tractoren en ander landbouwspul van rolf

Toon hier jouw bouwverslag al jouw overige modelbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Tja, jullie hebben van mij al eens wat tractoren en landbouwmaterialen voorbij zien komen. Toen alles langzaam aan weer verkocht voor budget vrij te maken etc. Fendt 936, Fendt 1050 en Axion 950 waren de tractoren. Allen voor een deel Bruder met als topper wel het MFZ Blocher chassis onder de Fendt 1050. Wat baalde ik dat die weg moest. Bij de afgelopen rijdag in Hengelo weer wat trekkers zien rijden en volgend jaar een grote happening van de Modellandbouwers als we allemaal Corona en deze regering overleven.....

Dus ik vond dat er ook maar weer wat landbouwspul in mijn verzameling moest komen!

Omdat ik een beetje wispelturig ben en er ook kleine korte bouwsels bij zullen zitten van aanhangers of een ploeg bijvoorbeeld, heb ik alles in 1 topic ondergebracht.

Ik begin met een Porsche. Volgens mij al eerder voorbijgekomen maar dat was nog in het photobucket tijdperk. Heb er al eens mee rondgereden bij MBV Papendrecht.

Nou zo ziet ie er dus uit!

Afbeelding

Mooi he! Het is het oldtimer trekkertje van Carson/Dickie. Ik heb de electronica en aandrijving verwijderd en wil deze gaan aandrijven met 2 gearmotoren. Wat meer gewicht en een stuurservo naar behoren.

Afbeelding

Afbeelding

Ik begin eerst maar eens met de aandrijving. Ik blijf gewoon de orignele wielen en banden gebruiken. Ik weet dat er betere (niet perse mooiere) banden en velgen zijn maar ik zit op een budget. En dat is vooral zoveel mogelijk van de eigen voorraad gebruiken.

Afbeelding

Om het geheel om te bouwen naar 12mm hex even gedremeld en een paar nog rond liggende vrachtwagenvelgen gesloopt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ze noemen een snug fit!

Afbeelding

Afbeelding

Die 12 mm hex adapters koop je in verschillende maten (gat voor de motor) bij Aliexpress. Deze had ik een hele tijd geleden al eens in de voorraden opgenomen en ook al eens eerder gebruikt in ombouwsels. Ideaal voor Bruder!

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog eens even bedenken hoe ik hem verder opbouw. Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk van de oorspronkelijke carrosserie behouden en er toch een stevig ding van maken. De accu moet natuurlijk ook nog ergens in. Liefst een 800-1000 MAH. Er komt geen geluid in maar wel basisverlichting.

Binnenkort meer landbouwgeweld!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Michael »

Bijzondere trekker deze Porsche Rolf
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Dank je Michael, en er komt nog meer moois....

Het gaat hier allemaal wat rustiger nu. Naast de Porsche wilde ik ook een grotere Bruder tractor ombouwen zoals mijn Claas Axion bijvoorbeeld was.

Afbeelding

Afbeelding

Even ter herinnering een ploatje of 2.

Ook zo'n ding waarvan ik me wel eens afvraag waarom heb ik die toch ook al weer verkocht.....Waar is het geld gebleven?

Het zou eenvoudig en vergelijkbaar qua opzet moeten worden. 2WD maar wel met andere banden. De originele Bruder tractorwielen zijn toch wel een erg beperkende factor qua tractie en grip. De voorbanden zoals ze op de Claas zitten zijn er nog bij Conrad. Van Reely. De achterbanden en de velgen echter niet meer. Omdat ik ook geen godsvermogen meer aan de Duitse trekkerbouwers kan uitgeven zocht ik naar alternatieven in de Monstertruck scene in China.

Met wat afmetingen zoeken naar iets wat in de buurt zou komen. Eventueel velg met 12 mm hex als voorkeur. Ik zou dan iets van inserts kunnen printen of andere velgen misschien.

Na een avond zoeken een setje gevonden en besteld bij Ali. Ze gaan daar weer lekker snel en met 3 weekjes waren ze binnen. 4 stuks met velg en schuiminserts voor € 25,00 Eventueel een 2e tractor bouwen of 1 set verkopen?!

Afbeelding

Afbeelding

Tja, en dan liggen ze zo voor je op tafel. Je zoekt al eens op Thingiverse en vind zowaar al wat velgen.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al eens eentje als proef geprint. Die laatste hoop is de support uit 1 velg!

En bij dat rond struinen op het wereld wijde web en de daartoe behorende websites en kanalen krijg je opeens een visioen.

Afbeelding

Ertl Big Farm John Deere 9620R........ Die is wel leuk maar hier niet of slecht verkrijgbaar en elders € 150,00 en dan nog verzenden en de Douane....

Maar we hebben deze toch ook nog!

Afbeelding

Mijn geliefde merk Bruder..... De X in de typeaanduiding dan nog wel even wegpoetsen en een paar kleine aanpassingen.....

Afbeelding

Het voordeel is dat hij nu dus verhoudingsgewijs eenvoudig en goedkoop 4WD te maken is. Je hebt geen sturende en aangedreven assen nodig en de wielen zijn allemaal even groot. In het verleden had ik deze al eens overwogen maar dan op rupsen gewoon. Daarvoor heb ik zelfs nog een aandrijfwielenset liggen. Echter vrees ik dat zeker nu in Hengelo die rupsen zo weg zijn op dat asfalt.

Het is wel een bakbeest. Hij kan naast bijvoorbeeld een ploeg of kieper ook de 3 asser trekken die ik aan het maken ben.

Afbeelding

Afbeelding

Naast een truck....en op de rubberbanden zal ie nog wat hoger zijn.

Een keuze wat betreft de motoren maak ik zodra ik hem uit elkaar heb. Dit zijn de opties met een voorkeur voor de RB35 links op de foto.

Afbeelding

Dus hier gaan nu 2 traktoren eerst eens door elkaar lopen. Met de Porsche liep ik ook al een beetje vast maar met het zoeken op Thingiverse kwam ik daar mogelijk ook een oplossing voor tegen. Ik ben meer van het aanpassen en herverbouwen dan dat ik zelf iets kan ontwikkelen.....

Vaak bu'j te bange!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Michael
Beheerder
Berichten: 645
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:20
Echte naam: Michael Claassen
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Michael »

Die Bruder ombouw ga ik volgen ;)
:attentie: Ik weet het zeker.... denk ik..!! :rules:
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door theDutchguy »

Hoi Rolf,

Je hebt weer een nieuw project gevonden :D
Die banden staan erg goed bij de tractor in plaats van de rupsen.
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Ovdl »

voor die rb35 heb ik nog ooit een onverwoestbare update gemaakt.
mijn komatsu begon door zijn assen te zakken ja flink wat zware arbeid.
toen extra kogellagers in de naven gezet om de lagers van die rb35 motoren te ontlasten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Ovdl »

oude en nieuwe velg meenemer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ovdl
Lid van MBVP
Berichten: 658
Lid geworden op: 11 feb 2012 22:54
Echte naam: Otto

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Ovdl »

het grote kogellager valt precies over het stilstaande stuk van de rb35 en draagt het gewicht.
de aandrijfas drijft nu eigenlijk alleen aan.
je ontlast de lagering intern in de rb35.
lager zie je van buiten niet,zit in de holling van je wiel.
als je stl. file wilt om te printen,maak ik die wel voor je.
schets staat nog wel ergens in cad. hier.
ik heb ze toen van messing gemaakt,maar printen moet ook wel lukken.
alleen ff experimenteren met de krimp van je print mbt maatvoering.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Das geen verkeerd idee maar ik ga met 12mm Hex werken in principe. Dit idee laat me twijfelen. Sta voor een file wel open Otto. Ga mijn plannen nog eens overdenken.....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: tractoren en ander landbouwspul van rolf

Bericht door Rolf »

Ik ben al naar wieladapters gaan kijken Otto. De 12 mm hex is denk ik niet de juiste oplossing. Maatvoering zoals je zegt is bij printen wel een dingetje. Met de 12 mm hex is dat alleen nog maar erger.

Afbeelding

Here is Johnny!!!!!

Hij ligt op een hoopje in de hoek. Demonteren ging redelijk vlot. Er is wel wat op YouTube te zien maar blijft altijd een beetje zelf kijken en uitvogelen. De nieuwere trekkers hebben wel wat soorten bevestiging gemeen dus al doende leert men.

Afbeelding

Intussen zit Hendrik met de handen in het haar. Hij is de nieuwe chauffeur van de JD maar ziet het absoluut niet zitten.

Afbeelding

Modelbouwers dit is Hendrik! Hendrik zegt "moi"

Alvast even een zittest gedaan in de cockpit en dat gaat wel lukken.

Afbeelding

Dan was daar nog het uitzoeken van de velgen. Inmiddels wel een basis gevonden. Deze ook voor proef uitgeprint om te kijken wat ik ermee zou kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een samengestelde velg. Hij is iets breder dan het origineel. Dit geeft de banden wek een mooiere stand op de velg maar daardoor zijn ze ook een tikkie breder.

Afbeelding

Afbeelding

Als motoren heb ik de RB 35 12v met 66rpm gekozen. Het is tenslotte een tractor en deze hoeft niet zo snel als mijn vrachtwagens te zijn. Bovendien zijn het hele grote banden die met 1 omwenteling al een hele afstand afleggen. Verder had ik er al 2 van liggen dus nu heb ik er 2 bijbesteld.

Ondanks dat het korte motoren zijn is de totale spoorbreedte wel een dingetje. De motoren zullen uiterst dicht op elkaar moeten om niet belachelijk breed te worden. Mogelijk moet ik nog iets van de motoras afzagen. Het hangt er ook van af welke bevestiging ik ga gebruiken voor de velgen op de as. De 12 mm hex adapters of de motoras adapters waar ik dan de velgen tegenaan bout. Soort naaf idee. (Nu nog geen foto van)

Ik ga proberen de velgen wat aan te passen en dan nog eens te printen. Dan maar een besluit nemen.

Het mooiste zou zijn om de velgen natuurlijk lekker zwaar van metaal te maken. Helaas kan ik dat zelf niet. Al een beetje rondgezocht op het web maar echt passende metalen velgen bij de banden zijn dan weer moeilijk te vinden of niet mooi en complete sets met banden kosten zomaar € 400,00.

Ik vind wel weer een methode om mijn geprinte velgen wat zwaarder te maken en de trekker ook. Ik streef naar 5kg vechtgewicht.

Ajuus
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie