US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Hallo modelbouwers, brouwers en herverbouwers!

Ik heb een nieuw project waarmee ik ga starten. Alle andere zaken lopen nog maar ik heb zin om te kijken of ik dit voor elkaar kan krijgen. Het valt meer onder de categorie herverbouwers want ik gebruik als basis een ontwerp van iemand anders. Ik wil wel kijken of ik er mogelijk iets kan aanpassen maar dar zullen we gaande weg leren/zien/uitvinden/ontdekken. Gewoon weer eens wat anders.

Als basis nemen we dit

Afbeelding

Dit zijn dus bijna een kilo zwarte PETG, aluminium plaat 3 mm dik op maat en een 3D printer.

Afbeelding

Afbeelding

En we nemen van thinginverse de trailer ontwikkeld door Eficker als voorbeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Eens kijken waar dit gaat eindigen :)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Ik ben er maar gewoon mee begonnen. Zag er op een duits forum ook al een paar. Ik zie op facebook ook veel reklame van die Gallinger voorbij komen maar nooit een geprint exemplaar. Ook niet van hem zelf. Eficker heeft zijn ontwerp mooi gedeeld met ons allen en dat is ook the real spirit.

Een van de grootste delen heb ik maar als eerste op het printbed gezet. Ruim 130 gram filament en bijna 14 uur printtijd. Ik wilde eerste op een hogere kwaliteit printen maar dan zou het bijna 20 uur duren. Bij een andere proefprint was het zichtbare verschil tussen standaard en dynamic, dat is 0,2 of 0,16 mm laaghoogte eigenlijk bijna niet te zien. Ik denk dat deze trailer toch geplamuurd en gespoten gaat worden of deels bekleed zal worden dus ga ik gewoon voor de standaard kwaliteit.

Afbeelding

Na een paar uurtjes was dit het resultaat. De infill, opvulling dus, staat op 50%. Helemaal massief leek mij teveel van het goede. Een duitser had hem van PLA geprint en kon hem met 15 kg belasten dus dan moet het met PETG en mijn bagger zeker voldoende zijn.

Afbeelding

Weer wat uren later.......

Afbeelding

En het is klaar! Er zaten een paar losse draadjes aan maar verder was ie strak geprint. Toch merk ik dat het PETG net even iets minder strak is dan het PLA. Ook glimt het meer. Dat zie je al op de rol. Er schijnt wel matter PETG te zijn maar als je de prijzen ziet...... en als je het dan gaat spuiten...

Afbeelding

Hier heb ik een klein probleem punt. Ik had dus geen ondersteuning geprogrammeerd en dat had hier eigenlijk wel gemoeten. Nu heeft ie dus de eerste baantjes in de lucht getrokken en deze hangen er een beetje los bij. Moet ik even kijken hoe het contra-stuk gaat worden. Anders ga ik iets met een dun alu plaatje doen. Dan slijt het ook minder.

De koppeling automatiseren is ook nog een uitdaging waar ik me al een beetje mee bezig houd. Vandaar dat ik ook eerst deze delen wil printen.

Afbeelding

Afbeelding

De gaatjes en moerhouders print ie meteen mee, dat is lekker handig!

Het volgende onderdeel ligt er al weer op!

See ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Ovdl »

Hoi Rolf,
ik heb zoiets geprobeerd om mijn shovel te vervoeren.
Niet precies dezelfde,maar aangepaste versie een paar jaar terug.
Deze vond ik niet zo mooi.
Ging hem niet worden,lowbed werd heel erg low.
Ook na wat aanpassingen zakte het bed tot op de grond.
Er zat teveel "flex" in de plastic zwanehals om hem van de grond te houden.
Ik wacht af wat de jouwe gaat worden.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Met welk filament had je die gemaakt Otto?
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Ovdl »

Gewoon van pla.
Dat print het lekkerste.
Ik vond die thingi zwanenhals wat vierkant en massief eruit zien.
Op youptube staat nog ergens een filmpje van een test poging geloof ik.
Idee was best goed,resultaat viel tegen.
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Ovdl »

Ik zag je film nog trouwens.
Mooi gemaakt.
Ik print altijd op glasplaat.
Laat nooit los tijdens printen en als hij klaar is gewoon wachten.
Glas heeft een andere uitzetting dan plastic,het ding komt er vanzelf af na een tijdje afkoelen.
Ik kon mijn laptop aan de printer hangen en hem handmatig bijsturen.
z-as vlak boven het object en fan,s op 100%,is het snel afgekoeld.
helaas is de usb ingang op de print een keer opgeblazen en print hij nu alleen nog van sd-card.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Ik heb er geen glasplaat bij verder maar ben met mijn mat dik tevreden. Handmatig bijsturen van temperaturen en wat andere parameters kan ik op de printer zelf. PLA print inderdaad mooier en ook goedkoper dan PETG
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Ik ben ook weer verder gekomen.

Ik had de achterframebalken en bedgedeelte ook geprint inmiddels en dus kon de aluplaat geboord worden.

Afbeelding

Eerst voorzichtig de M3 moertjes erin getrokken. De gaatjes ook even met een 3mm boortje opgeboord.

Afbeelding

Hier de voorkant.....

Afbeelding

Afbeelding

....en de achterzijde.

Ik heb op deze manier best een beetje flex in de achterzijde. Nu heb ik altijd geleerd iets wat buigt breekt niet maar waar ligt de grens? Ik hoef natuurlijk geen 25 kg bagger te vervoeren maar mijn eigen bagger zou er wel op moeten kunnen. Ik zit ook nog een beetje met de lengte. Hij gaat ca 1 meter lang worden met een laadbed van 54cm. Dat is al 6 cm korter dan mijn Goldhofer.

Op dit moment ligt een deel van de gooseneck op de printer.

Afbeelding

Hier kun je de 50% infill zien.

Afbeelding

Op moment dat ik dit tik is ie zover ongeveer. Ik ga nu dus nog de 2e helft van de Gooseneck printen en van daaruit verder. Ik heb besloten hem eerst eens op de wielen te zetten en van een kingpin te voorzien. Dan gaan we verder bekijken waar de schoen eventueel wringt. Het bed krijgt dadelijk nog stijfheid door een ruggengraat en het hout. Het achterframe krijgt nog dwarsliggers en de assen. Met een extra alu plaat of andere versteviging lukt het denk ik ook wel. Ook moet ik nog eens kijken of hij geen stuurbare assen moet krijgen.

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Ovdl »

Geen stuurbare assen svp Rolf.
Dat zou de eerste lowbed van de overkant met zoiets zijn.
Twee asser met werkende flip axle zou wel weer leuk zijn.
En als je zorgt dat de eerste as de meeste druk krijgt,glijden de andere erachter wel mee.
De laatste as van mijn oranje bouwsel draagt ook niks.
Is wel aangedreven,maar heeft geen draagfunctie.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Dank je Otto.... het was meer een hardop denken hoor. Stuurassen moeten maar onder de Golhofer ;-)

We gaan weer wat verder want ik moet eerst eens wat op de wielen zetten voor ik echt kan zien wat ik nu heb.

De gooseneck is uit de printer gekomen in 2 delen. De versie 1 had 4 delen.

Afbeelding

Afbeelding

Op zich heeft de ontwerper er echt werk van gemaakt. Beide delen schuiven als het ware in elkaar en door de overlappen en de boutjes er doorheen zet alles zich tegen elkaar vast. Die ontwerper heeft vast goed opgelet met de cursus 3D tekenen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

op de laatste foto het koppelstuk ook gemonteerd. De voorgeprinte ruimte voor de moeren was echter verkeerd van vorm of bedacht voor vierkante moeren die ik niet heb. Ik heb het geheel doorgeboord en met M3 draadeind een doorlopende "bout" gemaakt. Had echter niet meer voldoende draadeind voor 2 stuks....na 2x verkeerd meten....zucht.

Afbeelding

Dan even verder met de achterkant. Daar moesten nog 2 dwarsverbindingen komen. Daar is ook een printbestand van maar jullie hebben toch ook wel van zulke doosjes/bakken?

Afbeelding

Afbeelding

Deze dieplader is ontworpen om samen met een Tamiya Flatbed omgebouwd te worden naar dieplader.
Vandaar dat deze tamiya delen ook perfect passen!

Afbeelding

Afbeelding

Na wat verder zoeken in doosjes en bakjes kwam ik tot de ontdekking dat ik toch niet alles had voor een complete wielophanging. Erger nog ik heb niet eens genoeg velgen/banden. Ook dat is allemaal printend op te lossen maar eerst eens morgen op de ruilbeurs in Hengelo (OV) kijken.

Het geheel blijft tot nog toe wel flex houden. Dat zit met name in het achterframe en in het bed. Zelfs een 3mm alu plaat flext nog behoorlijk. Ik zal met het bed ook nog wat denkwerk verrichten om dat op te bouwen zodat er verlichting in kan en de kabels naar de achterlichten erdoor lopen.

Of ik er ook een Beier module in ga bouwen weet ik nog niet. Allereerst waar laat ik de SM IR 16 dan? en de lipo? Dan moet ik er al kistjes op gaan bouwen. Allemaal latere zorg want eerst moet ie rijtechnisch in orde en mijn bagger kunnen dragen. Daarna zien we verder.

See ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie