Amewi/Huina 1583 shovel

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Ups and downs heet het toch..... We gaan verder maar weer enige tegenslag helaas....

Simpel beginnen....

Afbeelding

Moeilijk te zien maar de koplampen schijnen niet meer door. Van binnen voorzien van 2 laagjes verf, grondverf en zilver.....

Dan was er de accu ruimte onder de motorkap. De meeste plaats neemt het gewicht in. Ik heb gelukkig een referentie in de shovel van Wim. Die had het gewicht al iets verminderd en aangepast ten faveure van een grotere lipo. Een paar honderd gram minder gewicht had geen nadelig effect op zijn bruikbaarheid. Ik heb zelfs een zeer verschillende lipo verzameling. Dus dacht ik maak ook een beetje meer plek vooral ook omdat grotere lipo's ook meestal een dikkere en dus meer weerbarstige kabel hebben.....

Afbeelding

2 staven verwijderd.....

Afbeelding

en bladlood toevoegen....

Afbeelding

Afbeelding

Zo win ik zeker een cm hoogte onder de kap. Ik ga van iets meer dan 1200 gram naar...

Afbeelding

Ik verwacht dadelijk bij de afbouw ook nog wel 100 gram links en rechts kwijt te worden.

Een andere kleine simpele aanpassing zijn de wielkeggen.....Niet echt natuurlijk en ook niet door geprinte te vervangen zonder het hele spatbord te slopen.
Je kunt ze dan zo, een beetje onopvallend, laten of een beetje opsmukken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door de gewijzigde armverlenging had ik wel weer een probleempje dat ook standaard bij deze shovel aanwezig is. Als de arm hoog staat en je de bak te ver terugtrekt klapt ie om richting cabine.....zootje krijg je er van en hij slaat als het ware vast. De bakcylinder krijgt hem niet meer terug....

Dit is op te lossen met een langere arm maar dan kun je de bak op de lage stand ook minder ver naar achter klappen.....

Afbeelding

Hier mijn oplossing.

Afbeelding

Afbeelding

Zo kan ie niet verder terug. Als ik nog eens een definitieve set print kan ik op de arm ook een nok tekenen. Dan weet ik ook de precieze noodzakelijke hoogte. Nu is hij nog instelbaar voor de finetuning. Het model is immers nog in ontwikkeling.

En hoe! Ik ben in afwachting van de 2e CTI ESM-2 module voor de stuurinrichting. Ik dacht zondag laat ik eens 2 batsen zand op de stoep kiepen en kijken hoe het gaat verder..... Ging prima. Was nat zand en de bakcylinder (de actuator) zit op de grens maar met wat handigheid is er niets aan de hand.

Dus kwartiertje ofzo geschept en net aan het eind....reutel ratel... kl.te!

Weer een spindel kapot. Nu dus een hefcylinder/spindel. Na een korte operatie bleek het om dezelfde tandjes te gaan als bij de bakcylinder.

Afbeelding

Dus echt een zwak punt. Ik heb er eindschakelaars in zitten...... Deze staan op de max zeg maar doordat ik ook het kopje er nog afgeknipt had. Doordat er nog een rubber condoom omheen zit mogelijk toch de ene keer wat verder dan de andere keer???

Ik had na het euvel met de eerste cylinder er wel eentje besteld bij ome Ali. Dus nu een tandwieltje op voorraad en ingebouwd. Ik word er echter niet vrolijk van. De goedkoopste set waarin dat tandwiel zit kost ruim € 5,00. Ik heb Huina ook aangeschreven of ze los te verkrijgen zijn of een versterkte versie. Het is helaas geen standaard ding.

Nu dus de eindschakelaars weer wat conservatiever aangepast zeg maar. Zaterdag maar weer eens een stresstest op de club in Hengelo. Een wat lagere bakhoogte dus. We hebben een rijdag voor leden......

Wacht even met verdere aanpassingen. Als ie niet aan de basis kan voldoen dan moet ie weer wijken vrees ik. Ga er geen moneypit van maken.

Ik houd jullie op de hoogte !
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Zo de shovel heeft weer een test gehad. Niet bijzonder zwaar ofzo maar eigenlijk gewoon het werk wat ie zou moeten doen. In mijn You Tube film van de laatste rijdag in Hengelo is hij te zien. Technisch, dus motoren en electronica, ging alles prima. De eindschakelaars doen hun werk en niets kapot gelopen.

Echter de 3D geprinte onderdelen konden deze nieuwe krachten niet aan. Vooral ook omdat de ondervloer (nog) niet goed vlak is. Het stoten en blijven haken werd de armverlengers teveel...

Afbeelding

Ze zijn losgebroken. Nu waren ze ook best wel fragiel moet ik zeggen. Zoals vaker neem ik echter het ontwerp wel als basis voor mijn nieuwe versies. de 2.0 zeg maar.

Afbeelding

Onder het motto te lomp kan het nooit zijn er maar wat dikkere wanden van gemaakt en wat langer. De eerste ligt op de printer.....
Eerst testen en dan eventueel nog wat verfijnen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Ja we rommelen wat af en iedereen zegt kijk hij doet aan modelbouw...... Ze moesten eens weten dat het eigenlijk meer rommelen en freubelen is.....

Even een korte update. De armverlengers zijn geprint. Wat lomp dus nog maar lijkt op zich niet "onnatuurlijk" vind ik zelf....Laten we zeggen niet storend?! De bouten krijgen uiteindelijk ook een kleurtje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo heb je ook opeens de beschikking over een beste heftruck. Er stond nog steeds een Bruder Reachstacker of hoe heet zo'n ding te wachten op ombouw. Ook komt binnenkort de grote Bruder heftruck nog uit. Denk dat ik me hier ook prima mee kan redden. Wel wil ik me nog een keer over de hefvorken buigen. Beetje slap allemaal zo. Wil iets van alu zien te maken in combinatie met printen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Ook deze witte jongen heeft weer wat te melden. Afgelopen weekend heeft ie wel een beetje zijn vuurdoop gehad. Ik vond hem al wel leuk maar vooral de lineaire servo of actuator in het midden had het best zwaar. Het is een 12v motortje maar met 2S, dus rond de 7,5v voeding. Net effe te zwak om een volle bak zand mee uit de heuvel te halen. Ook de hefcylinders, de originele Huina, konden net wat meer umpf onderin gebruiken.

Ik had ook nog even een actuator losgemaakt en er zit een N20 motor in. Even overwogen om er een 6 volt versie in te zetten maar met die eindschakelaars en zo'n lint print folie of wat het is vond ik het toch iets om weer dicht te schroeven.... Daarmee zou ik ook de hefcilinders niet tunen. Wel het idee achter de hand dat als ik de 2 hefspindels zou smoren dat ik deze dan ook door actuators zou vervangen.

Dus ik op de Huina facebook groep vragen stellen wie wel eens wat meer power, lees 3S lipo, gebruikt had...... Bijna 3500 leden en maar 1 reactie. De meesten blijven bij de originele Huina electronica en dus ook bij de 2S lipo maximaal.

Een Duitse collega was echter wel zo vriendelijk te reageren. Ik kende zijn naam van andere projecten en Duitse fora dus was wel een serieus iemand. Hij gebruikte een 3S lipo en had in zijn zender de betreffende kanalen iets "teruggedraaid". Later vond ik nog een Youtube filmpje van een andere Duitse modelbouwer die hetzelfde had gedaan. Na nogmaals contact gehad te hebben met de eerste persoon vertelde hij mij dat zijn shovel inmiddels al weer wat uurtjes gedraaid had.

Tja, vaak bu'j te bange zeggen ze hier in de Achterhoek, Of nie dan! (Hein Migchelbrink)

Dus ik heb afgelopen weekend ook de 3S lipo erin geknupt en de zender wat conservatief afgesteld behalve de regelaar voor de actuator natuurlijk. Ik had dus al allemaal 3S bestendige ESC's gebruikt voor de goede orde.

En na een aantal kiepers geladen te hebben en zo nog een beetje rondgesnord te hebben moet ik zeggen ik ben tevreden! In mijn filmverslagen van het afgelopen weekend ook een beetje te zien. Hij kan een volle bak scheppen en houden en reageert gewoon wat lekkerder. Kan ermee kruipen maar ook uit een bult scheppen. Net of ie meer koppel heeft. Ook de hefspindels geven wat meer onderuit.

Maar.....Het kontje is ook net te licht. Hij tilt hem met een volle bak net niet/net wel op....

Afbeelding

Dus bij het bestaande contragewicht van ruim 800 gram nog eens ruim 280 gram toegevoegd.

Afbeelding

Deze 3S lipo's had ik al een paar jaar liggen en komen nu goed van pas want passen....

Afbeelding

En de klep kan nog dicht ook....

Afbeelding

Dus voorlopig gaat deze weer lekker mee. Nog een kleine aanpassing aan de armverlenging waar ik niet eerder aan had gedacht. Die print ik morgen en dan kan er een afwerksausje overheen!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Inderdaad leuk en ook best zwaar. Was bezig met die armverlengingen en veel spullen op bureau.... Dus even optillen met 1 hand en rotzooi beetje opruimen verlies ik de balans op 1 hand en stuitert de shovel met 1 wiel op het werkblad..... KRAAK.

Velg kapot. Helaas geen foto gemaakt maar binnen afgebroken. Ding weegt toch wel wat en dat merk je op die manier wel. Eerst overwogen om meteen over te gaan naar andere banden en velgen. Die van Magom zijn mooi maar € 150,00. Op Aliexpress beetje rondgekeken maar voor een paar leuke shovelachtige velgen met banden ook € 50,00 kwijt. Gaat niet lukken dus. Gelukkig had Achterhoekse Grond mede eigenaar Wim zijn Huina al van nieuwe velgen en banden voorzien. Hij had nog een hele velg voor mij.

Afbeelding

Hij had de oude velgen op een pallet als lading geknoopt en aangezien de breuk alleen van achteren te zien is maakt het voor hem niet uit.

Wel had hij de velgen gespoten...

Afbeelding

Ook had hij wat meer werk gemaakt van het binnenwerk verwijderen....

Afbeelding

Rechts die van mijn dus.....

Om dus te voorkomen dat de banden verschillend zouden "walken" dan toch maar even de dremel gepakt en de andere velgen even ter hand genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Tja, en dan moet er toch ook maar een kleurtje op alle 4 dus eerst maar eens eenheid brengen met grondverf. Nu nog even over de kleur nadenken. Het is vooralsnog niet mijn bedoeling het hele apparaat over te spuiten. Ik vind het wit wel mooi. Toch denk ik aan wat meer pep voor de velgen. Rood, geel, blauw, zilver..... gunmetal kan altijd nog?

Even over nadenken..... Wie heeft tips!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Feedback is zo mooi he. Kun je namelijk over nadenken..... Ik kreeg in een ander forum het voorstel ze wit te maken en Ik had namelijk aan wit helemaal niet gedacht!

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik de adapterplaat op shovel toch even rood gespoten al was ie al in rood geprint.... Zat in eerste aanloop namelijk te denken deze in dezelfde kleur als de velgen te maken en had hem al in de grondverf gezet..... Wit vond ik niet het mooiste hiervoor. Dus maar weer rood naar voorbeeld van mijn droomshovel de THS Volvo.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de armverlengstukken en de betreffende boutjes in de kleur gezet. Allemaal al weer wat rustiger. Nu zit ik alleen nog met de naafdoppen zoals op de laatste foto. Die kunnen nu weer niet echt. Valt te veel op. Daar moet ik dan maar weer nieuwe voor maken. Die komen dus nog een keertje.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf hij ziet er zo erg netjes.
Die update's die je doet maken wel het verschil.

Zou jij de print file van de geupdate armverlengers die jij hebt aangepast willen delen.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Die komen op Thingiverse maar zal ze wel even mailen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door theDutchguy »

Top Rolf alvast bedankt hiervoor. :-D
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

En Arvid, gelukt?

Ook de shovel ondergaat nog steeds kleine updates of andere aanpassingen. Ik had de Hobbywing regelaar eruit gehaald en deze vervangen door 2 kleinere regelaars. 1 per as dus 1 per motor. Had ergens gelezen dat het voor meer "push" zou moeten zorgen. Bij 1 regelaar voor beide motoren schijnt de meeste power op de blokkerende as te blijven.....

Bij het droog oefenen op de werkbank had ik echter mijn twijfels hierover.

Inmiddels help ik ook iemand met het ombouwen van zijn shovel. Dit heeft mij ook weer aan het denken gezet om toch nog wat te veranderen. Daarvoor moet ik nog wel wat budget verzamelen. Ik ga dan denk ik naar 1 motor per wiel en weer een crawler regelaar. Ik kan dan ook meteen een pendelas achter inbouwen. Mogelijk dus nog voor de zomer maar anders volgende winter.

Wel ben ik nog wat aan het tekenen naar aanleiding van wat ik in Dortmund had gezien op de baan bij RMW.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn tekenskills zijn niet zo groot maar het begin is er. De eerste print was te iel maar gaf me iets in handen om te zien wat anders kon. Dat vind ik atijd fijner dan op een scherm. De 2e print is mislukt doordat de printer vastliep. Het deel wat er wel uitkwam gaf mij vervolgens ideeen voor versie 3. Die gaat vanmiddag naar de printer en is dan morgenmiddag, na 20 uur printen, hopelijk klaar.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie