Volvo FH16.....

Toon hier jouw bouwverslag van je vrachtwagenmodellen
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Dank je, nog niet klaar maar kan dadelijk wel een keer met die van jou op de foto/film :D ;)

Eigenlijk een update van niets maar goed anders vergeet ik de foto's en is het niet compleet.

Kleine dingetjes zoals de spiegels in elkaar zetten....

Afbeelding

Mooie alu kleur beugels van Tamiya maar ach gut van een knullig iets.....

Afbeelding

Ze zitten aan het rekje op 2 punten met een breed stuk en ook nog in het zicht...... Zucht, bijwerken of geheel spuiten dus. Ik werk het wel bij denk ik.

Afbeelding

Ik ga het front niet standaard maken. Pieter als je dit leest...... Het logo komt in de 2e grill ;)
Maar dan moet wel het mes in de chroom om wat betere hechting voor de lijm te krijgen.

En door....
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Langzaam komt er hier ook wat meer schot in.

Afbeelding

Grote deel van de cabine staat in de primer.

Afbeelding

En een aantal andere delen hebben hun eerste laag kleur. Ik heb met opzet een donkere primer gemaakt om te proberen de kleur dieper te krijgen.

Als de cabine klaar is dan drogen en blanke lak. Daarna de opbouw fase. Moet voor Dortmund gaan lukken allemaal!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Het gaat wat langzamer op dit moment. Ik heb de afgelopen 2 weken veel tijd besteed aan andermans truck. Het zoontje van een vriend zat al een hele tijd te wachten tot pappa een keer de Beijer in zou bouwen in zijn truck. Ik kon dat niet meer aanzien en heb hem gezegd breng maar bij mij, ik regel dat voor je....
Dus een USM RC-3 ingebouwd en alles voorzien van weerstanden. De leds zaten er al in. Vandaag mee klaar gekomen. Zit dan toch gauw weer een paar avonden werk in. Komen altijd klusjes bij kijken.

Afbeelding

Kan de lak mooi uitharden in de tussentijd. Had wel een dingetje zeg. De blanke lak had ik wat zuunig gespoten waardoor met name de cabine wel een schuurvel leek in plaats van een gladde babybil.... Wat was ik daar ziek van. De blanke lak voorzichtig terug geschuurd en daarna voorzichtig met de airbrush de kale plekjes weer bijgewerkt. Ik denk dat gaat nooit goed.... Toen de blanke lak er op gezet en flink ook. Gelukkig ook geen zakkers en een resultaat waar ik uiterst tevreden mee ben.

Was al bang dat ik remvloeistof zou moeten kopen.....

De kleur zie je op de foto niet goed en dat laten we even zo ;)
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

En weer verder.... stapje voor stapje.....

Afbeelding

Afbeelding

Na weer wat op YouTube en forums gerommeld te hebben had ik ontdekt dat er toch nog wel meer zwart moest worden aan de lampunits.
Dus toch maar de kwast gebruikt. Wel een rommelwerkje evenals de randjes van de lampglaasjes. Bah. Maar hoop dat als het allemaal gemonteerd zit het ook nog wat lijkt.

Afbeelding

Zo heb je dus de werkbank lekker vol en is het uitzoeken van de leds en weerstanden aan de beurt.

Afbeelding

De dakverlichting. Positielampjes of hoe ze ook heten in oranje...omdat het kan.
Grootlicht is gewoon lekker fel helder wit.

Afbeelding

Draadjes een beetje ordenen en bundelen.

Afbeelding

Binnenverlichting ook weer in orde. Sinds ik ook bij de Nijverheid avondritten heb bouw ik ook binnenverlichting in. Is toch wel leuk om te zien en doet het leuk op video. Wel schakel ik het apart. Je kunt het via de Beier module ook programmeren dat het bij stilstand aan gaat maar dat lijkt niet. Bij elke stop gaat het licht dan aan.

Afbeelding

En dan weer een vol bureau en met gelakte onderdelen werken... Dan zit een ongelukje ook in een klein hoekje dus eerst eens.....

Afbeelding

even opruimen, reset zeg maar.

Afbeelding

Dan wat gerammel van de printer. Ik vind het toch wel fijn als je indien nodig de cabine vlot kunt demonteren en dan ook weg kunt leggen als er gesleuteld moet worden.
Als je dan allerlei kabels en stekkers moet lostrekken is het weer wat lastiger en dan even snel op zijn kant om eronder te kijken en krak spiegel, kras in de lak of wat dan ook.

Afbeelding

Dus de 2 delen in de cabine geschroefd.

Afbeelding

Voorste bevestiging zit in de originele gaten achter dit "alu"deel. Deze valt dan weer in de iets opgeboorde schroefgaten van de verwijderde oude bevestiging.

Afbeelding

Op het chassis ook in de originele gaten/bevestiging.

Afbeelding

En zoiets dus..... De kleur komt op foto's niet zo goed over..... Solderen weer een andere keer, geen zin in nu.

Afbeelding

En weer verder freubelen want ook nog andere klusjes. Ook deze krijg een Viking item op het dashboard. Was eigenlijk de eerste maar de Scania kwam erbij. Dit is een andere versie gemaakt door Jannie en ik heb zelf de versiering voor mijn rekening genomen. Ook de antennes krijgen een alu look.

Afbeelding

Afbeelding

Dan de zwaailampen. Kan niet zonder he? Maar ik wilde een keer andere....liefst Pistenking maar dat doen we maar niet. Had ik op Ali mooie platte gevonden. Iets duurder dan standaard maar ook weer eens wat anders. Echter bij ontvangst meteen getest en werkten niet goed. In conclaaf gegaan met de verkoper en na een korte discussie en een filmpje mijn geld terug gekregen en mocht de lampen houden.

Eens kijken of het binnenwerk uitwisselbaar is.....Ja hoor!

Afbeelding

En met de servonaut beugeltjes (dat dan weer wel) op de dakbeugel. De originele lampen komen niet op het dak. Die vind ik niet mooi. Heb nog wel andere, net als op de MAN maar laat het eerst zo. Moet even niet te vol worden denk ik. De antennes komen er wel op maar ik twijfel ook nog over de luchthoorns. Vind ze ook niet zo mooi misschien? Moet ik nog even laten inwerken.

Afbeelding

Afbeelding

Dan dat Tamiya gedoe met de ruiten altijd. Dan willen ze dat je randjes en stukjes zwart gaat maken. Ook van lampglaasjes etc. Vind het tricky gedoe maar weglaten is ook niet altijd mooi. Bij deze Volvo zijn de lampen een beetje een highlight dus dat wel gedaan. De ramen heb ik anders opgelost. In verleden wel eens gespoten en dan geknoeid op het raam of onder de tape doorgelopen. Nu heb ik hier best wat folie liggen dus waarom niet daarmee?

Misschien gaan we Ede redden?
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Volvo FH16.....

Bericht door theDutchguy »

Zo Rolf,

Je bent weer lekker aan de gang. Gaat wel goede kant op zo.
Ziet er allemaal netjes uit.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Tack Arvid!

We gaan weer verder. Het dakraam en het zonneklepgeval zijn van doorzichtig kunststof. Dat wil ik graag donker hebben. Nu heb je van Tamiya van dat speciale spul ervoor maar ik heb daar altijd moeite mee het gelijkmatig en strak erop te krijgen. Eerder had ik al eens wat anders gedaan. Goed ontvetten en beetje opruwen....Andersom dus ook.

Dan dunne laagjes tamiya X18 en vervolgens blanke lak. En je hebt geblindeerd zwart glas waar een hele felle lamp doorheen ziet...... Echter nu ging het helemaal mis.
Ik kreeg een hele rare vegen van duizenden kleine krasjes leek wel. Dus de boel weer licht geschuurd en nogmaals blanke lak met de verwarming aan. Eerste keer was 15 graden op de kamer. Weer precies hetzelfde. Nog een laag lak......Na het spuiten perfect en na het drogen.....huilen!

Helemaal kaal gemaakt.

Toen 3 lagen zwarte primer. Weer 2 lagen zwarte verf en ook steeds weer goed drogen en dan blanke lak.......kadeng weer.......

Afbeelding

Zo zie je er eigenlijk niets van en lijkt het mooi...

Afbeelding

Maar met een bepaalde lichtinval zie je dit....... Geen nieuwe componenten gebruikt, temperatuur, luchtvochtigheid etc niet anders dan anders.
De zonneklep is egaal voorzien van een soort perkament.

Afbeelding

Vreemd is dat het spiegelglad is en dus onder de blanke lak lijkt te zitten. Ik laat het maar even zo. De zonneklep valt verder niet op als je er niet bovenop staat. Voor het dakraam heb ik nog een idee.

Afbeelding

Beetje verder freubelen en dak erop, ramen erin, spiegels pom pom pom....Begint ergens op te lijken.

Afbeelding

Dan de neus/grill/voorkant die iets anders moet worden. Dit is het chromen standaard deel wat je dan deels zwart moet maken of een sticker op plakt. Nee dus.

Afbeelding

Ik heb zo'n setje bij onkel Ali gekocht, de frontplaat is er al uit, die komt over het deel van Tamiya...

Afbeelding

Maar die ligt al geschuurd in de spuiterij....

Afbeelding

Even aanzwengelen en spuiten maar......Toch wel fijn hoor. Stel je moet nu wachten tot je buiten aan de gang kunt. En even een kleinigheidje, ook 1 deeltje, en je bent zo klaar.

Afbeelding

Ja en dan de randen chroom of zwart....Even zwarte folie geplakt en ervoor gehouden...door de ooghaartjes heen....mmmhhh ZWART ZEKERS.
Dus dat deel gaat morgen in de gootsteenontstopper.

Afbeelding

Bij dat setje zitten ook nog emblemen. Dit ding heeft een naam, Pieter weet die, maar hoort in deze grill volgens Pieter. Voor jou!

Afbeelding

Vastmaken is wel een dingetje. Bij de kit van Tamiya zit dun dubbelzijdig plakband. Dat heb ik gebruikt. Zie nu op de zoom foto dat ik met een loep erbij nog iets moet opschonen.

Afbeelding

En weer een klusje....

Afbeelding

En dan komt het...... Stevens Bouw en Verhuur is er niet meer. Het geheel is overgegaan in JES en....

Afbeelding

Afbeelding

Stevens Agritech. De stickers zitten erop. Die had ik al liggen voor de kleur uiteindelijk bepaald is. Nog steeds komen de kleuren op de foto niet zo over als in het echt.
Moeten jullie hem maar een keer op een demo in het echt bekijken.....

Nu gaan wel volgende week beginnen met de eindspurt. Bedrading, Beier en de voorbumper met alle verlichting etc. Ik hoop voor Ede en Hardenberg klaar!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
theDutchguy
Lid van MBVP
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2012 19:42
Echte naam: Arvid

Re: Volvo FH16.....

Bericht door theDutchguy »

Lekker bezig geweest weer Rolf.

Die sticker en de kleur staan goed bij elkaar.
Erg netjes geworden zo met die sticker.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Dank je wel Arvid.

En we moeten verder he. Paar dagen ziek geweest dus wat in te halen en minder dan 2 weken tot Ede/Hardenberg. Maar, ik ga het niet afraffelen.

Afbeelding

We zitten in de afwerk/opbouwfase.....

Afbeelding

Steeds meer onderdelen vinden hun weg.

Afbeelding

Die Iron Mark zit toch wel een beetje storend scheef maar of ik dat zonder schade recht krijg moet ik even zien.

Afbeelding

En bij het bedraden zie je dan ook nog wel eens wat.....

Afbeelding

Nog een likje plastidip extra.

Afbeelding

En dit is waarom ik het nu niet afraffel. De bedrading aansluiten en doortrekken. Dit komt onder de bak te liggen. Ik had niet zulk dikke krimpkous en zo kan ik er in nood altijd bij voor reparatie of testen als iets het niet doet.

Afbeelding

En hier komt hier dan uit....Bijna tijd voor de SFR-1.
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

Afbeelding

Voordat de SFR-1 erop kan even wat voor bereiden. Dat ding heeft namelijk nog wel een behoorlijke koelpuist op zijn rug.

Afbeelding

Deze moet wel een beetje de ruimte krijgen.

Afbeelding

De cabinevloer staat best hoog dus daar kan dan mooi de powercentrale onder. Hier komt de accu binnen en gaan de voedingen eruit zeg maar.

Afbeelding

Aan de andere kant een wago klem voor alle plussen van verlichting die nog niet waren gebundeld/samen gesoldeerd. Vandaar uit gaat er dan 1 kabel naar een plus op de Beier AKL klem. Dat scheelt ook weer. In totaal heb ik 4 plussen op de 2 AKL-8 klemmen.

Afbeelding

Ik wilde de flatcables van de AKL-8 klemmen inkorten. Doe dit nooit als je geen reserve hebt....

Afbeelding

Gelukkig doe ik wel vaker wat met Beier en gooi dat ook niet weg..... De kabel dus inkorten en de stekker er weer opdrukken. Wel even secuur doen en goed vastdrukken.

Afbeelding

Maar dat lukt mij niet met mijn handen dus....

Afbeelding

Ik heb een paar hulpmiddelen die ik niet meer zou willen missen. Dit is zijn er een paar. Mijn rolletjes scotch 3M dubbelzijdige tape. Ik bestel die bij ALI in verschillende maten. Na ontvetten werkt het top maar is altijd te verwijderen. Ik gebruik deze met name voor dit soort klussen. Heb ze altijd in verschillende breedtes.

Afbeelding

Opgeplakt en even genummerd. 1-8 en 9-16 dus.

Afbeelding

Nou ja zeg, kun je zo mee rijden toch? Toch nog maar een paar dingetjes aan doen.

Ik had van ome Ali ook nog een grill setje met extra lampen en flitsers besteld. Deze zijn chroom. Ik ga echter voor de zwarte grill.
Erg in dubio heb ik besloten deze niet te gaan spuiten. Ben ermee bezig geweest de glaasjes af te plakken maar het lukt mij niet goed. Wil ook geen knoeiboel.
Besloten dat ze er niet in komen, gaan in de verkoop.

Afbeelding

Besloten om de originele grill inserts te ontchromen en spuiten. Wel wil ik nog een setje zelfgemaakte flitsers plaatsen.

Afbeelding

4 stuks met 2x5 mm leds en dan 2 aan 2 koppelen.

Afbeelding

En maar even in de spuiterij voor de grondverf. Heerlijk dit.

Afbeelding

Dan nog zo'n klusje waar ik tegenop zag. De verlichting voor met de Servonaut units. De dagrijverlichtingglaasjesbalkjesmelkdinges erin zetten.

Afbeelding

Dit is het beeld van achteren. Die dingen hebben gewoon een andere vorm?!

Afbeelding

Eentje gebroken en de 2e bijgevijld. De andere kant ging wat eenvoudiger maar maatvoeringstechnisch zou Servonaut toch beter moeten kunnen. Kost ook een paar centen toch?

Afbeelding

Nog zo'n gribusding. Ledje voor de richtingaanwijzers. Gelukkig zie je van de lijm straks niets meer en wel de verlichting.
Ik had echter wel een fout gemaakt en een gaatje in het verkeerde onderdeel, de knipperlichtglaasjes, geboord, dom achteraf maar goed. Ook vind ik mijn schilderwerk op de lampglazen onvoldoende. Gelukkig zit dit allemaal op 1 rekje en had Wetronic het op voorraad..... Morgen dus mee verder.

Afbeelding

Nog wat versiering en opleuking achterzijde....

Afbeelding

En dan let je niet op en werk je met gespoten onderdelen....... Tja.

Afbeelding

In de tussentijd even de lak erop.... pom pom pom....

Afbeelding

En vanavond besteed aan de basis programmering van de Beier met geluid en de functies op de zender.....

Hoppa!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 1178
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:54
Echte naam: Rolf Stevens
Locatie: Dinxperlo

Re: Volvo FH16.....

Bericht door Rolf »

En aangezien het ook erg SH@#T weer is nog meer tijd om wat te doen op de hobbykamer....Zelfs onze papegaai Tommie heeft slechte zin. Tijd voor lente!

Maar dus we gaan verder met dit verslag.

Afbeelding

Ik was bezig met de grill flitsers maar dat ging niet lekker. De gaatjes zijn niet goed recht. Ik heb ze te groot geboord en de lampen zitten scheef. Nog groter vijlen is geen optie. Ik voel een tweespalt, hinken op 2 gedachten....een breuk?

Afbeelding

Dat laatste dus. Ik had natuurlijk wel kennis van het feit dat ik er nog eentje had liggen. Van het betreffende rekje was al eerder het frontje onder de voorruit gesneuveld namelijk. Ik kies voor de weg van de minste weerstand nu..... Ronde gaatjes en lampjes.

Dan weer een klusje zoeken met meer kans op succes. Stickers!

Afbeelding

Ik had nog dat ellendige dakraam met die rare schitteringen erin. De oorzaak is mij nog steeds een raadsel. Ik herinnerde mij laatst nog dat ik ooit een groene Globe Liner heb gebouwd die dat gewoon op zijn dak had. Destijds nog met spuitbussen. Ook daar kwam steeds zo'n raar schijnsel door de lak. Toen heb ik ook met een zeer gewaagde striping de boel gecamoufleerd. Hoe leuk is het dan dat de nieuwe eigenaar er nog steeds onveranderd mee rond rijdt.

Afbeelding

Zo dus dacht ik.....

Afbeelding

Dat heeft niemand zeg ik dan! Ik vind het geslaagd.

Afbeelding

Dan gaan we nog maar even door zou ik zeggen. Beetje snijen! Ik had mijn grote stickers bij Martijn Harbers laten maken. Gelukkig wilde hij mij ook zijn folie van dezelfde kleur afstaan zodat ik de rest zelf kon maken. Wat een fijne folie is dat. Professioneel materiaal van Avery.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik nog niet weet of en wat er met de bak gaat gebeuren eerst maar subtiel wat stickers.

Afbeelding

Voor achterop komend verkeer.

Afbeelding

En dan een gouden toevoeging..... Kwam bij folie bijbestellen dit tegen en kreeg een idee.

Afbeelding

Bietje freubelen en rommelen....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niets meer aan doen denk ik. Hoop dat je er nog wat van ziet met de cabine erop.

En nu afbouwen!
Groet'n uut de Achterhook
Rolf
Plaats reactie