heb hoeven te demonteren. Op zich werkt het nu prima. Ik kan op afstand aan en afkoppelen.

Ben ik helemaal tevreden? Nah, hhmmm , nee hier komt nog wel een versie 2.0 van. Maar dat is meer een winterklusje. Heb nog zoveel staan en het werkt nu wel!.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie