Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer

Bericht door Rolf »

Ook nog wat aan de Goldhofer gedaan vandaag. Had hier en daar al eens iets dergelijks gezien. Nu zijn de velgjes en bandjes voor de Goldhofer niet echt goedkoop. Echter vond ik het ook niets om er dan andere banden/wielen op te maken. Nu met het bestellen van de Arocs kwam ik ze in de aanbieding tegen en hielpen ze me net over de grens van het porto betalen....of niet.

Dus hier de blote voorkant....

Afbeelding

Afbeelding

Een stripje alu, wat M2 boutjes en gaatjes en het zit eigenlijk alweer vast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het moet nog gespoten worden en dan komen ook de naafkapjes erin. Spuiten kan echter nog wel even duren.

Afbeelding

En nog even met het manneke ervoor!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer

Bericht door Rolf »

Dat spuiten ging dus vlotter dan ik had verwacht. Lijkt weer even meer af.

Afbeelding

Afbeelding
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer

Bericht door Rolf »

Ook de Goldhofer ontkomt niet aan 3D verfraaiingen. Er zullen nu puristen zijn die zeggen maar wat jij maakt dat bestaat helemaal niet..... Klopt!!
Maar dat is de vrijheid van de modelbouwer. De Goldhofer is steeds populairder. Als we nu allemaal met dezelfde rondrijden dan is er niets aan. Net zoals wij onze trucks allemaal verschillend bouwen wil ik mijn Goldhofer anders bouwen. De Directeur van Jamie Bouw had nu eenmaal wat anders voor ogen.

Ik had natuurlijk al de klepkisten onder de trailer.

Om de trailer meteen anders te laten lijken moest het bakje voorop wijken. Het hekje was al een tijdje terug eraf gehaald. Ik had eens bij JDRC Trucks een styreensetje gezien voor op het voorplecht. Het geheel leek dan een beetje op de scale art dieplader. Echter dat setje kost € 130,00!!!

Eerst maar eens de naakte waarheid....

Afbeelding

Afbeelding

Dan maar eens zoeken op Thingiverse. Daar vond ik een kist gemaakt voor de Bruder dieplader. Daar kon ik wel wat mee vooral omdat deze ook in Thinkercad was gemaakt en niet "beveiligd". Ik kon hem dus aanpassen.

Afbeelding

Dit was het origineel. Deze heb ik aangepast door de scharnieren te verwijderen. Deze vond ik wat te lomp. Verder is de mijn lager, breder en langer.

Afbeelding

Afbeelding

De reservewielen moesten natuurlijk wel weer een plek krijgen.

Afbeelding

Achter de kist moest dan wel weer wat hout komen. Eventueel ook nog traanplaat. Maar even kijken wat mooi lijkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van de grotere ladingen voor de Goldhofer is natuurlijk mijn bootje....voor erbij zeg maar. Ook dat was een reden dat het bakje moest wijken. De boot moest wat lager komen zodat ik de viaducten en tankstations op 's lands banen nog wel kon passeren.

Hiervoor ook op Thingiverse wat gevonden en dit aangepast wat maten betreft. Helaas kon ik details niet aanpassen maar tot het moment dat ik zelf wat kan tekenen voldoet dit wel.

Afbeelding

Afbeelding

Zo begint het op de printer en daarna hebben we dit......ca 2 uur en 3 kwartier per stuk.

Afbeelding

Wat aluminium had ik nog liggen (eigenlijk altijd wel op voorraad ;)) en plakkend schuim. Beetje passen en meten en we hebben dit staan.

Afbeelding

De lijm droogt nog dus nog geen boot erop. Dat komt bij de volgende update.

Op de printer ligt momenteel de 2e van onderstaande wielkeg.

Afbeelding

Ja, ook deze komt weer van Thingiverse maar is aangepast naar mijn wensen....maattechnisch dan :thumbsup:
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer

Bericht door Rolf »

Mijn aanpassingen zijn nu zover klaar voor het eerst. Het voordeel van printen is dat ik nu kan gaan test rijden en kijken of het voor mij optisch geslaagd is. Ik kan dan echter later ook het bakje lager, langer of korter printen. Materiaaltechnisch kost het niet zoveel en de maten aanpassen is minutenwerk. Ik heb nu ook nog geen sluiting/scharnieren gemaakt. Als het definitief is dan ga ik verder afwerken en spuiten.

Afbeelding

De wielkeggen met hun houders.

Afbeelding

En de steunen voor de boot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook het houtwerk is verder afgewerkt en met dubbelzijdig tape bevestigd. Dit deel is ook nog een beetje twijfelachtig. Moet ik eerst beter op de baan en film bekijken. Das ook weer een voordeel van You Tube films. Je eigen modellen filmen en dan kijken of het op beeld overkomt. Als je een keer op een evenement een speciaal stukje film van je eigen truck wilt hebben dan spreek mij rustig aan. Regelen we dat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, ook even de MAN ervoor. Dit zijn de foto's met het bootje....

Afbeelding

Maar deze kan er natuurlijk ook nog steeds op!

Deze zien jullie binnenkort weer op You Tube!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer

Bericht door Rolf »

Zo, hier is het ook al een tijdje redelijk stil terwijl de Goldhofer nog niet klaar is. Hij is zelfs aan een opfrisbeurtje toe. In eerste instantie had ik dat voor de winter gepland maar gezien de uitnodiging voor het rijden in Dortmund op de beurs heb ik besloten 2 van die klusjes naar voren te halen.

De goldhofer dus. Allereerst een optische opfris. Het blauw moet verdwijnen. Dit stamt nog uit de tijd van mijn Actros. Die is al lang weg en de andere trucks die nu de kar trekken hebben wat andere kleurstellingen. Rood komt wel terug. Nu is het trailer gedeelte rood en dat is poedercoating. Om nu de rest ook rood te spuiten is mij iets te eenvoudig en toch weer niet..... kleurverschil ligt op de loer maar ik wil ook beetje onderscheidend blijven binnen mijn mogelijkheden.

Afbeelding

Afbeelding

Hij moet dus een beetje uit elkaar. Dus op kop en blauw eraf halen!

Het voordek (heet dat zo?) was al niet meer origineel. Ik vind dat originele bakje van de Goldhofer niet zo mooi. Bovendien heeft 90% van de Goldhofers op de parcoursen dat erop zitten. Voor mijn boot als lading moest ie al wijken.

Het geprinte bakje was een test/probeersel.

Afbeelding

Afbeelding

Werkte op zich best en was ook niet echt storend maar nog niet perfect. Dus moet er wat gebeuren.

Afbeelding

De deksel eens doorgezaagd om te kijken hoe ik hem ook weer had geprint. De computer eens doorgespit maar op een of andere manier heb ik de tekening niet bewaard als STL. Alleen de G-code maar daar krijg ik geen STL meer van gemaakt.....

Dan is het nog een beetje vorsen en bekijken....

Afbeelding

Vind ik nog wat in de "bakjes"......

Afbeelding

Valt het in het blad van mijn japanse vriend.... owee

Afbeelding

Moeten we maar eens kijken waar dit ons heen gaat leiden...... Moet maar eens snel aan het tekenen gaan morgen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer

Bericht door Rolf »

Inmiddels is mijn tekenwerk klaar en ligt op de printer.

Afbeelding

De vorm doet al vermoeden wat het is. Een nieuwe voorzijde voor de trailer inderdaad.

Afbeelding

Een nacht later ziet het er al zo uit en net een uurtje geleden....

Afbeelding

De bak is klaar en de deksel ligt er ook al. Het passen even snel leek goed..... Jullie moeten nog even wachten.

Ook is het wel erg fijn dat ik voor het spuiten niet meer afhankelijk ben van het weer.

Afbeelding

Het eerste setje Goldhofer onderdelen staat klaar voor de grondverf.

Afbeelding

Mooi 2 laagjes erop. Droogt zo snel dat je weer met de eerste kunt beginnen als de laatste klaar is.

Afbeelding

Wel even wat schoonmaak werk natuurlijk maar ook dat is inmiddels wel een soort routine geworden. Ik ben nog steeds tevreden over mijn low budget spuiten al moet ik wel zeggen dat die van Fengda mijn favorieten zijn. Die van Ali (€ 8,00!! ) werken prima maar zijn wel gevoeliger voor tip drying (verf droogt op je naald als je even niet spuit) en iets meer werk om schoon te maken.

We zijn dus bezig.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer

Bericht door theDutchguy »

Ben benieuwd hoe het er gaat uit zien met de nieuwe voorkant.
Maar jou kennende komt dat vast wel goed we wachten rustig af tot het eindresultaat. :lol:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer

Bericht door Rolf »

Nou Arvid, het resultaat maar nog niet het eindresultaat.....

Helemaal van een leien dakje ging het allerminst. Heb een soort van writersblock maar dan voor modelbouwontwerpen...... Zit met die kist te klooien hoe die eruit moet komen te zien. Veel foto's en filmpjes bekeken. Wat ik dan in mijn hoofd heb krijg ik er niet uit. De kist die ik had geprint dus heb ik verkeerd getekend...... of gemeten of beide?!? In ieder geval niet zoals ik het had gedacht. Hij is een cm te kort, 2 mm te smal en een halve cm te laag....

Dus opnieuw aangepast en op de printer waar eerst de deksel mislukt. Hij laat los van het bed en heeft dus een opstaande hoek. Je raad het al......Na 10 uur printen mislukt ook de kist. Een deel van de bodem die op een stuk ondersteuning geprint moet worden zit los en krult ook op......

Even klaar mee dus. Gezien ook de tijd dus toch maar met de fout geprinte kist aan de gang gegaan.

Afbeelding

Geen idee hoe ik de afwerking en kleur moet gaan doen dus eerst maar even in zijn nakie gelaten en de accessoires erop....

Afbeelding

Afbeelding

afwerken en spuiten? bekleden met......? deels een deels ander? Nog geen inspiratie.
Ik wil wel het voordek zo open mogelijk houden zodat ik ook de boot of andere lompe zaken kan vervoeren.

Afbeelding

Ik kan in ieder geval een accu nu hier plaatsen. Ik ga overigens van de winter ook helemaal om naar XT 60 en XT 30 stekkers.

Afbeelding

De accukabel parallel aan de kabel van de sensor. Ik wilde de sensor niet loshalen. Zit bij de Goldhofer nogal avontuurlijk vast en werkt prima nu.....
Dus gat erbij geboord voor de doorvoer. Het zij zo. Ik vind het verder ook niet storend.

Afbeelding

alles weer aansluiten. Ook de motoren van de pootjes.

Afbeelding

Poppetje gezien....... Zo heet dat toch?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het oude hout toch maar weer geïnstalleerd voor wat meer contrast. De wielkeggen in oranje lijken nu wat te vloeken. Heb nog rode liggen maar das weer een beetje te artistiek correct. Moet nog maar een setje printen. Heb helaas geen geel filament. Eventueel eens proberen te spuiten......

Afbeelding

Omdat het demonteren van de oprijplaten best een werk is gebruik ik deze montagebok maar.

Afbeelding

De zijkanten en de spatborden erop....

Afbeelding

Steunpootjes.....

Afbeelding

En samen met de kisten en de onderrijdbeveiliging vormt het dan weer een stemmig geheel. Nu midden in de nacht geen toegang tot mijn vrachtwagens maar ik denk dat deze kleurstelling wat neutraler is en beter past bij mijn huidige MAN en de toekomstige SK.

Nu in Dortmund (ja, het gaat onder voorwaarden nog steeds door) maar eens wat meer inspiratie opdoen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer

Bericht door Rolf »

Nu nog een paar puntjes op de I om de Goldhofer een beetje knap mee te kunnen nemen naar Dortmund.

Afbeelding

De wielkeggen gaan naar de spuiterij. Ik heb geen geel filament maar wel verf......

Afbeelding

De kist krijgt een schakelaar. Beetje groot wel maar heeft meteen een behuizing, had ik nog en zwaar genoeg voor lipo's. In de definitieve kist komt een "behuizing" voor een schakelaar. Ook heb ik de Goldhofer dus op XT60 stekker omgezet.

Afbeelding

Aan de achterkant ergerde ik mij al een tijdje aan die "gele borden" stickers. Wat een kl*&%te stickers zeg......

Afbeelding

De rechter ging er in 189 stukjes af waarvan een groot deel onder mijn nagel. De lijm daarna met alcohol en remmenreiniger verwijderd. De linker was maar 70 stukjes...... Gelukkig zijn de rijplaten gepoedercoated (schrijf je dat zo?) anders had ik er op de valreep nog een verfklus bijgehad.

Afbeelding

Deze vind ik beter.

Dan nog wat bedrijfslogo en natuurlijk mag de vlag niet ontbreken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de spuiterij is ook klaar....

Afbeelding

Zo, best tevreden weer zover. Gaat toch best wel weer een paar uurtjes inzitten maar het net of je weer een ander model hebt zeg maar.
Anders dan al die andere standaard Goldhofers. Misschien wel niet precies 1:1 nagebouwd van iets bestaand maar dat is ook nooit zo mijn doel. Het moet eruit zien alsof het kan (voor 95% van mijn publiek en vooral mijzelf) en het moet iets anders zijn dan die anderen. Dat is het mooie van modelbouw vind ik.

Binnenkort weer meer dus....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Uitbouw en ontwikkeling Carson Goldhofer

Bericht door Rolf »

De 3D print spullen hebben het goed gehouden en op de baan maakte de Goldhofer best een goed figuur. De kist lijkt mij best goed zo. Een beetje contrast/bekleding aanbrengen en afwerken.....

De rest van het materieel ging ook wel goed behalve aan het eind van dag 2 de oprijplaten van de Goldhofer....Die gingen niet meer omhoog! Nu had ik al beide dagen problemen met de ontvangst van de commando's tussen zender en secondaire toepassingen. Eigenlijk alles wat via de Beier modules liep, de multiswitch zaken zeg maar. Dit heb ik al eerder ervaren maar er waren nu gewoon momenten dat bijvoorbeeld het licht niet aan wilde of juist niet uit....

Dus dacht die oprijplaten, even geduld, komt wel..... accu aan en uit, loskoppelen en weer aankoppelen...... tja, dan maar op kop.

Afbeelding

De koppeling tussen spindelas en motor was gebroken. Vermoedelijk heeft de motor dus doorgedraaid op enig moment en de verende koppeling uit elkaar gedraaid. Na handopwinding stonden de platen in ieder geval weer een beetje recht op.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig had ik deze thuis nog op voorraad, rechts de nieuwe, want ook dit kun je op de Intermodellbau niet kopen. Ze komen ook uit de 3D printer en aanverwanten hoek.

Even kort sleutelen en we kunnen weer.

Afbeelding

Ze staan weer fier overeind klaar voor een volgende klus.

Op dat zender/verbinding verhaal kom ik nog wel een keertje in een apart topic terug. Dat was best vervelend en meerdere mensen hadden er last van.
Ik ga op onderzoek uit. Mocht iemand van jullie het al weten dan hoor ik het graag natuurlijk.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie