Amewi/Huina 1583 shovel

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

De houtlader moet nog even wachten want deze was wel geprint maar zat wederom ook een denkfout in. Ooit komt ie!

Wel wat anders vast gedaan. Ik heb de andere wielen en banden eronder gezet. Even met een tussenoplossing wat bevestiging betreft.

Ik vind het namelijk niet zo mooi als de banden zo enorm ver buiten de spatborden steken. Deze andere velgen en banden moeten daarbij helpen.
Ik twijfel nog wel over het designtechnische gedeelte zeg maar. Eerst maar eens wat van filmen en bekijken en dan zien wel verder,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het blijft een omgebouwd speelgoed ding en geen 1:1 kopie. Ik heb er nog meer plannen mee waarbij het naast functionaliteit ook gaat om optische vooruitgang (in mijn ogen dan) en afzetten tegen de speelgoedversie.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Hier nog eigenlijk een reparatie. Op de laatste rijdag wilde ik het laatste natte zand tegen een wandje opschrapen als het ware. Dat ging toch niet helemaal goed. Was beetje gewelddadig bezig eigenlijk en krak krak krak..... denk een paar tandjes weg in een spindelaandrijving.....

Goed, ik had er nog wat plannen mee dus maar eens op de werkbank. Ook al omdat ik hem eigenlijk aankomend weekend goed kan gebruiken. Heb een uitnodiging voor filmen en gastrijden ontvangen hier in de buurt (film volgt dus binnenkort op youtube! ;))

Afbeelding

Ik wist al dat ie niet waterdicht zou zijn maar zand komt ook overal he.

Afbeelding

Afbeelding

Maar een beetje schoonmaken meteen. Dit is de tandwielkast van de hefcilinder rechts. Die kraakt.

Afbeelding

En mist maar een tandje....Het klonk erger. Gelukkig is dit een tandwiel dat nog niet eerder beschadigd was. Dus van een eerdere spindel nog wel eentje liggen in een bakje....

Afbeelding

Zulke bakjes kennen jullie wel.... Ik gooi niet gauw wat weg.

Dus hij werkt weer. De vervanging van de motoren moet nog even wachten. Ik heb wel even meteen een kleine studie gemaakt van de hefcilinders. Kijken of ik deze ook door actuators zou kunnen vervangen. Dat gaat echter zonder herbouw van de voorzijde niet lukken. De bakcilinder kon ik eenvoudig vervangen maar de hefcilinders gaat zo niet lukken. Gelukkig zijn de originele cilinders eigenlijk best sterk. Ik had nu een beetje lomp gewerkt maar als je rustig en beetje kalm werkt kan ook een bak nat stoepzand gewoon de lucht in en in de trailer.

Overigens doen de banden het ook zeer goed.
We kunnen weer.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Ovdl »

Hoi Rolf,

je hebt er zz lagertjes inzitten zie ik.
Die zijn niet geheel zand/stofdicht.
Ddu of 2rs zijn beter stofdicht.

Wat het nut van twee regelaars is snap ik niet helemaal.
Volgens mij weinig zinvol.
Ik heb 1 cti regeaar en daar de vier rijmotoren op.
Allemaal parallel aan elkaar geknoopt.
Twee voorin en twee achterin bij elkaar en dan naar de regelaar.
Werkt perfect.
Bij een regelaar met rem functie moet je volgens mij uitkijken.
Als je stuurt bij stilstand moeten de wielen nog wel wat kunnen draaien.
Anders gaat het wringen op stroeve ondergrond.
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Ovdl »

Verder zal het blijven slijten als je in het zand of de prut gaat.
Kruipt overal in en tussen en vreet op den duur wel wat kapot ergens.
Maar ja, dat is bij een echte ook.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

De lagers zaten er standaard in Otto. Ik heb niet zoveel verstand van de verschillende soorten. Als deze vastvreten zal ik inderdaad wel wat betere lagers gaan gebruiken. Een zand en stofdicht model zal het nooit worden. Tuurlijk blijf je altijd slijtage houden bij een dergelijk model.

Ik streef een bepaald niveau aan en ook niet verder. Het blijft tenslotte een veredeld speelgoedmodel.

Dat van die 2 regelaars had ik ergens gelezen en wilde ik eens uitproberen omdat bij een beetje weerstand er altijd een as ging stilstaan. Het heeft niet gewerkt. Vandaar nu 1 regelaar maar een betere. Je opmerking van de rem begrijp ik. Aan de andere kant wil je ook niet dat ie steeds achteruit rolt op een hellend vlak. Vandaar dat ik voor een crawler regelaar had gekozen. De hillbrake werkt natuurlijk altijd. Hoe ga jij dan terugrollen tegen? Gewoon gas geven? Ik probeer wel zo dynamisch mogelijk te rijden dus zo min mogelijk sturen zonder te rijden maar dat valt niet mee omdat ie ook niet zo snel stuurt.

Ik wil nog naar een motor per wiel. Dat is dan in principe de laatste technische upgrade. Daarna nog wat licht en een andere cabine denk ik.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Ovdl »

Hoi Rolf,

als ik niet wil dat hij terugrolt zet ik de trim een paar klikjes omhoog.
Hoeft maar heel weinig.
Hij rolt nooit snel terug daarvoor zit er teveel weerstand in de aandrijvingen.

Als ik hem een smalle plank omhoog laat rijden laat ik hem vaak vanzelf terug rollen.
Kan ik makkelijker sturen en zorgen dat hij niet van de plank af gaat en op zijn kant valt.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Ok, ik ga er eens mee experimenten
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Ovdl »

Filmpjes gekeken van huina shovels uit elkaar halen.
hebben die dingen een vaste as met een motor in de vooras en een motor in de achteras?
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

Inderdaad een vaste as met per as een motor met een tandwielkastje erachter. Op zich best nog wel krachtig.

Als ik het ombouw wil ik achter een pendel as maken.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Amewi/Huina 1583 shovel

Bericht door Rolf »

En ook de shovel heeft in Mill zijn werk goed gedaan. Bij het werken met zaagsel is de shovel helemaal in zijn element. Je mist het diff wel een beetje waardoor hij wel schuift over de voorwielen. Daar moet je een beetje naar rijden. Ook komt natuurlijk "het stuur" niet terug naar de middenstand.

Wel miste ik bij de werkzaamheden een schuif..... Dus....Op naar de lokale Bruderdealer!

Ook dit moest een beetje een snelle bouw worden met dit weer. Rosmalen staat op het programma en ik wil eerst eens kijken hoe het werkt.

Afbeelding

als basis mijn adapter voor de bakken. Daar de houder van Bruder aan gefabriekt.

Afbeelding

Dan de grootste maat bout die ik had...... Hier moet nog een 3D print onderdeel komen maar geen zin om die nu te tekenen/bedenken.

Afbeelding

Een eenvoudige verstelling in 3 standen handmatig. We gaan zien of het werkt.

Afbeelding

Wel een lang voertuig zo..... optisch wat minder maar we gaan kijken wat ie doet.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie