Re: Amewi/Huina 1583 shovel
Geplaatst: 20 jul 2021 20:40
Ups and downs heet het toch..... We gaan verder maar weer enige tegenslag helaas....
Simpel beginnen....
Moeilijk te zien maar de koplampen schijnen niet meer door. Van binnen voorzien van 2 laagjes verf, grondverf en zilver.....
Dan was er de accu ruimte onder de motorkap. De meeste plaats neemt het gewicht in. Ik heb gelukkig een referentie in de shovel van Wim. Die had het gewicht al iets verminderd en aangepast ten faveure van een grotere lipo. Een paar honderd gram minder gewicht had geen nadelig effect op zijn bruikbaarheid. Ik heb zelfs een zeer verschillende lipo verzameling. Dus dacht ik maak ook een beetje meer plek vooral ook omdat grotere lipo's ook meestal een dikkere en dus meer weerbarstige kabel hebben.....
2 staven verwijderd.....
en bladlood toevoegen....
Zo win ik zeker een cm hoogte onder de kap. Ik ga van iets meer dan 1200 gram naar...
Ik verwacht dadelijk bij de afbouw ook nog wel 100 gram links en rechts kwijt te worden.
Een andere kleine simpele aanpassing zijn de wielkeggen.....Niet echt natuurlijk en ook niet door geprinte te vervangen zonder het hele spatbord te slopen.
Je kunt ze dan zo, een beetje onopvallend, laten of een beetje opsmukken.
Door de gewijzigde armverlenging had ik wel weer een probleempje dat ook standaard bij deze shovel aanwezig is. Als de arm hoog staat en je de bak te ver terugtrekt klapt ie om richting cabine.....zootje krijg je er van en hij slaat als het ware vast. De bakcylinder krijgt hem niet meer terug....
Dit is op te lossen met een langere arm maar dan kun je de bak op de lage stand ook minder ver naar achter klappen.....
Hier mijn oplossing.
Zo kan ie niet verder terug. Als ik nog eens een definitieve set print kan ik op de arm ook een nok tekenen. Dan weet ik ook de precieze noodzakelijke hoogte. Nu is hij nog instelbaar voor de finetuning. Het model is immers nog in ontwikkeling.
En hoe! Ik ben in afwachting van de 2e CTI ESM-2 module voor de stuurinrichting. Ik dacht zondag laat ik eens 2 batsen zand op de stoep kiepen en kijken hoe het gaat verder..... Ging prima. Was nat zand en de bakcylinder (de actuator) zit op de grens maar met wat handigheid is er niets aan de hand.
Dus kwartiertje ofzo geschept en net aan het eind....reutel ratel... kl.te!
Weer een spindel kapot. Nu dus een hefcylinder/spindel. Na een korte operatie bleek het om dezelfde tandjes te gaan als bij de bakcylinder.
Dus echt een zwak punt. Ik heb er eindschakelaars in zitten...... Deze staan op de max zeg maar doordat ik ook het kopje er nog afgeknipt had. Doordat er nog een rubber condoom omheen zit mogelijk toch de ene keer wat verder dan de andere keer???
Ik had na het euvel met de eerste cylinder er wel eentje besteld bij ome Ali. Dus nu een tandwieltje op voorraad en ingebouwd. Ik word er echter niet vrolijk van. De goedkoopste set waarin dat tandwiel zit kost ruim € 5,00. Ik heb Huina ook aangeschreven of ze los te verkrijgen zijn of een versterkte versie. Het is helaas geen standaard ding.
Nu dus de eindschakelaars weer wat conservatiever aangepast zeg maar. Zaterdag maar weer eens een stresstest op de club in Hengelo. Een wat lagere bakhoogte dus. We hebben een rijdag voor leden......
Wacht even met verdere aanpassingen. Als ie niet aan de basis kan voldoen dan moet ie weer wijken vrees ik. Ga er geen moneypit van maken.
Ik houd jullie op de hoogte !
Simpel beginnen....
Moeilijk te zien maar de koplampen schijnen niet meer door. Van binnen voorzien van 2 laagjes verf, grondverf en zilver.....
Dan was er de accu ruimte onder de motorkap. De meeste plaats neemt het gewicht in. Ik heb gelukkig een referentie in de shovel van Wim. Die had het gewicht al iets verminderd en aangepast ten faveure van een grotere lipo. Een paar honderd gram minder gewicht had geen nadelig effect op zijn bruikbaarheid. Ik heb zelfs een zeer verschillende lipo verzameling. Dus dacht ik maak ook een beetje meer plek vooral ook omdat grotere lipo's ook meestal een dikkere en dus meer weerbarstige kabel hebben.....
2 staven verwijderd.....
en bladlood toevoegen....
Zo win ik zeker een cm hoogte onder de kap. Ik ga van iets meer dan 1200 gram naar...
Ik verwacht dadelijk bij de afbouw ook nog wel 100 gram links en rechts kwijt te worden.
Een andere kleine simpele aanpassing zijn de wielkeggen.....Niet echt natuurlijk en ook niet door geprinte te vervangen zonder het hele spatbord te slopen.
Je kunt ze dan zo, een beetje onopvallend, laten of een beetje opsmukken.
Door de gewijzigde armverlenging had ik wel weer een probleempje dat ook standaard bij deze shovel aanwezig is. Als de arm hoog staat en je de bak te ver terugtrekt klapt ie om richting cabine.....zootje krijg je er van en hij slaat als het ware vast. De bakcylinder krijgt hem niet meer terug....
Dit is op te lossen met een langere arm maar dan kun je de bak op de lage stand ook minder ver naar achter klappen.....
Hier mijn oplossing.
Zo kan ie niet verder terug. Als ik nog eens een definitieve set print kan ik op de arm ook een nok tekenen. Dan weet ik ook de precieze noodzakelijke hoogte. Nu is hij nog instelbaar voor de finetuning. Het model is immers nog in ontwikkeling.
En hoe! Ik ben in afwachting van de 2e CTI ESM-2 module voor de stuurinrichting. Ik dacht zondag laat ik eens 2 batsen zand op de stoep kiepen en kijken hoe het gaat verder..... Ging prima. Was nat zand en de bakcylinder (de actuator) zit op de grens maar met wat handigheid is er niets aan de hand.
Dus kwartiertje ofzo geschept en net aan het eind....reutel ratel... kl.te!
Weer een spindel kapot. Nu dus een hefcylinder/spindel. Na een korte operatie bleek het om dezelfde tandjes te gaan als bij de bakcylinder.
Dus echt een zwak punt. Ik heb er eindschakelaars in zitten...... Deze staan op de max zeg maar doordat ik ook het kopje er nog afgeknipt had. Doordat er nog een rubber condoom omheen zit mogelijk toch de ene keer wat verder dan de andere keer???
Ik had na het euvel met de eerste cylinder er wel eentje besteld bij ome Ali. Dus nu een tandwieltje op voorraad en ingebouwd. Ik word er echter niet vrolijk van. De goedkoopste set waarin dat tandwiel zit kost ruim € 5,00. Ik heb Huina ook aangeschreven of ze los te verkrijgen zijn of een versterkte versie. Het is helaas geen standaard ding.
Nu dus de eindschakelaars weer wat conservatiever aangepast zeg maar. Zaterdag maar weer eens een stresstest op de club in Hengelo. Een wat lagere bakhoogte dus. We hebben een rijdag voor leden......
Wacht even met verdere aanpassingen. Als ie niet aan de basis kan voldoen dan moet ie weer wijken vrees ik. Ga er geen moneypit van maken.
Ik houd jullie op de hoogte !