personenauto's en materieel Rolf

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

Ik maak hier toch een nieuw topic van. Het is wel een verzamelverhaal van diverse personenauto's zonder speciale functie zoals de politieauto.
Ook eventuele aanhangers, aanbouwsels of dakdragers komen hier dan terecht.

In mijn Politieauto topic was al de ombouw van de stuurinrichting van Rastar auto's terecht gekomen. Laatst was ik de auto's aan het voorzien van nieuwe kentekenplaten. Mijn Mercedes G55 AMG kreeg wat extra aandacht. De laatste keer wilde hij niet zo lekker.

Eerst maar het kenteken.....

Afbeelding

Voor de oplettenden en "RDW abonnee's" onder jullie. Dit is een fantasiekenteken met initialen, huisnummer, geboorte jaar van ons. RDW zegt dit is een Citroen C4.....en wat rijd ik 1:1? juist!

We gaan verder.

Bij het rijden leek het erop of het diff niet helemaal meer wilde. De aandrijving was eigenlijk maar op 1 achterwiel. Das behoorlijk arremoedig voor een 4x4.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de insiders een bekend beeld maar zo zien de Rastar (en ook Jamara en aanverwanten) auto's er van binnen achterin uit.
In dat witte bakje zit de motor en gearbox met het differentieel. Het gehele bakje is verend en pendelend opgehangen.

Afbeelding

Afbeelding

Na een beetje slopen heb je dan dit. Net als bij de voorkant en de stuurinrichting zal het allemaal wel een beetje verschillend zijn bij de verschillende modellen maar in grote lijnen zal er hetzelfde in zitten.

Wat er ook in zit is een flinke lik vet. Meer dan RC4WD in zijn RTR assen had gedaan. Het loopt dan weliswaar gesmeerd maar bij demontage en werken ermee is het wel een beetje kliederen. Dus zoveel mogelijk ontvetten en verder.

Afbeelding

Ik wilde dus andere motoren monteren maar het witte afgeveerde bakje zoveel mogelijk behouden logischerwijze. Had ook al geprobeerd en gemeten met een as van zo'n Chinese militair WPL truckje maar die is te breed, althans voor deze G55.

De wiel meenemers kon ik helaas ook niet behouden dus moesten er busjes komen. Na wat gerommel in de bakjes....

Afbeelding

Afbeelding

Gezien de bouw van het "chassis".....de onderbak van de auto dus, moet je eerst de onderkant van het witte bakje met de motoren inbouwen en dan de wielen van buitenaf. Vandaar dus de oplossing met de grubscrews.

Afbeelding

Afbeelding

Het bakje dus. Het alu plaatje gaat de motoren op hun plek houden.

Afbeelding

De kabeltjes gesoldeerd. De ene motor plus en min omgedraaid. De motoren had ik trouwens nog liggen. Ooit al eens een bosje ergens besteld in China. Dit zijn 12v 300 rpm motoren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De inbouw. De motoren zitten ingeklemd. Tussen het alu stripje en de motoren zit nog een stukje van dat rubber 2 zijdig plakband.
Gezien de geringe krachten lijkt me dit voldoende. Eventueel zou er nog wat hotglue bij kunnen. Gezien ook de prijs van de motoren en de mogelijke kwaliteit ( nog geen € per stuk) lijkt mee een eenvoudige vervangingsmogelijkheid ook wel handig.

Afbeelding

Het bakje dicht. Hier zie je ook de veer.

Afbeelding

Hier de vering en pendelbeweging te zien (hoop ik)

Afbeelding

En weer dicht. Verder aan deze auto nog geen poespas. Is nog een testauto. Dit weekend eens aan de tand voelen. Met name kijken of de motorbevestiging en de verlijming van de velgen op de as busjes houden. Ik heb al gezien dat met een 2S lipootje hij te langzaam is. Ik wil wel de 2S lipo's blijven gebruiken.(die heb ik namelijk al en zijn mooi klein). Vandaar bij Ali alvast een stel 6v met 500 rpm en 1000 rpm besteld. Je hoeft immers niet altijd topsnelheid te rijden.

Ik houd jullie weer op de hoogte!!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

Vandaag met de AMG G Klasse gereden. Zoals te verwachten was wel wat aan de trage kant. Daar gaan de nieuwe motoren wel verandering in brengen. Wat me erg positief opviel was de fijngevoeligheid waarmee zich de auto liet rijden. Ik hoop voor het volgende grotere event de motoren binnen te hebben en wil dan de AMG en de politie XC90 omgebouwd hebben.

Ik houd jullie verder op de hoogte.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
fireman fred
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 sep 2007 22:13

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door fireman fred »

Rolf, raar dat jouw motoren van 12V bij 300 rpm te langzaam zijn?? Of rij je met een lagere spanning dan 12V ?? Dan draait je motor ook langzamer uiteraard.
Harry en ik kiezen bij de kleine modellen meestal voor 6V N20 motoren met 300 Rpm. Dat is een prima snelheid, goed te regelen maar ook krachtig genoeg om een heuvel/viaduct op te komen. Sneller betekent ook weer minder trekkracht. Accu bij mij 6V of 7,2V Weet niet wat een Lipo levert, zijn mij te brandgevaarlijk.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

Ik rijd met 2S lipo. Met verstand niet gevaarlijk denk ik.
Die 300 RPM komt dan niet natuurlijk. Wacht even de nieuwe af. Kijk wel even hoe of wat. Zal toch een beetje experimenteren zijn.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

Ik ben nog steeds in afwachting van de nieuwe N20 motoren. De ene keer is Ali vliegensvlug en de andere keer duurt het de volle 6 tot 8 weken.

In deze serie valt onder materieel de aanhanger. Ik heb nog wat Bruder aanhangers liggen en begin nu met een zeer belangrijke. Ik kwam op het idee toen ik met de hond aan het wandelen was. Bij een verbouwing van een huis zag ik deze staan.

Maar we beginnen bij het begin. Het chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een oudje van Bruder. Zoals gewoonlijk wat te grote wielen en een starre as. Volgers van mij kennen inmiddels het Bruder diff (niet mijn uitvinding hoor!) maar ik heb het al veel toegepast. Hierdoor krijg je onafhankelijk draaiende wielen. In mijn doos met banden en wielen uiteindelijk een keuze gemaakt voor een Lego velg en Fischertechnik banden.

Afbeelding

De bruder as doormidden.

Afbeelding

Afbeelding

De lego velgen hier met lego banden.

Afbeelding

En uiteindelijk met Fischertechnik banden. Net even iets groter. De lego banden kunnen er eventueel zo weer op. Zal nog wel blijken welke mooier staan. Jullie laten het me toch wel weten ;)

Afbeelding

In de velgen uiteindelijk stelringen gedrukt. Ik had geen lagertjes meer in deze maat dus gewoon een stelringetje.

Afbeelding

Altijd een bakje vol van.

Afbeelding

Hier dan het resultaat. 2 assen van messing. Aan een kant een stukje M3 draad in getapt. Dit einde in de stelring in de velg gezet en van buiten een M3 boutje erin. Dan in het chassis in de aluminium Diff buis geschoven en met een stelring gefixeerd. De andere kant hetzelfde.

Afbeelding

Dit loopt soepel zat. Dit is ook geen aanhanger die kilometers op de banen in binnen- en buitenland gaat draaien. Dit is meer een gimmick aanhanger voor een keer een rondje en dan ergens neerzetten.

Hij kan dan bijvoorbeeld achter deze wagens.

Afbeelding

of...

Afbeelding

Ja, en wat moet er dan op? Wat is de gimmick. De oplettende kijker had al wat gezien en herkend ook mogelijk. Op de baan bij MBV Papendrecht heb ik bij mijn garage altijd een Dixie staan. Nu hebben ze daar inmiddels een vaste toilet (na 3 jaar !!!) dus kon deze een andere bestemming krijgen en een echte Mobiplee worden.

Afbeelding

Afbeelding

Gewoon omdat het kan ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

Dit topic zal noodgedwongen een beetje rommelig zijn, blijven en anders wel worden. Ik doe allerlei dingen door elkaar heen maar om voor alles een apart topic te openen is mogelijk ook niet wenselijk.

Eerst heb ik nog wat aan de WC aanhanger gedaan. De dissel moest wijken. Dit is al een oud Bruder chassis en ik ontdekte een breukje in de dissel. Meteen maar even actie ondernemen. Dit gelukkig weer kunnen doen met aanwezige materialen.

Afbeelding

Afbeelding

Dissel eraf gezaagd en materiaal op maat gezaagd. Aluprofiel van Alfer. Het trekoog had ik nog uit mijn Blocher tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is ook echt geen rakettechnologie maar toch loop ik nu even vast hoe nu verder. Dit gaat met name om de afwerking/aankleding. Moet ik nog even inspiratie voor krijgen.......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

De afgelopen dagen heb ik ook weer wat chineze vuilniszakjes binnen gekregen. Nu eindelijk met de N20 motoren, althans een aantal er van.
Nu zijn die lui niet altijd al te servicegericht.....Kan ook niet voor dat geld. Op de motoren staat eigenlijk nooit een stickertje met voltage en toeren.
In dit geval bij eentje wel op de zakjes. De andere levering was echter zonder......Tja....

de 1000 rpm haal je er wel zo uit. Deze eerst in de AMG gesoldeerd maar dat is een brug te ver. Het kan wel hoor. hij rijdt er vlot mee op het laminaat maar ik denk dat een viaduct moeilijk gaat worden. Een aanhangertje merk je ook al wel. De 1000 rpm motoren kunnen dus in de verkoop cq voor andere projecten gebruikt worden.

Dan heb ik nog 6 volts 500 RPM en 300 RPM. In de AMG nu 300 RPM ingebouwd. Die geven de auto een redelijke snelheid, gelijk met de meeste vrachtwagens. Ook is het koppel goed. Het viaduct zal dus geen probleem zijn en ik neem aan een aanhangertje ook niet. Dit weekend maar eens proefrijden. Uiteindelijk denk ik dat 500 voor de meeste auto's het beste zal zijn. Dus de volgende ombouw is met 500 RPM motoren.

Van de motoren inbouw verder geen foto's want er is verder technisch nog niet iets veranderd. Ik heb nog wel een idee om de ophanging van de motoren aan te passen maar dat komt nog wel.

Afbeelding

Afbeelding

Wel dacht ik nog even snel de originele verlichting te vervangen door leds. Dat heeft toch nog wel even geduurd maar uiteindelijk zitten er lampen in. Zijn uiteindelijk wel een beetje fel maar dan zijn ze ook bij daglicht op de baan goed zichtbaar ;)

Afbeelding

Gewoon simpel voor en achter een ledje. En een Dr Mad schakelaar zodat ik de verlichting vanaf de zender kan in- en uitschakelen. Het zwaailicht zat er al op en is ook schakelbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Simpel......Nu eerst testen. Zodra ik tevreden ben met de resultaten kan ik verder. In de toekomst zal deze en ook andere voertuigen mogelijk een kleurtje krijgen en worden ingebonden in de bestaande firma's.

Afbeelding

Hier een selectie aanhangers die klaar staan voor ombouw, gebruik, verbouw etc etc

Afbeelding

En hier de Rastar verzameling. Van links naar rechts op de foto;

-Land Rover Defender D90. Deze is nog volledig in speelgoed staat.

-Audi Q5 Arrestatieteam. Omgebouwd maar nog originele aandrijving. Voor en achter verlichting en 6 flitsers. In de toekomst 500 RPM?!

-Volvo XC90 Politie. Omgebouwd maar nog originele aandrijving. Voor en achter verlichting en zwaailampen en flitsers voor.
in de toekomst 500 RPM?!

- Mercedes AMG G55, das deze dus

- Volvo XC60. Omgebouwd en ook al N20 motoren maar waren 12V 300 RPM en die zijn te langzaam op ee 2S lipo. Moet dus ook nog omgebouwd
worden. Formeel is het de uitleenauto van J&R Exclusive Cars op de truck baan van Papendrecht.

Van deze auto's en mogelijk meer gaan jullie hier verder de avonturen lezen. De politie Volvo heeft wel een eigen topic.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

Tja, daar zit ik dan. Eigenlijk zou ik dus nu in Berkel en Rodenrijs op de truckbaan van RC Truckers Haaglanden rond moeten rijden....Ik zou meteen de AMG mooi kunnen testen en had ook nog even snel wat aanhangerwerk verricht want het oog wil ook wat.

De gezondheid gooit echter weer roet in het eten. Weer wat te veel hooi op de vork gehad en slecht geslapen. Dus ik zit weer in stilte op mijn hobbykamer.

Dan maar even het aanhangerwerk op internet zetten. Kost niet zoveel energie.

Om de AMG G55 wat te belasten laten we maar zeggen wilde ik een aanhanger van Bruder voorzien van een Bruder Diff en andere banden en velgen.
Daar kon dan mooi wat lading op.

Afbeelding

Eerst dus de Bruder as doorzagen.

Afbeelding

Links de velg van een gesloopte Rastar auto met een iets te harde band. Rechts dezelfde velfg met een rubber band van Fischertechnik.
Die moet het gaan worden.

Afbeelding

Bij Bruder ombouw is er dan altijd wel een stukkie plastic, een nokje of een clipje dat moet wijken.

Afbeelding

Ruimte scheppen voor het Bruderdiff.

Afbeelding

De assen en de velgen liggen klaar voor een stukje maatwerk. Met een kleine pijpensnijder de as op maat snijden.

Het ziet er dan uiteindelijk weer zo uit. Met de beroemde stelringen. Moet er weer een paar 4mm bij bestellen. Raken op ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan ook nog even wat voor het uiterlijk. In de toekomst worden de blijvertjes nog wel voorzien van een andere opbouw, laklaag, verlichting of wat dan ook. Nu even eenvoudig zo.

Afbeelding

Nummerborden en "verlichting". De 2e aanhanger ook maar even meegenomen al heeft deze nog geen diff en koppeling.

Afbeelding

Afbeelding

Dan is het dus maar wachten op een volgende gelegenheid om de AMG te kunnen proefrijden op een truckbaan. Zal ook wel weer komen!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

Hier weer wat leven in blazen. Ik had van onze gewaardeerde modelbouw collega Wim een ideetje gezien en wilde dit verder uitwerken mede omdat ik eigenlijk alles al heb liggen/staan. Het heeft met de aanhangers en DHL Sprinters van Bruder te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Deze kennen de meesten wel. Een zogenaamd statisch model voor langs de truckbaan. Mama Leone's frieten!

Ik had ook nog een DHL opbouw van de Sprinter staan.

Afbeelding

En 2 aanhangers...... Eentje die ik een tijdje geleden al van een Bruderdiff en andere banden had voorzien. De ander, hier op de foto nog bijna origineel.

Afbeelding

Afbeelding

Na wat gezwaai met de japanse zaag het chassis passend gemaakt. Dan van de DHL bak wat klipjes onder afknippen en de spoiler eraf.

Afbeelding

Dat is een beste aanhanger maar ook wel een lekker trekpaardje. Om het geheel nog wat verder aan te passen weer zagen....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een hele mooie strakke zaagsnede! Je ziet hier dat het ook wel een beetje troep maakt.

Afbeelding

Afbeelding

En dit is het dan voorlopig.

Afbeelding

Parallel loopt dus Mama Leone. Die gaan we niet choppen.
Het chassis en de Bruder diff in detail.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meteen even het frituur aansmijten natuurlijk en de eerste klanten zijn er al.

Afbeelding

Afbeelding

Zo, weer even een avondje wat tussendoor. Binnenkort weer meer!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: personenauto's en materieel Rolf

Bericht door Rolf »

We gaan weer een beetje verder met de aanhangers. Van de verlaagde gesloten aanhanger wil ik een koelwagen maken. Slagerij H. Worst ofzo. Hiervoor heb ik dus een koeler nodig. Op Thingiverse aan het zoeken geweest en een 1:14 printbare trailer gevonden met diverse verschillende voorwanden. Das mooi!

De trailer ziet er nu zo uit

Afbeelding

Afbeelding

De koeler was natuurlijk als tekening te groot. Ik wilde hem op maat hebben voor de trailer en qua verhoudingen een beetje ogend. In Cura, het slicerprogramma van mijn 3D printer, heb ik de lengte en breedte aangepast. Hij was echter ook bijna 3 cm dik. Dus dit ook aangepast naar 15 mm.......

En dat was een denkfoutje. Als je namelijk de maten aanpast dan pas je alles aan. Ook de al relatief dunne gedeelten worden nog dunner......
Het ging net!!!!

Ik heb het front er even los voor gezet en het dak zit ook gewoon los!

Afbeelding

Ik kon hem nog net heel houden en op een plaatje styreen plakken. Na 6,5 uur printen zonde om hem weg te gooien natuurlijk.

Afbeelding

Als in het voorjaar het geheel gespoten is dan denk ik dat het wel mee zal vallen. Je ziet natuurlijk de lijnen. Eerst maar eens spuitplamuur.

Afbeelding

Afbeelding

Vind dit alweer een kleine vooruitgang!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie