Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Bericht door Rolf »

Zo langzamerhand beweegt zich mijn 1:14/16 verzameling richting de bouw. Het landbouwmaterieel is verkocht. Ook een deel van de Bruder voorraad is weer verkocht. Had inmiddels wel wat aan ploegen en materieel verzameld.

Nu met de bagger, de Arocs kieper en de dieplader gaan we meer naar weg en waterbouw laten we maar zeggen. Bruder blijft natuurlijk wel mijn favoriete basis. Betaalbaar, robuust, realistisch (genoeg) en bewerkbaar. Dat laatste is namelijk ook erg belangrijk. Kijk ook maar eens naar mijn wals of de Caterpillar D5 die ik heb omgebouwd.

Bij het opruimen van mijn zoldervoorraad kwam ik dus ook deze weer tegen....Een oude Duutser!

Afbeelding

Ook al eens van iemand over genomen in een opwelling toen ik nog meer budget had. Was ook bedoeld als lading voor een dieplader. HengLong voorzien van Elmod electronica en zelfs duitse marsmuziek. Op een paar rondjes na nooit mee gereden. Al 2 keer op Marktplaats gehad maar geen serieus bod.
Dus de Duutser maar eens gesloopt. Dat Elmod spul nog even apart gelegd. Een keertje verkopen denk ik.

Deze kwam ik ook tegen!

Afbeelding

Ook die stond een week na op de markt komen al bij mij thuis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus met dit spul uit de Duutser....

Afbeelding

en mogelijk zelfs dit...

Afbeelding

Wat is het nu eigenlijk precies? Een (bull)dozer noemen ze dit geloof ik. Op internet zie je voor de Bruderversie als type alles voorbij komen van D9 over 10 naar 11. De D11 is het volgens mij zeker niet.

Afbeelding

Dit is de D9T

Afbeelding

En dit is de D10T. Ik denk dat ie daar het meest op lijkt. Dus ik houd het maar bij een D10T.

Natuurlijk heb ik nog genoeg projecten lopen. Hier en daar ontbreken nog onderdelen en/of budget of wil ik eerst nog verder testen. Ook motivatie of inspiratie is niet altijd aanwezig. Bovendien wilde ik deze ook eerst eens "slopen" om te kijken wat kan, moet en mogelijk is.

Tja slopen......

Afbeelding

Half uurtje later ligt dit er. 3 dingen afgebroken die ik niet wilde afbreken, lipje, beugeltje en voetje van een rekje.

Afbeelding

Maar 2 krassen op mijn hand. Het valt dus mee. Het scheelt bij een groot model dat ook de lipjes groter en dikker zijn. Breken ze iets minder snel. Een aantal heb ik wel bewust afgebroken omdat ik deze vermoedelijk ook niet meer ga gebruiken. Er moet natuurlijk nog meer uit elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met dit laatste bakje gaat het beginnen..... Dremelen, zagen, plakken en freubelen. Vaak zie je als aandrijving bij deze grote servo's. De tankaandrijving heeft als voordeel dat de motoren op verschillende hoogte zitten. Ook lijkt me de aandrijving zeker robuust en ik heb hem al.....

We gaan dus vrolijk verder met Bruder ombouwen!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Bericht door Rolf »

Begin 2021 is dus begin 2022 geworden. Met wat dingen in de wacht en wat dingen van een project dat voorlopig toch niet doorgaat heb ik dit Catje maar weer ter hand genomen. Past ook weer bij mijn bezigheden in Hengelo en Ederveen en zelfs kan ie van pas komen in Dortmund.

In de tussentijd had ik hem al weer in elkaar gezet en als lading gebruikt dus eerst weer uit elkaar...

Afbeelding

En eens kijken wat voor een set up ik ga maken. Heb die alu aandrijfwielen al een paar jaar liggen. Ook diverse motoren.
Ook de afgelopen tijd weer wat filmpjes gezien en bouwverslagen gelezen. De originele tracks zijn weliswaar ook de achilles-hiel maar de tanktracks die ik nog had zijn vooralsnog met de aandrijfwielen die daar bij zitten geen optie. Die krijg ik niet gemonteerd zeg maar.

Afbeelding

De aandrijfwielen zijn voorzien van een gat en 4 kleinere gaten met m3 draad. De adapters zijn blanco. Ik heb in de gaatjes een grubscrew gedraaid en deze met een inktpen "nat" gemaakt en toen gewoon een afdruk gemaakt. Na gemeten en geboord.... en goed ook nog!

Afbeelding

Afbeelding

Achteraf dacht ik kon nog wel eens zijn dat zo'n ster servoarm erop past met die gaatjes. Klopt ook. Deze wielen werden/worden door Magom HRC verkocht als universeel....

Ik ga dus werken met de wormgear motoren. 12 volt en 90 rpm.

Afbeelding

Bij de motoren zaten deze beugels. Die heb ik aangepast.

Afbeelding

Afbeelding

Deze kan ik dan als montageplaat gebruiken en het is meteen een boorsjabloon voor de motor.

Afbeelding

De motoren dus.....

Afbeelding

En het achteraanzicht. Moet nog een paar mm vinden. Hij is iets te breed. Maar weer even demonteren en beetje hakken, vijlen en breken.

Verder is het de bedoeling te werken met actuators met de betreffende regelaars. Voor de aandrijving 2 crawler regelaars en een 3S lipo.
Beetje LED's erin en maar eens kijken waar het schip strand.

De tracks vervangen is geen optie nog. Veel te duur. Ben wel aan het kijken wat er mogelijk is met tractie verbetering en mogelijk 3D print. Maar ook dit is weer een ding op zich. We gaan kijken hoe het zich ontwikkeld. Hopelijk komen er betere tijden wat rij- en dus testdagen aan met die shit corona.

See you!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Bericht door Rolf »

Hier weer even on topic een paar overpeinzingen. Weer beetje bezig geweest en onderzoek naar metalen tracks verder uitgebreid. Er is van alles mogelijk maar sommige oplossingen kosten ook serieus geld. De standaard kettingen zijn wel heel erg fragiel in verhouding. Zeker de gele zoals ze op de D10 zitten. De grijze van andere modellen lijken wat taaier.

Nu heb ik die tanktracks van Heng Long die op zich sterk zijn en denk ik veel grip bieden. De montage op mijn motoren is dan weer een dingetje. De originele motoren en gearbox van Henglong zijn geen optie. Veel te lomp, groot en lawaaiig.

Maar ik heb wat gevonden maar nog niet in huis. Dus even wachten en wat andere projecten weer afmaken. Maar deze komt zeker weer op de werkbank terug!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Bericht door Rolf »

Nou, heeft weer even geduurd maar deze maar weer eens ter hand genomen. Na de schuif op de shovel (die prima werkt overigens) een serieuze schuif maken. Ik had namelijk de bedoelde kettingwielen en idlers (zo heten die?) al weer een tijdje liggen en eigenlijk alles compleet.

Nu speelde ik met de gedachte mijn verzameling weer om te gooien/in te krimpen maar deze kan overal bij en bovendien is ie klaar en werkend indien noodzakelijk beter verkoopbaar. Het wisselt bij mij nog wel eens.....

Afbeelding

De loopwielen. Het spul komt meer uit de robot hoek maar met een likje verf en/of een cover zie er niets van en ze passen wel precies bij de tracks die ik heb.

Links in het zakje, midden is standaard opgebouwd en met behulp van de originele bruder asjes en wat stelringen maak ik ze pas.

Afbeelding

Ze zijn zelfs voorzien van lagertjes en lopen super soepel.

Afbeelding

Het kettingwiel (Turas?) zit met 2 grubscrews op de motoras.

Afbeelding

Dan moet er gedremeld, geklopt en gezaagd worden....En er breekt nog weer een lipje af....Tja.

Afbeelding

Afbeelding

En zo heb je vrijlopende wielen.....

Afbeelding

En met de ketting erop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja, en nu de rest. Dit was eigenlijk het eenvoudige deel. Ik kan en ga natuurlijk niet allerlei looprollen etc maken. Maar zo schuren de kettingen wel erg over het plastic. Nu kunnen de kettingen er wel tegen....

Ook moet er hier en daar nog wel wat weg aan plastic. Er is nog veel te doen. Het gewicht is nu net zoveel als het hele Bruder model maar ik mik op een kilo of 5.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Bericht door Rolf »

Zoals bij alle Bruder modellen is het ook goed nadenken hoe je de boel weer in elkaar zet. Waar moet je straks nog bij kunnen en is het allemaal stevig genoeg. Deel van het project is het bestuderen van bestaande bouwverslagen op fora en filmpjes op You Tube. Niet iedereen laat precies zien wat ie doet maar door combinatie en deductie kom je een heel end.

De bevestiging van de loopwerken aan het chassis was ook zo'n dingetje. Ik had ze al geheel gedemonteerd en wel zo dat de Bruder montage methode niet meer mogelijk was. Ik zag van iemand anders de volgende methode die me aansprak.

Afbeelding

Het achterste deel bevestiging aan het chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zit nu dus met 4 boutjes vast. Dit zou voldoende moeten zijn.

Afbeelding

Dan de wielen er met de ketting op zetten. De rolwielen (of heten ze echt idlers?) zitten met de originele asjes in de originele gaten.
Dan de buitenzijde erop.

Afbeelding

Een deel van de lipjes is er nog en hiermee klik ik de buitenzijde dan ook vast. Dat zit al redelijk. Ter borging en zekerheid en verzekering dan nog maar 2 stukjes draadeind en een paar moertjes.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de voor en achterzijde. Dit lijkt zo muurvast te zitten en blijft demontabel. Mogelijk kan ik hierin ook nog wat gewicht verwerken mocht het nodig zijn.
De ketting is op het model nogal lastig deelbaar. Op deze manier blijft het demontabel allemaal. Dat is bij een Bruder ombouw wel een dingetje om rekening mee te houden. Ook al omdat ik in 1e instantie geen rollen oid ga gebruiken. Het kan dus zijn dat ik het nog een keer moet verstevigen of deels moet vervangen.

Ik zie veel ombouwsels, ook met metalen kettingen, rijden zonder verdere looprollen etc. Ik heb op dit moment ook niet iets echt bruikbaars liggen.
Wel heb ik nog een andere idee wat ik misschien wel om kan zetten.

Nu eerst een setje regelaars erin en kijken of het een beetje wil rijden zo.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Bericht door Rolf »

En ja hoor, de technische vulling zit erin.....

Afbeelding

2 crawler regelaars

Afbeelding

Ontvanger en een 3S lipo en lopen.....wat beroerd zeg.....

De boel eerst uitelkaar en links en rechts nog wat uitgelijnd en plastic wegehaald. Het haakte allemaal een beetje. Tegenvaller is ook dat de regelaars achteruit maar op halve snelheid lopen. Tja, nog gekeken maar staat niet in de beschrijving al komt dat bij crawlers wel eens voor....

Maar het bleef een beetje beroerd lopen allemaal. De motoren krijgen de kettingen niet fijn rond. Waar ligt dat aan? OK links en rechts sleept het nog een beetje langs het gele Bruder plastic maar ik had eerder verwacht eigenlijk dat deze motoren het plastic eerder aan stukken zouden trekken.....

Zouden het de regelaars zijn? Nog een keer de labvoeding met 12 volt erop gezet en eigenlijk niets anders..... Dan de kettingen er maar weer eens af en stroom op de motor....Ik het tandwiel letterlijk met een wijsvinger tegenhouden. De motoren hebben geen enkele kracht. Ik had dat zo eigenlijk helemaal niet getest. Ergens in de specs van de motoren stond 24 kg dus dacht dat is wel genoeg. Er zijn er ook die deze D11 met 2 25kg servo's aandrijven met deze kettingen erop. OK de motoren waren destijds maar € 5,00 oid maar dit is wel erg mager.

Ik heb dus maar besloten geen grotere motoren (N20 etc heb ik geen problemen mee) meer bij Ali te bestellen. Dan maar wat duurder. Ook heb ik elders vernomen dat de motoren aan deze wormoverbrenging ook niet sterk genoeg zijn. Ik heb te weinig verstand van de materie om alle specs te doorgronden.
Bij de Case trekker vielen de motoren ook al tegen, ook kwalitatief. Dus nu bij Conrad gewoon RB35 motoren besteld. Maar eens kijken hoe ik die ga monteren want ik kom denk ik een millimeter of 5-10 aan breedte tekort in de kuip. We gaan het zien.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Bericht door Rolf »

Dus dan toch maar andere motoren. Alternatief was nog 360 graden servo's maar ondanks dat er best wel sterke servo's bestaan zijn die ook best duur.
Heb er ook niet zo'n ervaring mee en om deze weer te koppelen aan mijn kettingwielen..... lastig allemaal.

Afbeelding

Ik ga het hier mee proberen en als dat niet gaat lukken dan geef ik het op denk ik.

Afbeelding

Eerst grotere gaten. Ook een heel gedoe omdat ik daarvoor eigenlijk geen goed gereedschap heb. Grootste step op de steppenboor is 32 mm en ik moet naar 40mm. Ook zaten de eerste gaten niet meer in het midden zeg maar. De RB35 motoren hebben de as excentrisch staan.

Afbeelding

Afbeelding

Door de motoren en de buis of constructie die ze moet verbinden moest ook de bevestiging van de haak (hoe heet dat ding?) achter verwijderd worden. Een deel ervan ook weggedremeld. Mijn beperking goed vooruit te kunnen denken speelt nu weer erg op.

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet het er dan uit. Aan de buitenzijde moet dan nog een kap annex motorhouder komen. Vrees dat het geheel allemaal een veel te grote spoorbreedte gaat opleveren maar goed testen kan ik dat pas als de motoren een beetje fatsoenlijk vast zitten.

Die houders wil ik gaan 3D printen. Echter ben ik er ook nog steeds niet aan toe gekomen om de 3D printer die ik heb gekocht fatsoenlijk aan de gang te krijgen. Dus gaat ook het Catje maar even op het schap voorlopig......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Bericht door theDutchguy »

Hallo Rolf,

Je bent lekker bezig geweest maar zo te lezen is het allemaal niet van zelf gegaan.
Hoop dat de motors de uitkomst bieden.
Succes met de verdere bouw.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Bericht door Rolf »

Het lijkt inderdaad altijd simpel en je kijkt veel filmpjes enzo maar als dat kreng dan op je eigen werkbank ligt. Vooral als je opeens een andere weg moet gaan dan blijkt dat je op een eerder tijdstip , lees voor je iets afgebroken of weggedremeld hebt, iets anders had moeten doen. Nu even afstand van nemen. ligt niet in de weg.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie