US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Ovdl »

Hoi Rolf,

waarom maak je die achterbrug niet uit 2 of 3mm alu plaat extra.
Die schroef/lijm je dan tegen dat achter/onder stuk aan.
Ik bedoel dan twee zijstukken met dat schuine stuk eraan vast.
Nu heb je twee liggers achter die maar met een relatief kleine stukje met de rest verbonden zijn.
Ik denk dat je dat er zo op kunt zetten en dan nog met je standaard tamiya assenstel weg komt.
Vervalt dat driehoekige plaatje wat er normaal zit,waar die lange pennen doorheen lopen.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Bedankt voor het meedenken maar ik weet niet zeker of ik je helemaal begrijp Otto. Maar je bedoeld de chassis balken vervangen door Alu plaatmateriaal. Ik kan dat niet zagen of snijden. Heb al wel overwogen om U balk te nemen in de tamiya maten. Ook dek ik het chassis mogelijk nog af met een plaat. Dat beperkt de flex ook.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

En we leren er weer lustig op los. Dit keer geen 3D print spul maar echt ouderwets aluminium. Mijn voorkeur gaat er naar uit vooral uit mijn voorraad te putten. In de tijd dat ik wat meer budget had kocht ik nog wel eens wat onder het motto....dat zou je nog wel eens kunnen gebruiken. Ik had dus nog alu H profiel van Alfer liggen en laat dat nou precies 7 mm zijn. Dit is de hoogte van het geprinte front en eind stuk dat op de alu plaat vast zit. Op zich is H profiel ook buigvast en 4 stuks moeten de klus wel kunnen klaren. Ik had nog 2 meter!

Maar in H profiel gaatjes boren om ze op een vlakke plaat te monteren......MMhh dat gaat niet lukken, althans mij niet.
Dus......

Afbeelding

Afbeelding

Dit had ik al eens voor alu gebruikt en dat werkte prima. Nu zit het ook opgesloten in de vloer dadelijk dus heb goede hoop.
Goed opruwen en ont vetten en lekker inklemmen.

Afbeelding

Afbeelding

In de buitenste exemplaren heb ik al 3mm gaatjes geboord voor de zijverlichting in de toekomst. Als ik de vloer sluit dan wil ik deze natuurlijk zo min mogelijk moeten demonteren. Ik zit te denken aan een soort luik erin maar voor de zekerheid wil ik al wat draden trekken.

In de binnenste 2 h balken zitten ook wat gaten om kabel door te halen eventueel.

Afbeelding

Dit zou het moeten doen. Nu wachten op de wielophanging die onderweg is. Als ie eenmaal op de wielen staat kan ik hem aankoppelen en er wat op zetten. Kijken hoe het loopt achter de Cascadia.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Ik heb de wielophanging binnen. Om het coronageweld een beetje te ontvluchten lekker een avondje modelbouw en voortgang maken. Morgen is het nog mooi weer daarna al weer minder. Kan ik morgen mooi een testrit maken!

Afbeelding

Pakketje binnen!!

Afbeelding

Afbeelding

Van de bouw verder geen details want het is gewoon een standaard "tamiya" ophanging maar dan van Hercules. Mooiere zwarte boutjes en moeren!!!

Afbeelding

De banden heb ik ook van de Hercules set gebruikt. Er zit een harde insert in en ze zitten strakker op de velg. Het rubber is ook net een tikje zachter. Iets meer weekmakers......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het geheel zit erop. Dan nu het moment supreme!!!!

Afbeelding

Zo goed als 150 cm op de kop af. Nog maar even wachten met een extra assen stel.....of ik maak een dolly....

Afbeelding

Even ter verbeelding een Bruder container erop. Die valt in het niet zowat.

Morgen buiten wat betere foto's en een geslaagde testrit hoop ik.

Ik moet zeggen ik vind het toch wel gaaf van de ontwerper dat ie dit eigenlijk zo maakt en dan ook gewoon kostenloos voor iedereen beschikbaar maakt. Dat is toch wel de real spirit. Net als al die andere zaken op Thingiverse trouwens.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Ik heb vandaag gereden en ja, mooie combi om mee te rijden maar.......

Dan wel zonder lading...... Meteen maar met de deur in huis!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bagger is met 7,5 kg te zwaar. Het probleem zit hem niet alleen in de flex van de 3D geprinte onderdelen maar ook in de vering van de dieplader en de truck. Ook deze veren best ver in. Er moet dus nog wat gebeuren. Nu heb ik al wel een idee om links en rechts wat kleine aanpassingen te doen maar twijfel ook.

Met een Bruder model kan het ook als statische lading.

Afbeelding

En zelfs zonder lading maakt ie best een leuk figuur, nu al

Afbeelding

Dit is de standaard hoogte leeg zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding

Tja, wat er nu mee te gaan doen. Volledig verstevigen dan kan ik hem net zo goed meteen van metaal maken. Met lichtere lading rijden statisch?
Dan hoef ik de gooseneck ook niet te automatiseren en kan ik die stijver maken. Gewoon met een stekker aansluiten (stopcontact op de truck maken dus) en eenvoudige verlichting erop zetten. Geen Beier modules etc. Mooie kist of grote kabeltrommels erop?

Of gewoon te koop zetten?

Kan ik hiermee rijden als ik de bagger niet meeneem? De bagger kan op de Goldhofer? Gewoon optisch klaar maken dus? Geen groot spuitwerk van maken?

Ik weet het dus even niet. Even pas op de plaats en bedenken wat ik ermee kan en wil binnen een beperkt budget. Eerst maar een ander project er weer even bij pakken

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Ovdl »

Mischien de rijhoogte wat aanpassen??
Onderdelen achterdek en gooseneck opnieuw tekenen en dan wat meer bodemvrijheid aanhouden??
Hier staat een zwaartransport combi die ik voor ede in elkaar geknutseld had.
Lading is 4 kilo en zwanehalzen zijn alleen geschroefd en pla geprint.
ik ga wat foto,s maken voor je.
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Ovdl »

zou je er niet nog een plaat alu op kunnen lijmen?
hoeft niet heel dik te zijn,maar dan krijg je een soort van doos constructie als laadvloer.
maakt hem flink stijver...................
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Ovdl »

Hier heb je al een deel van je probleem,in het echt geven ze die dingen voorspanning in het bed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Hallo Otto, dank voor het meedenken. Die voorspanning had ik ook al gezien. Was bij mijn flatbed ook al duidelijk. Is bij US trailers extreem.
Voor het dek ga ik inderdaad voor een dek uit 1 stuk van hout of alu. Weet nog niet of ik het ga lijmen of schroeven. De rijhoogte veel hoger maken lijkt ook niet echt mooi denk ik maar zoals je onderstaand leest is het al voor een groot gedeelte opgelost!

De foto's zie ik natuurlijk graag!!!

Dit gaat even een verhaal worden maar ach, we hebben toch niet zo veel te doen nu
Het zinde mij toch niet die trailer zo aan de kant te zetten of te verkopen. En wie wil een "mislukt" project nu kopen?

Ik ben een beetje gaan graven in dozen. Ik heb wat uren speurend op You tube en interweb gezeten en foto's en filmpjes bekeken. Hoe kleed ik het ding verder eigenlijk aan?

Uit een doos kwam in ieder geval dit aan de linkerzijde te voorschijn.

Afbeelding

De oude voorkant van een trailer. De kingpin met de aluminium plaat. Ik had al gezien dat hier in mijn trailer een deel van de flex zat.
Dus die moeten we hebben ook al voor de slijtage anders van het kunststof op kunststof! Nu heb ik zoveel foto's gemaakt maar de gemonteerde versie houden jullie tegoed.

Ook was ik al tot de conclusie gekomen dat een geautomatiseerde aan en afkoppel procedure niet tot de mogelijkheden zou gaan behoren. Ik denk dat het met 3D geprinte onderdelen erg moeilijk zal worden. Zeker met deze versie. Dus de gooseneck moest vast aan de trailer.

Afbeelding

Deze gaten waren er al en bedoeld voor koppelsysteem....dus M4 boutjes erin en klaar. Tevens de verzinkboutjes eruit en doorboren dacht ik maar......

Afbeelding

Bummer........ niet opgelet. Ze komen helemaal niet goed uit.

Afbeelding

Afbeelding

Maar een paar nieuwe gaatjes en een alu hoekje verder en je ziet er niets meer van en de Gooseneck zit vast maar blijft dus verwijderbaar. Er zit geen lijm tussen.

Afbeelding

Zoekend naar de flex kwam ik dit ook nog tegen. Het hele ontwerp is gebaseerd op het gebruik van de Tamiya flatbed trailer. Deze heeft een alu rand die hier precies in moet vallen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu valt deze er tussen. Weer een beetje minder flex.....

Afbeelding

Hier nog een verwijzing naar de Tamiya flatbed! Gelukkig bewaar ik wel eens wat en is de doos met truck/trailer Tamiya nog niet weer terug naar zolder.

Afbeelding

Afbeelding

Weliswaar blauw gespoten maar dat komt nog wel. Heb er een ideetje voor......

Dit laatste had wel niets met de flex te maken maar was dan weer meer optisch. In de tussentijd was ik toch wel een beetje nieuwsgierig geworden. Ik merkte al met de handtest dat het geheel sterker was geworden. Toch maar even de 7,5 kg wegende bagger pakken....

ta da!!

Afbeelding

Kijk, dat scheelt toch al een stuk! De meest inzakking komt nu echt van de vering van de truck en de aanhanger zelf. Ik denk dat wanneer ik er een goed bovendeck op maak (uit 1 stuk alu of hout) de flex uit de trailer goeddeels weg is. Aan de vering van de truck en trailer ga ik niets veranderen.

Verder met het optische waarbij ik ook weer een kleine versteviging heb toegepast. Ik heb er geen detailfoto van gemaakt maar op onderstaande foto's zie je de alu buis tussen de chassisbalken. Hier zit een draadeind door en de buis zit mooi strak opgesloten.

De achterbumper van Hercules heb ik van een gewaardeerde modelbouwcollega gekregen samen met ander aanhangspul dat hij over had. Thanks Mate!

Afbeelding

Hier het alubuisje en een aluhoek. De originele bevestiging voor de Tamiya bumper had ik niet helaas. Dus ook hier eigen voorraad aangesproken en een alu hoekje geplaatst.

De achterbumper met een paar Hercules steunen dus.

Afbeelding

Aanpassen.....

Afbeelding

Afbeelding

En passen. Ook hier weer een draadeind door de gehele achterzijde. Omdat het 3D deel niet massief is en een beetje raar gevormd was aan de binnenzijde. Een schroefdraad tappen was niet mogelijk.......en nu ik dit tik....... kom ik nog een keertje op terug!

Afbeelding

Afbeelding

En bij het zoeken kwam ik ook nog een setje spatlappers tegen. Mercedes ster eraf gekrabt en gaan....

Afbeelding

Afbeelding

Dan het verdere uiterlijk. Er komt natuurlijk nog een dek op. Dat moet ik nog even uitvogelen. Het moet immers ook verwijderbaar blijven en sterkte geven aan de trailer.

Verder zijn er zoveel verschillende soorten en types! De mijne is erg open qua chassis. Je hebt ze ook grotendeels gesloten met beplating, met een gesloten dek achterop. Met tanks en wielen en kisten overal. Dan met dolly's en boosters (dat zijn rare dingen) . Ik denk dat ik hem wel een beetje open wil houden. Wat accessoires en misschien de verlichtingskabels een beetje exposed....als kabels/leidingen zeg maar. Een tank? Brandblusser?......en de ontwerper heeft ook nog een jeep dolly op thingiverse staan. Thingiverse is echter ondanks de nieuwe site weer zo traag als wat en crashed regelmatig. Veel mensen zitten thuis op de wereld...... Kijken of ik nog 2 sets assen met ophanging bij elkaar kan vinden hier. Kom een heel eind.

Een 1 assige dolly kan ook nog heb ik al gezien..... Kortom heb er weer zin in van deze trailer toch iets te maken. Zal niet primair voor de bagger zijn maar weet dat ik nu toch iets van een kilo of 4 met gemak kan vervoeren. Eens zoeken naar zo'n mooie grote trafo of scheepsmotorblok. Of een mooie oversized kist maken!

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US style lowbed 3D printed (gedeeltelijk)

Bericht door Rolf »

Ook deze jongen staat nog steeds in de werkplaats. Met al dat gevideo en geprint werk ik er tussendoor ook wel aan hoor. De afgelopen dagen ook nog druk geweest met een volière voor onze "kip" Max zodat hij ook een buitenverblijf heeft.

Afbeelding

Doordat ik nu dat tekenen ook steeds meer begin te begrijpen en het ook leuker begin te vinden zelf dingen te ontwerpen en bedenken gaat er ook meer tijd in zitten. Een onderdeel ontwerpen en je bent een avond verder. Dan werkt het soms ook niet zo als je denkt....

Afbeelding

zo had ik dus bedacht dat de randen van het bed ook een eigen ontwerp moesten worden met daarin dan de gaatjes voor de rechthoekige leds en een gimmick....Gewoon omdat het kan! Dat vergde nog wat hoofdbrekens. Jammer is dat Thinkercad maar 4 lettertypes kent.



Inmiddels ligt er weer eentje op de printer. De afsluiters staan op het programma voor vannacht!

Afbeelding

Ook een onderdeel uit eigen bekokstoving heb ik hier staan. Moet nog wat aan veranderd worden.......

Afbeelding

Dit moet dan hier ergens terecht komen.....

Afbeelding

Ik heb ook heel lang getwijfeld of ik deze trailer zou spuiten. Eigenlijk zou het meteen ook mijn proefproject 3D spuiten worden.....Een proefproject voor alles eigenlijk. Echter vind ik het 3D geprinte uiterlijk en structuur ook wel wat hebben. Het heeft een industriële look? Er zal wel iets aan gespoten worden maar dat zijn dan delen die niet geprint zijn.

Nu ja, tot de volgende dan maar weer!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie