Claas Jaguar 900 Bruder ombouw

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Claas Jaguar 900 Bruder ombouw

Bericht door Rolf »

En daar gaat ie weer......Weer een Bruder voertuig dat het moet ontgelden.

Omdat ik nu de Goldhofer trailer heb wil ik ook wat laden en lossen. Ik heb natuurlijk mijn bagger maar die neem ik niet altijd mee. Handig is het om dan ook wat kleinere en lichte voertuigen te hebben. De Jaguar is 1 van de kleinste combine's van Bruder. Bovendien kan ik van deze de "bekken" ook zelf vervoeren cq kunnen ze eraan blijven zitten.

Verder hoeft ie eigenlijk alleen maar eraf en erop te kunnen rijden.....

De basis met mais en gras verwerking.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die moet dan dus ook voor een deel uit elkaar. Dit viel mee. Ik krijg ook wel een beetje ervaring met Bruders ontmantelen.

Afbeelding

Nadeel van de Claas Jaguar is dat hij als speelgoed geen sturende as heeft. Ik kan dus niet even een servootje poten en klaar. Na beetje denkwerk en passen en meten dacht ik aan deze die ik nog op zolder had liggen. Ooit al eens met name om de assen gekocht.

Afbeelding

Afbeelding

Dus de dremel en de japanse zaag (ik noem hem al Bruderzaag) en eens beginnen wat uit die bodem te zagen.

Afbeelding

Afbeelding

Uitdaging is natuurlijk ook het zoveel mogelijk met voorhanden materialen te doen.

Hier de houder voor de starre vooras.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook wilde ik de crawler motor en gearbox gebruiken. Mogelijk zelfs nog 4WD?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achteras die sturend moet zijn was een nog wat grotere uitdaging. Het gat zit onder in het Bruder chassis en dan moet je de plaats gaan bepalen van de as zodat ook de hoogte klopt. Bovendien wilde ik de as niet star maar pendelend ophangen. Voorlopig is dat opgelost.

Van boven gezien. De "pendelas" is een 35 mm messing staaf. Aan de voorzijde draaiend in een dikke alu strip en aan de achterzijde in een alu L profiel. De as blijft door de stelringen op zijn plaats. Deze techniek had ik ook al bij de Bruder wals toegepast.

Afbeelding

en van onderen.

Afbeelding

Afbeelding

En dit is nu de stand.

Afbeelding

Tevreden zover. Nu dus nog de stuurservo in het geheel inpassen en ervoor zorgen dat de as ook draait. Daarbij weet ik al dat er voor de sturende achterwielen wat meer ruimte zal moeten komen. Ook zal ik de originele Bruder wielen nog moeten aanpassen. Die wil ik namelijk wel weer gebruiken. Weer een lopend project dat zal worden vervolgd......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
VOLVO FH 16 660
Lid van MBVP
Berichten: 647
Lid geworden op: 25 sep 2007 19:52
Echte naam: Piet Horsman

Re: Claas Jaguar 900 Bruder ombouw

Bericht door VOLVO FH 16 660 »

Halo Rolf,

Dit wordt weer een mooi project.
Je begint al aardig op Cor B. te lijken, die is ook niet bang om de zaag in een model te zetten, hahaha. :lollol: :yeah:
_______________________________________________________________
VOLVO FH 16 750
Volvo........... Ik rol

Liever 6 harde klappen ........ dan 8 zachte plofjes


Groetjes Pieter
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Claas Jaguar 900 Bruder ombouw

Bericht door Rolf »

Tja, in dat opzicht.......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Claas Jaguar 900 Bruder ombouw

Bericht door Rolf »

De Claas Jaguar moet nog een stuurinrichting krijgen dus we gaan even verder. Hij moest 26 mei zover klaar zijn voor de eerste tests.....

Met de achterbumper op zijn originele plaats zouden de wielen aanlopen bij het sturen. Dat moest dus ook verholpen worden. Hier de bumper op zijn originele plaats.

Afbeelding

Beetje Bruderzaag hanteren en je hebt dit.

Afbeelding

Beetje alu uit de voorraden. Gaatje erin maar daar zien we straks niets meer van.

Afbeelding

En we hebben een bumper annex servohouder. De servo zit met 3M dubbelzijdig tape vast en geklemd tussen bumper en chassis. Die gaat geen kant op,

Afbeelding

Met een beetje matzwarte tape en 2 boutjes zit de Bruder bumper ook weer op zijn plek. Beetje lager zodat deze de servo ook afdekt.

Afbeelding

Een paar zwaailampjes doen het ook altijd wel leuk. Dus ook die heb ik op voorraad liggen. Geen pistenkings maar deze zijn voor dit soort bouwsels perfect.

Afbeelding

De houder is al standaard aanwezig dus beetje snijden boren en lijmen......en likje zwarte verf erlangs...

Afbeelding

Het is 2WD gebleven. De stuuras zit zo laag dat de hoek van de cardan onmogelijk zou worden. Ik heb dus het diff en de aandrijfassen verwijderd.

Ik heb geen detailfoto's van de wielen gemaakt. Is ook niet schokkend. De sturende, niet aangedreven achterwielen zitten gewoon op de standaard as "Geschroefd". Gaatje gecentreerd geboord terwijl het binnenwerk nog in het wiel zat. Toen alles weggedremeld aan de binnenkant. Toen het wiel op de as gedraaid en geborgd met een moertje. Omdat het asje in een dubbel kogellagertje loopt draait ie soepel en stil.

De aangedreven voorwielen zitten op 12 mm hex door middel van een tamiya vrachtwagen velg die ik aan de binnenzijde van de velg heb vastgebout. Het binnenwerk uit de velg is ook hier er gewoon uitgedremeld.

Afbeelding

De originele zijkleppen fungeren als toegang tot de techniek. Achter past een lipo precies op het motorblok. In het midden is er nog wat uitgedremeld en kan ik bij de stekker en de aan en uit schakelaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren, 26-5 dus ben ik als gastrijder bij de Modeltruckers geweest in Kalkar, Duitsland. De claas werkt prima en komt de Goldhofer af en op. Doordat het voordiff gesperd is trekt ie de stuuras wel iets mee laat maar zeggen. Achter moet er dus nog een beetje gewicht in. Verder reutelt de aandrijving zo dat een geluidsmodule niet nodig is ;)

Nu nog iets bedenken om de bakken te kunnen heffen en aan- en af te koppelen. We zijn nog niet helemaal klaar dus.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie