heel mooi spul Rolf!
en inderdaad dit krijg je niet snel vast in de prut.
succes ermee,wordt mooi!!
Bruder Fendt 1050 ombouw en getrokken materieel
- Ovdl
- Lid van MBVP
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
- Echte naam: Otto
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Bruder Beest project maar wat?
De bouwbeschrijvingen komen eraan Arie. Had ik weer niet aan gedacht
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- avaben
- Beheerder
- Berichten: 2725
- Lid geworden op: 24 sep 2007 21:40
Re: Bruder Beest project maar wat?
en binnen. Bedankt Rolf.
Komen binnen enkele minuten bij bouwbeschrijvingen 'overige' te staan.
Gr
Arie
Komen binnen enkele minuten bij bouwbeschrijvingen 'overige' te staan.
Gr
Arie
te veel tijd nodig om te regelen en dus te weinig tijd om te modelbouwen
Groet Arie
Groet Arie
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Blocher Fendt 1050 Vario en toebehoren
Zo, tijd om de voortgang in de bouw maar eens aan jullie te showen. Helaas had ik in de tussentijd een cameraprobleem.
Van de opbouw van de vooras zijn er dus niet echt foto's. Op de totaalshots is echter wel goed te zien hoe degelijk de zaak ook hier in elkaar zit.
Hier de opbouw. In de assen zitten de Faulhaber motoren. De aandrijving werkt als een soort cvd as met daarin per kant 2 lagers. De servo maakt deel uit van de gehele ophangingscontructie en pendelt mee in het chassis. Hierdoor krijg je geen bumpsteer.
Vraagtekens heb ik wel bij de bevestiging van de stuurstangen op de servo. Een dun M2 boutje en gestapelde stangen....mmm. Heb er wel flink borgmiddel op gedaan. Aan de andere kant maakt Andreas Blocher deze modellen al ruim 15 jaar en zal het wel werken. Ook heb je zo een eventueel zwak punt. Liever het boutje vervangen dan de servo afbranden?? We zullen zien.
Detail van de aandrijving.
En de servo.
De voor en achterzijde "trouwen" dan in het midden. De 2 messing bodemplaten met de assen erop worden onder de aluminium middenplaat samen geschroefd. Er zitten in de ene plaat sleufgaten zodat je de wielbasis kunt verstellen. Je kunt dit chassis dus ook voor andere trekkers of eigenbouwcreaties gebruiken.
Hier kun je zie hoe de voorasconstructie voor en achter in een gelagerde bus kan draaien. Aan de zijkant onderin zitten dan stelboutjes waarmee je de pendelbeweging kunt instellen.
Zo het is tijd om de bruder trekker erbij te pakken en de dremel aan te zwengelen........Maar eerst.....
Van de opbouw van de vooras zijn er dus niet echt foto's. Op de totaalshots is echter wel goed te zien hoe degelijk de zaak ook hier in elkaar zit.
Hier de opbouw. In de assen zitten de Faulhaber motoren. De aandrijving werkt als een soort cvd as met daarin per kant 2 lagers. De servo maakt deel uit van de gehele ophangingscontructie en pendelt mee in het chassis. Hierdoor krijg je geen bumpsteer.
Vraagtekens heb ik wel bij de bevestiging van de stuurstangen op de servo. Een dun M2 boutje en gestapelde stangen....mmm. Heb er wel flink borgmiddel op gedaan. Aan de andere kant maakt Andreas Blocher deze modellen al ruim 15 jaar en zal het wel werken. Ook heb je zo een eventueel zwak punt. Liever het boutje vervangen dan de servo afbranden?? We zullen zien.
Detail van de aandrijving.
En de servo.
De voor en achterzijde "trouwen" dan in het midden. De 2 messing bodemplaten met de assen erop worden onder de aluminium middenplaat samen geschroefd. Er zitten in de ene plaat sleufgaten zodat je de wielbasis kunt verstellen. Je kunt dit chassis dus ook voor andere trekkers of eigenbouwcreaties gebruiken.
Hier kun je zie hoe de voorasconstructie voor en achter in een gelagerde bus kan draaien. Aan de zijkant onderin zitten dan stelboutjes waarmee je de pendelbeweging kunt instellen.
Zo het is tijd om de bruder trekker erbij te pakken en de dremel aan te zwengelen........Maar eerst.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Bruder Beest project maar wat?
Ik zit nu toch achter de computer dus we gaan maar even door. In afwachting van een Bruder bestelling heb ik de aanhanger maar even ter hand genomen.
Het is dus de "abrollkipper". Deze kan de bruder containers kiepen en afzetten met een enkele spindel. Een ingenieus systeem waarvan ik als het volledig draait ook nog wel eens een filmpje maak. De meeste films op Youtube laten de werking niet echt goed zien. Komt dus nog.
Daarnaast kun je dus de brudercontainers a € 15,00 gebruiken. Dus dure aanhanger kopen en dan op basis van de goedkope container van alles bouwen.
Eerst maar eens de opbouw.
Een aanhanger in onderdelen.
Ook weer alu en een beetje messing om van te smullen hoor!!
De eerste stapjes...
De Servonaut motor in de dissel.
De basis van de arm met spindel.
En gemonteerd van onderen...
en van boven.
De rollers voor de container.
Evenals de motor zitten ook de lampeglaasjes erbij. De prints met leds niet
De pendelende asophanging. Deze is in 2 hoogtes te monteren en middels de stelboutjes die je ziet in te stellen.
En al weer klaar. Ik mis wel een poot om hem weg te zetten aan de dissel. Zou er wel bij mogen zitten vind ik. Maar daar vind ik nog wel wat op.
De containers in de 2 standaard Bruder kleuren. De deurtjes zijn handbediend. Blocher levert echter ook tegen betaling een klep voor de containers.
Tuurlijk weer alu......
Zagen en vijlen dan maar.
Beetje dremelen ook. Hier de vergrendeling van de klep. Bij het afzetten van de container blijft deze vergrendeld. Bij het kiepen niet. Mooi man!
Zo, dat was het weer voor vandaag
Het is dus de "abrollkipper". Deze kan de bruder containers kiepen en afzetten met een enkele spindel. Een ingenieus systeem waarvan ik als het volledig draait ook nog wel eens een filmpje maak. De meeste films op Youtube laten de werking niet echt goed zien. Komt dus nog.
Daarnaast kun je dus de brudercontainers a € 15,00 gebruiken. Dus dure aanhanger kopen en dan op basis van de goedkope container van alles bouwen.
Eerst maar eens de opbouw.
Een aanhanger in onderdelen.
Ook weer alu en een beetje messing om van te smullen hoor!!
De eerste stapjes...
De Servonaut motor in de dissel.
De basis van de arm met spindel.
En gemonteerd van onderen...
en van boven.
De rollers voor de container.
Evenals de motor zitten ook de lampeglaasjes erbij. De prints met leds niet
De pendelende asophanging. Deze is in 2 hoogtes te monteren en middels de stelboutjes die je ziet in te stellen.
En al weer klaar. Ik mis wel een poot om hem weg te zetten aan de dissel. Zou er wel bij mogen zitten vind ik. Maar daar vind ik nog wel wat op.
De containers in de 2 standaard Bruder kleuren. De deurtjes zijn handbediend. Blocher levert echter ook tegen betaling een klep voor de containers.
Tuurlijk weer alu......
Zagen en vijlen dan maar.
Beetje dremelen ook. Hier de vergrendeling van de klep. Bij het afzetten van de container blijft deze vergrendeld. Bij het kiepen niet. Mooi man!
Zo, dat was het weer voor vandaag
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Bruder Beest project maar wat?
En dat was het dus toch niet helemaal voor vandaag.... Pakketdienst DHL aan de deur.
Bruderbezorging.
Een paar extra containers natuurlijk. Een schuif om te verbouwen evenals een dieplader om te hebben liggen. Je weet maar nooit. (de Claas had ik al staan )
Belangrijkste is een nieuwe Fendt 1050. Ik had er al eentje maar ik ben niet tevreden over mijn eigen dremelwerk. Heb hier en daar iets teveel weggedremeld. Bijdremelen is helaas erg moeilijk. Dus toch maar besloten opnieuw te beginnen nu ik ook een duits bouwverslag heb gevonden met betere detailfoto's. De door Blocher bijgeleverde dremelfoto's zijn erg summier en ik was iets te overmoedig.
Ik zal van het dremelwerk ook wat meer foto's maken. Kunnen toekomstige bouwers hun voordeel mee doen
Bruderbezorging.
Een paar extra containers natuurlijk. Een schuif om te verbouwen evenals een dieplader om te hebben liggen. Je weet maar nooit. (de Claas had ik al staan )
Belangrijkste is een nieuwe Fendt 1050. Ik had er al eentje maar ik ben niet tevreden over mijn eigen dremelwerk. Heb hier en daar iets teveel weggedremeld. Bijdremelen is helaas erg moeilijk. Dus toch maar besloten opnieuw te beginnen nu ik ook een duits bouwverslag heb gevonden met betere detailfoto's. De door Blocher bijgeleverde dremelfoto's zijn erg summier en ik was iets te overmoedig.
Ik zal van het dremelwerk ook wat meer foto's maken. Kunnen toekomstige bouwers hun voordeel mee doen
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rolf
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
- Echte naam: Rolf Stevens
- Locatie: Dinxperlo
Re: Bruder Beest project maar wat?
Weer even wat nieuws van het Fendt front!
Even de Bruder Fendt in beeld brengen.
Gewoon een groot ding dus. Ik heb ook nog even wat feitjes gevonden die wel leuk zijn.
Motor: MAN 6 cylinder 12,4 liter
517 PK 2400NM koppel bij 1100-1500 toeren
Tankinhoud 800 liter en maar liefst 47 liter motorolie!! Das niet zoveel hoor, in de transmissie
zit 115 liter en in het hydraulisch systeem zit 100 liter
Afmetingen: 3,50 meter hoog
ruim 6,10 meter lang
2,75 meter breed
14 ton zwaar
Op internet ook een configurator gevonden. Ik zat zo tegen de € 400.000,00!!!
Maar we gaan verder met de kleine versie.....
Je ziet dat de Blocher banden zelfs iets kleiner zijn dan de Bruders.
Eerst nog even wat soldeer en electrowerk. Dit is een van de achterstopcontacten. Eerst maar eentje maken voor de aandrijving van de afrolkieper. Hier koppel ik de Servonaut MF8 regelaar aan.
Rechts zie je tegen de servo de MF8 zitten. In het midden de stroomcentrale. Ik koppel alles met deze Waeco klemmen. Die heb ik in de MAN voor het eerst gebruikt en deze bevallen goed. Vooraan 2x3 voor de motoren en de regelaar. Achteraan 2x5 voor de stroom.
De bevestiging van de stuurstangen aan de servo bevalt me toch echt niet. Ik heb dus toch maar een servosaver gemonteerd met kogeltjes. Tevens de draadeinde stangetjes in een krimpkous gestoken.
Dan nog de spatbordjes voor. Die heb ik van de originele Bruder genomen vooralsnog. Wel wat smal maar dat zijn ze op de Bruder trekker al.
Wanneer ik weer eens een spuitsessie heb (moet het wel warmer worden) zal ik de door Blocher meegeleverde spatborden in ieder geval spuiten en eens monteren om dan definitief te beslissen.
Nu gaan we de dremel maar eens "anschmeissen"
Even de Bruder Fendt in beeld brengen.
Gewoon een groot ding dus. Ik heb ook nog even wat feitjes gevonden die wel leuk zijn.
Motor: MAN 6 cylinder 12,4 liter
517 PK 2400NM koppel bij 1100-1500 toeren
Tankinhoud 800 liter en maar liefst 47 liter motorolie!! Das niet zoveel hoor, in de transmissie
zit 115 liter en in het hydraulisch systeem zit 100 liter
Afmetingen: 3,50 meter hoog
ruim 6,10 meter lang
2,75 meter breed
14 ton zwaar
Op internet ook een configurator gevonden. Ik zat zo tegen de € 400.000,00!!!
Maar we gaan verder met de kleine versie.....
Je ziet dat de Blocher banden zelfs iets kleiner zijn dan de Bruders.
Eerst nog even wat soldeer en electrowerk. Dit is een van de achterstopcontacten. Eerst maar eentje maken voor de aandrijving van de afrolkieper. Hier koppel ik de Servonaut MF8 regelaar aan.
Rechts zie je tegen de servo de MF8 zitten. In het midden de stroomcentrale. Ik koppel alles met deze Waeco klemmen. Die heb ik in de MAN voor het eerst gebruikt en deze bevallen goed. Vooraan 2x3 voor de motoren en de regelaar. Achteraan 2x5 voor de stroom.
De bevestiging van de stuurstangen aan de servo bevalt me toch echt niet. Ik heb dus toch maar een servosaver gemonteerd met kogeltjes. Tevens de draadeinde stangetjes in een krimpkous gestoken.
Dan nog de spatbordjes voor. Die heb ik van de originele Bruder genomen vooralsnog. Wel wat smal maar dat zijn ze op de Bruder trekker al.
Wanneer ik weer eens een spuitsessie heb (moet het wel warmer worden) zal ik de door Blocher meegeleverde spatborden in ieder geval spuiten en eens monteren om dan definitief te beslissen.
Nu gaan we de dremel maar eens "anschmeissen"
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Rolf
- Rob Wish
- Lid van MBVP
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
- Echte naam: Rob
- Locatie: Nissewaard
Re: Bruder Beest project maar wat?
Rolf,
Inderdaad een beest
Mooi.
Vraag over je "stroomcentrale":
Die Waeco klemmen, heb je die op een print zitten, of koppel je daar alle plussen mee door, of hoe ziet dat eruit?
mvrgrob
Inderdaad een beest
Mooi.
Vraag over je "stroomcentrale":
Die Waeco klemmen, heb je die op een print zitten, of koppel je daar alle plussen mee door, of hoe ziet dat eruit?
mvrgrob
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)