Rastar Politie XC90

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Rastar Politie XC90

Bericht door Rolf »

Deze zagen jullie niet aankomen he 

Alweer een nieuwe build. Alweer geen echte modelbouw maar een beetje speelgoedfreubelgedoe.

Mee eens? Sluit het topic maar dan!

Nieuwsgierig? Lees gerust verder.

Tijdens de december rijdag op ons clubparcours hier in Terborg kwamen we tot de conclusie dat we eigenlijk naast de ambulance een politiewagen nodig hadden. Ik bedacht me dat we ook in Brugleuningerveen bij MBVP niet altijd blauw op straat hebben. Op veel andere banen waar ik wel eens rijd trouwens ook niet. Dus een beetje overleg met de autoriteiten. Het mocht natuurlijk weer niet te veel kosten. Ook moest hij naast de auto van het AT functioneren. Die kennen jullie al wel.

De politie stapt over naar Mercedes. Echter in het geheim zijn bij de aanbesteding ook enkele Volvo's getest. Laat ik er daar nu eentje van achterover gedrukt hebben.......

Links dus de Audio van het AT.

Afbeelding

Rechts de XC 90. Lekkere bak toch?

Afbeelding

Ook hier dus weer een beperkte ombouw. Zoals bij deze Rastar auto's gebruikelijk eerst de besturing aangepast. Ook een CTI regelaar geplaatst en ombouw naar een kleine 2S lipo.

Vooralsnog blijft de originele motor behouden. In de toekomst wil ik hem nog een keertje ombouwen naar N20 motoren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik het onderstel zover had wilde de servo graag alle kanten op. Op de een of andere manier stoorde er iets terwijl de motor toch ontstoord is. Ik had nog een elco liggen en na die in gestekt te hebben was het goed.... curieus dus.

Ook voor en achterlicht in orde gemaakt. Gewoon branden meer niet. Foto's of filmpje volgt nog.

Afbeelding

Afbeelding

De garage wilde eerst een enkele blauwe chaoslamp op het dak zetten. Daar was ik echter fel op tegen. Die zie je toch met goed fatsoen niet! Beetje balk uit China valt toch veel beter op!.

Afbeelding

Ook personeel is er al maar natuurlijk geen uniformen in die maat. Ook zijn deze gasten niet in het zwart leverbaar....tja dan maar zelf aan het "naaien".

Afbeelding

Afbeelding

Ik wacht nu even op een kleine bestelling en dan gaan we verder!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Michael »

Ik ben benieuwd naar jouw oplossing voor een stuurservo.
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Rolf »

Die zit er al in. Kun je net onder de ontvanger zien. Is bij de meeste rastar auto's niet zo een heel groot probleem.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Michael »

Rolf schreef: 02 jan 2019 15:56 Die zit er al in. Kun je net onder de ontvanger zien. Is bij de meeste rastar auto's niet zo een heel groot probleem.
Nou Rolf, mijn ogen worden wat minder :P Als je detail foto's hebt zie ik die graag in mijn mailbox verschijnen.
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Rolf »

Dan zal ik hem eerst moeten slopen ha ha. Maak er wel eentje maar plaats hem dan wel hier. Komt goed zeggen we dan.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Rolf »

Op speciaal verzoek dus even "gesloopt" en een foto gemaakt. Zo zit het bij de Volvo XC 90. Vrij eenvoudig want de servo arm grijpt meteen in de stuurstang.

Afbeelding

Echter zijn er volgens mij geen 2 Rastar auto's gelijk onder de kap. Best grappig gezien de prijzen. Ze moeten toch overal maar weer mallen voor maken. Schijnbaar daar een minder probleem dan bij andere fabrikanten ;-)

Hier nog een paar foto's van andere Rastar stuuroplossingen die ik nog kon vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het blijft eigenlijk altijd een geval van open schroeven en goed kijken. Een dremel, wat vijltjes,boor, kruiskopschroevendraaiers en mesjes als gereedschap. Dan hotglue, dubbelzijdig tape en wat armpjes of spul dat je als links kunt gebruiken. Stukje styreen oid kan ook handig zijn.
Beetje freubelen en passen en meten en er vooral voor zorgen dat je de veertjes niet wegspringen. Natuurlijk ook een klein servootje en wat armpjes.

Ook handig is als je een zender hebt waarbij je de servo uitslag kunt beperken. Meestal is 100% teveel.

Succes ermee.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Michael »

Thnx Rolf.
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Rolf »

En de kleine bestelling is binnen. Naast gewone verlichting en de zwaailichtbalk krijgt deze natuurlijk nog een setje frontflitsers en ........
Tuurlijk, sirene!!

Afbeelding

Een keertje iets bij RC Beleuchtungen besteld. Ging met name om de sirene. Helaas was mijn eerste keus van modellbauregler niet beschikbaar. Deze is in herontwikkeling en einddatum/leverdatum onbekend. Dus ook maar meteen flitsmodule mee besteld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De speaker zit in de hoedenplank.

Afbeelding

Afbeelding

2x 5 mm gaatje voor de flitsers. De grill is erg breekbaar en blijft nog net heel...... pfff
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Rolf »

We gaan weer verder met de politiewagen. Wilde deze eigenlijk voor het Broshuis Event ook in de striping hebben maar dat is helaas niet gelukt. Eerste grote optreden zal dus wel Ede worden op de baan van MBVP. Mogelijk mag ik zelfs parkeren bij het politiebureau daar?

De agenten hadden hun zwarte uniform aangetrokken. Dit heb ik gedaan door ze goed te ontvetten en daarna met een kwastje in de Flat Black van Tamiya gezet.

Afbeelding

Ik heb een tijd terug een aantal van deze setjes trim line gekocht in verschillende kleuren. Waren in de uitverkoop. Nu komen de gele van pas.

Het is natuurlijk onmogelijk (voor mij in ieder geval) om ook de details van het uniform te maken. Ik denk dat het beter is een goede aanduiding te maken dan slechte details. Dat is eigenlijk ook de insteek bij de auto.

Afbeelding

Gelukkig heeft het Nederlandse uniform een paar er uit springende details waar ik dan gebruik van maak.

Afbeelding

Na de plaatsing in het interieur nog een beetje bijgestipt. De hechting van de verf is niet optimaal maar eenmaal in de auto is dat geen probleem meer. Ook door het bewegen van de scharnieren in elleboog en schouder komt er nog wat oude kleur naar boven. Dat moet je dan dus even aanstippen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op hun plek ziet het er dan zo uit en ik ben er zelf heel tevreden mee. Ook kun je op deze foto's zien dat ik op advies van Fred de zwaailichtbalk heb laten zakken door de voetjes eronderuit te halen. Dat zier er ook beter uit. Het advies van Fred om hem eraf te halen heb ik niet opgevolgd.

Ik vind de huidige panieklampen op de Nederlandse politiewagens zo armoedig. 1 blauwe lamp op een stokje. Nee, mijn lichtbalk is misschien niet de mooiste maar de Nederlandse politie rijdt ook Taxi tegenwoordig en geen Volvo meer. Aanduiding dus ;-)

De volgende update is hopelijk de striping.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Rastar Politie XC90

Bericht door Rolf »

Afbeelding

Als dit ding dan weer op het bureau staat dan moet er weer het een en ander gebeuren.

Deze is nog redelijk wit.

Afbeelding

En zoiets moet erop komen.

Afbeelding

Dat viel niet mee. Er zitten veel randjes en bollingen in de Volvo. Meer dan je zo zou zeggen....Maar na een paar uurtjes priegelen en enige krachttermen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het wel aardig geslaagd zo. Het echte politielogo zou mooier zijn. Daar moet ik dan toch nog eens achteraan.
Bij het foto's maken zag ik ook dat de gele striping op de uniformen ook een beetje loslaat......Knudde.
Dat moet ik dan dus ook nog maar een keer ter hand nemen.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie