3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Gaat die gekke achterhoeker nu weer een nieuw topic starten? Die spoort toch niet......

Tja, inderdaad, weer een nieuwe...... Dat is dan wel weer het voordeel als je wat verkoopt af en toe. Dan is er weer budget. Ook kan ik nu weer wat aanpassingen doen aan mijn verzameling en deze ook aan de situatie bij mijn club in Hengelo aanpassen.

We hebben daar namelijk een houtterminal, logistieke centra en er komt een containerterminal......

Aan trucks heb ik nu de MAN 6x4, de Mercedes Benz Arocs kieper en te koop staat de Globe Liner. Deze hoop ik dan te vervangen voor een 4x2 trekkende eenheid van EU makelij.

Aangezien er 2 trailers zijn verkocht.....

Afbeelding

From Hong Kong with love......

Afbeelding

....en frisse doekjes!

Afbeelding

Een Hercules Hobbies container chassis als basis. Ik had al eens ervaring opgedaan met dit merk en dat was goed bevallen. Dat was destijds een flatbed. Nu is het de bedoeling om op dit chassis door middel van "opzetstukken" containers, hout, buizen en andere goederen te kunnen vervoeren.

Er komt dus een flatbed opbouw en een rongen opbouw.

Afbeelding

Uitpakken en eens beginnen. Stiekem vind ik dit soort dingen bouwen wel erg leuk. Je hoeft het wiel niet uit te vinden dat is al voor je gedaan. Tijdens het opbouwen dingen bedenken en eventueel al aanpassen.

Het is dan meer bouwpakkettenbouw dan modelbouw maar ik vind het leuk!

Afbeelding

Het standaardchassis is misschien niet zo interessant om in opbouw te zien maar ik plaats zo links en rechts wat plaatjes met opmerkingen. Mogelijk geen nieuws voor ervaren bouwers maar wie weet....

Afbeelding

Sommige dingen lijken op Tamiya. Sommige dingen beter en sommige wat minder. De bouwbeschrijving is duidelijk maar haalt het niet bij Tamiya. Echter de mooie zwarte chassisbalken en metalen onderdelen zijn van Hercules weer mooier. Evenals alle zwarte boutjes.....en geen roze schokdempers!

Afbeelding

Geleerd uit het verleden.... De dwarsliggers in het chassis voorzien van royale gaten voor het kabelwerk.

Afbeelding

Ondanks dat bij Hercules ook alle kruiskopschroeven zwart zijn vervang ik de meest zichtbare door inbusboutjes uit mijn eigen voorraad. Belangrijk is ook om de schroefdraden bij dit merk voor te tappen. Vooral de hardere plastics kunnen anders knappen of juist doldraaien. Ook zijn de Hercules kruiskopjes zachter als die van Tamiya.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo ligt er al iets op je werkbank dat op een trailer lijkt. In de basis bouw ik hem dus standaard op. Een aantal zaken pas ik wel meteen aan. Er zijn nog wat goodies onderweg wat dat betreft. In dit topic wil ik dan ook alles wat ik aan lading etc ga maken aan jullie laten zien. Daar zal de 3D printer dan ook weer een sleutelrol vervullen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Vandaag ook weer een beetje verder gesleuteld aan de trailer. Nu even wachten op de goodies die ergens bij Post NL vastliggen. Ook een flinke tegenvaller bij onze vrienden van Wetronic. Ik had daar een holle kingpin besteld. De levertijd was 1-3 dagen. Had dit met o.a. Beier spullen samen besteld en kreeg de rest meteen en de kingpin op nalevering. Ik dacht nog had dan 1 a 3 dagen gewacht maar goed.....

Na dikke week oid nog geen kingpin en de trailer in aantocht een mailtje aan Wetronic gestuurd. Waar blijft mijn kingpin? Blijkt ie te moeten komen via RC Point en die zit nog steeds dicht....... tja. Mooi balen dus. Chris heeft zijn doelstelling van 1-12 helaas voor hem niet gehaald schijnbaar.

Nu moet ik dus of wachten of die kingpin uit Duitsland laten komen tegen zeer hoge verzendkosten..... Niet leuk!

Heeft iemand hier nog een Servonaut holle Kingpin liggen? Maakt niet uit of het de Carson of Tamiya versie is.

Afbeelding

Helaas zitten de spatborden met de buitenkant aan het gietstuk, ook niet leuk van Hercules! Zo moet je dus eigenlijk de spatborden wel spuiten. Was wel de bedoeling om mogelijk in de toekomst details te gaan spuiten maar voor nu, niet leuk!

Afbeelding

Afbeelding

De wielophanging is dus klassiek met bladveren en schokdempers. Heb om te printen ook de Carsonversie gevonden met luchtbalgen maar voorlopig voldoet dit ook. Wel was een van de binnenassen niet in orde. Deze was te dik. Gelukkig had ik van de vorige trailer nog een as liggen dus die gebruikt.

Afbeelding

Ook hier weer mooie zwarte boutjes, moertjes en ook de step screws zoals ze heten zwart en met inbus!

Afbeelding

De supersingles zijn voorzien van een soort hardere foam insert. Geen spons zoals meestal maar wat harder. Verder geen merkopdruk. Dus ook geen Tamiya.....

Afbeelding

En verchroomde velgen. Wat mij betref een no go! Dat chroom gaat er nog af. Helaas is mijn huismiddel Kruidvat ontstopperkorrels op en niet meer leverbaar schijnbaar dus moet nog even een ander goedje zoeken voor het ontchromen. Het liefst had ik hele andere velgen. Die van Carson zijn dan wel weer veel mooier als trailervelg. Maar voorlopig moet ik het hier maar even mee doen of iemand moet willen ruilen? ;) :dancepiano:

Een ander dingetje wat ik nog moet oplossen is de containerbevestiging. Ik had samen met mijn Modelbouwmaatje James op Thingiverse een mooie basis gevonden om zelf eenvoudig containers te maken. Deze wilden we dan hetzelfde houden zodat ze ook uitwisselbaar zouden zijn. Helaas past echter het bevestigingssysteem van deze containers niet op de Hercules trailer en dus ook niet op andere tamiya trailers. Het is te klein. Hier moeten we dus nog een mouw aan passen. Ik wil het zo universeel en uitwisselbaar als mogelijk houden wat dat betreft.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door theDutchguy »

Hallo Rolf,

Nou jij kunt ook niet stil zitten. :D
Succes met de bouw.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Nee, niet echt. Inmiddels wel een Kingpin van een attent mede clublid kunnen overnemen. Bedankt Jurgen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Ovdl »

Het liefst had ik hele andere velgen

Printen mischien??
je hebt er nu ruime ervaring mee.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Zekers Otto en ik heb al wat hier en daar op thingiverse gezien maar hoe goed dat printen ook gaat het haalt het niet bij alu velgen.

De afgelopen dagen weer wat uitgespookt hierzo. Er is wat binnengekomen ondanks het zootje bij Post.NL

De pootjes van Lesu. Deze zijn voor 3S accu's bedoeld en dan al niet heel erg snel. Op 2S is het traag maar aan de andere kant ik word niet per uur betaald.

Afbeelding

Het ziet er optisch goed uit in vergelijking tot de 5x duurdere Carsons. Grotendeels metaal en degelijk zwaar. Eindpunten zijn ook voor elkaar. De spindel draait op einde schroefdraad net als bij Carson. Ik moet ze nog even openschroeven of er een N20 motor in zit. Dan kan ik een andere plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk passen ze niet op de voorgeboorde gaten in het chassis. Ook zijn ze aan de korte kant. Ik heb mij MAN ook nog eens 5 mm verhoogd. Ik zal dus een adapterplaatje moeten maken. Verder komt het dik in orde en vind ik ze op het eerste gezicht het geld zeker waard.

Afbeelding

In hetzelfde pakketje zat ook de achterbumper. Mooi stukkie huisvlijt van die chinees zeg. Dus even proefpassen en kijken of het optisch allemaal wel gaat.

Afbeelding

Op het kale chassis...... erg laag en groot gat! Het chassis is ook erg hoog als je het zo vergelijkt met de containertrailers die hier rond rijden.

Afbeelding

Ook hangt ie een beetje achterover mede doordat de trailer voor wat hoger op de truck staat. Verder steekt ie aardig uit naar achteren.

Afbeelding

Afbeelding

Hier met de achterplaat zoals de maker bedoeld heeft. Vraag me af op welk trailermerk Tamiya/Hercules deze trailer gebaseerd hebben. Kan nog niet zo snel een foto vinden. De plaatsing zal nog iets worden aan gepast maar zoiets worden. De Bruder container staat er even voor het beeld op. Grappig dat die Bruder containers is de breedte bijna passen en in de hoogte ook niet veel afwijken van de1:14 maten maar een flink stuk korter zijn.

Als basis voor de zelfmaak containers gebruik ik 3D geprinte containerhoeken en aluminium kokers. Dit is een poging met de 15x15x1,5 mm kokers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vrij dikke buizen zo! Voor bepaalde soorten containers wel bruikbaar maar vind het wat grof. Ben samen met James bezig een basis te ontwerpen zodat het ook uitwisselbaar blijft met anderen. Hij heeft een containerbed op zijn bomen Volvo. Mijn voorkeur gaat uit naar zelfbouw en eigen ontwerp containers en niet alleen zee containers. ADR, aggregaat, mobiel tankstation etc etc. We gaan het zien!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

De pootjes waren dus te langzaam

Afbeelding

Dus open gedraaid. Zitten echt goed in elkaar en bulletproof systeem.

Afbeelding

Het onderste deel en bovendeel moet motor worden in de houder tegen elkaar gedrukt met daartussen onder iedere "schotel" een veer. (die veer die er ligt moet er nog onder) Dit is ook het eindstop systeem.....Als hij op een eindpunt is worden de schotels als het ware losgetrokken. De ronde uitstulpingen in de rechter schotel vallen in de schoteltjes op de linker. Op de foto niet zo goed te zien. Zal natuurlijk wel een keer slijten maar gezien het materiaal maken we dat vermoedelijk niet meer mee.

Afbeelding

Hier moet het motorasje van de vervangingsmotor nog worden ingekort. Ik stap over naar 150 rpm 6V motoren. Die kunnen een 2S lipo goed aan is mijn ervaring. Ik heb ook nog even getest met 300 rpm maar dat is te gek. Vooral slaat hij dan met een grotere klap in de einduitslag en dat vergroot de slijtage.
Met 150 rpm is hij nu geschatte 1,5 keer zo snel als het origineel bij 12V.

Afbeelding

Hier zie je ook hoe de schroefjes die door de achterplaat gaan (Zit ook de bevestigingsplaat voor aan de trailer aan) het binnenwerk vasthouden.

Afbeelding

De boutjes aan de zijkant houden dan de 2 "helften" inwendig bij elkaar. Zo kan er ook geen speling ontstaan.

Afbeelding

De plaat die op de motor zit. Je ziet de kwaliteit. Deze zat dan wel weer met Amerikaanse maat boutjes vast. De rest is metrisch. Wel beetje raar.

Toen ik zo met die pootjes bezig was moest ik eigenlijk een beetje aan Opa Wil denken hier op het forum mogelijk wel bekend. Die zou zoiets ook zo doordacht ontwerpen vanaf scratch. Mooi afgewerkt, mooie materialen en hoogwaardig "gevoel"

Ik vind ze een aanrader. Moeten er nog op komen maar ......

Tot slot nog een stapje gemaakt met James in het container gebeuren.

We hadden koker 15 x 15 x 1,5 mm, past maar behoorlijk lomp.
We hadden koker 10 x 10 x 1 mm, mooi maar past niet goed op de sluiters en wat ielig als je het pas maakt....

Laat James even rommelen, kruisbestuiven en printen en we hebben een kindje!

Afbeelding

(voor de goede orde die in het midden.......rest volgt!)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Zo, even weer wat updaten van de afgelopen dagen.....

Afbeelding

Voor de pootjes van 3mm styreen adapters gemaakt. Ik had ze natuurlijk ook kunnen printen maar het tekenen en 2 of 3 keer proefprinten kost veel meer tijd. Uiteindelijk links of rechts om worden ze ook nog gespoten. Dit vond ik sneller en makkelijker werken.

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog wat tijd besteed aan de werkplaats. Toen maandag bekend werd dat de lock down een feit zou worden dacht ik al wel dat de bouwmarkten dicht zouden gaan. Dit stond al even in de planning dus maar wat vervroegd.

Voor.....

Afbeelding

Na....

Afbeelding

Wat spullen van andere plekken ook hierheen verplaatst zodat op andere stapels weer wat orde ontstond.

Afbeelding

De SM IR 16 van Beier gaat in deze trailer ook weer een plekje vinden. Heb daar mogelijk nog een plannetje mee maar daar kan ik nog wel even op broeden. Eerst maar even de kingpin monteren. Ook een nieuw gaatje, 2e inmiddels, nu ook de pootjes en de kist op de MAN er zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De diode zet ik altijd zo goed mogelijk vast en probeer ervoor te zorgen dat er geen vreemd licht bij kan. Heb van dit hardere schuim gebruikt.

Afbeelding

Moet de werking nog even testen maar ga ervan uit dat het werkt. Heb er al meer ingebouwd...... We blijven positief!!!

Dan nog de voorste as. Die zweeft een beetje. Als je op You Tube kijkt een veel voorkomend probleem. Je kunt de as en plaatsing aanpassen, je kunt hem gewoon opgetrokken vastschroeven of er een servootje tussen hangen. Had al eens zoiets gedaan bij die US flatbed achter de Cascadia en daarvan ook nog wat liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu ook nog een zilveren schokdemper over dus die maar geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat het zo een beetje te zien is maar ik heb de bladveren verwijderd evenals de veren in de schokdempers aan de as. Verder gewoon weer vastgeschroefd met de servo in het chassis. De bevestigingen met de stepscrews wel even van shims voorzien om de speling zo klein mogelijk te hebben. En het werkt.

Afbeelding

Afbeelding

En weer een stapje verder!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

De trailer moet natuurlijk ook optisch smoelen, ook zonder containers of bomen. Nu ben ik gek op deze traanplaat. Mooi stevig en toch makkelijk te verwerken.

Afbeelding

Afbeelding

En er moet nog wat aan elektronica in. De Beier IM SR 16-2 module samen met een regelaar voor de pootjes. Dat is een € 3,00 Ali apparaatje geworden. Prima voor dit doeleinde. Meestal hebben ze een aan/uit schakelaar die wel door te verbinden is maar ik heb er nu ook gevonden zonder. Deze kunnen ook 3S lipo's aan en dat is voor toekomstige plannen nuttig.

Afbeelding

Afbeelding

Kabeltjes naar de juiste plek brengen en op lengte solderen.

Afbeelding

De accu had ik achterin gepland maar in 1 van mijn afgelopen slapeloze nachten heb ik besloten dat nog eens te overdenken. Ik wil de aanhanger toch niet te veel laten lijken op al die andere containertrailers die er rondrijden..... Zit er dus aan te denken om kisten te maken aan 1 kant en daar de accu in te doen.

Afbeelding

Afbeelding

De bumper heb ik ook nog even aangepakt. Hier dus een beetje gerommeld met de onderdelen. De spatlap is een werkexemplaar en zal definitief een ander worden, althans met een opdruk ofzo. Dat witte zal in de kleur van de trailer worden gespoten. Ik denk dat het chassis namelijk in de toekomst wel gespoten zal worden, of deels in ieder geval.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: 3 asser EU trailer Hercules multifunctioneel

Bericht door Rolf »

Tja, we zullen maar eens doorgaan.

Afbeelding

Voor de accu had ik dus een kist gepland. Vannacht kon ik weer eens niet slapen en om 5:30 uur was dit bakkie geboren zeg maar.
Wilde eerst iets printen en had al wat getekend maar dat is voor zo'n kistje niet zo handig als je het uit 1 stuk wilt maken. Dus weer styreen erbij gepakt.

Afbeelding

Hier moet hij hangen!

Afbeelding

De fietsenvanger die daar zit in stukken gezaagd want ik dacht handig te wezen.....

Afbeelding

Tja, gelukkig een doos met van alles en wat ligt daarin?

Afbeelding

Kijk als je wat bewaard heb je wat. Ik had beide rails door gezaagd maar zo diep komt de kist helemaal niet. Maar al snel...

Afbeelding

Afbeelding

Staat nog los allemaal maar dit gaat het worden. De kist behoeft nog gaten en sluiting en beetje versierselen....Moek nog efkes kieken.

Deze trailer moet 2021 beroemd worden om zijn multifunctionaliteit :koud: Naast containers moet hij bijvoorbeeld ook met hout en buizen en ander gestrekt materiaal overweg kunnen. Op Thingiverse (ja, jullie moeten ook echt een (s)printer hebben hoor) vond ik wat modellen en ik heb die van Niepelt Modellbau (ja die van dat 3D print en laser spul) genomen. Wel wat aangepast qua maat onderzijde en er eentje geprint. Ruim 13 uur.....

Afbeelding

Afbeelding

Ik had juist deze uitgekozen vanwege die tandjes en de verdere vormgeving. Die tandjes konden echter de eerste test met de worstvingers niet doorstaan. Ze braken meteen af. Zijn veel te dun zo. Een stammetje erop gooien met de kraan en weg. Verder wel mooi maar ook de tekst die erop stond is nu gesneuveld in versie 2.0

Afbeelding

Die staat nu op de printer en doet er 14 uur over...... per stuk en er moeten er 5 a 6 komen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie