US Flatbed op Hercules Hobby basis

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf »

Ik heb toch maar besloten om voor de trailer achter mijn Freightliner Cascadia een apart verslag te maken. zo is het ook later voor de liefhebbers terug te vinden. Er zijn ook minder bouwverslagen van standaard trailers en deze gaat ook weer niet helemaal standaard worden dus......

We beginnen met die bodem.....

Afbeelding

Ik heb verschillende basistrailers overwogen. Ik had ook al een Tamiya Pole trailer via een ruilhandeltje verkregen. Die zou in eerste instantie de basis worden voor een 2 assige wide spread trailer.

Ook aan de trailer ging echter een heel internet onderzoek vooraf. Het moest iets echt Amerikaans worden. In de USA rijden ze met hele andere trailers dan wij. Er zijn ook diverse ascombinaties. De klassieke eightteen wheeler kennen we allemaal wel. 2 assen helemaal achteraan. Bij de 53 foot trailer een heel raar gezicht. Maar ook wide spread, lift-assen en verschuifbare assen. Er zijn in verschillende staten ook nog eens verschillende regels. Echter zie je ook steeds meer chinese trailers en die hebben de assen meer zoals bij ons. Wel hebben ze altijd dubbel lucht. Dus 2 banden per as aan een kant. Dat is verplicht schijnbaar.

Na alle plaatjes, filmpjes en bouwverslagen kwam ik tot de conclusie dat een lang basis chassis voor mij wel handig zou zijn. Met mijn beperkte technische mogelijkheden is het maken van een net chassis van ca een meter een uitdaging. Maar hoe gaan we dat doen?

De Tamiya flatbed was me te kort. Een Carson chassis te duur. Voor mijn Cascadia had ik al wat spullen bij Rcbrmin besteld. Daar had ik ook al de trailers van Hercules gezien. Veel goedkoper dan Tamiya of Carson en gegarandeerd geen douanekosten . Wel hoge verzendkosten trouwens. Maar die waren met een mailtje ook zo gehalveerd. Dus een Hercules is de basis geworden mede omdat ik een mooi voorbeeld heb gevonden om met vrije hand na te bouwen. Overigens zijn er in de EU maar weinig zaken die Hercules verkopen. TH Truckmodelbouw heeft ze ook niet meer.

Effe plaatjes....

Afbeelding

Afbeelding

Dit is natuurlijk een europese trailer al doen de achterbumpers wel amerikaans aan. Maar mij nog niet genoeg!

Dit gaat dus in de kast.....deels?!?

Afbeelding

Afbeelding

Geen spatborden en supersingles....voor nu.. tja, wat? Nou nee, nog niet dan maar......zeggen we nu.

Omdat deze trailer hier niet veel voorkomt maak ik een wat uitgebreider verslag en geef ook wat meer toelichting op de kwaliteit (-sbeleving) zoals ik het ervaar.

Afbeelding

In de basis heeft het wel wat weg van Tamiya/Carson trailers. De bekende zakjes en de indeling van de gebruiksaanwijzing. Niet zo gelikt als Tamiya maar wel zo duidelijk. De chassis balken zijn al mooi egaal zwart. Veel onderdelen zijn mooi zwart tot aan de moertjes aan toe zelfs.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De shocks volgens het bekende principe. Wel had ik al ergens gelezen dat je die uiteinden even moest voor-tappen. Anders kunnen ze knappen.

Afbeelding

Natuurlijk ook hier weer de zichtbare kruiskopjes zoveel mogelijk vervangen door inbusboutjes.

Afbeelding

Zelfs deze moertjes zijn al zwart en worden veel gebruikt.

Afbeelding

Mooi verzonken gaatjes. De kwaliteit vind ik tot nog toe erg goed,

Ik had het voorheen al even over dubbellucht.......Ik had nog wat velgjes op voorraad.

Afbeelding

Afbeelding

En bandjes ook nog. De Cascadia staat immers op nieuw rubber. Ik moet er nog even 2 van zolder halen.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie dit bouwverslag ook kunnen waarderen in de komkommertijd. Ik hoor graag jullie kommentaar.

Howdie
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf »

Ik ben op zich aangenaam verrast door de kwaliteit. De tekeningen zijn wat minder strak in het boekje, het kunststof is anders dan Tamiya of Carson. Het metaal is beter en met name zwart. Deze trailer hoef je op zich niet te spuiten. Prijs kwaliteit verhouding is in orde wat mij betreft.

Ik ga verder met het onderstel van deze trailer. Ik twijfel nog een beetje over de as-opstelling. 2,3 of 4 assen? Liftassen? Diverse mogelijkheden dus.

Afbeelding

De trailer heeft bladveren volgens Tamiya model. Niet zoals de meeste Carson trailers luchtvering. De bladveren moeten nog in elkaar worden gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn 3 bladen per veerpakket.

Afbeelding

Hier het ophangingsgedeelte met de schommels voor de veren.

Afbeelding

En ja Markioo ik had al smallere 120 mm assen besteld maar was eigenlijk niet nodig geweest. De assen van de Hercules trailer zijn ook als een 120 mm as op te bouwen.

Afbeelding

Ook de stepscrews zijn zwart en voorzien van inbuskopjes in plaats van hoogverchroomde sterretjes......Heel groot pluspunt. Dit moet Tamiya toch ook kunnen bij trucks en trailers??!!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch maar even een originele Hercules as in elkaar gezet. De "kransen" op de uiteinden verbreden de standaard 120 mm as naar 140 mm.

Afbeelding

Ook zitten er standaard kogellagers bij voor de assen!

Afbeelding

De bijgeleverde supersingles zijn voorzien van een harde insert! Dat zou Carson bijvoorbeeld ook wel eens kunnen doen. Bij de kieper lopen de banden er met een volle bak gewoon af. Daar moet je de inserts nog kopen.

Afbeelding

Afbeelding

Klein tegenslagje, de pootjes lopen wat stroef in elkaar. Hier wat schuurwerk en ook weer in orde. Ik monteer in 1e instantie de originele stempels. In een later stadium zullen deze een keer elektrisch worden gemaakt. Maar niet meer met Carsonmateriaal. Dat is echt te duur. Komt nog wel een keer.

Afbeelding

Afbeelding

Deze opstelling is de eerste ingeving. De 4e as ligt er nog even los onder.

Om echter het een en ander te testen hoe het loopt is het wel handig een kingpin te hebben. We gaan daar dus eerst even mee verder.

Afbeelding

Ook hier weer even een draad tappen M3 in de plastic delen waar een boutje met normale draad in moet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er ligt alvast een holle kingpin klaar. Eerst met de originele de plaats bepalen in de toekomst. Dan een M4 draad tappen in het juiste gaatje.

Dan maar weer een beetje ombouwen om wat uit te proberen. Hier wat opstellingen.

Afbeelding

Afbeelding

De 2 as wide spread opstelling vind ik ook wel mooi. Dit rijd echter voor geen meter. Dit wringt veel te erg. Je zou dan de achterste as los moeten hangen.

Uiteindelijk ga ik toch voor de 4 asser waarvan de achterste as een lift as gaat worden. Mogelijk mag ik in de toekomst dan ook kraandelen vervoeren.

Hiervoor dus weer in mijn dozen en bakken gezocht naar het een en ander en wat gevonden. Als basis een set bladveren en bevestiging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog wat uitvogelen voor het liften. Heb wat dingetjes opgeslagen..... Komt goed.

Howdie!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf »

In de tussentijd ook met de bumper bezig geweest. Bij de spatbordjes die ik had besteld zat ook deze bumper.

Afbeelding

Die zou mooi als bumper kunnen dienen voor de trailer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan het een en ander aan gefreubel. Helaas hapte de boor een keer in de bumper en was ook het chroom niet echt bestand tegen mijn bewerkingen.
Wat andere zaken proberen, combineren, passen en meten. De originele bumper en nog eens bij. Na wat zoeken vond ik een stukje styreen precies op maat!!

Afbeelding

Combineren met wat originele onderdelen....

Afbeelding

Afbeelding

De onderste rij leds branden dadelijk zwak als positielampen. Eerst zonder houders maar later toch met.

Afbeelding

Afbeelding

Deze moet dan nog wel weer gespoten worden, zilver of alu......

Howdie!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf »

Ook hier nog een beetje gewerkt. Ik ga het bed van alu maken. Ik heb hiervoor een alu plaat van 3 mm op maat laten snijden.

Afbeelding

Deze komt op het chassis als basis.

Afbeelding

Afbeelding

Hierop komt dan het uiteindelijke bed van alu en hout.

Afbeelding

Afbeelding

Ik twijfel nog over de bevestiging. Lijm of boutjes.....

Afbeelding

Afbeelding

Hier loop ik dus weer even vast. Ik had alu boutjes maar deze hebben een inbus sleutel 1,3 mm nodig. Rare maat maar vond er eentje. De boutjes zijn echter zo zacht dat je deze niet vast kunt draaien. je draait de kop kapot.

Ik twijfel of ik nu niet toch het geheel ga lijmen...... even over nadenken......

Howdie!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf »

En ondanks of dankzij de hitte toch nog wat meer gedaan.....

Afbeelding

Afbeelding

Een rand rond de bumper gemaakt van styreen. Zo kijk je niet meteen tegen de achter kant met de leds aan en kan ik er een soort deksel op maken van achteren. Opdikken dus......

Verder ga ik het bed verder eerst schroeven. Op dit moment nog met zwarte moertjes. Kan de juiste nog niet vinden. Had nu weer een paar alu geregeld maar deze draai je ook zo kapot.

En anders tip ik doe zwarte even aan met beetje alu-verf.

Howdie!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf »

De bumper zoals hierboven is inmiddels verleden tijd. Weet niet wat er met het spuiten bij mij aan de hand is. Verander eigenlijk niets maar ook nu was het weer een probleem met de hechting. Ben al gestopt met ontvetten met remmenreiniger van Action. Echter geen resultaat. Na 3 keer spuiten en opnieuw beginnen heeft de bumper het niet overleefd. Er is nu een andere bumper in de maak.

Het bed is inmiddels wel klaar. Het aluminium is voor het eerst gepoetst. Ik heb het verlijmd en uiteindelijk de alu boutjes als "dummy" ingelijmd.
De hoekprofielen aan de zijkant zijn wel geschroefd. Deze dekken dan weer de boutjes af waarmee het hele bed op het chassis zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu zit er ook al weer veel tijd in de hef van de achterste as maar deze begint erop te lijken. Eerst moet nu de Beier aangesloten worden om de servo in te kunnen stellen en het geheel te fine tunen .
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rob Wish
Lid van MBVP
Berichten: 293
Lid geworden op: 26 sep 2007 11:27
Echte naam: Rob
Locatie: Nissewaard

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rob Wish »

ha Rolf,

Wordt mooi zo !.

mvrgrob
Quo vabis,........ (Wie de song van Freek de Jonge kent, kan de ......... invullen)
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf »

Dank je Rob.


Inmiddels hier ook weer wat meters gemaakt. Moet immers ook bruikbaar zijn voor de demo's van MBV Papendrecht, MBCC Cargo en MBV Nijverheid in september...... Bijna elk weekend wat!!!

Allereerst dus de SM-IR-16 van Beier een plekkie bezorgen. Meest logische plaats is natuurlijk tussen het chassis. Er zijn immers geen palletkasten oid.

Het "oog" zorgvuldig installeren. Daar heb je later alleen maar profijt van. Heb al wat van deze dingen gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

De holle kingpin is van Servonaut.

Afbeelding

Naast het feit dat die diode niet mag schuiven is ook vreemd licht uit den boze. Dus schuimpje en ducttape......

Afbeelding

Afbeelding

Past er mooi tussen en zit met een beetje dubbelzijdige tape lekker op zijn plek.

Afbeelding

Meteen een ferrit om de kabel van de diode gedaan. Waarom? Weet ik niet echt maar feit is dat ik in het verleden onverklaarbare storingen had in de trailers en die allemaal hiermee heb opgelost. Ook verschillende collegamodelbouwers heb ik met deze tip kunnen helpen....bij deze. Over dit deel later meer.

De module was operationeel dus kon de lift-as getest worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is uiteindelijk een constructie geworden met een schokbreker van tamiya. Moet nog een kleurtje krijgen maar het werkt. De as kan wat inveren zodat de servo de klappen niet opvangt. Dat is de gedachte hierachter.

Tot slot weer de bumper. Dit is geloof ik inmiddels versie 5. Ik heb besloten een deel van de originele bumper te gebruiken en een deel van de versie 1.
Dit is het nog niet helemaal maar wat verlichting betreft voldoende. Er moet nog wat bij of af maar ik weet het eigenlijk niet meer helemaal. Dat is trouwens op de hele trailer van toepassing. Eerst maar eens 3 demo's ermee rijden en dan beslissen hoe verder.

Afbeelding

Afbeelding

Heel wat soldeerwerk dus weer.

Afbeelding

En Gina let op dat ik de keet niet in de fik steek. Vaak als ik boven bezig ben komt Gina een tijdje bij me liggen maar wel op de overloop. Op de hobbykamer zelf is teveel rommel.

Afbeelding

Begint erop te lijken. Beetje gekuisd zo.

Afbeelding

6 "kanalen" dus een MPX stekker eraan. Kan de bumper er eventueel snel weer af.

Als kabel in het chassis naar de module heb ik een computer kabel gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kabel is wel wit maar zit onder het chassis. Ik wilde er zwarte krimpkous omheen doen maar ik had de gaten in de dwarsbalken in het chassis dus een millimeter te klein geboord......precies de witte kabel past......
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf »

Bedankt Pieter.

Weer wat gedaan zodat hij in ieder gev al meekan naar Tilligte waar de baan van MBV Papendrecht weer te aanschouwen is. Om het geheel op de foto te krijgen is best een dingetje. Dus maar een videospecial draaien voor mijn You Tube kanaal. Dat You Tube ga ik ook steeds leuker vinden. Is gewoon grappig als je ziet dat er binnen 3 dagen bijna 2000 mensen naar jouw filmpje kijken. En zelfs uit Vietnam en Saoedi Arabië tientallen!!!!

Dus we gaan kijken wat de special gaat doen......

Eerst maar even updaten!

Afbeelding

Afbeelding

De techniek, hoe mooi ook verdiend wel een afdekplaatje. Niets bijzonders. Plaatje 2 mm styreen met 2 stripjes dun klittenband. De lipo zit met een beter soort vast. stukje 3M Dual lock. Is regelmatig bij Lidl of Aldi te verkrijgen.

Afbeelding

De spatlappen voor de achterste as. Deze horen bij de kit maar zitten nu op een andere plek.

Afbeelding

En voor zover compleet. Natuurlijk ook even de plotter laten draaien. Ditmaal in lichtgrijs. Wit was op en ik viond dit eigenlijk stiekum ook wel mooi en weer eens wat anders. Moet toch zeggen dat de matte folie (monomeer) beter te verwerken is en ik daarmee ook kleinere letters en figuren kan plotten. De glanzende folie (polymeer) is veel stugger.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook wat lading uit de voorraad op zolder gehaald. Jannie heeft nog even wat sjormateriaal gemaakt zodat het ook vast staat morgen.

Zin in morgen!

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: US Flatbed op Hercules Hobby basis

Bericht door Rolf »

Dat is ook een flink aantal abonnees zeg! Daar kan ik nog wel jaloers op zijn. Op dit moment ga ik richting de 900.

De trailer is inmiddels voorzien van wat extra verlichting. Ik had er de avondrit in Hengelo (OV) mee gereden (zie mijn You Tube film) en vond dat de aanhanger wat karig verlicht was met die Back fires op de Cascadia.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb gelukkig tegenwoordig het een en ander aan verlichting op voorraad. Ver zoeken hoefde ik dan ook niet. In eerste instantie wilde ik de rechthoekige leds gebruiken die ook in de grill van de Cascadia zitten. Echter rechthoekige gaatjes boren in de alu hoekprofielen is erg moeilijk. Ik heb met mijn beperkte gereedschappen nog wel wat geprobeerd maar dat is zeker een uur per gat en nog niet perfect. 18 leds........

Ronde leds dus..... Verder niet zo spannend eigenlijk. Wel had ik een raar dingetje dat ik nog steeds niet kan verklaren. Ik had in eerste instantie per kant steeds 3 leds in serie. Dus 1 weerstand per 3. Dat aan een accu werkte. Nam ik dan 3 plussen en 3 minnen als kabel samen dan brandde er dus 1 of 2 leds niet.

Uiteindelijk maar per led een weerstand gesoldeerd en zie daar het werkt. Beetje uitstraling naar achteren afgewerkt met plastidip en de kabels vastgezet.

Afbeelding

De kabels aangesloten op de SM-IR-16-2 van Beier en we hebben licht.

Afbeelding

Afbeelding

Zondag rijden in Kerk Avezaath bij RC on Tour en kijken of de verlichting niet te fel is overdag. Voor een nachtrit zal het wel te fel zijn maar die rijd ik niet zo vaak. ;)

Zo, deze trailer is nu samen met de Cascadia af......na ja, af, zoals dat bij mij gaat. Eerst maar eens mee rond rijden. Kijken wat er nog aangepast of opgeleukt moet worden. Moet het toch nog een Wide Spread worden??? Er moet ook nog wat aan lading ontwikkeld worden. Er staat al het een en ander klaar. Een aparte klus zal nog een keer de electrische poten worden maar dat stel ik nog even uit.

Maar veel groot nieuws zal hier de eerste tijd niet meer komen! Keep on Trucking!!

See Ya
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie